Drumurile de iarnă şi coborârea pantelor sunt pentru autocamioanele cu remorcă o provocare, chiar şi în cazul celor mai buni şoferi. Există întotdeauna riscul de pierdere a stabilităţii şi, în cel mai rău scenariu, de derapaj a remorcii, precizeaza Volvo Trucks.
„Chiar dacă şoferul reuşeşte în final să controleze situaţia, este extrem de neplăcut, atât pentru acesta cât şi pentru ceilalţi participanţi la trafic, atunci când un autovehicul îşi schimbă brusc direcţia de mers în pantă”, a declarat Mats Sabelström, specialist sisteme de frânare în cadrul Volvo Trucks.
Pentru a minimiza riscurile în astfel de situaţii şi a reduce potenţialele accidente, compania a creat frâna antiforfecare, un sistem care frânează automat remorca îndreptând ansamblul tractor-remorcă pe porţiunile alunecoase ale pantei.
„Autocamioanele sunt implicate în aproximativ 15% din totalul de 30.000 de accidente cu consecinţe grave care au loc anual în Europa, cu o tendinţă de scădere uşoară1. Cu sisteme de frânare eficiente, sisteme de control a stabilităţii şi de avertizare în caz de coliziune, ajutăm deja şoferii să evite situaţiile riscante cauzate de condiţiile de trafic dificile. Frâna antiforfecare este un alt important pas în angajamentul nostru pe termen lung de a creşte siguranţa în trafic şi de a micşora numărul de accidente în care sunt implicate autocamioanele”, a declarat Carl Johan Almqvist, Director Trafic şi Siguranţa Produselor în cadrul Volvo Trucks.
Frâna antiforfecare vine în completarea programului electronic de stabilitate (ESP), un alt sistem pe care Volvo Trucks l-a introdus în premieră mondială în industria de camioane. În timp ce sistemul ESP oferă maximum de eficienţă la viteze ridicate, frâna antiforfecare acţionează doar la viteze de sub 40 km/h. Ambele sisteme contribuie la îmbunătăţirea stabilităţii şi a direcţiei.
„Am putea considera frâna antiforfecare un fel de ESP pentru viteze mici. Atunci când autovehiculul se apropie de o pantă, şoferul activează manual sistemul. La ridicarea piciorului de pe acceleraţie, frânele de pe remorcă acţionează automat, într-un mod pulsat, până la baza pantei, când viteza poate fi crescută din nou”, a adăugat Mats Sabelström.
Frâna antiforfecare a fost introdusă în 2012 pe rigidele Volvo FH cu remorcă, iar în 2013 pe rigidul Volvo FM cu remorcă. În 2014 aceasta va fi disponibilă şi pentru tractoarele Volvo FH şi FM pentru semiremorcă, potrivit Volvo Trucks.
„Şoferii care au testat frâna antiforfecare au fost foarte impresionaţi. Având în vedere că vom introduce acest sistem şi pe tractoarele cu semiremorcă, tot mai mulţi şoferi vor putea negocia coborârile dificile, în acelaşi timp, mai simplu şi mai sigur”, a adăugat Carl Johan Almqvist.
Conform datelor furnizate de echipa de cercetare a accidentelor Volvo Trucks, specializată în studiul siguranţei în trafic, aproximativ 60 dintre accidentele de anul trecut din Suedia în care au fost implicate autocamioane ar fi putut fi evitate cu ajutorul frânei antiforfecare2.
Date despre frâna antiforfecare
- Creşte siguranţa pe drumurile în pantă, în special pe cele alunecoase sau cele în curbă.
- Activează frânarea remorcii în mod pulsat.
- Ţine remorca în linie cu tractorul; manevrarea direcţiei devine mai uşoară, se reduce riscul forfecării combinaţiei.
- Acţionează la viteze sub 40km/h.
- A fost introdusă în 2012 pe autocamioanele Volvo FH, iar în 2013 pe Volvo FM. În 2014 ea va fi disponibilă şi pentru modelele tractor/semiremorcă.
1 Sursa: CARE 2011, CARE este o bază centralizată de date la nivelul UE referitoare la accidentele rutiere care au cauzat decese sau rănire.
2 Sursa: STRADA 2012, STRADA este un sistem informatic din Suedia de colectare a datelor referitoare la răniri şi accidente din întregul sistem de transport rutier. STRADA se bazează pe date provenind atât de la poliţie, cât şi de la spitale.
Sursa: Volvo Trucks, CARE 2011, STRADA 2012
Imagini: Volvo Trucks Video: YouTube – Volvo Trucks, SupercarHall