Fiecare automobil BMW M Safety Car care părăseşte fabrica BMW M Manufaktur din Garching (Germania) este un exemplu de sportivitate, capabil să ofere inovaţii mari în materie de siguranţă. Nu este surprinzător, maşinile trebuie să ofere performanţe suficient de mari pentru a ţine pasul cu vehiculele de competiţie participante la cursă. De fapt, multe dintre BMW Safety Cars servesc ca laborator pentru unele tehnologii care ulterior pot fi implementate în modele de producţie, BMW M4 GTS fiind cel mai spectaculos exemplu în acest sens.
Anul trecut, o flotă de modele BMW M Performance a asigurat serviciile de safety car pentru Romanian Endurance Series, cu prezenţe pe cele două circuite naţionale, la MotorPark România şi Transilvania Motor Ring.
De mai bine de 20 de ani, BMW M garantează siguranţa Campionatului Mondial MotoGP prin modelele sale Safety Car. BMW M a început relaţia cu organizatorul MotoGP, Dorna Sports, în 1999; de atunci, compania şi-a pus cele mai inovatoare modele în slujba Campionatului Mondial de motociclism viteză.
1999-2000: BMW Z3 M Coupé (E36/8) MotoGP Safety Car
1999 a fost anul în care a început relaţia lungă şi strânsă dintre BMW M şi organizatorul MotoGP, Dorna Sports. Iar BMW Z3 M Coupé, cu dimensiunile sale compacte şi comportamentul agil, a fost primul BMW Safety Car care a marcat această colaborare.
Motorul aspirat de 3,2 litri, cu şase cilindri dispuşi în linie, era capabil să genereze 321 CP şi ulterior a crescut la 325 CP. Această maşină sport cu două locuri este deja un clasic care se bucură de admiraţia pasionaţilor de motoare.
2001-2003: BMW Z8 (E52), BMW M3 Coupé (E46) şi BMW M5 (E39) MotoGP Safety Car
Legendarul Z8 era o apariţie demnă de un film James Bond, dar şi să impună ritmul pe circuitele din întreaga lume. Datorită designului său spectaculos, inspirat de legendarul BMW 507, şi mulţumită echipamentului sportiv suplimentar necesar pentru a fi Safety Car în Campionatul Mondial MotoGP, BMW Z8 a fascinat fanii în întreaga lume.
BMW Z8 avea un motor V8 aspirat de 4,9 litri, împrumutat de la BMW M5 E39, asociat cu o transmisie manuală cu şase trepte. Propulsorul dezvoltă un maxim de 400 CP şi un 500 Nm. Roadsterul accelerează de la 0 la 100 km/h în doar 4,4 secunde. Alături de BMW Z8, flota BMW Safety Car pentru Campionatul Mondial MotoGP a inclus alte două modele, BMW M3 Coupé (E46) şi BMW M5 (E39).
2004-2006: BMW M6 Coupé (E63), BMW M5 (E60), BMW M3 (E46) Safety Car şi BMW M3 CSL (E46) Safety Car
BMW M6 (E63) a fost ales ca lider al flotei BMW Safety Car din Campionatul Mondial MotoGP în acelaşi an în care şi-a făcut debutul pe piaţă. BMW M6 Coupé (E63) şi BMW M5 (E60) au fost cele două Safety Cars responsabile pentru siguranţa piloţilor în sesiunile de antrenamente şi cursele din Campionatul Mondial. Ambele modele erau echipate cu un motor V10 cu o acustică impresionantă, un propulsor dezvoltat pe baza experienţei mărcii în Formula 1. Motorul aspirat avea o capacitate de 5,0 litri şi dezvolta 507 CP la 7.750 rpm şi un cuplu maxim de 520 Nm. Atât M6 Coupé, cât şi M5 dispuneau de funcţia M Drive Mode care permitea setări ale sistemelor maşinii precum controlul stabilităţii, amortizoarele controlate electronic, răspunsul cutiei de viteze sau răspunsul acceleraţiei.
Flota era completată de BMW M3 (E46). Acesta era echipat cu un motor de 3.246 cmc, cu şase cilindri dispuşi în linie, cu un răspuns direct La 8.000 rpm, cele şase pistoane atingeau o viteză de peste 20 m/s; cu alte cuvinte, se egala ritmul pistoanelor motorului de F1 din acea vreme. Era un model unic în segment: producea 343 CP la 7.900 rpm şi un cuplu maxim de 365 Nm la 4.900 rpm, ceea ce a permis ca această maşină ce cântărea 1.570 kilograme să accelereze de la 0 la 100 km/h în 5,2 secunde.
Acest BMW M3 nu a fost singurul care a asigurat siguranţa piloţilor în aceste sezoane. În 2004 şi 2005, BMW M3 CSL a făcut parte şi el din flota BMW Safety Cars. Cele mai bune componente au fost utilizate pentru acest model, pentru a economisi greutatea maximă posibilă. A fost primul model BMW de serie care folosea fibra de carbon, de exemplu pentru acoperişi sau splitter-ul faţă.
În ceea ce priveşte modelul de serie din care a derivat, masa redusă a fost de 180 kg – împreună cu o creştere a puterii motorului de 3,2 litri de la 343 CP la 360 CP, s-a obţinut o acceleraţie 0-100 km/h în 4,6 secunde şi o putere specifică de 111 CP/l. Performanţe remaracabile chiar şi în prezent.
2007: BMW Z4 M Coupé (E85), BMW M5 (E60) şi BMW M6 Coupé (E63) MotoGP Safety
Fără îndoială, BMW Z4 M Coupé (E89) este unul dintre cele mai interesante modele din întreaga istorie a BMW M GmbH. Şi avea toate ingredientele pentru a fi aşa: siluetă ascuţită, dimensiuni compacte şi motor de 3.246 cmc, cu şase cilindri dispuşi în linie, capabil să genereze 343 CP, care provoca deja o senzaţie la BMW M3 (E46). Acestea au fost caracteristicile care au permis maşinii să asigure siguranţa celor mai rapizi motociclişti de pe planetă în sezonul MotoGP 2007.
Alături de el, alte modele precum BMW M6 (E63) şi BMW M5 (E60), care au fost utilizate şi în sezonul precedent, au împărtăşit misiunea de Safety Car pentru Campionatul Mondial MotoGP.
2008-2010: BMW M3 Coupé (E92), BMW X6 M (E71), BMW X5 M (E70) şi BMW M6 Coupé (E63) MotoGP Safety Car
Flota de maşini de siguranţă din aceşti ani a fost condusă de BMW M3 Coupé (E92), care folosea un motor V8 aspirat, de 4,0 litri, ce dezvolta 420 CP. Motorul V8 aspirat debuta cu adevărat pe BMW M3 după o prezenţă exclusivă, pentru omologare, sub forma BMW M3 GTR E46. BMW X6 M şi BMW X5 M, dar şi BMW M6 Coupé (E63) au asigurat siguranţa pe pistă, chiar dacă vedeta a fost M3 Coupé.
Nu au fost singurele modele pe care BMW M le-a oferit pentru supravegherea piloţilor din Mondial; directorul cursei a condus un BMW M5 Touring E61), comisarul de securitate un BMW M3 Sedan, iar BMW 330i Touring a avut rolul de Medical Car. Au fost folosite şi mai multe unităţi BMW X5 4.8i.
2011: BMW Seria 1 M Coupé (E82) MotoGP Safety Car
Pentru mulţi iubitori de motoare, modelul de serie BMW Seria 1 M Coupé este, şi în prezent, un clasic din gama BMW M şi nu numai pentru performanţele sale deosebite. Safety car-ul stagiunii 2011 din MotoGP a avut o contribuţie semnificativă la faima modelului. Cu dimensiuni compacte, masă redusă, transmisie manuală şi tracţiune spate, 1 M Coupé a reprezentat standardul suprem al plăcerii de a conduce în segmentul compact.
BMW M a făcut modificări importante asupra modelului de bază, care avea un motor cu şase cilindri dispuşi în linie şi tehnologia Twin Turbo, capabil să genereze 340 CP. Astfel, BMW Seria 1 M Coupé MotoGP Safety Car avea un nou sistem de evacuare sport din titan, geamuri din policarbonat pentru a reduce masa, eleron spate, reglarea suspensiei întărite, frâne cu etriere cu şase pistoane. Flota de maşini de siguranţă a fost completată de BMW X6 M, BMW X5 M, BMW 535i Touring şi BMW X6 ActiveHybrid.
2012: BMW M6 Coupé (F13), BMW M5 (F10) şi Seria 1 M Coupé (E82) MotoGP Safety Car
BMW M6 Coupé MotoGP Safety Car a fost vedeta sezonului 2012. Sub capota lui se afla un motor V8 de 4.395 cmc, cu tehnologia M TwinPower Turbo, cu turbinele plasate între cilindri. Propulsorul urca mult în turaţii, oferind 560 CP la 6.000 rpm şi un cuplu maxim de 680 Nm disponibil încă de la 1.500 rpm. M6 Coupé accelera de la 0 la 100 km/h în doar 4,2 secunde.
Pe lângă modificările tehnice necesare pentru a fi BMW Safety Car, echipa de ingineri BMW M a efectuat şi alte modificări care au îmbunătăţit aerodinamica – au fost adăugate un splitter frontal şi un eleron spate din fibră de carbon. Flota de maşini de siguranţă din acel an mai includea şi alte modele; printre acestea se numărau BMW Seria 1 M Coupé Safety Car şi BMW M5 Safety Car (F10).
2013: BMW M6 Gran Coupé (F06) MotoGP Safety Car
BMW M6 Gran Coupé MotoGP Safety Car a fost liderul flotei de maşini de siguranţă pe care BMW M a pus-o la dispoziţie pentru Campionatul Mondial MotoGP 2013. Inima acestei limuzine sport elegante este motorul V8 cu tehnologia M TwinPower Turbo, capabil să genereze 560 CP şi 680 Nm. Datorită acestui motor, BMW M6 Gran Coupé sprinta 0-100 km/h în doar 4,2 secunde.
La centrul BMW M din Garching s-au efectuat o serie de lucrări pentru a-l pregăti ca BMW Safety Car. De exemplu, s-au instalat un nou sistem de evacuare, frâne din ceramice, jante de 20 de ţoli, scaune sport Recaro cu centuri Schroth şi o bandă LED pe acoperiş pentru a avertizarea piloţilor.
În sezonul 2013, BMW M6 Gran Coupé MotoGP Safety Car a fost însoţit în flota de maşini de siguranţă de BMW M6 Coupé şi BMW M5; directorul cursei dispunea de un BMW M3 Coupé (E92), iar două BMW M550d xDrive Touring erau folosite ca Medical Car. Două motociclete BMW HP4 de la BMW Motorrad au fost Safety Bikes.
2014-2015: BMW M4 Coupé (F32) MotoGP Safety Car
Potenţat de Accesorii Originale M Performance impresionante – fără a uita de designul exterior în culorile BMW M Motorsport -, BMW M4 Coupé MotoGP Safety Car nu şi-a ascuns genele sportive. Safety Car-ul MotoGP din sezoanele 2014 şi 2015 a purtat cu mândrie reperele tipice ale unui BMW Safety Car. Mai mult, BMW M4 Coupé MotoGP Safety Car poate fi considerat precursorul tehnologiilor care aveau să fie introduse ulterior la BMW M4 GTS. Sistemul inovator de injecţie de apă în aerul de admise asigura răcirea pentru o compresie crescută şi o puter maximă de 500 CP. După prezentarea pe safety car-ul Moto GP, acestă soluţie a fost folosită pe un model de producţie de legendă – M4 GTS.
2016-2017: BMW M2 (F87) MotoGP Safety Car
Cu o putere de 370 CP, BMW M2 Coupé a fost o altă prezenţă agilă pe circuitele Moto GP. După zece zile şi sute de ore lucrătoare, 12 specialişti ai diviziei BMW M din Garching au oferit M2 Coupé notele necesare pentru a fi un safety car. De exemplu, a fost adăugat un nou eleron spate, precum şi o evacuare cu sistem de clapete. Jantele de 20 de ţoli au completat latura estetică. Fără a uita, desigur, elementele de siguranţă necesare pentru acest tip de curse: roll bar, stingător de incendiu, scaune tip scoică, modificări ale suspensiei…
Pe lângă soluţii exclusive adaptate şi caracteristici de siguranţă obligatorii, inginerii BMW M GmbH au echipat maşina de siguranţă şi cu numeroase Accesorii Originale BMW M Performance, disponibile şi pentru clienţi.
2018: BMW M5 (F90) MotoGP Safety Car
BMW M5 Competition, cu un motor V8 cu tehnologie M TwinPower Turbo ce dezvoltă 625 CP, şi-a făcut debutul în sezonul 2018. Este şi în prezent cel mai puternic motor construit vreodată pentru un model de serie cu sigla BMW. Versiunea M5 Competition a înlocuit BMW M5 (600 CP) ca BMW Safety Car, deşi acesta din urmă a continuat să fie utilizat până la jumătatea anului 2018.
Designul BMW M5 MotoGP Safety Car se bazează pe cel al BMW M8 GTE, modelul pentru curse de anduranţă care a debutat la cursa de 24 de ore de la Le Mans 24 din 2018. Astfel, BMW M5 MotoGP Safety Car era echipat cu tehnologii precum scaunele tip scoică de la BMW M4 GTS sau splitter-ul frontal conceput special pentru acest model de către inginerii BMW M. În plus, cockpitul s-a adaptat la noile cerinţe şi include o consolă care permite pilotului maşinii de siguranţă să activeze programele de iluminare sau frecvenţele de lumină de care avea nevoie pentru a semnaliza şi a asigura integritatea piloţilor.
În sezonul 2018, flota de vehicule oficiale MotoGP a inclus şapte modele BMW M diferite. Alături de noul BMW M5 MotoGP Safety Car, BMW M3 MotoGP Safety Car a avut apariţii pe circuit ca maşină de siguranţă. Comisarul de securitate şi directorul de cursă au primit din partea BMW M GmbH un BMW M4 Coupé MotoGP Safety Car, cu injecţie cu apă, respectiv un BMW M2 MotoGP Safety Car. BMW X5 M a fost prezent la fiecare etapă în rol de Medical Car.
În plus, BMW M6 Gran Coupé MotoGP Safety Car era gata să intre în acţiune în cadrul flotei de maşini de siguranţă. Două BMW S 1000 RR, pe care BMW Motorrad le oferă ca motociclete de siguranţă, au completat flota pentru sezonul 2018.
2019-2020: BMW M8 (F93) MotoGP Safety Car
BMW M8 MotoGP Safety Car este punctul culminant al unei tradiţii îndelungate a automobilelor de înaltă performanţă. Inclusiv că baza de la care porneşte, M8 Competition, înseamnă sportivitatea M pură. Sub capota modelului de serie se ascunde acelaşi propulsor V8 cu tehnologie M TwinPower Turbo, capabil să genereze 625 CP. Acesta este asociat cu o transmisie automată M Steptronic cu opt trepte cu Drivelogic, care transfera puterea către ambele punţi datorită sistemului de tracţiune integrală M xDrive. BMW M8 Competition accelerează de la 0 la 100 km/h în doar 3,2 secunde.
Cu această bază şi cu multă măiestrie, echipa BMW M Manufaktur din Garching a creat BMW M8 MotoGP Safety Car. Procesul de transformare a inclus adăugarea a numeroase Accesorii Originiale BMW M Performance, acestea fiind disponibile şi pentru orice client al mărcii. Transformarea BMW M8 Competition într-un MotoGP Safety Car a fost finalizată prin includerea caracteristicilor speciale pentru un model de competiţie şi a echipamentelor de siguranţă necesare.
Sursa si imaginiȘ comunicat transmis Autostiri.ro