În prima parte a acestui periplu prin lumea maşinilor electrice am vorbit despre EV 1 (Electric Vehicle) fabricat în SUA de către General Motors şi despre modelul Nissan Hypermini.Este momentul să vorbim despre Toyota RAV 4 – EV. Acest autovehicul este complet electric şi este o versiune a popularului RAV 4 – SUV.
În perioada 1997 – 2003 au fost închiriate 1484 de astfel de vehicule în California. Un 4×4 electric, foarte apreciat de doritori, un produs de mare rafinament tehnologic, cu emisii de poluare zero.Costurile presupuneau 0.09 dolari /kwh iar o încărcare completă costa 2,70 dolari. Mai mult decât atât, uzura frânelor se reducea considerabil. Nu mai era nevoie să schimbi uleiul şi filtrul de ulei la motor, de antigel, ulei pentru transmisie ş.a.m.d.
Să fie oare cetăţenii din statul California interesaţi de protecţia mediului, de reducerea costurilor, de folosirea responsabilă a resurselor? Vom afla o dată cu trecerea timpului dacă alegerea lor a fost una inspirată.
La expirarea contractului de închiriere Toyota a trecut la retragerea maşinilor din uz. În acel moment Toyota acuza “lipsa de interes” pentru un astfel de produs, iar cifrele de vânzări confirmau justificarea lor.
Alternativa generoasă şi ieftină de a folosi alte resurse i-a determinat pe oameni să ia atitudine. Asociaţia “Don’t Crush” (Nu distruge) a încercat să salveze RAV 4 EV. Au exercitat presiuni asupra constructorului japonez timp de trei luni.
În final au reuşit. Toyota a autorizat vânzarea de autovehicule celor care iniţial le-au închiriat. Acest model nu a mai fost fabricat în serie. Implicit nu s-a mai fabricat nici bateria necesară acestei maşini NiMH EV – 95.
În anul 2005 prin fuzionarea Chevron-Texaco a fost cumpărat şi patentul de fabricare a bateriei necesare pentru modelul RAV 4 EV. A meritat probabil investiţia de 30 de milioane de dolari pentru că fabrica care producea bateriile a fost dezmembrată.
Cu toate impedimentele şi costurile generate de producţia unui autovehicul electric în serie, Toyota a mai făcut un pas important. În 2010, cu ocazia Salonului Auto de la Los Angeles, Toyota a prezentat, sub forma unui concept, a doua generaţie RAV4 Electric Vehicle.
Versiunea de serie este prognozată pentru 2012. În 2011 vor fi construite 35 de exemplare pentru teste extensive. Potrivit oficialilor companiei, RAV4 electric de serie va avea o autonomie de 160 km. Acest concept este dezvoltat în colaborare cu Tesla Motors (California).
Până la următorul episod vă doresc drum bun şi numai bine.
Rămâneţi alături de noi şi vizionaţi următoarele colaje video:
http://www.youtube.com/watch?v=DzEU7-7OKx8http://www.youtube.com/watch?v=ZgszhjSLi1E&feature=player_embedded