spot_img

Cristiana Oprea – Ioana Stan, echipajul feminin din Cupa Dacia

Pentru ca pasiunea se naste din frumos, pentru frumos astazi discutam cu Cristiana Oprea despre debutul ei in Campionatul National de Raliuri.

Tanara in varsta de 25 de ani a debutat in anul 2016 ca pilot, dupa ce a participat ca si spectator la o etapa de Viteza in Coasta.  “Am debutat ca pilot de raliuri in 2016, la Raliul Brasovului. A urmat apoi Raliul Sibiului, tot un raliu pe asfalt. Din pacate evolutia mea in rolul de pilot s-a oprit brusc anul trecut, odata cu investitia in noua Dacia Sandero, care va fi masina mea de competitie anul acesta.”

Ca si anul trecut, Cristiana va pastra formula echipajului feminin. Alaturi de Ioana Stan, cele doua si-au propus sa participe la cat mai multe etape ale Campionatului National. ” Voi avea un nou copilot anul acesta, insa pastrez de anul trecut formula echipajului feminin. Motivul este ca, pe langa obiectivul personal pe care il am – de acomodare si invatare – imi doresc sa promovez motorsportul. Iar pentru asta cred ca mai multe voci feminine venite din directia automobilismului pot fi mai convingatoare si mai intense decat una singura. Desigur, nu putea fi decat cineva cel putin la fel de pasionat ca si mine, iar aceasta persoana este Ioana Stan.”

Tanarul echipaj doreste sa promoveze prin actiunile sale motorsportul participand la etape pe o masina  romaneasca – Dacia Sandero. ” Este o Dacia Sandero cu motorul 0.9 Tce, care in configuratia de Cupa DACIA ajunge la 115 CP la 6000 rpm, cu un cuplu de 220 Nm la 3800 rpm. Studiind ce variante sunt pe piata pentru un debutant in raliuri, cred ca asta este varianta optima din punct de vedere al raportului performanta/costuri. Este mai dinamica decat batranul Logan, insa abia astept sa ne imprietenim anul acesta pe probele speciale ca sa va pot spune mai multe,” a relatat Cristiana, tanara debutanta.

Dupa cum stim, prin definitie motorsportul este o lume a barbatilor dar cele doua reusesc sa treaca cu brio peste toate „obstacolele”, facand fata provocarilor sau chiar lansand noi provocari competitorilor. „Sunt curioasa daca lor le-a fost dificil sau ciudat sa aiba o femeie-copilot. In momentul in care imbraci combinezonul, notiunea de barbat/femeie trece in planul secund, si devine esentiala asumarea completa a rolurilor de pilot si copilot. In realitate, dificultatea pentru mine a fost trecerea de la un gen de dictare la altul si asimilarea rapida a preferintelor pilotului. De altfel, cred ca una dintre cele mai importante caracteristici ale unui copilot bun este adaptabilitatea.”, a dezvaluit tanara.

Il putem defini ca un sport de echipa, pilotii fiind bucurosi sa interactioneze cu fanii, dar si cu cei care vor sa se apuce de acest sport si nu stiu ce implica asta. Cristiana ne-a marturisit faptul ca „motorsportul este cu precadere un sport de echipa, bazat pe colaborarea dintre pilot, copilot, asistenta tehnica, team manager. Eleganta reiese din atitudinea si comportamentul pe care il impune acest sport: fairplay-ul, bunul simt si pasiunea nedisimulata pentru automobilism sunt caracteristicile cheie ale unui sportiv.”

Cu totii stim ca motorsportul este un sport periculos, ce implica o serie de riscuri, reprezentand o aventura la fiecare pas atat pentru spectatori cat si pentru concurenti.

„Niciodata nu mi-am pus problema ca nu pot face fata provocarilor din motorsport, din doua motive: pe de o parte sunt extrem de pasionata si de fascinata de acest sport, pe de alta parte mi-am asumat intru totul ca pornesc de la zero, sunt debutanta in adevaratul sens al cuvantului. Cel putin anul acesta va fi un an de acomodare, de invatare si de descoperire, iar eu sunt foarte entuziasmata pentru tot ce urmeaza. Desigur, pe plan profesional ma copleseste uneori programul aglomerat, faptul ca fac freelancing pe design si ca ma ocup si de comunicarea Cupei DACIA poate deveni stresant cand se suprapun termenele limita cu programul raliurilor la care particip ca sportiv. Am insa in jurul meu oameni minunati, care ma inspira, ma inteleg si ma incurajeaza. Din punct de vedere al riscurilor fizice, cred ca si mersul pe strada implica riscuri. Ca sa fiu mai explicita, unul dintre motivele pentru care anul acesta am ales sa imi pregatesc propria masina de curse a fost ca toate sistemele de securitate sa fie perfect puse la punct. Asa ca din punctul acesta de vedere nu imi fac griji,” a precizat Cristiana Oprea.

Cristiana ne-a dezvaluit faptul ca fara emotii nu am putea trai iar acestea fac parte din viata fiecaruia la orice pas. La prima etapa la care a debutat, tanara a fost foarte solicitata din acest punct de vedere, reusind intr-un final sa depaseasca emotiile si sa se concentreze pe ceea ce are de facut. „A fost extrem de solicitant. Insa asta m-a si atras catre motorsport si catre pilotaj – nivelul de concentrare mentala este incredibil de ridicat si este o provocare pe care am acceptat-o cu bucurie. Imi aduc aminte ca la primul raliu m-am rasucit și la Shakedown, dar și pe prima probă. Am trecut prin tot felul de stari, de la curaj la frica si la deznadejde, apoi mi-am setat un singur obiectiv: sa termin raliul. Momentul cand am ajuns in parcul inchis de la finalul raliului a fost o mare satisfactie. Asa am hotarat ca rabdarea, obiectivele mici si abordarea pas cu pas vor fi strategia debutului meu in pilotaj.”

In motorsport, experienta sta la baza fiecarui kilometru parcus. Tanara debutanta se poate mandri cu faptul ca alaturi de mentorul sau George Grigorescu  a reusit sa acumuleze cat mai multa experienta.

”Nici nu imi pot imagina cum as fi fost sa debutez ca pilot de raliu fara experientele anterioare. Desigur, pot spune ca sunt foarte norocoasa, primele raliuri, inainte de a trece la volan, le-am facut in dreapta mentorului meu, George Grigorescu. Si nu imi pot imagina un profesor mai bun.”

Dupa cum a declarat Cristiana, acest an este de acomodare pentru cele doua tinere debutante ce isi doresc sa se acomodeze cat mai mult cu masina.  „Planul nostru pentru 2017 este definit in cateva cuvinte cheie: consecventa in invatare – fara presiunea rezultatelor, promovarea motorsportului si activarea potentialilor sponsori. Cel mai important este sa acumulam experienta, sa parcurgem cat mai multi km de proba speciala si sa avem rabdare sa cunoastem masina, sa ne cunoastem intre noi si sa construim un echipaj puternic. Eu împreuna cu Ioana speram sa luam startul la fiecare etapa din Campionatul National de Raliuri 2017.”

Prezenta feminina in motorsportul romanesc poate doar sa bucure atat spectatorii cat si adversarii si, tot odata poate ajuta la promovarea acestui sport. Dorim tanarului echipaj multa bafta si realizarea tuturor dorintelor!

Credit foto: Attila Szabo, RallyZoom.ro

Imaginile ne-au fost remise de Cristiana Oprea

Related Articles

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- FII CALM LA VOLAN -
15,301FaniÎmi place
703CititoriConectați-vă
1,430AbonațiAbonați-vă

Ultimele articole

- Partener Danny Ungur Racing -
- Brașov Amanet Auto-spot_img

Parteneri Autostiri