Startul pe care pilotul oficial şi ambasadorul mărcii BMW Alessandro Zanardi (Italia) îl va lua cu BMW M8 GTE în cursa de 24 de ore de la Daytona (SUA) peste mai puţin de două săptămâni nu era posibil fără ajustările tehnice pe care inginerii BMW M Motorsport le-au făcut maşinii şi nici fără soluţiile creative şi inovatoare pentru procedurile din timpul cursei. În principal, schimbul de piloţi între Zanardi şi coechipierii săi din #24 BMW M8 GTE necesită o coreografie sofisticată astfel încât să nu piardă timp preţios pe parcursul cursei.
Tur Daytona 24h Zanardi cu BMW M8 GTE
Alex Zanardi a cerut un dans la cursa de 24 de ore de la Daytona ce are loc la 26-27 ianuarie: aşa spune el despre schimbul de piloţi dintre el şi coechipierii lui din #24 BMW M8 GTE. Mişcările dintre Zanardi, John Edwards (SUA), Jesse Krohn (Finlanda) şi Chaz Mostert (Australia) au fost regizate şi exersate până la cel mai mic detaliu. „Este un dans în care lucrul important este să faci toţi paşii în ordina exactă şi timpul limitate pe care îl ai la dispoziţie”, explică Zanardi, citat de autostiri.ro. „Aşa că nu putem pierde nici o secundă.”
Pentru a garanta acest lucru, Zanardi, ceilalţi piloţi şi întreaga echipă BMW Team RLL colaborează continuu pentru procedura perfectă de pit stop. Echipa a utilizat la maximum precedentele sesiuni de test în acest scop, iar antrenamentul va continua şi în week-endul de cursă. „Normal, trebuie să aliniem anumite proceduri cu cerinţele mele speciale, iar ceilalţi piloţi trebuie să facă un pic de muncă suplimentară pentru mine, dar totul merge foarte bine şi este foarte distractiv”, a declarat Zanardi, după care a accentuat: „Deja suntem mai buni decât m-aş fi gândit că este posibil”.
Procedura de schimbare a pilotului în detaliu
Acesta este modul în care are loc schimbul de piloţi între Zanardi şi coechiperii lui: Zanardi stă pe pit wall şi aşteaptă sosirea maşinii. Apoi coboară lângă maşină, pe pistă, şi urcă în cockpit imediat ce coechipierul lui a ieşit de acolo şi a aşezat inserţia de scaun a lui Zanardi la locul ei. Apoi coechipierul îl ajută să-şi prindă centura de siguranţă.
Procedura de schimbare a pilotului
Este schimbat volanul, care este înmânat de un mecanic suplimentar, aprobat de IMSA. Când iese din cockpit, Zanardi se extrage din maşină prima dată, apoi urcă pe pit wall. Abia după ce este în spate acelui pit wall poate reveni în căruciorul cu rotile.
Şi în acest caz, siguranţa maximă are prioritate totală, iar întregul schimb de piloţi este gândit astfel. Pentru a exista siguranţa că, după ce a părăsit maşina, Zanardi poate ieşit cât mai rapid posibil din zona de pericol, IMSA a permis şi ca mecanicul suplimentar să fie cel care închide plasa de siguranţă şi uşa. În mod normal, piloţii sunt cei care au grijă de aceste sarcini. Zanardi nu trebuie să facă acest lucru, îi este permisă ieşire de la schimb, peste pit wall, în acest timp.
Zanardi şi colegii lui efectuează schimbul de pilot în mai puţin de 20 de secunde – ceea ce, dat fiind timpul necesar pentru realimentare, nu reprezintă un dezavantaj faţă de concurenţă. „Schimbarea volanului, în special, necesită ceva timp”, a explicat Zanardi, „dar sunt foarte rapid la intrarea şi la ieşirea din cockpit şi pot face acest lucru.”
Zanardi despre experienţa de condus cu BMW M8 GTE
Coechipierii lui Zanardi confirmă spusele. „Sunt sigur că nu vom irosi timp deloc la schimbările de piloţi cu Alex”, a declarat Edwards. „Uneori am impresia că intră în cockpit mai repede decât mine.” Krohn a completat: „Normal, schimbul de piloţi cu Alex este un pic diferit decât cel cu care eram obişnuit, dar este de-a dreptul impresionant să vezi cât de rapid a găsit procedura optimă pentru el. La început ne lua peste 30 de secunde, acum reuşit în mai puţin de 20 de secunde. Uneori m-am întors să-l ajut după ce am ieşit, dar era deja la volan.”
Cu toată atenţia asupra pit stopului perfect în cel mai scurt timp posibil, Zanardi este conştient pe deplin, din numeroşii săi ani de experienţă, că o cursă de 24 de ore nu este decisă în primul rând pe baza schimbului de piloţi. Acesta este motivul pentru care şi accentuează: „Trebuie să fim siguri mereu că nu grăbim lucrurile, pentru că o eroare în timpul schimbului de piloţi ar putea fi un dezastru. Trebuie să găsim mereu echilibrul corect între potenţiala economie de timp şi grija maximă în timpul pit stopului”.
Zanardi compară BMW M8 GTE cu BMW M4 DTM
Video: YouTube
Sursa si imagini: comunicat remis Autostiri.ro