De la Raliul Narciselor la TESS Rally. O istorie a celui mai longeviv raliu din Romania

| 14 aprilie 2021 | 0 Comments

In fiecare an inceputul sezonului automobilistic se marcheaza cu clasica etapa de raliu de pe meleagurile brasovene. Aceasta etapa, cunoscuta foarte bine atat de piloti cat si de spectatorii veniti din toate colturile tarii a fost si este in continuare catalogata ca fiind una extreme de dificila, cu probe dure in adevaratul sens al cuvantului.

Nicolae Cosmescu, in interventiile sale in Autorally Magazin spune despre Raliul Brasovului ca este “nu doar intrecerea cea mai longeviva, dar si cea mai apreciata de spectatori”, fiind clar o importanta si dorita victorie pentru toti cei inscrisi la start.

Inca de la prima editie, inscrisa in Campionatul National in annul 1969, Brasovul s-a bucurat de o participare in numar mare a pilotilor ce, in urmatorii ani au scris file de istorie pentru motorsportul romanesc.

Poiana Narciselor, poiana ce se afla in proximitatea unei probe speciale le-a fost inspiratie organizatorilor, asa ca, primele editii s-au numit “Raliul Narciselor”.

Un important factor ce stabileste dificultatea acestui raliu este, clar, vremea si conditiile meteo, celebra si batrana Babarunca fiind numita chiar “baba cu 1000 de fete”. Aceasta proba este consacrata pentru conditiile meteo extreme, fiind editii in care de-a lungul traseului s-au intalnit mai multe anotimpuri si fenomene meteo.

De-a lungul timpului concurentii au avut parte, dupa cum spuneam, de conditii meteo extreme de grele si dure ceea ce facea ca batalia sa fie una din ce in ce mai grea . “Datorita” acestora, competitia a primit denumirea de “Raliul Zapezii”, apoi, rand pe rand “Raliul Brasovului”, “Raliul Tara Barsei” si din anul 2005 “Tess Rally”-denumire luata dupa un important partener si sponsor din Brasov.

In anul 1971, la Braşov, a fost organizată, de către Automobil Clubul Român, prima ediţie a Raliului Zăpezii, competiţie devenită ulterior Raliul Braşovului, denumire ce a fost împământenită din cauza faptului că acest eveniment avea loc în judeţul Braşov.

Victoriile trebuie inseminate si incununate. Primul pilot care a avut o victorie de-a dreptul notabila a fost pilotul Mircea Ilioaea, iar unul din cele mai notabile echipaje prezente ce reuseau sa faca istorie pe probele special ale Brasovului a fost bine cunoscutul echipaj Puiu-Pescaru, acestia reusind sa domine fantastic revenirea competitiei. Intre acestia si cei sositi pe locul second a fost declarata o diferenta de timp de aproximativ 3 minute.

Dupa revenirea in circuitul etapelor din Campionat, competitia s-a bucurat de numeroase prezente ce, la fiecare trecere reuseau sa ridice nivelul si sa ofere un veritabil spectacol pentru cei aflati pe margine.

Nume precum Eugen Ionescu-Cristea, Florin Popescu sau Marin Dumitrescu alaturi de Dorin Motoc au facut ca raliul sa devina unul din ce in ce mai cunoscut, cu timpul, probele special facand parte din evenimente nationale sau chiar international precum Raliul Dunarii, Raliul Romaniei sau Raliul Balcanic.

Dupa cum am mai mentionat, Raliul Brasovului este cel mai longeviv raliu din Romania, fiind organizat official incepand cu anul 1971, iar sectoare de drum precum “Poiana Brasov”, “Valea Cetatii”, “Babarunca”, “Paraul Rece”, “Printre Pietre”, “Dalghiu”, sau “Glajerie” au devenit foarte cunoscute de toti iubitorii de motorsport. De-a lungul timpului, aceasta competitie deja renumita a beneficiat de prezenta unor personalitati de renume national sau international din lumea sportului auto. Astfel, la Brasov au fost aplaudati pentru evolutii si pentru victoriile obtinute vicecampionul mondial Francois Delecour, campionul maghiar Gergo Szabo, multiplul campion national Titi Aur, campionul clujean Bogdan Marisca si nu in ultimul rand campionul mondial al juniorilor in 2016, Simone Tempestini.

Campionii brasoveni Ludovic Balint, Gunther Graef si Dan Girtofan au reusit sa ridice motorsportul brasovean la un alt nivel, victoriile lor fiind unele extreme de importante. Si daca tot vorbim despre motorsportul brasovean sa-i mentionam pe monstrii sacrii: Aurel Puiu, Horst Graef, Ludovic Balint, Aurel Pescaru, Gheorghe Rizescu,  Bebe Telescu, Gheorghe Udrea, Ioan Dragoi, Darie Gologan, Dorin „Dodo” Toma, Puiu Rusu, Gunter „Gugu” Graef, Dan Gîrtofan, Dorin Pulpea, Adrian Berghea, Constantin Nedelcu, Daniel Mojilian.

Despre Dan Girtofan stim ca si-a inceput cariera de mult timp, prima sansa adevarata fiind considerate in anul 2003, atunci cand Titi Aur alesese calea etapelor de campionat mondial iar Dorin Toma pusese capat activitatii sale. Daca in 2003 a reusit sa capteze atentia tuturor, mai tarziu, alaturi de Dorin Pulpea, dorinta lor se materializeaza. Pentru ca motorsportul vine si cu parti mai putin bune sau fericite, dupa doua victorii consecutive pe probele speciale Giri are  parte de o iesire in décor brutala ceea ce il face sa piarda secunde bune dar si ritmul mentinut pana atunci.

In fruntea clasamentului vine clujeanul Bogdan Marisca, care reuseste sa isi adjudece astfel prima victorie “in tara raliurilor si a pilotilor exceptionali.”.

La inceput de secol 21, Girtofan alaturi de un fantastic Subaru reusesc sa se impuna fara drept de apel in toate cele trei competitii brasovene. In palmaresul sau a mai adunat cele doua victorii ale Raliului Romaniei si odata Raliul Tara Barsei. Era printre singurii piloti care sa reuseasca o asemenea performanta.

Tot de la piloti am aflat ca pe atunci, proba speciala Dalghiu, aflata in vecinatatea brasovului a fost considerata de-a lungul anilor cea mai dura si mai solicitanta proba. Se spune ca doar adevaratilor campioni le reusea performanta de a recupera secundele pierdute pe aceasta proba.

Raliul Brasovului in continuare se mentine ca un raliu extrem de dur si dificil. Editia aniversara din acest an, cea cu numarul 50 , ne-a adus in fata o adevarata desfasurare de forte atat din punct de vedere al organizarii cat si al probelor speciale. Lupta din acest an a fost una extreme de stransa, Simone Tempestini avandu-l adversar direct pe Mads Ostberg cu care s-a luptat pana la capat.

Surse foto: Mihaela Balint, autorally, autostiri, motorsportnews,

Sursa: autorally, motorsportnews.ro, raliulbrasovului.ro, autostiri.ro, acr.ro,


Tags: , ,

Category: Prima pagina, Special

Citește articolul precedent:
DTO Rally Team atacă Raliul Perla Harghitei în formație completă

Cu două etape programate în primele luni ale anului, sezonul 2021 al Campionatului Național de Raliuri Betano continuă în acest...

Închide