Un raliu dificil, un podium care va intra în istoria Cupei DACIA, multe ieșiri în decor și mii de spectatori – așa poate fi rezumată prima etapă a competiției monomarcă din 2019, Raliul Argeșului. Juniorii echipei DTO Cristi Sugar/Vlad Colceriu au marcat prima victorie cu această etapă de debut, fiind urmați pe podium de ceea ce putem numi surpriza mult așteptată a Cupei DACIA: echipajul feminin Cristiana Oprea/Diana Hațegan s-au clasat pentru prima dată pe poziția a doua a clasamentului general, cel mai bun rezultat de până acum. Ele au devenit astfel primul echipaj feminin din istoria de 13 ani a Cupei DACIA care urcă pe podiumul general al competiției monomarcă.
Pauza de 6 luni dintre sezoanele competiționale și-a spus cuvântul la Raliul Argeșului, unde prima zi de concurs nu a avut mulți kilometri de probă, dar a scos din joc mai multe echipaje Cupa DACIA. Principalii pretendenți la titlu, pilotul vicecampion al ediției 2018 Andrei Mitre și copilotul Robert Maior, au ieșit în decor chiar pe prima trecere de la shakedown, avariind mașina semnificativ. Concurenții Cupei DACIA și-au împins limitele pe PS2, o probă scurtă și îngustă, pe care nu s-ar fi putut câștiga raliul, însă, așa cum s-a dovedit, s-a putut pierde totul.
Astfel, Dan Albuț/Cristian Bala au abandonat chiar în primii kilometri ai raliului după ce s-au răsturnat într-un viraj capcană, urmați fiind de Bogdan Gheorghiu/Andrei Pintilii care s-au răsturnat în același viraj, aceștia reușind însă să continue proba. Echipajul Dragoș Popa/Sorin Colceriu au avariat mașina la sfârșitul aceleiași probe, după ce au acroșat un cap de pod. Deși aceștia au parcurs și superspeciala cu mașina avariată, s-au retras din concurs la finalul primei zile. Toate cele 3 echipaje s-au aflat la primul raliu cu Sandero.
În acest context, lupta pentru primul loc s-a dat între Cristi Sugar/Vlad Colceriu și Daniel Rusciuga/Cristian Vârban, care au terminat prima zi în această ordine, separați de mai puțin de 3 secunde. Al treilea loc a fost ocupat de debutanții Dan Mândruț/Paul Pîrvan, cei care și anul trecut la Sibiu s-au remarcat cu un ritm bun pe asfalt la bordul modelului Logan. Echipajele care au ajuns la finalul primei zile de concurs s-au bucurat de susținerea a peste 12.000 de spectatori la superspeciala amenajată în jurul Stadionului Nicolae Dobrin din Pitești, probă care a fost și transmisă în direct de Telekom Sport.
A doua zi, cele 9 echipaje rămase în concurs s-au îndreptat către adevărata provocare a Raliului Argeșului: Transfăgărășan. Cu 3 probe în urcare și 2 în coborâre însumând 81,2 km, aici s-a dat adevărata luptă pentru cele două podiumuri ale Cupei DACIA. După prima probă a zilei, PS4 Cetatea Poenari (4,4 km), Rusciuga și-a câștigat un avans de doar 1 zecime de secundă în fața lui Sugar, care însă a recuperat și și-a construit un avans de 8.4 secunde pe clasica probă-maraton de la “coada lacului” – PS5 Vidraru 27,68 km.
Podiumul final al raliului începuse deja să se contureze odată cu surpriza raliului – pilotul Cristiana Oprea, secondată de copilotul Diana Hațegan, a parcurs PS6 cu un ritm foarte bun, la mai puțin de 1 secundă pe kilometru de Cristi Sugar pe această probă tehnică în urcare și un avans de peste 1 minut față de ocupanții locului 4. Top 3 s-a păstrat și după PS7, o probă rapidă dar cu multe denivelări, când echipajele au ajuns în regruparea de la Conacul Ursului.
După regrupare și service, PS7 l-a ajutat pe Cristi Sugar să își mărească avansul față de Rusciuga la 24 de secunde, le-a consolidat fetelor locul 3 păstrând avansul de 1 minut și a adus o rocadă între debutanți, unde Horea Balea/Mihai Luncan i-au devansat pe Florian Popescu/Alexandru Gheondea, care până atunci au avut un ritm exemplar cu modelul Logan.
Power stage-ul PS8 – coborârea către Vidraru de 27,68 km, a adus ultimele 2 abandonuri, Gheorghiu și Rusciuga, și a stabilit podiumul mult așteptat. Daniel Rusciuga a ieșit în decor pe un viraj lung de stânga, ceea ce le-a propulsat pe Cristiana Oprea/Diana Hațegan pe treapta a doua a podiumului.
“Încă simt că trăiesc un vis frumos. În prima zi de concurs am sacrificat prima probă deoarece nu a fost tocmai pe placul meu porțiunea îngustă, însă nu m-am demotivat pentru că știam că urcarea și coborârea pe lângă Vidraru sunt punctul meu forte – o probă lungă, tehnică, în care am avut timp să îmi cresc încrederea în mașină și în mine și să construim avansul necesar. S-a dovedit că îmi cunosc deja aptitudinile, pentru că în regrupare colegii deja mă felicitau pentru ritm.
Am rugat-o pe Diana să verifice doar ea timpii de pe probe, încercând să reduc presiunea mentală. Am abordat ultimele 2 probe viraj cu viraj, încercând să păstrez trasele corecte și un ritm constant în ciuda ploii, chiar dacă în trecut pierdeam mult timp pe coborâri. Tot acest progres semnificativ se datorează în mod egal Dianei, care m-a ajutat enorm cu fiecare raliu făcut împreună.
Sunt impresionată de numărul mare de fani și de atmosfera de pe probe, iar faptul că am obținut primul podium aici, în Argeș, este special pentru mine deoarece am copilărit pe dealurile de lângă Mioveni, în casa bunicilor. În final, trebuie să spun că mi-aș dori enorm să putem continua acest parcurs, însă fără sponsori ne este imposibil să luăm startul la următoarele etape,” ne-a spus pilotul Cristiana Oprea.
Ultima treaptă a podiumului general a fost ocupată de debutanții Horea Balea/Mihai Luncan, aflați la primul raliu din carieră. Podiumul debutanților a fost completat de 2 Loganuri, Florian Popescu/Alexandru Gheondea și Dan Mândruț/Paul Pîrvan. Un parcurs curat au avut și Silviu Procopiu/Mihai Stanciu, care au ocupat la final locul 5. Tânărul Artur Luca, fiul pilotului Radu Luca care a alergat românește în ultimele sezoane, a terminat și el cu bine primul raliu, alături de copilotul Mihai Căpeț.
“Raliul Argesului a fost pentru noi pe cat de frumos, pe atat de greu. Dupa ce in prima zi am avut probleme cu turbo inca de pe etapa, in a doua zi am porint cu target-ul de a aduna cat mai multi km de proba. Datorita catorva abandonuri am urcat rapid in clasament, astfel targetul nostru s-a schimbat din a aduna km in a creste ritmul pe proba, podiumul fiind deja la orizont.
Pe proba lunga, la vale, am avut un ritm bun, dar spre final a inceput ploaia, iar gumele medii s-au dovedit a nu fi neaparat cea mai buna alegere. Am reusit sa terminam cu rezultate peste asteptarile noastre si cu un „to do list” destul de lung. Plecam de la Arges multumiti, a fost un raliu greu, dar frumos si bine organizat,” a declarat pilotul Horea Balea.
Partenerul principal al Cupei DACIA 2019 este ROMGAZ, cel mai mare producator si principal furnizor de gaze naturale din Romania. Anul acesta compania sărbătorește 110 ani de energie în România, iar parteneriatul cu cea mai longevivă competiție monomarcă din țară vine firesc în întâmpinarea valorilor comune, a respectului pentru tradiție și performanță.
Cupa DACIA are ca parteneri în 2019 Dacia Finance – servicii de leasing și YATO – marcă de scule și echipamente de lucru mecanice și pneumatice, parteneri tehnici ORECA – furnizor de echipamente motorsport și PILOT – marcă de accesorii auto. Partener media este și în acest an Radio România Actualități, care va relata evoluția echipajelor de-a lungul sezonului, iar după fiecare raliu piloții și copiloții care aleargă românește își vor împărtăși direct din studio experiențele din mașinile de curse.
Pentru al doilea sezon consecutiv, furnizorul anvelopelor de competiție pentru Cupa DACIA este Hankook prin Bucur Tuning.
Clasamentul general Cupa DACIA 2019 după prima etapă, Raliul Argeșului:
- Sugar/V. Colceriu 34p
- Oprea/D. Hațegan 24p
- Balea/M. Luncan 22p
- Popescu/A. Gheondea 17p
- Mândruț/P.Pîrvan 16p
- Procopiu/ M. Stanciu 14p
- Luca/M. Căpeț 10p
- Albuț/C. Bala 4p
- Rusciuga/C. Vârban 4p
- Popa/S. Colceriu 4p
- Gheorghiu/A. Pintilii 4p
- Mitre/R. Maior 0p
*Se acordă 4p bonus pentru participare
Credit foto: Liana Toma!