Oana Tarcea: ,,Off Road-ul este mai degraba un sport al mintii”

| 14 decembrie 2019 | 0 Comments

,,Nu poti nici macar o secunda sa iti slabesti concentrarea pentru ca pot aparea pericole la fiecare pas.”

Dupa cum spune si Oana Tarcea, Off Road-ul este un sport de o complexitate extrema, ce necesita un nivel ridicat de concentrare si…adrenalina. Prin definitie, aceasta ramura a motorsportului are la baza elemente ce se imbina perfect, creând astfel cadrul ideal, locul in care omul intalneste natura, intalneste limitele atat la propriu cat si la figurat.

Cum a inceput totul si de unde pasiunea ta pentru motorsport?

Cumva pasiunea sofatului mi se pare ca e prezenta la toti membrii familiei mele, iar de acolo la a participa la ceva serios nu a fost decat un pas. Diferenta o face faptul ca a trebuit sa reinvat cumva sa conduc pentru a putea participa la competitiile off-road.

Pana acum doi ani nu pot sa zic ca m-am intersectat foarte mult cu lumea aceasta. Nici macar nu stiam ca se practica la nivel profesionist sportul acesta, sau ce implica. Insa am inceput sa iau parte la diferite iesiri cu prieteni care aveau masini de off, iar treptat m-a prins si pe mine febra si am decis sa imi iau si eu propria jucarie.

Ce ne poti spune despre materialul de concurs?

Masina cu care am concurat in acest an este un Suzuki Samurai din 1993. Ea a fost pregatita si refacuta din toate punctele de vedere pentru acest an competitional, atat mecanic, cat si pentru siguranta.

Stim ca motorsportul este in general, un loc de joaca” destinat barbatilor. Cum ai reusit sa te integrezi, sa faci fata tuturor provocarilor?

Initial asta era si frica mea cand am inceput sa particip. Fiind un colectiv predominant masculin imi era frica sa nu fiu perceputa ca un fel de personaj care nu isi are locul acolo si sa nu prezinte nici un fel de pericol pentru ceilalti concurenti. Insa spre surprinderea mea baietii m-au acceptat destul de usor in randul lor, m-au ajutat cat de mult au putut atat pe partea mecanica cat si pe trasee cand am avut nevoie. Este un colectiv dea dreptul minunat.

Diferenta mare o reprezenta faptul ca spre deosebire de ceilalti concurenti care isi transportau si reparau singuri masinile eu a trebuit sa apelez la alte persoane care sa se ocupe de aceste lucruri pentru mine. In special cu reparatiile intre zilele de concurs, lucru care evident a ridicat destul de mult costurile participarilor.

In motorsportul romanesc sunt putine prezente feminine. Ce sfat ai da doamnelor ce vor sa incerce astfel de senzatii tari?

Eu le-as sfatui pe doamnele si domnisoarele care vor sa participe la astfel de sporturi sa inceapa prin a fi copilot, iar apoi sa incerce sa isi ia la randul lor pe cineva cu mai multa experienta in dreapta si sa asculte si sa incerce sa aplice tot ce vad si li se spune. De asemenea, sa nu le fie inhibate atunci cand vine vorba de intrebari sau de cerutul de ajutor.

Ce te caracterizeaza?

Sunt o fire foarte prietenoasa, ambitioasa, perfectionista si imi place mereu sa incerc sa invat lucruri noi si sa ma autodepasesc mereu.

Ce alte pasiuni mai are femeia Oana Tarcea?

Imi place foarte mult snowboardingul si cititul.

Ce ne poti spune despre Off Road-aceasta ramura a motorsportului?

Off-roadul este un sport mai degraba al mintii. Nu poti nici macar o secunda sa iti slabesti concentrarea pentru ca pot aparea pericole la fiecare pas. De asemenea este un sport foarte costisitor, cum presupun ca  e orice alta ramura a motorsportului. Insa comunitatea e fantastica. De asemenea v-a pune la incercare tot ce ai invatat in condusul de strada si te va forta sa mergi inainte in situatii in care spiritul de autoconsevare iti va spune initial un mare “NU”.

Ce este adrenalina in viziunea unui pilot de Off Road?

Cred ca putine senzatii se compara cu mersul in viteza printre copaci, cand stii ca orice creanga sau groapa poate sa strice masina sau chiar sa te raneasca pe tine.Deasemenea senzzatia de a amerge  cu masina pe inclinari unde stii ca la cea mai mica frana sau intoarcere gresita a volanului masina se va rasturna.

Cum a fost acest sezon competitional pentru voi?

Sezonul acesta competitional a fost perfect din punctul meu de vedere. Poate si datorita faptului ca nu aveam asteptari mari la inceputul anului. A fost intr-adevar obositor, costisitor insa mi-a adus niste satisfactii si experiente pe care nimic din viata personala nu mi le-ar fi putut aduce altfel.

Care sunt planurile pentru sezonul 2020?

Mi-ar placea sa particip si anul viitor, poate si datorita faptului ca am primit un feedback atat de bun de la toata lumea dupa acest an, insa trebuie sa vad in ce masura imi va permite si bugetul. Plus ca anul acesta viata persoanala si profesionala a trecut putin pe un plan secundar si nu stiu inca daca sunt dispusa sa mai fac acest lucru inca un an.

Il consideri un sport greu?

Nu e neaparat un sport greu fizic. Dar e foarte obositor psihic. In functie de trasee si conditii avem 50 – 100 de km pe zi, 2 zile, plus proba speciala. Traseele pot sa fie de la 4 ore la 7-8 ore / zi, timp in care concentrarea trebuie sa fie mereu la maxim. Iar pe langa asta, cum am mentionat si mai sus este si un sport destul de costisitor.

Cum reusesti sa faci fata tutuor provocarilor?

Mereu am fost genul de persoana care se gandeste care e cel mai rau lucru care se poate intampla in anumite situatii. Si daca accept cel mai mare rau care se poate intampla, atunci merg inainte fara nici un regret, orice s-ar intampla. Gandirea aceasta simt ca m-a ajutat destul de mult atat viata personala cat si in concursuri.

Ce ne poti spune despre partenerii ce v-au fost alaturi in 2019?

Am avut mare noroc de o echipa tehnica in spate condusa de Sorin Popa care a avut grija ca masina sa fie mereu la capacitate maxima pentru fiecare etapa.  De asemenea le multumim sponsorilor OffRoad-Mania, Verla Printshop, Tractorit care ne-au ajutat atat cu piese, obiecte pentru parcul tehnic, financiar dar si pentru customizarea masinii.

Un imens sprijin au fost familia si prietenii care au fost alaturi de mine tot anul si mi-au oferit atat ajutorul cat si incursajari ori de cate ori am avut nevoie. Fara ei nu as fi avut aceste rezultate.

Concluzionand, putem spune ca Oana, prin ambitia, curajul si perseverenta ei ne-a demonstrat ca dorintele pot deveni realitate in orice fel, trebuie doar sa crezi. Faptul ca ea a ales sa practice acest sport dus la un nivel de performanta ne demonstreaza ca pasiunea si dorinta sunt mult mai puternice decat stereotipurile, fricile sau gandurile negative. Speram ca urmatorul sezon competitional sa o gaseasca pe Oana la linia de start, pregatita de inca un an exceptional, plin de provocari.

Credit foto: Ana Maria Tanasie, Campionatul National de Off Road

Interviu realizat de Ana – Maria Florea.


Tags: , , , , , , ,

Category: Prima pagina, Special

Citește articolul precedent:
Echipajele din Swift Cup se vor înfrunta pe legendarul macadam sibian

În această săptămână echipajele din Swift Cup vor înfrunta prima etapă de macadam a sezonului 2020, Raliul Sibiului, raliu ce...

Închide