In perioada 24-25 septembrie 2010 la Braşov a avut loc a II-a ediţie Kronstadt Classic Rally, unul dintre puţinele evenimente independente de acest gen din Romania, dedicat piloţilor dar şi tuturor susţinătorilor mişcării oldtimer.
Un eveniment aparte în peisajul motosportului care a atras atenţia si celor mai puţin pasionaţi de curse.
Eleganţa şi designul unui Volvo P 1800 m-au impresionat plăcut. Dorind să cunosc mai multe, l-am abordat pe proprietarul acestei “prinţese suedeze”, domnul Ovidiu Ciobanu:
auto24bv.ro: Vă rog să ne oferiţi câteva date tehnice?
Ovidiu Ciobanu: Este un model fabricat în anul 1961, a fost primul an de producţie, cu un motor de 1778 cmc., 4 cilindri în linie, două carburatoare, 108 CP. Cutia de viteze este manuală cu overdrive.
Mecanismul overdrive, este un dispozitiv mecanic – angrenaj, care se montează în cutia de viteze şi lucrează corelat cu ultima treaptă a cutiei de viteze. Acest mecanism este practic un multiplicator de turaţie, care are rolul de a oferi cutiei de viteze, un raport mai mic decât cel al ultimei trepte de viteză. Practic te ajută se obţii o viteză mai bună. Locuri 2+2, bancheta din spate fiind mai mult pentru bagaje. Este modelul la care constructorul i-a montat centuri de siguranţă.
auto24bv.ro: Care este viteza precizată de producător?
Ovidiu Ciobanu: Păi producătorul specifică 175 km/h. Am alergat cu maşina pe circuitul de la Rabbaring din Ungaria şi am ajuns la viteza de 166 km/h. Valoarea aceasta mi-a fost comunicată de poliţie, aveau radar.
auto24bv.ro: Participaţi frecvent la competiţii oldtimer?
Ovidiu Ciobanu: La Kronstadt Classic Rally vin pentru a doua oară. Am mai participat la Braşov Classic Rally în 2007 când am primit premiul I pentru cea mai frumoasă maşină.
Mai sunt organizate raliuri ale maşinilor de epocă şi în alte ţări. Eu am reuşit să ajung la cele din Elveţia, Ungaria şi Bulgaria. Am fost cu maşina pe roţi dus – întors. Acum am reuşit să-mi cumpăr o platformă cu ajutorul căreia o transport la evenimentele oldtimer.
auto24bv.ro: De unde provine pasiunea pentru această maşină?
Ovidiu Ciobanu: Actorul Roger Moore a devenit faimos în anii ’60 datorită interpretării rolului descurcăreţului Simon Templar. Producătorii serialului “The Saint” au apelat la modelul Volvo P 1800 care a reuşit să-l pună în umbră chiar şi pe celebrul actor. Au fost folosite la filmări 5 modele, al cincilea devenind chiar proprietatea lui Roger Moore. Şi uite aşa au rămas doar patru pentru filmări, unul dintre ele fiind decupat pentru a oferii o mai bună imagine a interiorului maşinii. Datorită pasiunii pentru film am pus pe capota maşinii sigla care o vedeţi.
auto24bv.ro: Serialul a avut şi un remake, o ecranizare cinematografică în 1997 cu Val Kilmer în rolul principal. În ce an aţi reuşit să achiziţionaţi autoturismul?
Ovidiu Ciobanu: L-am cumpărat din Olanda în 2006. Era cea mai bună variantă ca raport preţ/calitate. Mi-a trebuit cam un an să-l găsesc.
auto24bv.ro: Sunteţi extrem de pasionat de acest model. Ce alte date ne mai puteţi oferii?
Ovidiu Ciobanu: Există câteva date interesante. Iniţial acest model a fost fabricat în Marea Britanie. Volvo nu avea capacităţi de producţie şi a apelat la fabrica Jensen. Datorită calităţii proaste suedezii au renunţat la contractul de 10.000 de bucăţi şi au transferat producţia în Suedia. Cu toate acestea, englezii au apucat să construiască 6.000 de bucăţi.
auto24bv.ro: Privind maşina, designul acesteia este impetuos.
Ovidiu Ciobanu: Da. Este varianta cea mai bogată în ornamente. Atât capacele de la roţi cât şi celelalte ornamente sunt mari. Acest concept însă nu modifică şi nu ştirbeşte cu nimic aspectul maşinii. Ulterior constructorul le-a stilizat pentru a reduce costurile de producţie. Un amănunt interesant ar fi oglinda exterioară. În anii 60’s maşinile de uzină nu prea aveau acest element de securitate atât de util şi necesar. În acea perioadă oglinzile exterioare erau montate de concesionari, de dealeri.
auto24bv.ro: Ştiţi cine a proiectat acest model, caroseria? Designul este spectaculos, linii curbe şi drepte se îmbină în mod plăcut.
Ovidiu Ciobanu: Este o poveste interesantă. Acest model a fost proiectat de un desenator de bărci suedez, Pelle Pettersson, fiul directorului tehnic de la Volvo. Petterson a desenat modelul P 1800 pe vremea când era studentul reputatului designer Pietro Frua.
Pietro Frua a desenat Fiat 1100 A Sport Barchetta, a fost curtat de cei de la Maserati, Opel, BMW, Chrysler, era un nume greu, un certificat al succesului. Din motive comerciale la acel moment, fabrica a păstrat secret numele adevărat al celui care a schiţat Volvo P 1800. Altfel se vindeau maşinile proiectate de un italian cu renume.
La acest model şi-au încercat talentul 5-6 carosieri. Directorul de atunci de la Volvo l-a ales pe acesta şi nu a greşit. Maşina a avut un real succes.
auto24bv.ro: Cum este să conduci o maşină de epocă?
Ovidiu Ciobanu: Maşina este plăcută la condus. Totuşi anumite manevre le fac mai dificil, este greu manevrabilă la parcări, nu are servodirecţie, servofrână. Nu dispune de sistemele ultrasofisticate din ziua de azi. M-am obişnuit cu ea. Faptul că am o maşină de epocă este atestat şi consemnat în certificatul de înmatriculare şi cartea de identitate a maşinii.
auto24bv.ro: Vă mulţumesc pentru amabilitate şi pentru datele oferite. Vă doresc drum bun şi sănătate. Vă aşteptăm cu mare plăcere la ediţia viitoare a acestui raliu.
Ovidiu Ciobanu: Vă mulţumesc pentru interesul manifestat. A-şi dori să mai vă fac o precizare. Un model Volvo P 1800 fabricat în anul 1966 deţine recordul de kilometri parcurşi: 4,5 milioane de kilometri. Americanul Irv Gordon a intrat în Cartea Recordurilor la capitolul „Cea mai mare distanţă parcursă de un vehicul necomercial” în anul 1998 când parcursese distanţa de 2,7 milioane de kilometri. Acesta intenţionează să ajungă la 4,8 milioane de kilometri peste 3 ani.
auto24bv.ro: Fabulos. În 44 de ani este un target impresionant. Practic avem o medie de 102.000 de kilometri pe an. Un gând bun şi numai bine.
Interviu consemnat pentru auto24bv.ro de: Dan Străuţi
Cu siguranta ca este ceva deosebit pentru un cunoscator… dar pentru mine…ceva cu adevarat deosebit este acel model Red Fox cu care as face cateva ture bune
O sa participam si noi la anu