Peste 120 de ani de la producția primului autovehicul Opel destinat livrărilor – Istoria autovehiculelor de transport Opel

| 6 mai 2020 | 0 Comments

Peste 120 de ani de la producția primului autovehicul Opel destinat livrărilor

 

  • Producător de autovehicule comerciale dedicate livrărilor din 1899: „vehicul motorizat de transport” pe baza „Sistemului Lutzmann”
  • „Wirtschaftswunder”: autovehiculele Opel pentru livrare rapidă susțin miracolul economic german
  • Opel Combo, Vivaro și Movano asigură astăzi aprovizionarea magazinelor

Supermarketurile, magazinele alimentare, farmaciile și căminele de bătrâni primesc livrări în fiecare zi. Profesioniștii din varii domenii se deplasează pentru repararea și instalarea de echipamente. Autovehiculele comerciale ușoare Opel îi ajută să transporte persoane, piese de schimb, alimente și alte bunuri necesare. Opel Combo, Opel Vivaro și Opel Movano fac parte din marea familie de succes a autovehiculelor comerciale ușoare Opel.

Istoria acestora a început în 1899 cu „vehicul motorizat de transport” bazat pe „Sistemul Lutzman’’, a continuat cu un alt capitol de succes, vehiculele Opel pentru livrări rapide care au contribuit la miracolul economic german „Wirtschaftswunder” și continuă în prezent cu Combo, Vivaro, Movano și modelul recent anunțat, complet electric, Opel Vivaro-e. Opel și-a câștigat renumele de partener profesionist al companiilor de transport și livrare în urmă cu 121 de ani, în Rüsselsheim, cu ajutorul „Patentwagen”.

Partea 1: Anii de pionierat: „Colosul” din Rüsselsheim

Autovehicule de transport, mașini de serviciu, autovehicule pentru livrări – noi denumiri pentru o nouă eră. Odată cu evoluția industriei auto la finele secolului al 19-lea, dezvoltarea s-a axat și pe capacitatea de încărcare și durabilitatea motoarelor noilor autovehicule. Deodată, forța musculară a cailor nu a mai fost necesară pentru transport. În loc de fân de la vânzătorii de furaje, producătorii au început să cumpere benzină de la farmacie. De altfel, inventarea stațiilor de benzină încă era departe, în viitor, când frații Opel au construit primele vehicule motorizate în Rüsselsheim în 1899.

Încă din anul lansării, „Opel Patent MotorwagenSystem Lutzmann” a reprezentat baza „unui vehicul de transport motorizat gigantic, construit de compania locală Adam Opel pentru o mare companie de vinificație”. Acest citat din ziarul local Main-Spitze din 2 iulie 1899 este dovada existenței primului autovehicul Opel pentru livrări. Ceea ce însemna un „gigant” în vremurile acelea reprezintă acum un autovehicul comercial ușor – prin comparație cu giganții de 40 de tone din prezent. Prima fotografie a unui autovehicul comercial ușor Opel datează din 1901 și prezintă Lutzmann ca un fel de cărucior pentru bagaje, cu caroserie închisă – cu o putere de 5 cp și o viteză de aproximativ 20 km/h!

Vremuri moderne: trăsurile se transformă în camioane

Primele autovehicule de transport au fost curând urmate de autovehicule practice pentru livrări: cu „System Darracq” (din 1902), Opel deja folosea dispunerea motorului în față, transmisie, arbore cardanic și tracțiune spate, folosite și în prezent. Pornind de la această bază, autovehiculele cu caroserie închisă, pentru livrări și publicitate, au fost produse până în anii ’20 – în special ca unități individuale conform specificațiilor clienților. În 1924, Opel a fost primul producător german care a demarat producția cu o linie de asamblare – vremuri moderne caracterizate de modelele de 4 cp din Rüsselsheim.

Din mai 1924 și până în iunie 1931 au fost produse, în total, 119.484 de unități din modelul legendar „Laubfrosch” (brotăcel). Opel „Dienstwagen” (mașină de serviciu) din 1931 a fost poate primul autovehicul comercial ușor conform principiilor moderne. Acest panel van cu un volum de depozitare de 500 kg a fost de mare succes în clasa sa, acoperind o cotă de piață de 80%. Opel a produs 22.000 de unități din modelul „Dienstwagen” de 23 cp. Un alt succes a fost Opel Blitz „Eintonner” din 1934 – ca autovehicul platformă sau panel van. Micul Blitz a fost versiunea de bază a bine-cunoscutului camion Opel.

Partea a 2-a: epoca Opel „Schnelllieferwagen” (Autovehicul pentru livrări rapide)

Perioada „Wirtschaftswunder” (miracolul economic) a Germaniei este epoca modelului Opel „Schnelllieferwagen” (autovehicul pentru livrări rapide). Regula de bază pentru oamenii de afaceri este livrarea cât mai rapidă către clienți, iar modelul Opel Olympia a făcut posibilă respectarea acestei reguli încă din 1950, fiind urmat îndeaproape de modelul Olympia Rekord „Schnelllieferwagen” din 1953.

Grație capacităților de încărcare, fiabilității și cabinelor de pasageri confortabile, autovehiculele pentru livrări rapide – alături de modelul Opel Blitz din anii ’50 – au devenit „hit-uri” ale industriei auto în perioada miracolului economic. În același timp, modelul Olympia Rekord a stabilit bazele poveștii de succes a modelelor variabile de rulote Opel (Car and Van). Începând din anii ’50, liniile moderne și de o eleganță aparte ale caroseriei din oțel au devenit reprezentative, având un scop funcțional și publicitar eficient în același timp. Capacitatea de încărcare mare a fost un alt element impresionant, cu o sarcină utilă de până la 515 kilograme.

La începutul anilor ’60, partenerul ideal al meșterilor era Opel Rekord P2. „Autovehiculul pentru livrări rapide într-o nouă formă – la dispoziția dumneavoastră” a fost promisiunea Rekord P2, îndeplinită cu ajutorul spațiului de încărcare mare, costurilor de funcționare reduse și fiabilității bine-cunoscute. Repertoriul P2 a inclus două motoare puternice și extrem de rezistente, cu o cilindree de 1,5 l și 50 cp, respectiv cu o cilindree de 1,7 l și 55 cp; și o transmisie semi-automată cu trei viteze, denumită „Olymat”, a fost disponibilă. Între 1960 și 1963 au fost produse 32.026 de autovehicule pentru livrări rapide în Rüsselsheim.

Modelul Opel Rekord C Caravan din 1966 a declanșat popularitatea modelelor station wagon de mari dimensiuni. La exterior, Caravan a captivat cu forma de „sticlă Coca-Cola” sub geamuri. În ceea ce privește confortul, puntea spate cu cinci brațe a asigurat o experiență plăcută la volan. Rekord C a fost disponibil și ca autovehicul destinat exclusiv livrărilor.

Parte a 3-a: Combo a început epoca „plafoanelor ridicate” în anii ’80.

În anii ’80, cei de la Opel au înțeles că un autovehicul cu înălțime generoasă, dar dimensiuni externe compacte, era ideal și pentru nevoile familiilor și iubitorilor de activități în aer liber: astfel, Kadett Combo a apărut în 1985. Primul Combo a beneficiat de un spațiu de depozitare cu 25 cm mai înalt decât echivalentul său din gama de autovehicule comerciale. Peretele de partiție dintre scaune a fost o dovadă a faptului că flexibilitatea deja reprezenta o prioritate esențială pentru Kadett Combo: putea fi dotat cu o plasă opțională sau chiar și o ușă, pentru ca lungimea spațiului de depozitate să se extindă până la parbriz.

În 1993, modelul Combo a devenit o linie separată. Partea frontală a modelului Combo B a fost aproape identică modelului Corsa, fiind completată de un ampatament prelungit și un compartiment de încărcare înalt, în formă de cutie, cu un volum pe peste 3.100 l.

O adevărată „familie Combo” a fost lansată în 2001, prin Combo Tour. Această variantă a Combo C a fost prevăzută cu plase de depozitare practice, buzunare în portiere și alte dotări precum suporturi integrate pentru pahare. Pe baza modelului Tour, Opel a dezvoltat chiar și un prototip sportiv pentru fanii curselor: Combo „Eau Rouge“, un nume care amintește de combinația faimoasă de curbe a circuitului Spa-Francorchamps, din Belgia, a fost prevăzut cu motorul Corsa GSi. În timp ce „Eau Rouge” a fost piesa de rezistență în cadrul Salonului Auto de la Paris din 2002, modelul Combo Tramp, cu o protecție pentru baia de ulei și o gardă la sol mai ridicată cu 20 de milimetri, a asigurat plăcerea condusului pe șosele și în afara acestora, începând din 2005.

Începând din 2002, clienții Combo D au fost primii care au putut alegere între două variante de lungime a autovehiculului. Inițial, Combo D era disponibil în variantă cu cinci locuri și ampatament lung sau scurt, acoperiș normal sau înălțat, uși laterale glisante standard și hayon de station wagon sau uși duble în spate.

Partea a 4-a: Opel Combo, Vivaro și Movano

A cincea generație a modelului Opel Combo compact și multifuncțional a fost lansată în 2018. Noul model inovator este disponibil atât ca autoturism – Combo Life – cât și ca autovehicul comercial ușor – Combo Cargo – în mai multe variante. Ambele sunt disponibile în variantă M (4,40 metri) sau XL (4,75 metri). Autovehiculul pentru familie este disponibil în varianta cu cinci sau șapte locuri și un volum al portbagajului de până la 2.693 de litri. Modelul panel van oferă un spațiu de depozitare de până la 4,4 m3, destul pentru doi europaleți, și poate suporta o sarcină utilă de până la 1.000 kg.

Această flexibilitate extraordinară este posibilă datorită arhitecturii complet noi a modelului Combo Cargo și designului deosebit de practic. Datorită unei abordări noi în dezvoltarea sa, a cincea generație Combo oferă o abundență de neegalat de tehnologii și sisteme de asistență inovatoare, atât pentru autoturisme, cât și pentru autovehicule comerciale ușoare.

A treia generație de modele de autovehicule comerciale ușoare de succes – Opel Vivaro

Începând cu 2001, Vivaro și-a câștigat renumele de transportator de marfă sau “birou pe roți”, cu aproximativ un milion de unități ieșite de pe linia de asamblare. Cu dimensiuni adaptate diferitelor nevoi ale clienților și numeroase tehnologii inovatoare, noul Vivaro se poate achita de orice sarcină mai bine ca niciodată. Modelul Vivaro oferă o gamă adaptată nevoilor clienților – un panel van de transport, un crew cab pentru șase pasageri, o autoplatformă și un Combi pentru transportul de persoane, plus – pentru prima dată – trei variante de lungime, în loc de două (4,60 m, 4,95 m și 5,30 m). Cu un volum maxim de încărcare de 6,6 metri cubi, noul Vivaro are o sarcină utilă de până la 1.400 kg – cu 200 kg mai mult decât modelul anterior.

Același lucru este valabil și pentru capacitatea de tractare: greutatea maximă a remorcii de 2.500 kg este cu o jumătate de tonă mai mare decât până acum. Doar înălțimea este una mică, majoritatea variantelor având o înălțime de 1,90 m. Astfel, noul Vivaro poate intra în parcări subterane și centre comerciale cu acoperișuri joase, facilitând operațiunile de încărcare și descărcare. Începând din acest an, există și o versiune complet electrică, Vivaro-e, pentru livrări în mediul urban fără emisii. În funcție de baterie, are o autonomie între 230 și 330 km, conform ciclului de testare WLTP.

O soluție completă: Opel Movano

Noul Movano panel van este disponibil în patru variante de lungime și trei de înălțime, cu o masă maximă admisă de până la 4,5 tone și un volum de încărcare de 17 metri cubi. 150 de variante diferite de caroserie și conversii sunt oferite din fabrică. În funcție de variantă, Movano poate transporta până la cinci europaleți. Ceea ce înseamnă că există un Movano pentru aproape orice cerință. Numeroasele sisteme de asistență pentru șofer transformă condusul într-o experiență mai relaxantă și, mai presus de orice, mai sigură. Sistemul de monitorizare a unghiului mort și camera video pentru vedere în partea din spate asigură o vizibilitate optimă de jur-împrejur.

Sistemul de infotainment Navi 50 IntelliLink Pro este compatibil cu Apple CarPlay și Android Auto, oferind astfel o conectivitate excelentă. Un sistem de încărcare fără fir este disponibil pentru telefoanele compatibile. Movano este autovehiculul comercial ușor de mari dimensiuni din portofoliul Opel. Alături de noul Vivaro și Combo Cargo, marca germană are cea mai nouă flotă de autovehicule comerciale ușoare de pe piață; o flotă care se bucură de o tradiție de peste 120 de ani.

Sursa si imagini: comunicat transmis autostiri.ro


Tags: , , , , , , , , ,

Category: Classic cars, Prima pagina

Citește articolul precedent:
Premieră: Bridgestone aduce tehnologia de ultimă oră ENLITEN pe modelul full-electric ID.3 al partenerului Volkswagen

Bridgestone a colaborat cu partenerul său de lungă durată, Volkswagen, pentru a aduce tehnologia de pneuri ușoare ENLITEN Technology la...

Închide