În 1984, în Germania avea să înceapă un nou campionat în lumea motorsportului. Comisia Naţională de Automobilism din Germania urmărea să reorganizeze DRM (Campionatul de Curse German) pentru a se concentra pe automobile de curse cu modificări minime. Aşa a luat naştere Campionatul German pentru Autoturisme de Producţie. Acesta este în prezent unul dintre cele mai spectaculoase și urmărite campionate de turisme din lume sub numele actual de Campionatul German de Turisme; în germană „Deutsche Tourenwagen Meisterschaft”, prescurtat DTM. Competiţia era numită popular „Societatea fără clase” datorita lipsei claselor competiţionale. Astfel, un autoturism uşor, cu un motor cu capacitate cilindrică redusă, putea concura pentru acelaşi titlu cu un autoturism cu o masă mult mai mare şi o capacitate cilindrică ridicată.
Anul acesta, la 11 martie, se împlinesc 40 de ani de la cursa de debut a acestui campionatpe circuitul Zolder (Belgia). La linia de start s-au prezentat un total de 27 de autoturisme de la opt producători diferiţi. BMW era cel mai bine reprezentat, cu 11 maşini. În spiritul „Societăţii fără clase”, la start erau trei modele BMW diferite – trei BMW 323i, un BMW 528i şi șapte BMW 635CSi.
Primele patru autoturisme care au încheiat cu succes etapa inaugurală, desfăşurată pe distanţa a 24 de tururi și 102,288 km, au fost BMW 635 CSi. În frunte a fost Harald Grohs, care a intrat astfel în cărțile de istorie ale motorsportului ca primul câștigător al unei curse DTM. Din nefericire, din cauza unei probleme tehnice, punctele nu i-au fost acordate pilotului german. „Trebuie să spun că am fost foarte fericit să obţin victoria împotriva celei mai dure concurenţe. Dar apoi, la o oră și jumătate după cursă, am primit o veste ce mi-a spulberat bucuria: am fost descalificat din cauza unei chestiuni tehnice minore. Mi-am păstrat victoria, dar mi-au fost luate punctele din campionat. Și tocmai de aceea am pierdut, din păcate, titlul de campion în fața lui Volker Strycek la sfârșitul sezonului”, declara Harald Grohs într-un interviu acordat pentru BMW Group în 2014.
Volker Strycek, aflat la începuturile carierei, avea să aleagă o abordare strategică în acel an. Pe parcursul sezonului, a urmărit mereu clasări sigure în puncte, nu a riscat lupta pentru primul loc. Aşa se făcea că la final, după 11 etape, fără a câştiga vreo cursă, dar cu cinci podiumuri, era încoronat primul campion din istoria DTM. BMW obţinea în acel an prima victorie din istoria competiţiei, dar și primul titlu la piloţi.
Au urmat ani frumoşi pentru BMW în DTM. Lansările modelului BMW M3 (E30) şi ulterior a versiunii EVO erau un răspuns perfect pentru DTM. Prima cursă a noului model, în deschiderea sezonului 1987, la Hockenheim, avea să fie câştigată încă o dată de acealaşi Harald Grohs. Modelul avea să obţină multe victorii şi două titluri de campion cu Eric van der Pole în 1987, sezonul de debut al modelului, şi cu Roberto Ravaglia, în 1989.
Ultima participare a M3 E30 în campionat a fost marcată tot de o victorie, cu Roberto Ravaglia la Hockenheim, la numai câteva zecimi de secundă în faţa lui Kurt Thiim (Mercedes), un ultim capitol dintr-o înfruntare legendară a două modele de curse ce au făcut istorie – BMW M3 (E30) și Mercedes E190.
BMW M3 (E30) avea să devină cel mai de succes turism din istoria motorsportului, cu numeroase victorii pe circuit şi chiar și o victorie în Campionatul Mondial de Raliuri (WRC), cu Bernard Béguin și Marc Duez , una dintre cele două din istoria mărcii. Un alt exemplu al popularităţii BMW M3 (E30): în 1988, în DTM, 16 dintre cele 34 de autoturisme aflate la linia de start au fost BMW M3.
Revenirea în campionat – BMW şi DTM în anii 2000
BMW a revenit în DTM în 2012, după o pauză de 20 de ani, cu BMW M3 DTM (E92). După o confruntare dramatică decisă în ultima cursă a sezonului, BMW și-a adjudecat toate titlurile puse în joc – la piloți prin Bruno Spengler, la echipe datorită Schnitzer, la constructori, dar și prin Augusto Farfus încoronat cel mai bun debutant. A fost un nou titlu obţinut în sezonul de lansare a noului model de curse.
O altă aniversare pentru BMW în DTM este cea de 10 ani de la câştigarea DTM în 2014 cu un nou model, M4 DTM. Marco Wittmann a fost cel ce a îmbogăţit palmaresul mărcii cu două titluri de campion în DTM. cu M4 DTM, în 2014 şi 2016, fiind primul şi singurul pilot ce câştigă de două ori acest titlu cu BMW. De asemenea, de la revenirea din 2012, până în 2016, BMW a câştigat cel puţin un titlu în fiecare an. După tripla din 2012, a urmat titlul constructorilor în 2013, 2014 s-a impus la echipe şi piloţi, iar în 2015 a obţinut un nou titlu al constructorilor.
Au urmat ani în care modelele BMW au reuşit să adune puncte valoroase pentru echipe în DTM, întâi cu M4 DTM Turbo, apoi, pentru un sezon, cu M6 GT3 într-o nouă eră a competiției.
BMW M4 GT3 este prezentat în sezonul 2022, iar Sheldon van der Linde readuce în prim-plan tradiția titlurilor obținute la debutul modelului de curse în campionat și reuşeşte titlul de campion la piloți.
Pregătirile pentru 2024
Pentru noul sezon, în 2024, BMW aduce la start trei mașini. René Rast, Sheldon van der Linde şi Marco Wittmann vor lua startul cu cele trei BMW M4 GT3 ale echipei Schubert Motorsport. Cei trei piloţi vin cu o experiență foarte valoroasă în DTM, unde deţin împreună şase titluri. În 2024, campionatul va găzdui opt etape în Germania, Olanda și Austria, cu debutul programat pentru 26-28 aprilie la Oschersleben (Germania).
Cursele pot fi urmărite în România pe YouTube, pe canalul oficial DTM, și pe TV, pe canalul SportExtra.
Sursa si imagini: comunicat remis Autostiri.ro
Ce poveste captivantă despre evoluția Campionatului German de Turisme și implicarea BMW în acesta! De la debutul în 1984 și până în prezent, BMW a jucat un rol esențial, aducând tehnologie și performanță pe circuit. Cum crezi că va evolua DTM în viitorul apropiat, având în vedere schimbările tehnologice și de reglementare din industrie?