Anul legendelor: modelele Opel Ascona și Manta împlinesc 50 de ani

| 13 februarie 2020 | 0 Comments

O mașină de vis: legendarul model Manta a fost lansat pe piață în 1970. Model multifuncțional: Ascona, ca limuzină sport sau ca station wagon life-style a ajuns pe piață în același an. Strategie: Opel a utilizat deja o platformă pentru mai multe autovehicule diferite. Vedete ale sportului: Walter Röhrl și Ascona au câștigat campionate de raliu europene și mondiale.

În 1970, Opel a revoluționat clasa de autovehicule de dimensiuni medii. Opel Ascona a fost prototipul unei limuzine sport plăcute la condus, cu console scurte și manevrabilitate excelentă. Modelul Ascona a atras toate privirile într-o varietate de forme: ca limuzină sport cu 2 uși, limuzină cu 4 uși sau ca primul station wagon life-style. Elegantul coupé Manta avea aceeași tehnologie ca modelul Ascona, făcându-l accesibil pentru o bază largă de clienţi. Cu acest model, marca germană a adus pe piață în anul 1968 încă o mașină de vis, la numai doi ani după Opel GT.

Ascona și Manta au urmat modelul GT dincolo de oceanul Atlantic și au fost vândute cu succes în SUA: o carieră internațională realizată de doar câteva modele Opel. În prezent, acestea sunt piese foarte căutate de colecționari.

Opel sărbătorește aceste mașini legendare în 2020, iar fanii se pot alătura. Distracția începe cu deschiderea sezonului de raliuri și evenimentul „Bodensee Klassik” (7 – 9 mai). La start vor fi prezente câte șase reprezentante ale primei generații de modele Ascona și Manta. Deschiderea va fi urmată, pe 28 iunie, de un eveniment major, la care vor participa aproximativ 100 de exemplare ale modelelor Ascona și Manta A: expoziția de autovehicule clasice „Klassikertreffen” din Rüsselsheim.

La această petrecere aniversară sunt așteptați în jur de 30.000 de vizitatori și vor fi prezente numeroase cluburi Opel. Un alt eveniment important va fi reuniunea din perioada 25 – 27 septembrie organizată de Manfred Henning, colecționar și expert în materie de autovehicule Manta. Iar locul nu putea fi mai potrivit – localitatea Timmendorfer Strand de pe coasta Mării Baltice, exact acolo unde modelul Manta a fost prezentat pentru prima dată presei exact acum 50 de ani.

Opel a început anii 1970 cu o ofensivă de modele

Modelele de dimensiuni medii care și-au făcut debutul în 1970 se numeau Ascona și Manta. Ca limuzină cu două uși sau cu patru uși, modelul Ascona era poziționat exact între Kadett și Rekord. Ascona a fost și un deschizător de drumuri: station wagon-ul Caravan a fost primul station wagon life-style compact. Cu modelul înrudit, varianta sport a autovehiculului Manta, Opel a pătruns în același timp pe piața în creștere a modelelor coupé sport, de familie. Șasiul, suspensia și sistemele de propulsie erau identice, ambele modele fiind echipate cu motoare cu patru cilindri ce dezvoltau o putere de la 60 la 105 cp.

Ascona a fost câștigătoare atât pe pietriș, cât și pe asfalt; Walter Röhrl și copilotul său, Jochen Berger, au câștigat Campionatul european de raliuri din 1974, iar în 1975, la Raliul Acropole, au marcat prima victorie Opel în Campionatul mondial de raliuri. În 1982, Röhrl și Christian Geistdörfer au câștigat Campionatul mondial de raliuri într-un Ascona 400. Până în martie 1975, au fost produse 691.438 de autovehicule Ascona A; în aceeași perioadă, au fost construite 498.553 de unități Manta A.

Modelul Manta și-a făcut debutul la Timmendorfer Strand

Varianta sport a modelului Manta și-a făcut debutul în septembrie 1970, emblema manta ray fiind inspirată de fotografiile făcute de exploratorul marin Jacques Cousteau. Prezentarea a avut loc în localitatea Timmendorfer Strand de pe coasta Mării Baltice. Pentru Opel, Manta a reprezentat un pas într-un teritoriu nou. „Înainte ca un model existent să pară învechit, autovehiculul pe care îl prezentăm astăzi completează gama noastră de modele și satisface o nouă cerință a pieței”, se spunea în comunicatul de presă din vremea respectivă.

Modelul Manta sosea exact la momentul oportun. Coupé-urile atrăgătoare cu patru locuri erau extrem de populare. Individualitatea era foarte căutată, iar forma și liniile modelului Manta erau exact ceea ce căutau clienții.

În primul an întreg de comercializare, din reprezentanţele Opel au plecat 56.200 de autovehicule Manta; în total au fost produse 498.553 de unități. Platforma, suspensia și motoarele erau partajate cu modelul Ascona. Un nou membru al familiei de sisteme de propulsie a fost modelul 1.6 de 68 cp și chiar de 80 cp în versiunea S. Cel mai puternic motor al autovehiculului Manta a fost modelul 1.9 S cu patru cilindri de 90 cp, utilizat și pentru Opel Rekord.

Gama Manta a început cu modelul 1.2 de 60 cp în 1972, urmat în luna noiembrie a aceluiași an de modelul Manta Berlinetta, cu dotări de lux. Dotările standard includeau volanul sport, luneta încălzită, faruri cu halogen, ștergătoare de parbriz cu acționare electrică și capitonajul plafonului din vinil. Cei cinci ani de producție au fost îmbogățiți cu numeroase variante speciale ale modelului: „Holiday”, „Plus”, „Swinger” și „Summer Bazar”, specificații de lux combinate, cu prețuri moderate.

Modelul Manta GT/E, propulsat de un motor de 1,9 litri, cu o putere de 105 cp și injecție de carburant Bosch L Jetronic, a fost lansat în 1974. Tendința către ornamente mate în locul celor cromate a continuat în cazul modelului Manta GT/E. Ultimul model special a fost lansat în 1975, cu puțin înainte de debutul modelului Manta B. Varianta „Black Magic”, având la bază modelul GT/E, era vopsită integral în negru, cu dungi portocalii pe flancuri.

Premiera modelului Ascona a avut loc la Salonul Auto de la Torino, în 1970

În materie de echipamente și motoare, precum și ca dimensiuni, modelul Ascona (supranumit „perfecțiunea economică de dimensiuni medii”) s-a poziționat între Kadett B și Rekord C, rol jucat anterior de versiunea luxoasă „Olympia” a modelului Kadett. Modelul Ascona a fost oferit inițial sub formă de limuzină cu două sau patru uși, în versiunea de bază, și niveluri de echipare de lux. Suspensia față independentă includea arcuri elicoidale și amortizoare telescopice, iar puntea spate rigidă conținea două brațe longitudinale și o tijă Panhard.

Puterea era furnizată de un motor cu patru cilindri de 1,6 litri și 68 cp și o versiune S cu înaltă compresie, de 80 cp. La fel ca motoarele cu patru cilindri mai mari ale modelului Rekord, sistemul de propulsie al modelului Ascona era echipat cu un arbore cu came „cih” (cam-in-head). În martie 1972, Opel a introdus o versiune de bază cu preț moderat, echipată cu un motor 1.2 OVH de 60 cp.

O noutate foarte admirată din cadrul gamei de modele a fost Ascona Voyage. În loc de un station wagon clasic, varianta cu două uși a modelului Caravan era un autovehicul de agrement cu spațiu pentru barcă și bicicletă, un autovehicul pentru familii tinere și un precursor al modelelor station wagon populare in momentul de față. Inițial, Voyage a fost oferit doar în versiunea L: era în 1974, înainte ca o versiune mai puțin luxoasă a modelului Caravan să se alăture gamei.

În primăvara anului 1971, gama de modele a fost extinsă cu Ascona 1.9S și Ascona SR. Modelul SR era propulsat de un motor de 1,6 litri, cu 80 cp, sau o unitate de 1,9 litri, cu 90 cp. Opțiunea unei transmisii automate cu trei trepte de viteză produse de Opel a fost oferită pentru prima dată pentru motoare mai puternice. Nivelul de echipare SR – o noutate pentru segmentul de piață al modelelor station wagon – era disponibil și pentru versiunea Voyage cu trei uși.

Versiunea SR a modelului Ascona a avut ingredientele unui câștigător. Walter Röhrl și Jochen Berger au concurat în Campionatul european de raliuri din 1974 cu o limuzină cu două uși. La volanul modelului Ascona, prezentat de echipa Opel Euro Händler, Röhrl și Berger au câștigat șase din cele opt runde cu un scor maxim încă neegalat de 120 de puncte. În 1975, cu puțin timp înainte ca modelul Ascona A să fie înlocuit cu generația B, Röhrl și Berger au obținut victoria la Raliul Acropole, prima victorie înregistrată de Opel în Campionatul mondial de raliuri.

Credit foto: Opel Automobile GmbH

Sursa si imagini: comunicat remis autostiri.ro


Tags: , ,

Category: Classic cars, Prima pagina

Citește articolul precedent:
De la Kadett B Stir-Lec I la Corsa-e: peste 50 de ani de mobilitate electrică Opel

Primul prototip hibrid în 1968: Kadett B Stir-Lec I 2011: Opel Ampera primul automobil cu autonomie extinsă Celulele de hidrogen...

Închide