Raliul Argesului rescrie istorie in motorsportul romanesc

| 15 mai 2019 | 0 Comments

De-a lungul multor decenii, judetul Arges a fost un important punct al motorsportului romanesc, adunand la start si pe probele speciale nume importante, raliul fiind una dintre ramurile cu care judetul se poate mandri.

Incepand din anul 1971, judetul Arges a gazduit nu mai putin de 18 editii, fie pe macadam fie pe asfalt, sub diverse nume: Raliul Pitesti, Raliul Dacia iar dupa anul 2000, Raliul Argesului, la prima editie, cea din 1971 reusind sa se impuna in fruntea clasamentului echipajul format din Aurel Puiu-Constantin Pescaru la bordul unul Renaul 8 Gordini. Dupa o perioada de 5 ani de pauza, galagia motoarelor revine in judet, astfel incat, in anul 1977, Raliul Pitesti devine Raliul Dacia, competitia –desfasurandu-se pe macadam. Apoi, pana in 1990, raliul nu mai desfasoara nicio editie timp de 14 ani, atunci cand macadamul argesan vedea o noua generatie de piloti si copiloti.

In anul 1993, regretatul Ludovic Balint reuseste impreuna cu Gabriela Stroescu clasarea in fruntea podiumului, cu o Dacia 1325, un an mai tarziu, in 1994, podiumul fiind ocupat de Stefan Vasile si Silviu Moraru. In anul 2010 Raliul Argesului si-a desfasurat ultima editie, in varful clasamentului situandu-se echipajul format din Gergo Szabo si Levente Csegzy.

Dupa o pauza de nu mai putin de 9 ani, galagia revine pe probele special din jurul orasului Pitesti sub denumirea de Raliul Argesului-Catena, iar Bogdan Dumitrescu – directorul organizatoric ne-a acordat un interviu despre desfasurarea de forte ce a avut loc in organizarea raliului.

Știm ca Raliul Argeșului are o însemnătate aparte pentru motorsportul romanesc. Ce v-a făcut sa îl repuneti pe harta sportului cu motor după atâția ani de pauza?

Tocmai faptul care are o istorie bogată, iar Argeşul are o tradiţie în motorsport. Deşi reprezentanţii actuali nu mai au legătură cu faimoasele echipe ale uzinelor Dacia şi Aro, spiritul şi dragostea spectatorilor pentru acest sport s-a păstrat.

A fost o prima etapa cu probe spectaculoase, momente cheie și adevărate teste de foc pentru echipajele înscrise în concurs. Cum ați ales probele?

Au fost două zile de concurs total diferite. Ziua a doua a fost rezervată Transfăgărăşanului, acolo unde s-a dovedit că a fost o decizie bună să ne oprim la Conacul Ursului deoarece vremea nu permitea organizarea regrupării şi a parcului de service în zona Cabanei Capra, dar era riscant şi pentru spectatori din cauză că precipitaţiile din ultima vreme (la recunoaşteri era zăpadă) puteau provoca avalanşe de bolovani. Prima probă – Cetatea Poenari – este foarte spectaculoasă pentru spectatori şi o bună încălzire pentru echipaje înaintea probei Lacul Vidraru lungă de peste 27km.

În ceea ce priveşte prima zi, am reuşit să organizăm două probe atipice: PS1/2 Curtea de Argeş ce are o configuraţie pe care o apreciez foarte mult şi care a adunat foarte mulţi fani, dar şi Superspeciala Piteşti care se evidenţiază între probele superspeciale organizate în România atât prin complexitate, lungime (peste 7km), abundenta locurilor pentru spectatori, dar şi a faptului că trei (uneori patru) echipaje parcurg proba simultan. În plus, a adunat peste 12.000 de spectatori (o adevărată victorie a publicului pasionat de raliuri).

Ce înseamnă organizarea unei etape de campionat national?

După ani în care am fost un simplu fan (cu participări meteorice), apoi câţiva ani în comisia tehnică, am avut curajul să încerc şi această parte a raliului: organizarea. Este foarte frumoasă, dar complexitatea ei o vezi abia când te implici. Am rămas uimit de câte lucruri am descoperit din această perspectivă care nu se observau “din partea cealaltă”. Aşa că organizarea unei etape de campionat naţional înseamnă mult timp alocat, multă perseverenţă şi, cel mai important, o echipă în care să poţi avea încredere. Din fericire, le-am avut pe toate.

Știm ca aceasta etapa a deschis balul atât în Campionatul Național de Raliuri cât și în Campionatul Național de Raliuri-Divizia a doua. Cum a fost primita aceasta etapa de către participanți?

Din scurtele discuţii pe care le-am avut, a fost primită foarte bine deşi ne-au fost menţionate aspecte ce pot fi îmbunătăţite. Cu siguranţă în perioada următoare vom urmări părerile participanţilor (dar şi ale fanilor) pe reţelele de socializare şi, în acelaşi timp, vom încerca să aflăm cât mai multe păreri şi în afara acestor reţele.

Cum definești tu curajul?

Să faci un raliu care nu s-a mai făcut de nouă ani cu o echipă aflată la primul astfel de eveniment.

Stim ca organizarea etapei a însemnat multă muncă, atenție la detalii și o echipa foarte bine organizata. Care au fost obiectivele pe care le-ați  fixat pentru final?

Obiectivele au fost clare: securitate maximă, program (inclusiv probe speciale) atractiv şi expunere maximă în faţa fanilor. Simt că le-am atins pe toate, mai ales pe cel privind expunerea dacă ne uităm la numărul foarte mare de fani prezenţi în toate momentele raliului: start festiv, PS1/2, Superspecială, Transfăgărăşan şi premiere (până să înceapă ploaia, desigur).

Este o etapa cu probe dificile și tehnice. Crezi ca acest lucru i-a speriat pe concurenți?

Participanţii din CNRD şi CNRD2 nu sunt aşa uşor de speriat şi asta s-a vazut atât din numărul mare de participanţi, cât şi de abordarea PS1/2 Curtea de Argeş sau a PS5/8 Lacul Vidraru cu cei peste 27km ai săi.

Ce ne poți spune despre proba desfășurată în oraș?

Ne-am dorit ca Superspeciala Piteşti să se remarce, iar pentru asta am pornit de la a desena un traseu total diferit de superspecialele din România, un traseu inspirat din fostul circuit stradal care se organiza în Piteşti, dar şi din Monza Rally Show. Trecerea de pe hârtie pe asfalt părea foarte dificilă, dar deschiderea şi eforturile tuturor celor implicaţi au fost răsplătite de numărul foarte mare de spectatori şi de reacţiile pozitive din partea echipajelor.

Ce rol au jucat spectatorii în desfășurarea acestei etape?

Ne-am dorit un raliu pentru spectatori, iar ei ne-au “răsplătit” prin numărul foarte mare. Vreau să le mulţumesc tuturor fiindcă prezenţa lor în numărat atât de mare ne dă încrederea de a organizat această etapă şi anul viitor.

Acum ca s-a lăsat liniștea peste probele speciale, care sunt concluziile trase?

Sunt foarte multe şi încă nu sunt toate, mai adunăm. Cert este că am învăţat foarte multe şi toate acestea ne vor ajuta în organizarea evenimentelor viitoare.

Definește aceasta etapa în 3 cuvinte.

Fani. Fani. Fani.

Care au fost partenerii care au contribuit la organizarea acestei etape?

Să faci un raliu nou cu o echipă nouă nu este deloc uşor astfel că toţi partenerii au fost foarte importanţi. Această etapă nu ar fi existat fără Consiliul Judeţean Argeş, Primăria Piteşti, Farmaciile Catena, Trust Motors – imporatator Peugeot, Citroen şi DS în România, Bijuteriile Teilor, Ramada, Kiss FM, Rallymax, Autorally. Pe lângă aceştia o contribuţie foarte importantă au avut-o şi voluntarii care ne-au ajutat pe întreg parcursul evenimentului.

Multumim  Bogdan pentru raspunsurile acordate!

Interviu realizat de Ana – Maria Florea.

Credit foto: Bogdan Barabas – abimages.ro


Tags: , , , ,

Category: Prima pagina, Special

Citește articolul precedent:
Electricitate verde prin încărcare inteligentă „vehicle-to-grid”

Raportat la producţia şi consumul total de energie, mobilitatea electrică este un factor relativ mic. Studiile independente prognozează că în...

Închide