Chiar daca nu se afla neaparat in spatele cursei, invitatul de astazi din seria noastra ne-a povestit experientele si sentimentele traite in organizarea evenimentelor. Despre postura de prezentator al Concursului de Eleganta de la Sinaia, parteneriatul cu acestia dar si multe alte experiente am vorbit cu Alex Seremet.
Ana Maria Florea: De unde pasiunea ta pentru masini?
Alex Seremet: Nu îmi imaginam niciodată o carieră în industria auto. Totul a început de la un anunţ pe un portal de jobouri la care am aplicat fără mari aşteptări. Şi acum mă întreb de ce am fost ales eu pe poziţia de junior în departamentul de PR Porsche România.
La început nici nu aveam carnet iar pasiunea aveam să o descopăr ulterior. Prima interacţiune care m-a marcat definitiv a fost cu jurnalistul Alex Dobai. Deşi se întâmpla acum 15 ani, experienţa mi s-a întipărit în minte cu multe detalii, este încă foarte vie. Nu mai văzusem pe nimeni povestind cu atât de multă emoţie despre… nişte maşini. Era prima dată când mi se explica revoluţia pe care Audi quattro o făcuse în lumea raliului. Alex aproape că tremura de la emoţia cu care povestea. Aici s-a declanşat totul. “De ce omul ăsta pune atât de multă pasiune? De unde atâta implicare?”. A trebuit să descopăr.
Încă de la început am avut în jurul meu oameni de vânzări minunaţi, care cunoşteau produsul şi îl îmbrăcau în poveşti. Eram tot la Porsche România şi îi ascultam pe colegi precum Tiberiu Bălan, Radu Moise, Dan Macovei, Dan Tapalagă sau Radu Mocanu aşa cum ascultam istoriile bunicului la gura sobei. Pasiunea mea pentru maşini s-a construit pe poveştile generoase ale oamenilor din jur.
A urmat luna mai 2012. Sub patronajul BMW Group a renăscut Concorso d’Eleganzza Villa d’Este şi, ca om de presă pentru BMW, am însoţit un jurnalist şi prieten din România acolo, Vlad Mitrache de la TopGear. Nu ştiam ce ne aşteaptă, un astfel de eveniment nu poţi să ţi-l imaginezi, trebuie să îl vezi. Dintr-o dată eram încojuraţi de maşini fascinante în decorul boem al Lacului Commo. Pluteam printre poveşti. Atunci am văzut prezentările celui care dă vraja evenimentului – Simon Kidston. După 2012, an de an, cu o singură excepţie, am fost nelipsit de la eveniment. Deja a devenit o tradiţie de familie şi pasiunea mea pentru maşini a ajuns să mă definească prin poveştile pe care le tot descopăr.
Ana Maria Florea: Ce ne poti spune despre prima masina pe care ai condus-o?
Alex Seremet: Prima maşină a fost un Suzuki Samurai. Mi-a fost oferită de tatăl meu după ce am luat carnetul. Era o maşină cu multă… personalitate. Mereu existau multe probleme – soft-top-ul mi-a fost vandalizat la numai câteva zile după ce am adus-o în Bucureşti, nu a mers niciodată încălzirea, cumva, misterios, picura apă în interior, chiar atunci când apăsam ambreiajul… Dar am iubit nebuneşte maşina aceea. Chiar şi după ce conduceam o limuzină de lux sau o maşină sport, când mă întorceam la volanul Samuraiului, nu mai aveam nevoie de nimic altceva şi eram fericit.
Ana Maria Florea: Vorbim astazi despre organizarea de evenimente. Cum definesti tu responsabilitatea?
Alex Seremet: Este o întrebare foarte dificilă, pentru că responsabilitatea se defineşte pe foarte multe niveluri. Este una intrinsecă, nu cred că trebuie explicată: pentru siguranţa celor care participă, pentru a atinge acele obiective de business, pentru a respecta spaţiul care găzduieşte evenimentul.
Trecând peste elementele de bază, există şi o altfel de responsabilitate pentru toţi cei care participă la eveniment – fie în organizare, fie ca invitaţi, fie ca spectatori. Toţi investesc ceva: timp, încredere, emoţie şi pasiune (dacă este vorba de un concurent în Concursul de Eleganţă). Evenimentul, ca orice proiect pe care îl faci alături de oameni, trebuie să ofere ceva la schimb pentru acea investiţie, pentru că numai aşa poate continua, poţi cere mai departe ca spectatorii să investească timp să participe, poţi cere încredere partenerilor pentru a construi mai departe, pasiune participanţilor pentru a fi alături de tine şi pe viitor. Cu cât investiţia celor din jur este mai mare, cu atât eşti mai obligat să o recompensezi gestul lor, chiar să ofer mai mult, să poţi primi mai mult pe viitor şi să creşti evenimentul. Responsabilitatea înseamnă respectul pentru toţi cei implicaţi.
Ana Maria Florea: Masini vechi si noi. Crezi ca romanii incep sa deprinda cultul masinilor istorice?
Alex Seremet: Este o expresie prea mare. Cred că abia începem să descoperim maşinile istorice. Şi cine caută cu adevărat, o să înţeleagă faptul că nu este vorba despre nişte obiecte din fier, ci despre oamenii din jurul lor care prin nebunia şi pasiunea lor au dat viaţă acelor obiecte. Pentru mine totul se întoarce la oameni, iar o maşină de epocă vine în faţa noastră cu toată istoria ei, cu oameni care au fost fericiţi alături de ea, au iubit, şi-au trăit visele nebune, s-au sacrificat, uneori poate au pierdut totul, cu succese şi drame.
Când vedem lucurile aşa, înţelegem că o maşină istorică este mult mai mult decât un obiect de colecţie sau o investiţie, are suflet. Aceasta ne obligă să îi cunoaştem şi respectăm istoria. De aici urmează un lung şir de căutări şi descoperiri de poveşti care, cel puţin pentru mine, ţin dragostea pentru maşini foarte vie.
Ana Maria Florea: Ce ne poti spune despre Concursul de Eleganta de la Sinaia?
Alex Seremet: Concour d’Elegance este un tip de eveniment care a explodat în ultimii ani în lume şi vorbeşte de interesul tot mai mare pentru fenomen. Printre toate evenimentele de acest gen din lume, Concursul de Eleganţă de la Sinaia este unic într-un mod minunat. Dacă peste tot se vorbeşte de valoare financiară, noi punem pe primul loc dragostea pentru maşini. Nu este doar un slogan – este poate singurul loc din lume unde o Dacia 1300 poate să strălucească la fel de puternic ca un Bugatti interbelic care poate valorează de 1000 de ori mai mult, să primească la fel de multe aplauze şi să fie la fel de iubită. Este o scenă unde se poate vedea că pasiunea se traduce nu prin bani, ci prin amintiri şi ore de muncă.
De multe ori aflăm că proprietarul a cumpărat exact modelul acela de Renault sau de Dacie, pentru a păstra vie aminitirea tatălui care conducea acelaşi model şi ne este prezentat exact în configuraţia şi culoare de acum zeci de ani. Este momentul când pasiunea depăşeşte orice valoare financiară şi aceste poveşti le împărtăşim într-un loc atât de generos cu poveştile – gradinile Castelului Peleş.
Ceea ce a reuşit să facă Retromobil este cu adevărat fără precedent şi îmi place să cred că parteneriatul plin de pasiune cu BMW, care merge mult dincolo de o relaţie formală, a contribuit la această reuşită.
Ana Maria Florea: Sa vorbim despre Concursul de Eleganta de la Sinaia. Cand BMW Romania s-a alaturat ca si partener oficial?
Alex Seremet: Am fost alături de eveniment de multă vreme, întâi cu automobile pentru organizatori. Totul a explodat când am primit vizita celor de la BMW Group Classic. Întâi cu doi jurnalişti din Germania invitaţi în 2016. Apoi, în 2017, BMW Group Classic a venit cu o caravană de 5 maşini şi au expus un model de curse interbelic, un BMW 328 Mille Miglia Roadster – una din cele mai valoroase şi încărcate de poveste automobile din istoria mărcii.
Prezentarea pe covorul roşu, în faţa Castelului Peleş, a fost făcută alături de Marin Dumitrescu, un pilot de legendă care a concurat cu BMW 328 şi în luna ianuarie a acestui an a împlinit 101 ani. “Bunicu’” a stat pe covorul roşu, lângă o maşină pe care o iubeşte de 60 de ani. Mulţimea a amuţit, a explodat în aplauze şi s-a simţit toată admirația venind spre Marin Dumistrescu, care, de mai multe ori, a trebuit să se oprească din poveştile spontane pentru a-şi opri lacrimile. A fost pentru mine unul din cele mai emoţionante momente dintr-o carieră plină de astfel de de întâmplări de suflet. De aceea poate sunt subiectiv când spun că relația BMW cu evenimentul nu este de simplu sponsor sau orice titulatură oficială, Concursul de Eleganţă Sinaia a devenit parte din sufletul mărcii.
Ana Maria Florea: Exista emotii din postura de prezentator al acestui eveniment?
Alex Seremet: Chiar dacă fac asta deja de câţiva ani buni, emoţiile sunt colosale! Sper totuşi să nu se simtă. Este foarte dificil de prezentat un astfel de eveniment cu multe lucruri neprevăzute: vremea, uneori maşinile se strică şi îşi fac aşteptată prezenţa, alte ori vin prea repede, nu se repectă ordinea, participanţii vor să vorbească sau nu vor vorbească deloc. Şi în tot acest timp trebuie să improvizezi, să aduci repede în faţă detalii interesante şi captivante care să ţină menţină atent publicul vreme de mai bine de două ore. În spate sunt sute de ore de pregătire, de documentare, de detalii pe care trebuie să ţi le aminteşti exact la momentul potrivit. Şi bineînţeles că nu funcţionează mereu.
Cel mai apăsător este responsabilitatea pe care o simt faţă de concurenţi. Ei nu prezintă maşini, prezintă un membru de familie. Pentru mine cel mai important este ca participanţii să simtă aprecierea noastră şi publicul să răspundă cu emoţie pasiuni lor. Şi asta trebuie să se întâmple de fiecare dată, la fiecare maşină prezentată pe covorul roşu de la Castelul Peleş.
După munca enormă de pregătire şi stresul de săptămâni dinainte de eveniment, după sutele de ore de documentare, cea mai valoroasă apreciere este atunci când concurenții sunt mulţumiţi de modul în care au fost primiţi pe covorul roşu. Este cel mai important lucru pe care îl putem oferi, este motivul pentru care i-am invitat acolo şi motivaţia miilor de ore de muncă pe care le-au investit în pregătirea mașinii: acele 3 minute de faimă în faţa Castelului. A doua confirmare pe care o căutăm este răspunsul publicului, când, alături de prietenul şi partenerul de povești Irinel Marghioală, încercăm să ținem audiență captivă şi câte două ore, chiar dacă este soare sau ploaie torențiala. Fiecare privitor care rămâne alături de noi şi ne acordă atenție înseamnă un compliment pentru munca noastră.. Fiecare privitor care rămâne alături de noi şi ne acordă atenţie este un compliment pentru munca noastră.
Ana Maria Florea: Ce inseamna curaj pentru un pasionat?
Alex Seremet: Este simplu: să facă toate lucrurile iraţionale pentru pasiunea lor şi să le savureze chiar dacă nu totdeauna sunt alegerile corecte.
Din spatele cursei vom reveni cu o alta poveste la fel de interesanta, la fel de plina de adrenalina si curaj.
Foto: arhiva personala Alex Seremet