Emanuel Gyenes pornește al 47-lea în prima etapă a Raliului Dakar după ce a parcurs prologul în 23 min 20 sec.
Ediția 2024 a celui mai mare raliu din lume a debutat astăzi, 5 ianuarie, cu un prolog de 27 kilometri în apropiere de Al-`Ula, o zonă cu formațiuni pietroase unice în lume și cu urme ale unor civilizații datând de acum mai bine de 200.000 de ani. Mani Gyenes, la fel ca majoritatea concurenților, se află de cinci zile în Arabia Saudită, în bivuacul din Al-`Ula, unde au avut loc ultimele verificări tehnice și administrative, shakedownul, trainingul pentru noul sistem de navigație, și astăzi, prologul.
De-a lungul întregului Dakar participanții de la categoria Original by Motul, cea fără asistență tehnică, vor dormi 19 nopți în cort, iar în unele nopți temperatura a coborât deja sub 10 grade Celsius. Organizatorii au renunțat la podiumul de start și ceremonia care preceda în mod tradițional raliul, preferând una restrânsă în bivuac. Le-a oferit concurenților posibilitatea de a urca pe podium după terminarea prologului.
Lungimea prologului a fost de 27 kilometri şi a presupus trecerea printr-un canion, piatră ascunsă în nisip, drumuri nisipoase și multe schimbări de direcție. Pentru Emanuel Gyenes au fost primii kilometri parcurși cu roadbook electronic.
Emanuel Gyenes (#34 Autonet Motorcycle Team): „A fost un traseu bine ales. Cum la Prolog ordinea de start este inversată, nu este simplu să mergi în atât de multe urme, cred că au fost alți 100 de concurenți înainte pe traseu. Am avut o problemă la kilometrul 24, acolo ne-am pierdut mai mulți concurenți. Am pierdut cam un minut pentru că ne-am dus în sens opus cu alți concurenți. Trebuie să mă obișnuiesc cu această tabletă, pentru că este foarte greu să citești ce este indicat în display în soare puternic, permanent cauți poziția în care ai o lizibilitate bună. De mâine, 6 ianuarie, începe cu adevărat Dakarul, pornim către Empty Quarter cu o etapă de 541 kilometri, dintre care 414 km de probă specială. Vom trece pe lângă vulcani și va fi o zi cu foarte multă piatră“.
Fiecare concurent din Dakar are ca prim obiectiv să ajungă la podiumul de finiș, aceasta fiind o competiție de anduranță pe aproximativ 8.000 de km ce traversează trasee dure și unde fiecare etapă are un mare grad de imprevizibil. Din postura de ambasador, Mani Gyenes va încerca în 2024, așa cum a făcut-o și anul trecut,să-i sprijine cât mai mult pe concurenții debutanți înscriși la categoria Original by Motul, dar și pe cei care au mai puțină experiență.
Ce înseamnă Original by Motul / Malle Moto:
Concurenții de la această categorie a Raliului Dakar nu beneficiază de asistență tehnică. La finalul fiecărei zile, când ajung în bivuac, trebuie să-și pregătească singuri motocicleta pentru etapa următoare. Organizatorii transportă pentru fiecare rider o cutie în care acesta își pune câteva piese și diverse accesorii, un set de roți, un cort, o geantă de voiaj, un set de roți și un set de pneuri. Participanților li se mai pun la dispoziție: generator, compresor, trusă de scule, sac de dormit, covoraș de lucru etc. Dimensiunea cutiei: 80 cm x 45 cm x 30 cm – 80 litri. Se spune că aceasta este cea mai apropiată formă de modul în care se concura în primele ediții din Africa ale Raliului Dakar.
Ce urmează
Pe 6 ianuarie se va concura în prima etapă Al-`Ula – Al Henakiyah, proba specială (414 km)
ajungând în zone prin care Dakarul nu a mai trecut până acum, deși este a cincea ediție
desfășurată în Arabia Saudită. Pe 8 ianuarie, este programată o etapă maraton (Al-Duwadimi – AL Salamiya, 438 km de probă specială). Asta însemnă că seara concurenții nu vor avea acces la piese de schimb și pneuri. Practic, trebuie să-și menajeze motocicletele pentru că în ziua următoare vor mai avea de parcurs un total de 631 kilometri până în bivuacul din Al-Hofuf.
Pe 11 ianuarie se dă startul etapei de 48 de ore din deșertul Empty Quarter, unde se va rula într-o adevărată mare de dune. Proba specială are 626 de kilometri și concurenții vor fi nevoiți să se oprească la ora 16.00 în cea mai apropiată tabără, unde li se va oferi minimul necesar unei nopți în deșert și o rație de mâncare. Vor relua cursa la ora 07.00 în dimineața următoare, iar motocicliștii, odată ajunși în Shubaytah, vor fi transportați pe cale aeriană în Riyadh, urmând ca motocicletele să ajungă în bivuacul din capitala saudită în dimineața zilei de odihnă, 13 ianuarie. După ziua de pauză urmează a doua săptămână din raliu în care se va reveni în Al-`Ula urmând ca finișul ediției 2024 să fie pe 19 ianuarie, în Yanbu, pe malul Mării Roșii.
Mai multe detalii despre cum decurge raliul: Official website of the Dakar Rally
Sursa: Federația Română de Motociclism
Emanuel Gyenes – repere din palmares
– 2007, prima participare & primul finiș în Raliul Dakar, ultima ediție din Africa;
– 2011, prima victorie la clasa Maraton (o clasă în care de-a lungul celor două
săptămâni de cursă nu ai voie să schimbi o serie de componente, printre
care se numără motorul și bascula. Această clasă nu mai există în prezent);
– 2015, a doua victorie la clasa Maraton;
– 2020, câștigător la clasa Original by Motul/ Malle Moto;
– 2021, locul 2 la clasa Original by Motul/ Malle Moto, la șapte luni după tripla
fractură de la piciorul drept.
Program Dakar 2024
1 ianuarie – plecare către Arabia Saudită
2-3 ianuarie – teste
3-4 ianuarie – verificări administrative și tehnice
5 ianuarie – Prolog & Poidum de Start
6 ianuarie – AlUla – Al Henakiyah total 532 km
7 ianuarie – Al Henakiyah – Al Duwadimi total 662 km
8 ianuarie – Al Duwadimi – Al Salamiya total 733 km 9 ianuarie – Al Salamiya – Al Hofuf total 631 km
10 ianuarie – Al Hofuf – Shubaytah total 644 km
11/12 ianuarie – 48 h Shubaytah – Shubaytag total 818 km
13 ianuarie – Riyadh – zi de pauză
14 ianuarie – Riyadh – Al Duwadimi total 873 km
15 ianuarie – Al Duwadimi – Hail total 678 km
16 ianuarie – Hail – AlUla total 639 km
17 ianuarie – AlUla – AlUla total 609 km
18 ianuarie – AlUla – Yanbu 587 km
19 ianuarie – Yanbu – Yanbu 328 km – Podium Sosire
21 ianuarie – revenire în București
Notă: Din cauza situației din Orientul Mijlociu, în Raliul Dakar 2024, participanții vor avea pe
vehicule doar numele și grupa sanguină, nu și steagul țării de unde provin.
Mai multe detalii despre evoluția lui Mani la Dakar 2023, poți afla urmărind:
facebook.com/ManiGyenes.
Mai multe detalii despre evoluția lui Mani la Dakar 2024, poți afla urmărind:
facebook.com/ManiGyenes
instagram.com/manigyenesracing
Video: YouTube
Sursa si imagini (foto – video): comunicat remis Autostiri.ro