Pauza competitionala este aproape de sfarsit iar un nou sezon competitional este pe punctul de a incepe. In materialul de astazi povestim despre Campionatul National de Raliuri cu echipajul 40 format din Sebi Barbu-Bogdan Iancu.
Ana – Maria Florea: De ce motorsport?
Sebi Barbu: Întotdeauna au existat mașini la noi în familie și mi-au plăcut de când eram mic. Îmi aduc aminte când bunicul meu lucra la mașini în garaj, unchIi mei la fel și sigur de aici a început povestea asta cu mașinile. Tatăl meu a fost mulți ani copilot, a mers prin toată Europa cu echipa de rally. Există multe imagini din vremea aceea care mă motivează și acum. Deci sporturile cu motor au existat la noi în familie de mult, de aici și pasiunea.
Bogdan Iancu: Daca imi este permis, as incepe cu o gluma: motorsport pentru ca spre deosebire de cele mai multe dintre sporturi este nevoie de doua “bile”, nu doar de una. Serios acum, motorsport pentru ca asta visez de la 4 ani, atunci am spus pentru prima data: “eu cand ma fac mare vreau sa fiu copilot de raliu”… Din fericire, pentru mine, acest vis a devenit realitate.
Ana – Maria Florea: De ce rally?
Sebi Barbu: Rally pentru că este cea mai interesantă ramură a motorsportului. În plus, cu o mașină de rally poți merge și la piață…lăsând gluma la o parte, din punctul meu de vedere este cea mai frumoasă ramură a motorsportului în care contează foarte multe.
Ana – Maria Florea: Ce ne poti spune despre sezonul 2019?
Sebi Barbu: A fost un super sezon. Ne-am luptat cu toate provocările apărute și eu zic că am ieșit destul de bine din ele. Clar, cu puțin mai multă pregătire puteam obține și mai multe. Am avut două abandonuri tehnice, la Iași a cedat motorul și la Bacău am făcut două pene, având doar o roată de rezervă la noi. Aceste două abandonuri nu ne-au scos din joc și am reușit să câștigam o etapa, la Sibiu, și să ne clasăm în final pe podium, așa cum ne-am propus. Luând toate acestea în calcul pot spune, cu mândrie, că ne-am descurcat bine, chiar mai bine decât ne-am așteptat.
Bogdan Iancu: Chiar daca a fost primul nostru sezon complet impreuna, pana acum participand impreuna doar sporadic, cred ca pot spune ca a fost cel mai bun sezon pentru amandoi. In aproape douazeci de ani de curse parca nu m-am bucurat niciodata atat de tare de fiecare kilometru de proba speciala parcursa, parca n-am avut niciodata asa un vibe pozitiv ca anul acesta, parca n-am plecat la o cursa niciodata de acasa mai determinat, asa cum am facut-o anul acesta.
Ana – Maria Florea: Stim ca 2019 a fost o lupta frumoasa in care ati avut o revenire spectaculoasa.
Sebi Barbu: Nu cred că a fost vreo revenire spectaculoasă pentru noi, dar am ieșit cu bine din toate provocările apărute. Au fost multe alegeri greșite de anvelope, de setup-uri, am reinventat dictarea pentru a putea merge într-un ritm mai rapid. Au fost provocări noi, dar benefice, care ne-au ajutat să progresăm. Ce ar fi să mergem la curse fără provocări?! Da, a fost un sezon plin cu de toate, reveniri spectaculoase și lupte interesante pentru podium.
Ana – Maria Florea: Ce inseamna curaj pentru echipajul 40?
Sebi Barbu: Curaj înseamnă încredere. Încredere în copilot, în materialul de concurs, în echipa de asistență tehnică, în toate.
Bogdan Iancu: In viziunea mea, curajul este puterea de a-ti depasesti anumite bariere, anumite limite, chiar anumite frici. Clar este un atribut necesar, dar nu si suficient unui pilot sau copilot.
Credit foto: rally cow
Ana – Maria Florea: Cat de importanta este legatura dintre pilot si navigator?
Sebi Barbu: Pentru mine, copilotul face 70% din procentajul de 100% pentru obținerea performanței în raliuri. El trebuie să aibă încredere în mine, eu trebuie să am încredere în el. Trebuie să ne cunoaștem foarte bine, să ne înțelegem ca “frații” și să ne luptăm să fim cât de buni putem.
Bogdan Iancu: Cea mai importanta dar, pentru a avea tabloul complet, as adauga si echipa tehnica si atunci am putea inchide cercul. Daca toate aceste patru elemente functioneaza perfect impreuna, inseamna ca ai gasit cheia succesului. Ganditi-va la toate piesele unui ceas, cum fiecare rotita pune in miscare o alta rotita, care la randul ei o alta si ca ca toate sunt la fel de importante. La fel de importanta este legatura dintre pilot – navigator – masina – asistenta tehnica.
Ana – Maria Florea: Stim ca in motorsport se intampla si evenimente mai putin placute. Cum reusiti sa depasiti momentele acestea?
Bogdan Iancu: Am avut destule momente neplacute de-a lungul anilor, dar de fiecare data m-am intors in masina de curse mai motivat, mai dornic sa fiu mai bun ca inainte. Nu pot sa nu ma gandesc ca din cauza accidentului din mai 2018 de la Raliul Clujului, credeam ca de data aceasta nu ma voi mai intoarce in masina de curse si uite ca anul urmator a fost cel mai frumos an al meu petrecut la curse. Clar ca in astfel de momente familia este cea care sufera cel mai mult, dar pana la urma tot ei sunt cei care iti dau puterea sa revii chiar mai puternic.
Sebi Barbu: Când apar momente din care cred că nu pot să ies singur apelez la ajutorul celor din jur. De exemplu, la Cluj, anul trecut am avut o problemă cu pedala de accelerație. Ceva s-a rupt chiar înainte de powerstage și am fost depășit de situație. I-am sunat pe băieții din asistența tehnică și în două secunde au venit cu soluție de a rezolva problema. Mi-au zis să folosesc un elastic, am rezolvat problema și am terminat raliul. Așa ies eu din probleme, fără să mă stresez sau să renunț la luptă. De fiecare dată e cineva să mă ajute.
Ana – Maria Florea: Care a fost etapa voastra preferata din 2019? Dar proba preferata?
Sebi Barbu: Raliul Harghitei a fost o etapă frumoasă, preferata mea de anul trecut. Ca și probă preferată, este tot din județul Harghita și se numește Lueta.
Bogdan Iancu: Evident ca Raliul Sibiului, nici nu as avea cum sa raspund altfel. A fost singura etapa la care totul a functionat perfect si rezultatul a fost unul pe masura! Dar pana la urma, fiecare etapa mi-a placut in felul ei. Cand tot angrenajul din jurul tau iti place, parca nici nu mai conteaza pe ce probe ,,alergi”.
Ana – Maria Florea: Care a fost cea mai dificila etapa ?
Sebi Barbu: Cea mai dificilă etapă a fost cea de la Sibiu. A fost greu din punct de vedere emoțional. După raliu, la festivitatea de premiere nu am fost în stare să ne bucurăm de victorie din cauza epuizării psihice. Am condus raliul de după a doua probâ și până la final. A fost primul raliu în care am plecat primul pe drum, asta însemnând că nu am avut niciun fel de reper. Personal cred că am demonstrat că sunt capabil de o victorie, trebuie doar să se potrivească toate.
Ana – Maria Florea: Ce ne poti spune despre navigatorul tau?
Sebi Barbu: E un foarte bun prieten, un profesionist în ceea ce face și un foarte bun copilot. Experiența lui ne-a fost de mare ajutor sezonul trecut.
Îmi doresc să colaborăm la fel în continuare și să luptam împreună pentru victorie.
Ana – Maria Florea: Ce ne poti spune despre pilotul tau?
Bogdan Iancu: Pentru ca nu-mi place sa-l laud, mai bine va spun despre tatal lui, faptul ca este unul dintre cei care se face “vinovat” ca astazi sunt copilot de raliu. Inainte de a-mi fi pilot, imi este prieten de multi ani si cred ca asta conteaza enorm. In loc sa-l laud si sa va spun cat de talentat sau de tehnic este, mai bine va povestesc ca la cele mai multe dintre cele mai importante momente din viata lui de pilot, i-am fost alaturi, din interiorul sau din afara masinii de curse.
Ana – Maria Florea: Ce inseamna adrenalina?
Bogdan Iancu: Pentru noi ralistii, adrenalina este realmente un drog, un ,,medicament” care noua ne creeaza dependenta, fara de care nu suntem fericiti.
Ana – Maria Florea: Ce planuri aveti pentru sezonul 2020?
Bogdan Iancu: Dorinta mea cea mai mare este sa avem un buget care sa ne ofere linistea de a ne putea concentra fiecare excusiv pe ceea ce avem de facut pentru a avea cele mai bune rezultate posibile. Defapt, avand in vederea situatia actuala, cred ca cel mai important lucru este sa putem fii acolo la start, la fiecare start, sa putem sa demonstram ca se poate inca si mai mult!
Sebi Barbu: Planurile sunt mărețe, însă mai trebuie să așteptăm puțin. Îmi doresc să luăm din nou startul cu un R5 si să ne luptăm pentru cât mai multe podiumuri. Sunt sigur că o să fie un an bun și că nu o să dezamăgim din punct de vedere sportiv. Să ne vedem cu bine pe probele speciale.
Baietii se pregatesc pentru un nou sezon care, speram sa fie cel putin la fel de interesant, de palpitant si provocator iar fiecare etapa desfasurata sa ii motiveze mai mult si mai mult. Sezonul 2020 va debuta in perioada 24/25-04-2020 cu Raliul Bucovinei.