40 de ani de tracțiune pe patru roți pentru automobilele cu patru inele: 40 de ani de quattro

| 17 martie 2020 | 0 Comments
  • Tehnologia și povestea succesului: din 1980 și până în prezent au fost produse aproximativ 10,5 milioane de automobile Audi cu tracțiune integrală
  • Prototipurile Audi e-tron S și e-tron S Sportback prezintă noua tehnologie quattro cu controlul electric al cuplului
  • Audi este primul producător din lume care introduce automobilele cu trei motoare electrice în producția de serie

„quattro” înseamnă întotdeauna „Audi,” iar „Audi” înseamnă adeseori „quattro”: principiul tracțiunii integrale este de 40 de ani o piatră de temelie esențială a mărcii. De la lansarea primului quattro la Salonul Auto de la Geneva în 1980 și până în prezent, Audi a produs circa 10,5 milioane de autovehicule cu sistemul de tracțiune quattro. Acum a sosit vremea unui nou capitol al acestei povești spectaculoase: Audi prezintă acum noua tehnologie quattro cu controlul electric al cuplului, cu care și-a echipat noile prototipuri Audi e-tron S și e-tron S Sportback.

40 de ani de quattro: bilanțul spectaculos al diferitelor versiuni

quattro a repurtat recorduri impresionante pe parcursul ultimilor 40 de ani. Astfel, până la finele anului 2019, Audi a produs 10.448.406 de automobile cu tracțiune integrală, dintre care 804.224 doar în anul 2019. Aproape 45% dintre automobilele fabricate în 2019 dispun de tracțiune quattro, iar cele mai multe dintre acestea au ieșit pe porțile fabricilor din Changchun, China și San José Chiapa, Mexic. În anul 2019, la Ingolstadt și Neckarsulm au fost asamblate 258.765 de automobile noi cu renumita tracțiune integrală.

Sistemul de tracțiune quattro reprezintă un element fundamental al mărcii Audi. Și este reprezentat în fiecare gamă de modele, cu excepția compactei A1. Toate automobilele mari și mai ales versiunile deosebit de puternice, precum și modelele S și RS își transferă puterea pe șosea prin intermediul tracțiunii integrale.

quattro 2.0: controlul electric al cuplului

Iar acum, Audi prezintă următoarea etapă a dezvoltării tracțiunii integrale electrice. Prototipurile Audi e-tron S și e-tron S Sportback vor dispune de un sistem quattro cu controlul electric al cuplului. Tehnologia numită în engleză Electric Torque Vectoring distribuie cuplul către fiecare roată și are nevoie de doar câteva milisecunde pentru aceasta. Sistemul are, de asemenea, capacitatea de a transmite cupluri foarte mari, ceea ce permite abordarea energică a virajelor, asemeni unui automobil sport. Audi este primul producător din segmentul premium ce lansează tehnologia cu trei motoare electrice în producția de volum.

Astfel, Audi intră într-o nouă eră a transportului sustenabil cu Audi e-tron** și Audi e-tron Sportback**, căci motoarele electrice ale celor două SUV-uri le antrenează puntea față și pe cea din spate. Unitățile de control ale suspensiilor și propulsiei colaborează strâns pentru a asigura distribuția ideală a cuplului. Distribuția este ajustată permanent, complet variabil și în câteva fracțiuni de secundă.

Din motive de eficiență, SUV-urile electrice folosesc în cele mai multe situații doar motorul electric din spate. Iar când șoferul are nevoie de o putere mai mare decât o poate asigura acest motor, este activat instantaneu și motorul din față. Aceasta se întâmplă, de asemenea, predictiv, înainte de derapare, în condiții de polei sau la abordarea virajelor cu viteză mare, sau când automobilul subvirează sau supravirează. Astfel rezultă manevrabilitatea extrem de precisă, ce poate fi ajustată prin intermediul sistemelor de comandă a suspensiilor: de la extrem de stabil, la extrem de sportiv.

Line-up-ul vedetelor: versiunile sistemului mecanic de tracțiune quattro

Tehnologia Audi quattro este flexibilă și adaptabilă, fiind ajustată de fiecare dată corespunzător conceptului de automobil pentru care este folosită. Însă un aspect pe care toate modelele îl au în comun este modul în care sistemul funcționează în tandem cu sistemul de control adapiv al cuplului în funcție de roată, care este o funcție a sistemului de control electronic al stabilității ESC, ce rafinează manevrabilitatea în situațiile în care aderența scade, prin aplicarea fină a frânelor, în momentele corespunzătoare.

Există două tehnologii disponibile pentru modelele cu motoare instalate longitudinal în față, iar acestea depind de transmisia aleasă. Sistemul de tracțiune integrală permanentă quattro, ce funcționează în colaborare cu transmisia automată tiptronic cu convertizor de cuplu, face uz de un diferențial central autoblocant pur mecanic. La condusul în condiții normale, acesta distribuie puțin mai mult cuplu spre spate, dar, când este necesar, va transfera până la 70% din cuplu către puntea față sau până la 85% spre spate. Apoi mai sunt sistemele quattro cu tehnologie ultra, oferite pentru modelele Audi cu S tronic sau cu transmisie manuală, ce fac uz de o arhitectură cu două cuplaje. Aceasta înseamnă că unitatea de comandă poate comuta, când este cazul, de la tracțiunea față la tracțiunea integrală, cât ai clipi, de cele mai multe ori chiar predictiv. În acest caz nu există diferențe comparativ cu sistemele permanente, în ceea ce privește tracțiunea și manevrabilitatea.

Modelele Audi compacte cu motoare instalate transversal au propriul lor sistem quattro. Acesta are la bază un cuplaj multi-disc controlat hidraulic, ce este instalat pe puntea spate, pentru o mai bună distribuție a greutății. La multe modele, managementul distribuției este atât de dinamic, încât o parte din cuplu poate fi transferat de la puntea față la cea din spate, imediat ce mașina începe să vireze. Mai există, de asemenea, și un cuplaj multi-disc folosit pentru R8, modelul super-performant cu motor central. În acest caz, cuplajul este montat pe puntea față. Când este necesar, acest sistem transferă cuplul dinspre roțile din spate, spre cele din față.

40 de ani de quattro: reperele istorice

Când Audi quattro a apărut pentru prima dată în 1980, la Salonul Auto de la Geneva, a prezentat o soluție de transfer a cuplului absolut inedită pentru sectorul automobilelor destinate pasagerilor. A fost vorba de un sistem de tracțiune integrală ușor, compact, eficient și lipsit de tensiuni. Iată de ce, conceptul quattro a fost încă de la început soluția optimă și pentru automobilele sport, dar și pentru producția de volum. Automobilul quattro inițial, avea un motor ce genera 147 kW (200 CP) și a rămas în gama standard de produse până în anul 1991, beneficiind de mai multe revizuiri tehnice. În 1984, Audi a adăugat și Sport quattro exclusiv, cu 225 kW (306 CP). În 1986, diferențialul manual blocabil central instalat la modelul quattro inițial încă de la lansare, a fost înlocuit cu diferențialul Torsen, ce avea capacitatea de a distribui cuplul variabil.

Dar și în anii următori, marca a continuat să își rafineze treptat tehnologia quattro. Astfel, primul Audi TDI cu tracțiune integrală permanentă a apărut în 1995. Apoi, în 1999, tehnologia a fost folosită și pentru A3 și TT, intrând astfel și în segmentul compact. Următorul mare pas a fost făcut în 2005, odată cu introducerea diferențialului central cu distribuția asimetrică dinamică a cuplului. În 2007 a apărut cuplajul vâscos pe puntea față pentru Audi R8, urmat la un an de diferențialul sport. Sistemul quattro cu tehnologie ultra a fost adăugat în apoi în 2016.

40 de ani de quattro: supremație în sportul cu motor

Audi a intrat pentru prima dată în Campionatului Mondial de Raliuri WRC în 1981 și a dominat evenimentul deja în următorul sezon. Astfel echipa Audi de uzină a câștigat titlul producătorilor în 1982, iar pilotul finlandez Hannu Mikkola a repurtat trofeul piloților în 1983. In 1982 Michèle Mouton devenea vicecampioana in Campionatului Mondial de Raliuri WRC iar in 1985 castiga Pikes Peak în SUA alaturi de Fabrizia Pons.  Iar apoi, în 1984, Audi și-a adjudecat ambele titluri cu suedezul Stig Blomqvist devenind campion mondial. În acel an, Audi a scos în concurs Sport quattro cu ampatament mai mic, urmat în 1985 de Sport quattro S1 de 350 kW (476 CP). În 1987, Walter Röhrl a condus un S1 special modificat pe Pikes Peak în SUA, încununându-și anii glorioși de raliu cu o victorie spectaculoasă.

Apoi, Audi a trecut și la campionatele de turisme. În 1988, producătorul a câștigat campionatele piloților și fabricilor la US Trans-Am, la prima sa încercare cu Audi 200, iar apoi a concurat cu succese considerabile în IMSA GTO, în anul următor. În 1990/91, Audi și-a introdus mărețul V8 quattro în campionatul german Deutsche Tourenwagenmeisterschaft (DTM), câștigând două titluri pentru piloți. A4 quattro Supertouring a concurat în mai multe campionate în 1996. Și le-a câștigat pe toate! Doi ani mai târziu, autoritățile europene au interzis aproape complet tracțiunea integrală din cursele de turisme.

Astfel, abia în 2012 a ieșit din nou în concurs un Audi cu tracțiune quattro: Audi R18 e‑tron quattro cu sistem hibrid. Roțile din spate erau antrenate de un motor V6‑TDI, iar un acumulator cu volant recupera energia furnizând-o apoi către cele două motoare electrice de pe puntea față. Mașina aceasta cu un sistem quattro temporar folosit la accelerație se poate lăuda cu succese formidabile în concurs, obținând mai multe victorii la general în Cursa de 24 de ore de la Le Mans și două titluri la piloți și fabrici în Campionatul Mondial de Anduranță WEC.

40 de ani de quattro: Vorsprung durch Technik

quattro este un sistem emblematic. quattro ne face automat să ne gândim la siguranță și sportivitate, expertiză tehnică și superioritate competițională. Pe scurt: Vorsprung durch Technik. Succesul modelelor quattro pe șosea și în competiții i-a consolidat statusul, la fel ca reclamele legendare de televiziune și cunoscutele campanii de promovare. Astfel, în 1986, pilotul profesionist de curse Harald Demuth a condus un Audi 100 CS quattro până pe trambulina de schi din Kaipola, Finlanda. Campionul de raliuri pe circuit și de rallycross Mattias Ekström (Suedia) a revenit în 2019 cu performanțe similare, la bordul unui Audi e-tron quattro cu trei motoare electrice, cu care a urcat pe cea mai abruptă porțiune a pistei de schi Streif din Kitzbühel, reușind astfel să escaladeze o pantă de 85%.

Video: YouTube

Sursa: AUDI AG


Tags: , , , , , , , , , , , ,

Category: News, Prima pagina

Citește articolul precedent:
Curse în simulator în loc de DTM: pilotul oficial BMW Philipp Eng explică fenomenul sim racing

Philipp Eng explică fenomenul sim racing şi rolul său viitor ca motorsport de sine stătător.

Închide