› Evoluţia limbajului de design ŠKODA
› Design fascinant: ADN-ul ŠKODA Simply Clever devine Simply Surprising
› În centrul atenţiei stau acum emoţia şi ingeniozitatea discretă
› Elementele cristaline reprezintă o referinţă la tradiţia artei ceheşti de prelucrare a cristalului de Boemia, simbolizând precizia
› Noul înscris ŠKODA compus din majuscule simbolizează consolidarea încrederii în sine
› Departamentul de design ŠKODA are peste 150 de angajaţi provenind din 28 de naţiuni
Mai modern, mai sportiv şi, mai ales, mai emoţionant: în următoarea sa etapă de dezvoltare, limbajul de design al mărcii ŠKODA este implementat pentru prima dată la un model din producţia de serie, şi anume, la noua ŠKODA SCALA. Despre marca cehească cu o tradiţie îndelungată se poate spune, mai degrabă că a evoluat continuu, decât că a fost revoluţionată.
ADN-ul originar al mărcii ŠKODA a fost îmbogăţit cu elemente cristaline, amintind de arta prelucrării cristalului de Boemia. Noul ADN ŠKODA dispune acum de accente inedite, datorită interacţiunii surprinzătoare a laturii funcţionale cu latura emoţională: este „Simply Surprising”, adică pur şi simplu surprinzător. Totodată, noile modele ŠKODA reţin perfect valorile mărcii, rezumate de expresia „ingeniozitate discretă”
Foto: De la stânga la dreapta: Directorul pentru Design Exterior – Karl Neuhold, Designerul-Şef ŠKODA – Oliver Stefani, Directorul pentru Designul Culorilor şi Tapiţeriilor – Andrea Jensen, Directorul pentru Designul Interior şi Designul Culorilor şi Tapiţeriilor – Norbert Weber.
Inspiraţie din cultura şi tradiţiile Cehiei
ŠKODA este unul dintre producătorii auto cu cea mai îndelungată tradiţie din lume, având o istorie foarte bogată. Sediul principal al mărcii se află în Mladá Boleslav, Republica Cehă. De asemenea, compania are birouri în Praga, deci chiar în inima Europei. Inspiraţia sa provine din cultura cehească, ce se mândreşte cu o arhitectură impresionantă, dar şi cu faimosul cristal de Boemia.
Cu linii precise şi tăioase, deci cu forme dinamice inspirate de sticla de cristal, primul pas în evoluţia limbajului de design al mărcii ŠKODA a fost realizat în 2015, odată cu lansarea celei de-a treia generaţii a modelului ŠKODA SUPERB. În 1996, la lansarea ŠKODA OCTAVIA, sloganul „Simply Clever” a devenit reţeta succesului mărcii.
Acum este în curs de implementare următoarea etapă a dezvoltării interiorului şi exteriorului. „Simply Surprising” îmbină funcţiile ergonomice, cu utilizare facilă, cu designul cu detalii cristaline şi cu un caracter mai emoţional, fără a fi supraîncărcat, conform mottoului „ingeniozitate discretă”.
Detalii exterioare noi
Karl Neuhold, cel care conduce departamentul de Design Exterior de la ŠKODA, explică: „Noul limbaj de design trezeşte emoţii şi emană mai mult dinamism, mai multă sportivitate. Automobilele ŠKODA devin acum mult mai atractive ca aspect, iar datorită proporţiilor perfecte ale cabinei alungite, se menţine spaţiul generos pentru care fiecare model ŠKODA este renumit.”
La noul limbaj de design, grila radiatorului atrage imediat atenţia. Aceasta se face remarcată de la prima privire, cu forma sa hexagonală distinctivă, care conferă maşinii un aspect autentic. Aşa-numita linie Tornado caracteristică, trasată de-a lungul profilului maşinii, alungeşte vizual automobilul, accentuând caracterul sportiv şi dinamic al modelului.
Suprafeţele atractiv modelate stârnesc emoţie, iar elementele cristaline sunt integrate chiar şi în farurile înguste, acoperite cu sticlă transparentă, dar şi în blocuri optice din spate, care au forma literei L. Un nou simbol marcant al evoluţiei designului ŠKODA este înscrisul ŠKODA creat din majuscule şi poziţionat pe centrul hayonului. Spaţiul interior generos a fost desigur menţinut.
Interiorul cu ecranul central, aşezat în poziţie înaltă
Norbert Weber, Directorul departamentului de Design pentru Interior, Culori şi Finisaje al mărcii ŠKODA, explică: „Interioarele prototipurilor VISION X şi VISION RS reprezintă demonstrații realiste ale limbajului de design viitor al mărcii ŠKODA, cu noi culori şi materiale care subliniază noul spirit al designului interior al mărcii. Conceptul nou al interiorului, prezentat în premieră pentru ŠKODA SCALA, marchează punctul de plecare al noii identităţi emoţionale şi funcţionale a mărcii.”
Noul interior, lansat în producţia de serie odată cu SCALA, se caracterizează prin utilizarea echilibrată a spaţiului în interiorul automobilului, dar, înainte de toate, prin noul design al panoului de instrumente. Panoul este simetric şi redă linia grilei radiatorului şi a capotei motorului, cu aşa-numitul power-dome central şi cu emblema ŠKODA. Ecranul liber poziţionat al sistemului de infotainment este aşezat central şi la înălţime mare, pentru a fi în câmpul vizual direct al şoferului. Sub ecran, suportul ergonomic pentru mâna care acţionează ecranul tactil formează o linie aparte de design.
Materiale de calitate şi un finisaj granulat unic pe suprafeţe
Andrea Jensen, cea care coordonează echipa care se ocupă de Designul Cromatic şi Tapiţerii la ŠKODA, explică: „Urmărim obţinerea unei îmbinări armonioase a materialelor şi culorilor la interior şi exterior, fiind în căutarea celui mai bun rezultat posibil. Designul are menirea de a genera emoţie şi, totodată, de a se potrivi ADN-ului ŠKODA. Un bun exemplu în acest sens este noul finisaj cu structură granulată de pe panoul de instrumente şi panourile uşilor.”
Noul interior este marcat de culori calde şi plăcute, precum şi de materiale de calitate superioară. Aici sunt incluse şi tapiţeriile realizate din microfibră Suedia, cu cusături contrastante, precum şi suprafețele moi de pe bord şi panourile uşilor. Acestea au un nou finisaj granulat special, inspirat din structurile cristaline şi vor caracteriza stilul mărcii ŠKODA în viitor.
Studiourile de design ŠKODA din Mladá Boleslav, Praga şi Shanghai
ŠKODA Design îşi are sediul într-o vilă construită în 1890, pe malul râului Jizera, în cartierul Česana, din oraşul cehesc Mladá Boleslav. ŠKODA Design face acum parte din centrul modern ŠKODA AUTO Technology, care s-a mutat în Česana în 2008 şi a fost apoi din nou extins în 2015. Aici tehnologia futuristă este îmbinată cu tradiţia, într-un mediu idilic, ce beneficiază de o atmosferă foarte specială, în care designării îşi pot da frâu liber creativităţii. Vila a fost mai demult domiciliul producătorului de textile, Franz Hiller. Iniţial aici au fost construite fabrici de textile, în secolul 19. Apoi, la mijlocul secolului 20, aici au fost produse piese pentru autovehiculele ŠKODA.
Un al doilea sediu al departamentului de design al mărcii se situează în inima capitalei Cehiei, nu departe de Castelul Praga, de Podul Charles, Casa care Dansează şi Palatul Žofín. Primele schiţe de design ale viitoarelor modele ŠKODA sunt create şi într-un alt mediu propice inspiraţiei: clădirea Art-nouveau din Praga, de pe Masarykovo nábřeží. Dar şi în China, cea mai mare piaţă individuală a mărcii, ŠKODA are un sediu al departamentului de design. Biroul din Shanghai este condus de Miroslav Jaskmanicky.
Echipa de design a lui Oliver Stefani are o componenţă pronunţat internaţională, cei 150 de angajaţi provenind din 28 de naţiuni. Astfel, beneficiază de influenţe şi idei din cele mai diverse culturi ale lumii.
Sursa si imagini: comunicat remis Autostiri.ro