O călătorie rapidă pe aleea amintirilor. Cum Mazda RX500 a cucerit dormitoarele copiilor din anii 70…

| 10 iunie 2021 | 0 Comments

Era anul 1970: The Beatles au lansat albumul „Let it be” și misiunea spațială eșuată, Apollo 13, a inspirat citatul cunoscut în întreaga lume „Houston, avem o problemă”. Însă anul 1970 a fost unul plin și în industria auto. Design-urile vizionare, în formă de pană, au dominat aspectul mașinilor sport și mulți producători auto testau sofisticatul motor rotativ din punct de vedere tehnic în conceptele lor.

În acest context, Mazda a dezvăluit modelul RX500 radical, unghiular și simplificat la cel de-al 17-lea Salonul Auto de la Tokyo, care a marcat, de asemenea, aniversarea de 50 de ani a companiei. Mașina sport galbenă cu un motor mediu a devenit rapid favorita mulțimii, captivând publicul prin designul său inspirat din aviație și ușile care se deschid în sus. Echipat cu o tehnologie inovatoare cu pistoane rotative, nu a fost deloc surprinzător faptul că futuristul RX500 a generat un interes puternic în media din întreaga lume.

Din showroom în cutiile cu jucării

Aceste circumstanțe au oferit o bază excelentă pentru transformarea spectaculosului vehicul într-o machetă de mașină. Matchbox a recunoscut potențialul modelului RX500 și l-a inclus în programul său Superfast, un răspuns la introducerea Hot Wheels de Mattel în 1968, care avea axele subțiri și roți noi care îl făceau mai rapid și mai distractiv.

De ce a decis Matchbox să includă super mașina japoneză în portofoliul său? Hot Wheels și-a proiectat produsele special pentru piața americană, cea mai mare piață de vânzări a Matchbox la acea vreme și au câștigat puncte cu diferite mașini personalizate care au atras gustul distinctiv al publicului american. Pentru a ține pasul, Matchbox căuta, de asemenea, modele futuriste și mașini concept. RX500 a corespuns perfect cerințelor pieței americane, a existat un mare interes pentru Mazda și pentru motorul rotativ în Europa. Nu este de mirare că Matchbox RX500 portocaliu, introdus în 1971 sub numele de MB66, a devenit imediat un bestseller la nivel mondial.

Spectaculos de diferită – ideea din spatele RX500

Cum a reușit Mazda să creeze un vehicul atât de radical? Dezvoltarea unui prototip conceput pentru cercetarea comportamentului caroseriei din plastic și a dinamicii de conducere la viteze de peste 200 km/h a fost inițiată încă din 1968 sub numele de cod X810. Ideea a fost de a investiga armonia dintre oameni și viteză pentru o societate viitoare, pe baza unor posibile scenarii de trafic interurban. A fost necesar un vehicul experimental – unul cu motor mediu, rezistent la o presiune scăzută a aerului și cu o forță ridicată și, în același timp, cu finețea unui motor rotativ. RX500 a fost, de asemenea, considerat un potențial succesor al modelului Cosmo Sport 110 S, mașina emblematică pentru Mazda în acea vreme.

O echipă atent selecționată a produs diverse modele și a studiat rezistența aerodinamică în tunelul de vânt. Contrar planului inițial de construire a unui coupé, a fost ales modelul rafinat Shooting Brake al designerului Shigenori Fukuda, care oferea cea mai mică rezistență aerodinamică. Fukuda-san s-a inspirat pentru designul modelului RX500 din filmul „2001: O Odisee Spațială”, în crearea modelului.

Vehiculul urma să semene cât mai puțin posibil cu o mașină clasică, astfel o varietate de elemente de design din aviație și din vehiculele de curse au fost implementate în RX500. Partea din spate este remarcată în mod special prin aspectul său neobișnuit, evocând un amestec dintre o navă spațială și un avion de luptă. Inspirația a venit și din parteneriatul lui Fukuda cu producătorul italian de caroserii Carrozzeria Bertone. Astfel, Fukuda-san a adăugat curbe și contururi fine la modelul RX500 pentru a evita crearea de linii monotone.

O altă caracteristică distinctivă a designului este parbrizul circular. Cu stâlpul A complet ascuns, suprafețele de sticlă ale vehiculului par a fi turnate dintr-o singură bucată, oferind cabinei un aspect asemănător cupolei. Intrarea în RX500 se face printr-o pereche de uși tip fluture. Chiar și atunci când staționează, conceptul de uși cunoscut în motorsport, creează o impresie dinamică. În spatele acestor uși din față, o pereche de uși cu aripi de pescăruș, care sunt ca un capac divizat longitudinal pentru compartimentul motorului, adăpostesc inima rotitoare a vehiculului.

Un detaliu omis de Matchbox atunci când a proiectat speedster-ul pentru copii este compartimentul motorului care este ascuns sub o trapă mare cu deschidere în spate. În interiorul mașinii, pasagerii stau pe două scaune sport, bine conturate. Cele trei instrumente semicirculare din spatele volanului din piele cu patru spițe, care sunt dispuse într-un tablou de bord concav, atrag atenția privitorului. Divertismentul este și el prezent în RX500: Consola centrală găzduiește un radio AM/FM în spatele transmisiei cu patru trepte preluată de la Mazda Luce R130 coupé.

Lumini de spate futuriste și colorate care au alimentat zvonurile

RX500 a fost echipat cu un concept futurist de lumini de spate destinate să ofere informații suplimentare altor șoferi, făcând astfel traficul mai sigur. De exemplu, sistemul de iluminare din partea din spate a vehiculului include lumini roșii, galbene și verzi, pe lângă frâna roșie standard și luminile pentru marșarier albe. În funcție de intensitatea frânării, luminile roșii s-ar aprinde progresiv pentru a avertiza următorul șofer în caz de frânare de urgență, similar cu semnalul de frânare de urgență de astăzi cu lumini interioare intermitente. Luminile galbene se aprind imediat ce viteza este redusă, în timp ce luminile verzi indică faptul că vehiculul accelerează.

În repetate rânduri, imaginile diferitelor versiuni color ale mașinii au cauzat numeroase speculații – au fost construite mai multe versiuni ale RX500? Restaurarea vehiculului argintiu din 2008 a oferit răspunsuri, deoarece renovarea acestuia a dezvăluit straturi de vopsea atât verzi, cât și galbene. Mașina, inițial verde, fusese revopsită în galben pentru Salonul Auto de la Tokyo, întrucât toate vehiculele Mazda expuse urmau să fie prezentate în același galben strălucitor cu interior roșu. RX500 a continuat să atragă atenția la diferite spectacole din întreaga lume, dar nu a ieșit din călătoriile sale complet nevătămată – motiv pentru care mașinii i s-a oferit actualul său strat argintiu. Orice speranță de producție în serie pentru RX500 a fost distrusă de criza prețului petrolului care a început în 1973. Drept urmare, modelul RX500 rămâne unic până în prezent și poate fi admirat la Muzeul de Transport Numaji din Hiroshima.

De la jucărie la un articol de colecție

Din fericire, criza nu a afectat ediția în miniatură a modelului RX500: după lansarea sa, modelul Matchbox a rămas la vânzare timp de peste patru ani până când a fost reeditat ca model streaker roșu în 1975. Producția a fost întreruptă în 1976. Apoi, între 1978 și 1985, RX500 a fost din nou disponibil în alte versiuni de culoare în diferite piețe locale. Astfel, micul omagiu de succes adus modelului RX500 a rămas pe rafturile de jucării timp de peste un deceniu și a fost vândut de nenumărate ori în întreaga lume.

Cei care speră să-și afișeze propria odă la mașina sportivă rotativă în camerele lor de zi ar trebui să arunce o privire în vechea lor cutie cu jucării – poate un model Matchbox RX500 la scara 1:59 îi așteaptă acolo. Merită verificat – în zilele noastre, micul model este un obiect popular și de colecție, care comemorează cursele distractive din dormitoarele copilăriei noastre.

Sursa si imagini: comunicat remis autostiri.ro


Tags: ,

Category: Classic cars, Prima pagina

Citește articolul precedent:
A doua ediție Turul Colinelor, 12-13 iunie 2021

Competiția ciclistă este organizată sub egida Federației Române de Ciclism, în parteneriat cu RoadGrandTour.

Închide