Peter Gagyi este un campion aparte. Indragostit de motociclism, a trecut prin aproape toate disciplinele acestui sport, cucerind titlu dupa titlu la fiecare dintre ele. Dupa cum ne spune chiar el, inca este indragostit de viteza si si-a pastrat obiceiul de a spune lucrurile fara ocolisuri. Un interviu cu Peter Gagyi este ca o cursa de supermoto, disciplina unde targu-mureseanul are opt titluri de campion national: ritm nebunesc, schimbari bruste de directie, scurte momente de revelatie, surprize la tot pasul…
Peter, i-ai tinut constant in priza pe fanii motociclismului. Participari la curse, podiumuri europene la super-moto, o retragere din competitii care nu prea a fost retragere, pentru ca ai aratat ca inca mai poti castiga curse, chiar daca alergi de placere, organizarea unei curse de iarna, pe gheata raului Mures… Ne pregatesti ceva nou pentru 2015?
Ice Racing pe raul Mures va fi cu siguranta, fiti pe faza! Autoritatile din Mures sunt alaturi de mine, daca ne permite si vremea atunci vom avea cursa pe gheata si pot sa va spune ca este foarte, foarte tehnica. Sa vedem cine are curajul sa vina! Am batut toate campionatele posibile, vorbesc despre viteza – clasele SuperStock, SuperSport, SuperBike, si off-road, Enduro, Enduro-Cross, Motocross, Supermoto, mai putin Hard Enduro si DirtTrack. De aceea, mi-am propus ca anul viitor sa alerg la DirtTrack, am facut antrenamente in Ungaria, alaturi de un campion mondial, este o disciplina foarte atractiva si nu in ultimul rand, accesibila ca si costuri.
Esti un pilot cu o lunga cariera in motocross, ai patru titluri la clasa 50 cmc, obtinute in anii’ 80, un titlu la 125 cmc – echivalentul a ceea ce astazi este clasa MX2, un titlu de vice-campion national la 250 cmc. Cum ti se pare scena actuala a motocrosului romanesc?
Foarte fragmentata, cu campioni la fiecare sfarsit de saptamana. Se dau diplome, cupe, medalii, titluri, dar nu este vorba despre un campionat unificat. Depinde de cine face cel mai mare tam-tam, acela poate fi considerat de catre un potential sponsor campion, pentru ca un sponsor nu va avea timpul necesar sa descalceasca lucrurile din motocrosul romanesc. Stoichescu alearga intr-un campionat, Tompa in altul, Cabal in alt campionat, Raduta intr-un alt campionat. Este treaba Federatiei Romane de Motociclism sa unifice lucrurile, sa organizeze un campionat puternic. FRM este insa knock-out, eu m-am retras complet din activitatea competitionala si din activitatea FRM. Sunt foarte suparat pe ei pentru ca nu fac nimic, in schimb toata lumea se claseaza pe locurile 1-2-3. Pe vremea mea, ne bateam sa fim in primii zece la o cursa de motocross, iar primii cinci-sase constituiau lotul national.
Ce parere ai despre Motocross CUP?
Este o competitie in dezvoltare, deci trebuie dat gaz! A crescut peste campionatul national, ceea ce e foarte bine, pentru o cupa privata. Se vede ca este facuta pentru tineri. Ceea ce este iarasi foarte bine. Pentru unul ca mine, daca as vrea sa concurez la nivel de 99% pe un circuit cum e cel de la Sfantu Gheorghe, nu as rezista mai mult de o tura, doua, maximum trei. Este pentru cei care au un nivel mediu si bun de pilotaj. In opinia mea, Motocross CUP ar putea fi cireasa de pe tort, o competitie rezervata celor mai buni piloti.
Ce ar trebui facut ca lucrurile sa se miste din nou in motocrosul romanesc?
Este nevoie de seriozitate maxima din partea organizatorilor de curse! Poate ar trebui introduse mai multe antrenamente la curse, atrasi cat mai multi sportivi, in asa fel incat lor sa le fie greu sa se califice la cursa! Asa e normal si doar asa putem creste nivelul, in Ungaria la curse sunt 200 de piloti care se chinuie sa se califice! Din pacate la noi, Ciprian Popescu si Adrian Raduta se chinuie singuri sa faca treaba. Ar trebuie ajutat Motocross Cup! Eu, in national as merge pe formatul curse putine dar foarte bine organizate – “bomba atomica”, nu ai cum sa nu atragi sponsori si spectatori, e un sport foarte spectaculos. As introduce apoi premii in bani, chiar si simbolice, as fi atent sa fac trofeele cat mai diferite fata de ceea ce se da de obicei. Dupa cum spuneam, la noi, toata lumea e campion… Un campion e unul singur insa si pentru a ajunge sa fii campion trebuie sa fii caine! Ma uit la tanara generatie si nu vad pe nimeni la 7 dimineata, alergand pe circuit! Pe mine, nu mi-e rusine sa o spun, ma batea taica-meu daca nu castigam, nu exista asa ceva, sa te pregatesti si sa nu castigi. Ma uitam la Pop Florian pana si cum manca o inghetata seara dupa antrenamente si incercam sa il imit. Asta era atmosfera in anii’80! Era tensiune, era angajament! Vezi de exemplu azi pe cineva sa planga la curse?
Ce parere ai despre actuala conducere a Federatiei Romane de Motociclism?
Jalnica. Imi pare rau sa o spun, am copilarit cu acesti oameni, suntem prieteni, dar din punct de vedere professional au coborat la categoria D.
Sa ne indreptam privirea spre supermoto, disciplina ta de suflet, la care ai opt titluri de campion national si un titlu de vice-campion est european. Cum ti se pare scena actuala a acestei sport?
Sa o lamurim, mie imi place viteza. Daca ar fi sa pot alege acum din nou, as alege sa alerg la viteza. Dar acum am 41 de ani si cam o suta de kilograme. Problema esta ca eu cred ca daca m-as reapuca de supermoto as fi si acum competitiv si asta nu e normal. Sper sa creasca copiii de acum, care merita incurajati, dar mai au de crescut daca e sa facem o comparatie pe timpii de la Plevna si sa nu uitam ca, de cand alergam eu, performantele motocicletelor au mai crescut. Trebuie mult antrenament, pentru ca in Romania, chiar daca suntem campioni, nici unul nu e Valentino Rossi (rade) si mai trebuie atitudine. Pop Florian se trezea in fiecare zi la ora cinci pentru ca sa alerge 10 kilometri. Cati din dintre pilotii tineri fac asta? Si a propos de atitudine, daca ma uit la televizor la fata lui Valentino Rossi, i se citeste in priviri ca el e singurul care are perversitatea sa se gandeasca sa il bata pe Marquez. Atunci cand se trage linie, campion e unul singur!
Multumim, si iti uram success la ice racing si la dirt-track!
Sursa si imagine: comunicat remis Autostiri.ro