Propunerea motoADN de exceptare a motocicletelor și scuterelor de la aplicarea noului regulament al PMB

| 3 octombrie 2019 | 0 Comments

Primăria Municipiului București a propus dezbaterii publice un proiect de reglementare a traficului în capitală, cu scopul de a îmbunătăți calitatea aerului. Abordări similare există în toate marile orașe europene, însă detaliile operaționale și formele de implementare fac diferența.

Am considerat că este de datoria noastră să ne implicăm, astfel încât textul final al acestui proiect să fie clar și fără echivoc în interesul celor care folosesc motociclete și scutere – unii dintre puținii participanți la trafic care chiar susțin limitarea poluării în București.

La jumătatea lunii septembrie, motoADN a depus un amendament prin care se cerea exceptarea scuterelor și motocicletelor de la plata taxelor, prin adăugarea subpunctului e)  la articolul 5, care menționează  autovehiculele care fac excepție de la plata taxei: cele ale instituțiilor de ordine și apărare, ambulanțele, cele ale Crucii Roșii, ale STB, ale Patriarhiei, etc.

O dezbatere publică pe acest subiect a fost programată pentru 30 septembrie, la ora 10.00, iar motoADN a fost invitată să participe.

Răzvan Pavel, Președintele motoADN, a susținut poziția și motivația asociației față de acest proiect defavorabil celor pe două roți, în prezența city managerului Capitalei, Sorin Chiriță: ”Propunerile și argumentele motoADN au fost bine primite de către consilierii generali ai Capitalei prezenți la întâlnire și suntem încrezători în succesul demersului nostru.”

Urmează ca o comisie tehnică să analizeze propunerile și, apoi, să fie votate de consilierii generali ai Capitalei.

Ce prevede proiectul

Conform acestui proiect, autovehiculele cu masa mai mică de 5 tone, reprezentând tot ce are motor și se deplasează pe roți – implicit și motocicletele și scuterele – care circulă în interiorul Municipiului București se vor supune unei reglementări locale cu privire la protecția calității aerului.

Primăria definește o zonă de protecție / control al calității aerului denumită ZACA ce reprezintă o suprafață importantă din centrul orașului și se intersectează cu toate marile artere folosite pentru tranzitarea sa.

Propunerea de reglementare inițiată de Primăria București introduce o serie de restricții de circulație, de luni până vineri, exceptând sărbătorile legale, între orele 7:00-22:00, în condițiile următoare:

  1. a) pentru autovehiculele înmatriculate în București și judeţul Ilfov,

– cu norma de poluare Euro4, Euro5, Euro6 precum şi pentru autovehicule electrice sau hibrid, accesul este permis fără restricții pe întreg teritoriul municipiului.

– cu norma de poluare Euro3, accesul în zona centrală ZACA este permis numai în urma achiziționării unei viniete electronice de tip Oxigen-C. În exteriorul zonei ZACA circulația nu este restricționată.

– pentru autovehiculele cu normă de poluare non-Euro, Euro1 și Euro2, accesul în zona centrală ZACA este interzis în intervalul menţionat. În exteriorul zonei ZACA circulația nu este restricționată.

  1. b) pentru autovehicule înmatriculate în afara Municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov,

–  cu norma de poluare Euro3, Euro4, Euro5, Euro6 precum și cele hibrid și electrice, vor putea circula atât în interiorul, cât și în exteriorul zonei centrale ZACA  în urma achiziționării unei viniete electronice Oxigen-B

– pentru autovehiculele cu norma de poluare non-Euro, Euro1 și Euro2, accesul  în zona centrală ZACA este interzis în intervalul menţionat. Este permis însă accesul în municipiul București în afara zonei ZACA în urma achiziționării unei viniete electronice de tip Oxigen-B

Menționăm că, la momentul redactării acestui comunicat, Primarul Capitalei a anunțat o serie de modificări pe care le va aduce textului de mai sus, niciuna însă care menționează clar exceptarea motocicletelor și scuterelor de la restricții. Toate aceste reglementări urmează a se aplica începând cu 1 ianuarie 2020.

De ce motocicleta NU este mașină?

Din punct de vedere al celor ale căror interese vrem să le protejăm – posesorii de motociclete și scutere – considerăm că echivalarea motocicletelor și scuterelor cu autoturismele, în toate aspectele, nu este potrivită și corectă, fiind chiar discriminatorie din următoarele motive:

  1. normele de poluare EURO sunt diferite la motociclete față de cele de autoturisme. Chiar dacă toate au denumiri ca Euro1, 2, 3, 4, 5, 6, acestea nu pot fi comparate cu fidelitate între ele. La autoturisme, norma, în prezent, este Euro6, iar la motociclete este Euro4 și, din 2020, se va trece la Euro 5. Norma Euro5 la motociclete are un grafic de poluare asemănător (sau chiar mai redus, dacă luăm în calcul toți poluanții) cu Euro6 la autoturisme.
  2. calitatea aerului este afectată mult mai puțin de motociclete și scutere. Este necesar să menționăm de la început că poluarea și calitatea aerului sunt doi termeni diferiți. În timp ce poluarea se referă doar la compuși chimici, calitatea aerului se referă și la particule solide, rămase în suspensie, precum cele generate de folosirea plăcuțelor de frână sau cele generate de uzura pneurilor la rulare și frânare.

Cele mai recente studii pe tema calității aerului concluzionează că motocicletele și scuterele au un impact scăzut asupra calității aerului (CQA), impact ce este chiar mai mic decât cel al autoturismelor electrice și hibride care, la rândul lor, se situează sub cel al autoturismelor ce respectă normele de poluare EURO6c RDE. Unul dintre aceste studii este cel realizat de ANSAS (Agenția Franceză pentru Sănătate și Mediu) și publicat în iunie 2019: “Particules de l’air ambiant extérieur – Impact sur la pollution atmosphérique des technologies et de la composition du parc de véhicules automobiles circulant en France – 2019

  1. Descurajarea folosirii motocicletelor și scuterelor, prin aplicarea acelorași taxe ca și în cazul mașinilor va duce la creștere substanțială a presiunii asupra rețelei publice de transport și a structurii rutiere. Oamenii vor plăti o singură taxă și se vor întoarce la folosirea mașinii în oraș.

Ce fac alte state europene pentru îmbunătățirea calității aerului în orașe

Revenim la exemplul francez și menționăm datele dintr-un raport recent al Agenției Naționale Franceze pentru Sănătatea și Siguranța Alimentelor și a Mediului care atestă faptul că încurajarea transportului pe două roți în traficul urban poate îmbunătăți calitatea aerului:

  • Un autovehicul pe două roți este de 4 ori mai ușor decât o mașină, ocupă de 4 ori mai puțin spațiu și parcurge aceeași distanță în trafic de 2 până la de 3 ori mai repede;
  • Mai mulți motocicliști în trafic reduc numărul celor care folosesc mașini sau aglomerează transportul în comun la ore de vârf;
  • Cei care utilizează motociclete sau scutere nu sunt responsabili în niciun fel pentru pierderile imense pe care ambuteiajele le aduc mediului și economiei.

Cel mai ambițios scenariu propus de autoritățile franceze pentru îmbunătățirea calității aerului în orașe prevede, printre altele:

  • O creștere cu 50% a autovehiculelor pe 2 roți în trafic;
  • Reducerea cu 25% a numărului de mașini din trafic;
  • Reducerea cu 20% a numărului de autovehicule comerciale și camioane mici în trafic.

Concluzie:  4 ≠ 2 => Solicităm tratament diferențiat pentru motociclete și scutere

Beneficiile scuterelor și motocicletelor sunt subliniate și de politicile europene favorabile utilizării acestora pentru creșterea mobilității, descongestionarea traficului și a parcărilor, folosirea chibzuită a infrastructurii, etc.

Considerăm că aplicarea unitară a hotărârii Primăriei Municipiului București ar fi o discriminare pentru utilizatorii de scutere și motociclete, atât în ceea ce privește aplicarea unor norme de poluare greșite, cât și folosirea unui tarif care nu reflectă faptul că o motocicletă afectează calitatea aerului într-un grad mult mai scăzut decât un autoturism.

De asemenea, tratamentul similar al motocicletelor și scuterelor cu cel al autovehiculelor până la 5 tone ar fi o derogare de la practicile curente referitoare la taxarea utilizării motocicletelor – impozitele locale sunt mult mai mici dacă le comparăm cu o mașină, nu se plătesc taxe de drum și de pod.

Luând în considerare toate argumentele de mai sus, propunerea asociației motoADN este aceea de exceptare a motocicletelor și scuterelor de la aplicarea noului regulament al Primăriei Municipiului București.

Sursa: comunicat remis Autostiri.ro


Tags: , , , , , ,

Category: News, Prima pagina

Citește articolul precedent:
Noul Opel Insignia aduce în segment ultima generație de lumini IntelliLux LED® Pixel. Premiera în ianuarie 2020 la Salonul Auto de la Bruxelles

Premiera în ianuarie 2020 la Salonul Auto de la Bruxelles. Opel dezvăluie primele imagini cu noul Insignia.

Închide