Chiar dacă nu participă la o competiţie piloţii sau navigatorii nu pot sta deoparte.
Dependenţa faţă de motorsport poate nu este atât de mare precum bucuria de a fi împreună.
În această ipostază l-am surprins şi pe Marcus Andreoiu copilotul lui Szabo Csongor în C.N.R. şi pilot atunci când este posibil.
Dezinvolt, plăcut, debordant în simplitatea şi concretul răspunsurilor şi al soluţiilor oferite, ne-a determinat să-i adresăm câteva întrebări:
Autoştiri.ro: O surpirză plăcută să te vedem aici la Teliu. Dacă ar fi să facem o paralelă între pilot şi navigator ce ne poţi spune? Oare uneori nu este marginalizat rolul navigatorului?
Marcus Andreoiu: Da, nu este nicio problemă că noi nu suntem aşa de mult mediatizaţi. Suntem oamenii “din spate” cum sunt şi mecanicii care au un rol foarte mare.
Eu zic că meritul este „fifty-fifty”. Suntem o echipă. Poate să greşească pilotul sau navigatorul. În astfel de cazuri echipajul are de pierdut. Noi nu dăm vina unul pe celălalt pentru că se întâmplă.
Într-adevăr, eu navigatorul am nişte lucruri stabilite, de rezolvat, când să-mi chem pilotul să intre în CO. Au fost şi mari copiloţi care au greşit au intrat în avans sau mai târziu. Se întâmplă. Important este să ştim să ne recunoaştem greşelile. Indiferent de ipostaza în care am concurat, pilot sau navigator, mi-am asumat greşelile atunci când le-am avut, am recunoscut. Nu e aşa mare problemă.
Autoştiri.ro: Este o mare calitate să-ţi asumi greşelile. Acest fapt contribuie şi la o detensionare rapidă a unei situaţii încordate. Asta ajută şi la munca în echipă.
Am ascultat ceea ce s-a discutat aici acum câteva minute. Este bine să fim sinceri, să spunem ce gândim? Ce poţi să ne spui vis-à-vis de respectarea regulamentului competiţional în România?
Marcus Andreoiu: Normal că ne luăm de regulamente. Se pare că la noi în ţară sunt făcute pentru a fi încălcate.
Am zis că tot încercăm să învăţăm ceva de afară, din competiţiile externe. Echipamentul trebuie să fie antifoc cu lenjerie tip. Dacă aşa s-a stipulat în regulament la începutul anului atunci să fie respectată această cerinţă.
Totuşi nu se respectă această cerinţă. O dată că nu se controlează şi atunci normal că lumea nu-l aplică, nu respectă regulamentul. În astfel de cazuri fiecare vine ba cu un tricou pe dedesubt sau altceva. Eu înţeleg că vara este cald, dar dacă regulamentul prevede izmene antifoc atunci să le porţi.
Transpiri, asta este. Transpiră şi Loeb, transpiră şi Hirvonen. Ei respectă regulamentul competiţional şi sunt controlaţi.
Dacă ne-ar controla mai dur la început, după o etapă, două s-ar vedea rezultatele. Din câţi sunt înscrişi poate nici jumătate nu ar lua startul din punctul acesta de vedere. Şi atunci nu ştiu cui îi mai convine. Vine până acolo şi pleacă? Sigur au acasă echipamentul necesar. Nu cred că este vorba de bani. Noi suntem un pic mai prăpădiţi dar ne-am luat echipamentul complet. Aşa trebuie.
Am participat la curse afară. Acolo nici nu se pune în discuţie să nu fi echipat corect. Eşti controlat pe etapă şi notat. Dacă nu eşti în regulă pleci. Am fost verificat şi dacă am ciorapi. La noi te mai controlează din când în când, cum are chef cineva de acolo de sus. Nu vreau să spun altceva. Nu sunt un om răutăcios şi nici nu vreau să fiu apreciat aşa.
Regulamentul competiţional trebuie respectat. (n.r. – nu mai departe de etapa a 6-a a CNVCD în parcul service nu au ajuns toate maşinile de competiţie!!!…)
Autoştiri.ro: Este normal să respecţi cerinţele impuse prin regulament. Dacă tot ne referim la acest aspect, fără a ne transforma în critici, ce părere ai despre suspendarea licenţei de organizare a “Raliului Clujului” ? Este acest lucru un avantaj sau un dezavantaj pentru motosportul românesc?
Marcus Andreoiu: Tot ce se desfăşoară recent în sportul românesc este… nu ştiu cum să spun, parcă totul ne dă în urmă.
Legat de Cluj nu am să mă pronunţ nici în favoarea FRAS-ului nici a celor care organizează competiţia de la Cluj. Ei ştiu ce au de împărţit pe acolo. Dar şi acest lucru nu ajută motorsportului. Orice piedică pusă unu altuia constituie o piedică care nu ne ţine pe loc ci ne duce în urmă.
Din păcate asta e. Eu nu văd nicio ieşire din lucrul acesta. Se pare că la noi în ţară nu vrea să meargă nimic bine din păcate.
Autoştiri.ro: Organizarea unei competiţii în România nu este tocmai uşoară. Presupune sacrificii, efort, înţelegere, resurse financiare. Dacă ar fi să faci ceva pentru mişcarea sportivă din România ce consideri că ar trebui făcut?
Marcus Andreoiu: Avem piloţi foarte tineri care concurează şi în CNR şi nu au permis de conducere. Pe legătură conduce copilotul iar pe probe aceştia arătă că au talent şi că pot obţine performanţă.
Avem un viitor frumos. Ar trebui să începem de la zero cu tot. Să o luăm de la zero cu regulamentul care să fie aplicat pentru toată lumea, nu contează că este debutant sau îl cheamă nu ştiu cum, că este celebru, fost sau multiplu campion. Regulile sunt pentru toată lumea şi nu trebuie să discriminăm pe nimeni chiar dacă are un an sau zece ani experienţă.
Se pare că noi ştim totul, nu vrem să luăm exemple ale celor de afară în aplicarea regulamentului. Trebuie să avem un regulament frumos şi strict care să fie respectat. Din păcate la noi se schimbă multe lucruri.
Mulţumesc oamenilor pe care-i cunosc în acest sport. Mă întâlnesc cu ei cu plăcere. Datorită acestui sport s-au creat prietenii adevărate. Îmi place să vin la curse chiar dacă nu alerg. Mi-ar fi plăcut să concurez dar nu o fac din anumite cauze personale. Vin aici să mă întâlnesc cu prietenii, sportul acesta ne leagă şi este minunat.
Autoştiri.ro: Muţumim Marcus Andreoiu şi multă baftă.
Suntem interesaţi să urmărim evoluţia şi performanţele sportivilor şi să-i promovăm.
Avem valori care ne pot reprezenta în competiţii dar au nevoie de ajutor. Dacă te-ai decis să acorzi sprijin unui pilot sau copilot, nu ezita. Spune-ne şi nouă. Drumul spre înalta performanţă nu este uşor.
Vă aşteptăm în competiţii să-i încurajăm, să savurăm evoluţiile acestora şi să le răsplătim eforturile cu aplauze.