Provocarea dunelor sau încercări precum etapa maraton de două zile, în care nu este permisă intervenţia echipelor tehnice, fac din Dakar una dintre cele mai dificile competiţii de motorsport din lume. Un titlu la Dakar este o performanţă remarcabilă şi se bazează pe multă pregătire şi talent fără egal. Dintre câştigători, câţiva au reuşit o performanţă şi mai specială, reuşita la Dakar venind după alte rezultate sportive de excepţie în alte domenii sau după ce s-au impus în categorii diferite de-a lungul anilor. La fel de remarcabil au fost cei care au reuşit să folosească experienţa pentru a se impune cu vehicule diferite, motociclete şi automobile.
Iată pe câţiva dintre acei campioni remarcabili care au excelat cu motocicleta şi automobilul la Dakar:
Stéphane Peterhansel este recordmanul absolut Dakar, cu cele mai multe victorii atât la motociclete (6: 1991-1993, 1995, 1997, 1998), cât şi la automobile (7: 2004, 2005, 2007, 2012, 2013, 2016, 2017). Peterhansel a asigurat două victorii pentru MINI la Dakar, iar în acest an concurează pe un MINI John Cooper Work Buggy. Obiectul norocos al lui Peterhansel este bandana pe care a purtat-o în timpul victoriei din 1991 şi pe care o mai păstrează şi acum, după aproape 30 de ani.
Pentru motociclişti, în anii ’90, bandana proteja spatele de nisip. Acum doar îi poartă noroc. Nu mai este purtată la gât, ci, cu mare grijă, într-un buzunar al combinezonului. Peterhansel despre Dakar: „Pur şi simplu este o cursă nebună. Cunoaştem traseul, cunoaştem maşina – dar nu ştim niciodată ce se va întâmpla. De aceea, şi după atât timp, primul obiectiv este să termini cea mai dificilă cursă din lume. Numai după aceea te poţi gândi la victorie”.
Doar Nani Roma a mai reuşit trecerea de la motociclete la automobile, cu succes în ambele categorii. A câştigat în 2004 cu KTM şi în 2014 cu MINI ALL4 Racing, pentru ca acum să fie din nou în echipa MINI. În acest an concurează la Dakar cu MINI John Cooper Works Rally.
Sunt şi alţi piloţi care au folosit experienţa acumulată pe motociclete, concurând cu maşini, însă fără să reuşească victorii în ambele categorii. Poate cel mai spectaculos exemplu este Jutta Kleinschmidt. După trei participări cu motocicleta în 1988, 1992 şi 1994 (şi cea mai bună clasare în 1994 – un respectabil loc 22), a avut o carieră excepţională la clasa auto. Este singura femeie campion la Dakar (2001 cu Mitsubishi) şi mai are alte două clasări pe podium – locul 2 în 2002 şi locul 3 în 1999 şi 2005. Jutta Kleinschmidt a contribuit cu experienţa valoroasă şi la dezvoltarea mai multor proiecte de Dakar – prima generaţie Volkswagen Touareg, dar şi prima generaţie MINI Buggy cu care a şi concurat în Abu Dhabi Desert Challenge şi Sealine Cross Country Rally (Qatar), în 2016.
Cyril Despres este un alt pilot care, la volan, îşi foloseşte experienţa enormă acumulată pe motocicletă. A câştigat de cinci ori Dakar la moto într-un duel de aproape un deceniu cu Marc Coma (titluri în 2005, 2007, 2010, 2012 şi 2013). Din 2015 concurează cu automobile, cu o clasare pe locul al treilea în 2017. În acest an face parte din echipa MINI, cu un John Cooper Work Buggy.
Sursa si imagine: comunicat remis Autostiri.ro