spot_img

BMW Seria 3 – 40 de ani

În acest an se împlinesc 40 de ani de la lansarea primului BMW Seria 3. După şase generaţii acesta a demonstrat că este cea mai de succes poveste a mărcii: aproape 1 din 3 modele vândute de BMW la nivel mondial vin din această gamă. Experienţa excepţională de la volan asigurată prin propulsoare remarcabile şi trenul de rulare agil, definit de distribuţia de mase 50:50, definesc foarte bine „plăcerea de a conduce”, atât de emblematică pentru BMW.

  1. Începuturile
  2. Motorizări care au făcut istorie
  3. Evoluţia trenului de rurlare
  4. BMW Seria 3 – o carieră unică în motorsport
  5. 8 români despre 40 de ani BMW Seria 3

 1. Începutirile

La începutul anilor 1960, după o perioadă de dificultăţi financiare, BMW se reorganizează cu sprijinul financiar al familiei Quandt, care devine acţionar majoritar. Compania pregăteşte primul studiu de piaţă amplu în care indentifică un segment de piaţă optim pentru dezvoltare: automobile cu perfromanţe sportive, poziţionate ca preţ sub modelele sport dedicate. Apare astfel „Noua Clasa”, cu BMW 1500, BMW 1800 şi BMW 200 şi se pun primele baze liniei moderne de modele BMW.

Şeful de design de la acea vreme, Wilhelm Hofmeister, defineşte multe din caracteristicile modelelor BMW moderne: caroseria cu console scurte, capota cat mai lungă şi habitaclul împins în spate, farurile rotunde încadrate în grilă, curbura Hofmeister a montantului C, linia media orizontală care dă dinamism caroseriei.

Idea unui sedan sportiv, de dimensiuni mai mici şi foarte agil vine din partea lui Max Hofman, cel care deţinea compania de import BMW în USA. Astfel, la Salonul Auto de la Geneva, în 1966, se lansează BMW 1602 şi se pun bazele gamei de modele „’02” (va include şi BMW 1802 şi BMW 2002), predecesorul BMW Seria 3.

Nouă ani mai târziu, în cadrul Salonului Auto de La Frankfurt, în septembrie 1975, se lansează prima generaţie a BMW Seria 3. Debutează şi o caracteristică importantă de design, care avea să definească de atunci înainte modele mărcii: bordul orientat spre şofer. Doi ani mai târziu, în 1977, BMW Seria 3 devine primul model din segment disponibil cu un motor de şase clindri în line. Urmează o serie lungă de invoaţii, care include sisteme de injecţie şi management al motorului, tracţiune integrală, modele diesel pefromante, folosirea materialelor uşuare, precum aluminiu sau magneziu. Tot BMW Seria 3 a fost la baza BMW M3, modelul care s-a dovedit cel mai de succes touring car din istorie, numai prima generaţie BMW M3 înregistrând peste 1500 de victorii în diverse curse pe mapamond. Şi pentru amatorii de palmares trebuie amintit un alt moment istoric: un BMW Seria 3 320d avea să fie primul automobil diesel care obţinea un succes major pe circuit: victoria în cursa de 24h Nürburgring.

A doua generaţie BMW Seria 3 a venit cu o carsoerie sedan în 4 uşi. Succesul modelului a căpătat noi valenţe. Tot cu ocazia celei de-a doua generaţii se lansează primul M3, versiunea cabriolet şi, ca urmare a unui proiect dezvoltat de un inginer în timpul liber, versiunea break, „Touring”. A treia generaţie lansează versiunea „Compact” care avea să anticipeze BMW Seria 1. În prezent, după şase generaţii de evoluţii, Seria 3 este acum disponibilă în versiunile Sedan, Toruing şi ultra-spaţiosul Gran Tourer, în timp ce versiunile Coupe şi Cabriolet au fost asimilate gamei BMW Seria 4.

2. Motorizări care au făcut istorie

Gama de motoare pentru BMW Seria 3 se prezintă mai diversă şi mai eficientă aşa cum nu a fost vreodată în istoria de 40 de ani a modelului. Clienţii pot opta pentru 13 tipuri de motorizări (5 benzină şi 7 diesel) cu puteri cuprinse între 100 kW/ 136 CP pentru 318d (primul model din gamă propulsat de un motor de trei cilindri, în premieră pentru BMW Seria 3) şi 317 kW/ 431 CP pentru BMW M3. Cu o putere de 120 kW/ 163 CP şi emisii de 99 g per km (în versiunea echipată cu o cutie automată), BMW Seria 3 320d EfficientDynamics Edition este cel mai eficient model al mărcii din istorie, cu un raport putere-performanţe remarcabil.

Cea mai semnificativă caracteristică din cele pe care le prezintă gama de motoare este echilibrul deosebit dintre performanţă şi consumul de combustibil pentru performanţe best in class atât în ceea ce priveşte dinamisimul, cât şi emisiile.

Eficienţă şi dinamică – aceste două caracteristici au fost definitorii pentru BMW Seria 3 de-a lungul celor 40 de ani de istorie. Chiar şi prima generaţie a acestei limuzine de clasă medie a reuşit să degaje entuziasm datorită performanţelor sportive, o caracteristică specială pentru segmentul limuzinelor compacte din perioada aceea, şi, în acelaşi timp, să convingă graţie economiei de combustibil pe care o făcea. Astăzi, BMW Seria 3 datorează aceste rezultate excepţionale pachetului de măsuri BMW EfficientDynamics şi a tehnologiilor BMW TwinPower Turbo pentru motoare, oferit standard la toate modelele din gamă.

Este bine ştiut că povestea de succes pe care a cunoscut BMW Seria 3 din 1975 şi până în prezent a fost influenţată de numeroase inovaţii din care atât performanţele, cât şi economia de combustibil au avut de câştigat. Un exemplu clar demonstrează modul în care s-a dezvoltat ingineria transmisiei şi cât de semnificative au devenit aceste modificări de-a lungul timpului: în timp ce un model BMW 324d din 1985, cu o putere de 63 kW/86 CP, avea un consum de 6,9 litri de motorină pe o distanţă de 100 km, în ciclu mixt, cel mai recent vârf de gamă Seria 3 diesel, BMW 340d, cu tracţiune integral, are o putere mai mare cu 227 CP, dar consumă cu 1,8 litri mai puţin pe aceeaşi distanţă, chiar dacă automobilul este mai mare, mai greu (pentru a îndeplini cele mai exigente nrome de siguranţă) şi foloseşte tracţiunea integrală.

Momente importante în dezvoltarea motorizărilor pentru BMW Seria 3

1975: Premiera mondială a gamei BMW Seria 3, echipată cu motoare cu patru cilindri.

1977: BMW 323i şi BMW 320/6 – primele modele cu şase cilindri în linie din gama BMW Seria 3.

1982: Prezentarea celei de-a doua generaţii BMW Seria 3.

1984: BMW 325e, cu motor eta cu şase cilindri, înregistra o economie remarcabilă a consumului.

1985: Premiera BMW 324d, primul model cu motor diesel din gama BMW Seria 3.

1989: Introducerea tehnologiei cu patru supape la producţia de mare volum o dată cu lansarea BMW 318is.

1990: Lansarea celei de-a treia generaţii BMW Seria 3.

1992: VANOS disponibil la BMW M3 şi la motoarele cu şase cilindri ale versiunii BMW Seria 3 Coupé.

1994: BMW 318tds este primul model din gama BMW Seria 3 cu motor diesel cu patru cilindri.

1995: Motoare pe benzină, cu şase cilindri, cu carterul motorului din aluminiu.

1998: Lansarea celei de-a patra generaţii BMW Seria 3.

2000: Motoare pe benzină şi diesel, cu şase cilindri, fiecare cu capacitatea de 3.000 centimetri cubi.

2001: BMW prezintă VALVETRONIC, controlul sarcinii fără supape, disponibil la motorul cu patru cilindri din echiparea modelului compact BMW 316ti.

2004: BMW 320Cd Cabriolet – primul model BMW decapotabil ce dispunea de un motor diesel.

2005: Prezentarea celei de-a cinciea generaţii a gamei BMW Seria 3, noi motoare pe benzină, cu şase cilindri, cu carterul din material aliaj de magneziu şi aluminiu.

2007: BMW 335i Coupé cu Twin Turbo şi High Precision Injection. Injecţie directă pe benzină pentru operaţia de ardere lentă la modelele BMW 330i şi BMW 325i, cu motoare cu şase cilindri, precum şi la modelele cu motoare cu patru cilindri BMW 320i şi BMW 318i, propulsoare diesel cu patru cilindri, cu carterul din alumniu, şi a treia generaţie de injecţie common rail.

2010: Se lansează primul model BMW 320d EfficientDynamics Edition. Motorul diesel de 2 litri şi 120 kW/ 163 CP

2011: Lansarea celei de-a şasea generaţii BMW Seria 3. Acum toate motoarele folosesc tehnologie BMW TwinPower Turbo, care îmbină turboalimentarea cu injecţia directă sau common rail, dar şi alte inovaţii precum turbină twinscroll sau cu geometrie variabilă, VANOS sau Valvetronic.

Evoluţia în cifre:

1985: BMW 324d, motor diesel cu şase cilindri, 63 kW/86 CP, 6,9 litri/100 km.
2015: BMW 335d xDrive, motor diesel cu şase cilindri, 230 kW/313 CP, 5,4 litri/100 km (media într-un ciclu de testare UE).

1994: BMW 318tds, primul motor diesel cu patru cilindri, 66 kW/90 CP, 5,9 litri/100 km.
2015: BMW 320d EfficientDynamics Edition, motor diesel cu patru cilindri, 120 kW/163 CP, 3,8 litri/100 km.

1978: BMW 323i, motor pe benzină cu şase cilindri, 105 kW/143 CP, 7,9 litri/100 km 2015: BMW 340i, motor pe benzină cu şase cilindri, 240 kW/326 CP, 7,4 litri/100 km.

1985: BMW 325e, motor pe benzină cu şase cilindri, 90 kW/122 CP, 8,4 litri/100 km.
2015: BMW 330i, motor pe benzină cu patru cilindri, 185 kW/252 CP, 6,1 litri/100 km.

2001: BMW 316ti compact, motor pe benzină cu patru cilindri, cu VALVETRONIC, 85 kW/115 CP, 6,9 litri/100 km.
2015: BMW 318i, motor pe benzină cu trei cilindri, cu High Precision Injection, 100 kW/136 CP, 5,1 litri/100 km.

3. Evoluţia trenului de rulare

Plăcerea de a conduce de-a lungul timpului – de la prima suspensie faţă tip McPherson la Active Steering şi DSC: momente importante din dezvoltarea şasiului pentru BMW Seria 3.

Graţie celei mai moderne suspensii din segmentul său, a şasea generaţie a gamei BMW Seria 3 stabileşte standarde în ceea ce priveşte plăcerea de a conduce şi manevrabilitatea agilă. Combinaţia unică a unei suspensii faţă cu dublă legătură şi braţ de tensiune cu o suspensie spate cu cinci braţe, construcţia ultrauşoară exactă ce încorporeză numeroase componente din aluminiu, frânele foarte eficiente şi cu masa optimizată, precum şi sistemul de servodirecţie electromecanică ce economiseşte energie sunt dovezi ale avansului tehnologic pe care îl are BMW Seria 3.

Alături de transmisia puterii la roţile spate şi distribuţia echilibrată a maselor pe cele două punţi, tehnologia avangardistă a suspensiilor reprezintă baza caracteristicilor de manevrabilitate extraordinară pe care le are gama BMW Seria 3. Acest concept are o lungă tradiţie. Încă din 1975, primul BMW Seria 3 a impresionat prin performanţele sportive care au permis conducătorului să menţină un control total până la limită. Standardele impuse atunci pentru un condus mult mai sportiv în segmentul clasei medii şi combinaţia între calitatea şi gradul ridicat de siguranţă caracterizează gama BMW Seria 3 şi în prezent.

În acest fel, o nouă categorie de automobile a fost creată în urmă cu 40 de ani. Între timp caracteristicile sportive sunt un diferenţiator puternic faţă de rivalii din segment. Fiecare generaţie nouă a dus mai departe atributele sportive şi BMW Seria 3 rămâne de neegalat printr-o combinaţie unică a factorilor care contribuie la o plăcere maximă a condusului – de la transmisia spate, la un echilibru mult mai bun al maselor între punţi şi până la o tehnologie superioară a suspensiei.

Cu fiecare generaţie a gamei BMW Seria 3 au fost introduse noi inovaţii pentru suspensie, direcţiei şi sistemul de frânare. BMW Seria 3 a profitat constant de inovaţii care iniţial au fost dezvoltate pentru automobile poziţionate în segmente superioare. În consecinţă, modelul a devenit un precursor al progresului în domeniul tehnologiei şasiului. De-a lungul istoriei sale BMW Seria 3 a reinterpretat, în cel mai constant şi mai convingător mod, principiul plăcerii de a conduce care a fost aplicat şi în urmă cu 40 de ani. Construcţia ultrauşoară a întărit agilitatea printr-o reducere a greutăţii, direcţia precisă, fără egal, în timp ce sistemele de control al stabilităţii – versatile, foarte bine echilibrate – îşi arată superioritatea chiar şi în situaţiile de condus deosebit de dificile. În cercul exclusiv al maşinilor premium din clasa ei, BMW Seria 3 îndeplineşte, mai mult ca niciodată, aşteptările conducătorilor pentru care experienţa unui condus activ este un factor crucial pentru decizia de cumpărare.

Momente importante în dezvoltarea şasiului pentru BMW Seria 3:

1975: Premiera mondială a gamei BMW Seria 3 cu suspensie independentă a roţilor, ax frontal tip McPherson şi direcţie cu pinion şi cremalieră montată elastic.

1977: Versiunea de motor cu şase cilindri, cu discuri de frână la toate roţile; opţional servodirecţie asistată hidraulic.

1982: Prezentarea celei de-a doua generaţii BMW Seria 3 care dispunea de suspensie spate semiindependentă, cu arcuri şi amortizoare individuale. Introducerea discurilor de frână cu etriere oscilante, ABS opţional.

1985: Lansarea modelului BMW 325i, cu motor cu şase cilindri, şi versiunea BMW 325iX, cu tracţiune integrală, ambele cu ABS în dotarea standard.

1987: Primul BMW M3 dispunea de amortizoare reglabile electronic.

1990: Premiera celei de-a treia generaţii BMW Seria 3: Suspensie faţă simplă, cu bară stabilizatoare transversală, suspensie spate cu arc central, servodirecţie asistată disponibilă standard la BMW 318i şi la versiunile superioare.

1992: ABS este oferit standard la toate modelele gamei BMW Seria 3, Control Automat al Stabilităţii (ASC) disponibil opţional, a doua generaţie a modelului BMW M3 cu sistem de frânare compus.

1998: Lansarea celei de-a patra generaţii BMW Seria 3, care dispunea – în dotarea standard – de suspensie uşoară, discuri de frână la toate roţile, Control al Frânării în Viraje (CBC), iar opţional de Control Dinamic al Stabilităţii (DSC) pentru BMW 328i.

2000: Noua tehnologie de transmie integrală cu DSC pentru versiunile Sedan şi Touring, a treia generaţie a modelului BMW M3 cu diferenţial autoblocant M variabil.

2001: DSC este standard la întreaga gamă BMW Seria 3.

2005: Prezentarea celei de-a cincea generaţii BMW Seria 3, cu suspensie din aluminiu, suspensie spate cu cinci braţe, DSC ce include Control Dinamic al Tracţiunii (DTC), compensare suplimentară a amortizării la versiunile de motorizare cu şase cilindri, frâne uscate, asistenţă la plecarea din rampă, primul automobil din segmentul său cu Active Steering ca opţional, pneuri cu rezistenţă redusă la ruliu şi indicator de defecţiune a pneurilor în dotarea standard.

2007: Introducerea direcţiei electromecanice EPS (servodirecţie electrică), inclusiv Servotronic ca parte integrantă a programului BMW EfficientDynamics.

2011: O dată cu a şasea generaţie BMW Seria 3 se introduce sistemul de amortizoare adaptive pentru întreaga gamă. Selectorul “Driving Experince Control”, disponibil standard, permite schimbarea între mai multe moduri de condus care influenţează comportamentul amortizoarelor, direcţiei, răspunsul acceleraţiei, funcţionarea cutiei de viteze sau eficienţa componentelor auxiliare.

4. BMW Seria 3 – o carieră unică în motorsport

De-a lungul celor cinci generaţii de la lansarea sa, BMW Seria 3 s-a bucurat de o carieră extrem de impresionantă. Acest lucru este valabil cu privire la succesul pe piaţa auto, dar în special referitor la cariera în motorsport. De-a lungul ultimilor 40 de ani, modelele din Seria 3, caracterizate de dimensiuni compacte, motoare dinamice şi suspensii sportive, au contribuit considerabil la performanţele dinamice şi reputaţia excelentă pe care marca le-a dovedit şi pe circuite. Cu asemenea atribute, modelele din gama mediană BMW sunt alegerea ideală pentru o utilizare de succes în motorsport.

Un start impresionant: BMW 320i pentru BMW Junior Team

Prima generaţie a modelului BMW Seria 3 Sedan se lansase pe piaţă de numai doi ani în momentul în care a creat senzaţie şi pe circuite. Obiectivul a fost transformarea noii game în „nava-amiral” a mărcii în ceea ce priveşte sportivitatea prin implicarea cu succes în sporturile cu motor. BMW Motorsport GmbH, divizie înfiinţată în 1972, a dezvoltat BMW Seria 3 într-o maşină de curse destinate turismelor, în deplină conformitate cu Grupa 5, care avea un regulament tehnic extrem de sofisticat. Maşina a fost propulsată de un motor de curse care-şi dovedise potenţialul – propulsorul cu patru cilindri, cu patru supape per cilindru şi capacitatea de 2,0 litri, dominase competiţiile de Formula 2 de-a lungul mai multor ani şi dezvolta deja 300 CP în momentul în care a echipat maşina de curse BMW 3. Preparate astfel încât să ofere o ţinută de drum cât mai bună – lucru reuşit printr-o construcţie uşoară, rigiditate torsională şi eleroane foarte mari în faţă şi în spate -, cele trei maşini vopsite exclusiv pentru BMW Junior Team, care era alcătuită din tinerii talentaţi Manfred Winkelhock, Marc Surer şi Eddie Cheever, au fost principala temă de discuţie cu ocazia primei curse ce a avut loc pe circuitul de la Zolder, ce găzduia Grand Prix-ul Belgiei, la 13 martie 1977. Dar unul din cei trei juniori BMW, elveţianul Marc Surer, a depăşit concurenţa consacrată şi a câştigat cursa respectivă, ceea ce a însemnat un start perfect. Pe circuit, BMW Seria 3 a reuşit un start excepţional.

În primul său sezon şi în anii următori, drumul spre victorie în categoria respectivă s-a intersectat întotdeauna cu maşinile de curse BMW Seria 3. Modelul a fost implicat în nenumărate campionate naţionale şi, de cele mai multe ori, campionul de la finalul stagiunii era un pilot BMW. În timp, piloţi de top precum Hans-Joachim Stuck sau Ronnie Peterson şi-au demonstrat talentul extraordinar la volanul acestei maşini de curse. Modelele Seria 3 omologate pentru Grupa 5 au fost implicate cu succes şi în Campionatul Mondial al Constructorilor.

În 1978, campionatul de automobilism din Germania a fost câştigat de o versiune turbo aliniată de echipa Schnitzer din Freilassing. Întâmplător, maşina care dispunea de această tehnologie a fost una a echipei BMW oficiale, cu motor de 1,4 litri – putere maximă de 410 CP -, şi îi încuraja pe susţinătorii ideii de a realiza performanţe şi mai mari: motorul de la acel BMW Seria 3 a fost, ca să spunem aşa, predecesorul propulsorului care, în 1983, l-a transformat pe brazilianul Nelson Piquet în primul „campion mondial turbo” din istoria Formulei 1, sud-americanul pilotând un monopost Brabham BMW. Spectaculosul capitol al modelelor omologate conform regulamentului Grupei 5 s-a încheiat în 1982, dar următorul capitol din istoria BMW Seria 3 în motorsport era deja început.

BMW M3: cel mai de succes turism din lume

Alături de versiunile cabriolet, touring, compact, diesel şi cu tracţiune integrală şi cu extinderea simultană a celei de-a doua generaţii BMW Seria 3 – eveniment petrecut în 1982 -, o altă variantă specială a atras atenţia publicului şi a celor din lumea curselor – BMW M3. Atunci, în 1987, nimeni nu ar fi putut anticipa că, într-o bună zi, acel Seria 3 va deveni cel mai de succes turism din lume. Conceptul a fost de a crea o maşină de bază care să cuprindă tot ce este necesar pentru a dezvolta un model de curse, cu potenţial de succes, în conformitate cu regulamentul Grupei A. Şi regulamentul în vigoare la acea vreme, prevedea producerea unui volum de 5.000 de exemplare pe parcursul unui an. Încă o dată, principala problemă era motorul. A fost momentul în care BMW Motorsport GmbH a apelat la o soluţie pe care o mai utilizase în trecut. Disponibil era un motor mare, cu şase cilindri dispuşi în linie, echipat cu tehnologia cu patru supape per cilindru, care era folosit la BMW M1 şi BMW M 635 CSi. Pe scurt, acesta a fost „redus” cu doi cilindri. Rezultatul final a fost un motor cu patru cilindri, cu capacitatea de 2,3 litri, a cărui putere iniţială de 200 CP a propulsat modelul de serie BMW M3 în categoria maşinilor sport. În 1987, după o perioadă interimară cu BMW 323i, din care nu au lipsit succesele, versiunea competiţională BMW M3, care dezvolta 300 CP, s-a aliniat pe grila de start pentru prima dată şi a câştigat tot ce se putea câştiga în cursele destinate turismelor.

Între 1987 şi 1992, puţine au fost week-endurile de cursă în care sediul central de la München nu a primit o informare despre o victorie reuşită de BMW M3 sau un campionat de pe mapamond în care a triumfat respectivul model. Indiferent că era vorba de Australia, Finlanda, Franţa, Olanda sau Germania, piloţii M3 au câştigat trofee pretutindeni, printre acestea numărându-se şi o victorie într-o etapă a Campionatului Mondial de raliuri. Numai în DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft) – o competiţie extrem de disputată -, M3 a obţinut 40 de victorii şi peste 150 de clasări pe podium.

O menţiune specială trebuie acordată titlurilor din Campionatul Mondial şi din cel European, precum şi victoriilor meritate în cursele de 24 de ore de la Nürburgring, pe varianta Nordschleife, şi de la Spa-Francorchamps (Belgia). Pe scurt, duelurile oferite de piloţi precum Roberto Ravaglia, Johnny Cecotto, Steve Soper, Emanuele Pirro sau Joachim Winkelhock (pentru a numi doar câţiva dintre ei) sunt momente clasice în motorsport – şi includ unele dintre cele mai importante momente sportive ale Seriei 3.

Succese obţinute cu motoare cu patru şi cu şase cilindri, dar şi cu versiuni diesel

Cariera sportivă a celei de-a treia generaţii Seria 3 a fost caracterizată de implicarea în campionate din diferite ţări, unele dintre acestea fiind guvernate de regulamente tehnice diferite. De exemplu, între 1993 şi 1998, pe grila de start s-au aflat automobile care prezentau motorizări şi modificări diferite. Maşinile de curse puteau fi versiuni BMW Coupé sau Sedan, cu caroseria extrem de apropiată de cea de serie şi motor cu patru cilindri (patru supape per cilindru, capacitate de 2,0 litri) ce dezvolta aproximativ 300 CP, dar şi varianta cu modificări multiple de la BMW M3. Maşinile BMW Seria 3 au luat prim-planul concurenţei indiferent unde au participat. Victoriile în Germania – în STW (Super Tourenwagen) Cup -, Anglia sau Italia, erau evenimente obişnuite, aşa cum erau şi succesele din Asia, Australia şi America de Sud. Însă toate acestea au fost depăşite de un rezultat în competiţia care o vreme a fost apanajul BMW – cursele de anduranţă. La finalul cursei de 24 de ore de la Nürburgring din 1998, un model BMW 320d, cu motor turbo diesel de 200 CP, a reuşit performanţa deosebită de a încheia competiţia pe primul loc în clasamentul general.

Victorii în Campionatul European şi cel Mondial rezervat turismelor, cursa de 24h Nürburgring, revenirea în DTM

Şi în cazul celei de-a patra generaţii BMW Seria 3, versiunea sedan cu patru uşi a reprezentat încă o dată baza pentru varianta de curse concepută pentru a participa în competiţiile pentru turisme şi în cele de anduranţă. Pe lângă numeroasele campionate naţionale, Campionatul European de turisme (ETCC) şi ulterior Campionatul Mondial (WTCC) au fost principalul punct de atracţie pentru BMW. Din 1999, BMW Motorsport GmbH a dezvoltat BMW 320i, propulsat de un motor cu şase cilindri dispuşi în linie, patru supape per cilindru, care iniţial furniza aproximativ 200 CP (ulterior peste 250 cai-putere) – o maşină de curse care a devenit o garanţie a succesului. Modelele de curse Seria 3 au furnizat departamentului sport de la München cele mai bune clasări la piloţi şi la constructori. 2005 a însemnat un punct de atracţie al acelor ani, sezon în care BMW a câştigat, cu BMW 320i, nou-înfiinţatul Campionat Mondial pentru turisme, triumf completat de Andy Priaulx, al doilea campion mondial de turisme din istoria motorsportului, după Roberto Ravaglia, un alt pilot BMW. A doua „armă” bazată pe a patra generaţie BMW Seria 3 a fost BMW M3 GTR. Datorită acestei maşini de curse foarte valoroasă, BMW a înregistrat un succes deosebit în întrecerile de anduranţă (inclusiv două duble, în 2004 şi 2005, în cursa de 24de ore de la Nürburgring), precum şi în American Le Mans Series.

A cince-a generaţie BMW Seria 3 a pus accentul pe versiunile sedan şi BMW M3. Din nou, programul a cuprins principalele campionate de turisme şi cursele de anduranţă. Acum, BMW 320si dispunea de un motor cu patru cilindri, iar pentru cursele de 24 de ore, naţionale şi internaţionale, BMW a venit cu ceva cu adevărat impresionant: realizările sportive pentru maşinile de curse ale acestei generaţii au inclus victorii în cursa de 24 de ore cu un model foarte puternic şi fiabil, BMW M3 GT2. Momentul culminant: victoria absolută în cursa 24h Nürburgring, ediţia 2010, la care au luat parte peste 200 de concurenţi. Alte puncte de atracţie: titlurile mondiale din 2006 şi 2007, locul al doilea la Nürburgring în 2011, locul al treilea în clasă în cursa de 24 de ore de la Le Mans şi titluri în ALMS (echipe şi constructori în 2010, piloţi şi echipe în 2011).

Ultima pagina de sucesse, BMW a scris-o cu revenirea spectaculoasă în Campionatul German de Turisme (DTM), după o pauză de 20 de ani. BMW avea să câţige la final de sezon absolut toate titlurile puse în joc: piloţi (Bruno Spengler), constructori, echipe, cel mai bun debutant şi cea mai bună echipă de mecanici. În 2013, ultimul pentru BMW M3 înainte de înlocuirea cu noul BMW M4, după un sezon disputant, BMW îşi mai adjudeca încă o dată toate trofeele, cu excepţia piloţilor.

BMW Seria 3 (19)5. 8 români despre 40 de ani BMW Seria 3

Alexandru Dobai, autoriul primei cărţi româneşti despre istoria BMW, „BMW, Never stand still”

În confruntarea dintre BMW și Mercedes-Benz, modelele din Seria 3 reprezintă o armă de același calibru cu surata Bertha. Când spun asta mă gândesc la faptul că Seria 3 reprezintă chintesența berlinei sportive. Este ceea ce putem numi un “best-seller” sau dacă vreți un model situat în centrul galaxiei sale și în jurul căruia gravitează o mulțime de pretendenți care ar vrea să-i ia locul. Nu știu cum se face, dar de fiecare dată când părea să fie ajunsă din urmă, casa bavareză a găsit resurse noi pentru a propulsa și mai sus veșnic tânăra Serie 3. BMW a excelat în acest joc încă de la prima generație a Seriei 3, reușind să ne ofere automobilul la volanul căruia, după ce și-a lăsat familia acasă, amatorul de pilotaj poate gusta din profunzimea plăcerii de a conduce.

Laurentiu Petrache, membru coordonator BMW Club şi realizatorul primei reviste independente dedicate BMW în România, BMW Magazin

În 1998 am avut ocazia să conduc maşina unuia dintre bunii mei prieteni, chitarist al formaţiei Iris (Doru Borobeica). Era un BMW Seria 3, modelul 320i E30 Coupe. Exact ca în posterul de pe interiorul usii camerei mele, unde „ursuleţul” trona încă din 1991. Îmi plăcea enorm cum se auzea motorul, iar aspectul exterior şi interior mă atrăgea irezistibil. Avea tapiţerie din piele şi geamuri electrice, dar culoarea a fost cea care m-a cucerit pe loc. Un gri-închis ciudat, care ziua părea negru, iar noaptea devenea gri, m-a determinat să îi fac oferta: „O vreau eu!” i-am zis. Răspunsul imediat m-a dezamăgit crunt: „Nu este de vanzare!”. Însă a venit şi continuarea: „Poate doar pentru prieteni… si poate doar pentru pasionaţi!”. Dupa câteva zile, l-am lăsat pieton pe Doru, care încă mai încerca să mă facă să mă răzgândesc. Ştiu că a regretat ca mi-a dat-o, mi-a spus-o de multe ori. A fost prima mea maşină, cumpărata din banii mei, prima mea dragoste. Cu ea am străbătut drumurile patriei în lung şi-n lat, mi-am cunocut toata ţara, făcând aproape 100.000 km în doi ani, fără să mă satur de condus.

Acum conduc un E46, însă nu se poate descrie fiorul pe care îl simt când mă apropii de un „ursuleţ”. După aproape 17 ani, la vizionarea filmului Adrenalin, m-am văzut în postura celui care îşi rememorează prima dragoste… Cu toţii am trecut prîn aşa ceva, dar, cu siguranţă, foarte putini au simţit asta pentru o… maşină! Seria 3 a stârnit multe pasiuni în sufletul celor care l-au deţinut sau încă îl mai au, dar fară îndoială că a creat dorinţe ascunse şi în inima celor care nu l-au avut.

Acum am un Seria 3 E46, pe care îl am de zece ani şi nu mă îndur să îl dau nimănui. Este maşina în care am investit enorm, şi nu mă refer la aspectul material. A fost cu mine peste tot, în toate momentele frumoase ale vieţii. M-a însoţit când mi s-au născut copiii, la evenimentele cu familia şi în concedii. Este maşina lângă care mi-au crescut copiii. În cei peste 200 000 km parcurşi, E46-le m-a scos cu bine din multe cumpene pe şosea. Am ieşit din zăpezi din care nu se mai pleca decât cu tancul sau ambulanţa, am urcat pe drumuri unde se putea urca doar cu tracţiune integrala, m-a ascultat în toate situatiile si nu m-a abandonat niciodată. Dar nici eu nu m-am lasat mai prejos! Practic, dintr-o maşină de serie, obisnuita, am adus-o încet-încet la nivelul uneia cu aproape toate optiunile disponibile pentru acest model. Este evident că BMW generează pasiuni puternice, însă pasiunea pentru BMW este una fără limite. Iar ceea ce simt eu pentru maşina mea Seria 3 se numeşte o pasiune incredibila, o prietenie adevarată, pe viaţă.

Adelin Petrisor, jurnalist

După 3 ani de plimbari cu Seria 3, am constatat că este una dintre maşinile care la destinaţie te fac să-ţi doreşti ca drumul să fi fost mult mai lung şi mai virajat. Mă împac bine cu Seria 3 şi poate pentru că am apărut pe lume fix în acelasi timp, în iulie 1975. Da, ea s-a nascut la München, eu la Buzău. Operaţiile estetice ale bavarezilor au facut ca ea să întinerească permanent, chiar şi dupa 40 de ani, în timp ce eu nu am avut parte nici măcar de un facelift. Una peste alta, la final, cred ca tot eu sunt în avantaj: oricat de frumoasa şi tehnologizata ar fi, eu o conduc pe ea şi nu invers.

Mani Gutau, Urma, muzician

O cheamă Lola, nume de cod Seria 3 E46 Touring şi mi-e draga de aproape 10 ani. Prin urmare, o scurtă prezentare a anilor petrecuţi împreună, din trei perspective diferite:

  1. Sofer-tătic : mami, buni, cărucior, bicicleta, scaun copil, jucării, cât mai multe jucarii. Nu avem probleme de spaţiu, Lola rezistă.
  2. Şofer-muzician : chitări, efecte, stative, sisteme de amplificare şi monitorizare. Nici un motiv de panică, a nu se suna la Getax, nu avem probleme cu formaţia, Lola e la datorie.
  3. Şofer pur şi simplu : trapa deschisă, rezervorul plin şi un drum gol, pe care să iţi pierzi urma, cu o muzică bună în difuzoare. Aventură fără grijă, Lola ştie tot timpul drumul spre casa.”

Horatiu Boeriu, fondator BMW Blog.com

BMW Seria 3 este sarea şi piperul pentru marcă, maşina care îi aduce cei mai mulţi clienţi. Dacă ne uităm la istoria BMW Seria 3, este automobilul care creează o legătură foarte emoţională între posesori şi marcă. Din momentul în care am văzut prima dată un BMW Seria 3, am înţeles că BMW a făcut pachetul complet: de la designul interiorului premium, la exteriorul sportiv şi experienţa dinamică de condus.

Thomas Ebner, product manager global BMW Seria 3

Din interior, din poziţia unui angajat BMW, vă pot spune că ştim foarte bine importanţa acestui model pentru marcă, atât din perspectivă istorică, cât şi a succesul vânzărilor de care se bucură BMW Seria 3 la nivel mondial. Cu un debut deja în 1975, putem privi la o tradiţie foarte bogată, cu imaginea unui automobil premium sportiv în prim plan. De-a lungul anilor, toate generaţiile BMW Seriei 3 a demonstrat şi oferit pasiune şi performanţă. Şi asta o ştim de la toţi proprietarii modelelor noastre, ei ne întorc pasiunea.

Se poate spune ca această gamă a stabilit la lansarea fiecărei generaţii un nivel neegalat de dinamism prin propulsoare, incluzând faimoasele motoare de şase clindri în linie, prin gama de modele BMW M3, cel mai de succes touring car din istorie, prin sistemul de tracţiune spate sau distribuţia de mase. BMW Seria 3 a fost primul model cu designul bordului orientat pentru şofer, ceea ce subliniază încă o dată dedicarea noastră pentru experienţa de a conduce.

Putem spune că BMW Seria 7 este punctul nostru de referinţă, dar BMW Seria 3 este coloana vertebrala, de aceea eforturile noastre vor rămâne şi în continuare la un nivel maxim. Acest lucru este dovedit prin faptul că şi în producţie Seria 3 joaca un rol important, fiind singurul model fabricat în 4 locaţii din reţeaua de uzine BMW. Noi suntem convinşi că acest model va rămâne şi în următorii ani în centrul atenţiei şi un factor de success al companiei noastre. De aceea spun şi eu: “La mulţi ani Seria 3”!

Razvan Suma, violoncellist

Întotdeauna mi-am dorit să am un BMW. Din liceu, de când am descoperit că există şi alte maşini decât Dacia 1300 sau 1410 sport, pe care îl deţinea tatăl meu, drumul pana la BMW mi se parea enorm, chiar irealizabil. Primele doua maşini pe care le-am deţinut ca proprietar au fost Skoda Octavia şi Audi A4. Au fost doar pregatirea visului meu.

Seria 3 Touring a fost primul BMW pe care l-am achiziţionat în momentul în care s-a născut primul nostru copil. Dintr-odată, ai nevoie de mai mult spaţiu în portbagaj pentru toate necesităţile copilului. Am plecat în turnee sau vacante pe durata a doi ani de zile, timp în care am parcurs mai mult de 60000 de mii de km. Mi s-a părut o maşină foarte solida, cu o cutie de viteze extrem de comodă. Îmbinarea senzaţiei de sport cu caracterul confortabil sau de maşină de familie a fost perfect.

Nono Smen, DJ, ProFM

Până să-l conduc prima dată, tot citeam ce scriau alţii din presă care-l condusesera pe la teste. Eram deja uşor iritat de siguranţa cu care-i clamau calităţile: direcţie, stabilitate, dinamică, motorizări, feeling….Invidia faţă de ei mi-a generat curiozitatea: „Ia să văd, chiar aşa o fi sau ăştia toţi şi-au vândut sufletul şi s-au înţeles între ei sa fie aroganţi?”

De atunci am încercat câteva versiuni şi am înţeles de ce alţi constructori fac masini minunate care încearcă să mearga la fel… Nu ştiu dacă e cel mai frumos sau daca e cel mai rezistent. Nu-mi dau seama, dar nici n-am grija asta. Stiu doar ca se conduce şi se „simte” cum ziceau şi „aroganţii” aia atunci. Şi treaba asta îţi cam „cumpără” sufletelul… Aşa că am cumpărat şi eu unul ca să fim chit.

Sursa si imagini: comunicat transmis Autostiri.ro

Related Articles

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- FII CALM LA VOLAN -
15,307FaniÎmi place
703CititoriConectați-vă
1,430AbonațiAbonați-vă

Ultimele articole

- Partener Danny Ungur Racing -
- Brașov Amanet Auto-spot_img

Parteneri Autostiri