Savloschi Dragos, drept la replica comunicat FRAS

| 16 iunie 2019 | 0 Comments

Pilotul Savloschi Dragos a remis redacției un drept la replica pentru articolul ,,Comunicatul Președintelui Comisiei de Coastă referitor la etapa a III-a a campionatului„. Puteți citi mai jos dreptul la replica.

,,Asa cum v-am promis am cateva amendamente cu care nu sunt de acord cu cele declarate în comunicatul publicat de FRAS.

Aș începe prin a spune ca sunt conștient ca nimeni nu își dorea un astfel de accident mai ales noi sportivii, oficialii și organizatorii acestor evenimente.

Nu pot ascunde ca mereu am susținut și sprijinit acest sport care se afla din punctul meu de vedere într-o ascensiune atât pe plan sportiv cat și mediatic, lucru care nu poate decât sa ne bucure.

Aceasta ascensiune este datorata efortului comun al celor menționați mai sus (Federație, piloți, organizatori).

Legat de evenimentele desfășurate la Trofeul Total 2019 din data de 8-9 Iunie, am câteva lucruri pe care doresc sa le specific și care din punctual meu de vedere sunt cruciale pentru cei care doresc sa înțeleagă care au fost problemele, greșelile care au dus la aceste accidente nefericite.

In primul rand as dori sa specific ca organizarea planului de securitate a fost deficitara fără sa se respecte numărul necesar de arbitri astfel încât aceștia să aibă contact vizual intre ei asa cum prevede regulamentul FIA la care tindem sa afiliem ca și organizație.

A doua problema a fost neconsultarea cu piloții de top ai campionatului în vederea stabilirii zonelor cu risc mare de accidente periculoase ( viraje rapide, succesiuni de viraje rapide, porțiuni de frânare mari).

A treia și nu cea din urma a fost poziționare în afara ariei vizuale a arbitrilor pe anumite zone de viteza unde privirea pilotului trebuie sa rămână în direcția în care se deplasează mașina astfel încât pilotul sa poată aborda corect segmentul respectiv din traseu. 

Din punctul meu de vedere dacă exista un oficial în zona unde concurentul cu numărul 5 Bogdan Cuzma a spart motorul și a împrăștiat nu mai puțin de 13 -14 litri de ulei pe asfalt aceste accidente nu aveau loc întrucât cu siguranță se impunea steag rosu și erau opriți toți concurenții imediat.

Totuși și cu dispozitivul de arbitrii pus pe traseul în momentul când concurentul numărul 5 Bogdan Cuzma a ajuns în postul 13 cursa din punctul meu de vedere trebuia oprita deși arbitru din postul 13 a menționat pe stații ca “avem o pata mica de ulei, traseul este liber” dacă în momentul respectiv directorul de concurs decidea oprirea cursei la auzirea cuvântului “ulei” cu siguranță eram avertizați și opriți din timp.

Timpul intre mine și  concurentul numărul 5 Bogdan Cuzma la intermediar era de 1minut și 3 sec fapt ce oferea suficient timp de reacție pentru oficiali sa oprească cursa, din păcate acest lucru nu s-a întâmplat și eu la circa 40 sec am ajuns în postul 12 unde arbitrul aflat în afara ariei mele vizuale a arborat nu “fluturat asa cum se specifica în comunicat” steagul galben cu dungi roșii.

Reacția arbitrului nu a fost vehementa întrucât a considerat ca pata de ulei se afla doar în postul 13 unde era oprita mașina concurentului numărul 5 Bogdan Cuzma ce mai prezenta mici urme de pierderi.

Din păcate arborarea și reacția timida a arbitrului din postul 12 colaborata cu faptul ca era înconjurat de numai puțin de 3 panouri rutiere reflectorizante plus vesta acestuia de culoare galbena reflectorizanta au făcut ca eu la o viteza de circa 150 km/h sa nu pot distinge nimic clar în zona respectiva cu atât mai mult cu cat poziționarea acestuia era departe de zona unde trebuia sa privesc eu ca sa pot aborda acele viraje de viteza.

Ca sa clarific  aceasta situație am atașat video din mașina original fără “zoom” și “crop” pe zona unde se afla arbitru și se poate vedea foarte clar ca este aproape imposibil sa fie văzut acel steag de orice pilot aflat pe traseul.

După trecere mea prin postul 12  am abordat la un tempo moderat cele 2 viraje legate de viteza și asa cum se vede și pe onboard, pe virajul de dreapta nu am putut face nimic întrucât mașina a plutit efectiv către parapet.

Din experienta mea și cu o viteza redusa de circa 70km/h acel viraj nu putea sa fie abordat fără accident pe anvelope tip full-slick, numai zic la 130-140km/h cat aveam eu în momentul abordării acestuia.

Am trăit cele mai mari frici în mașina în momentul impactului deoarece nu conștientizam ce s-a întâmplat cu mașina, a avut acel comportament ciudat și după câțiva metri buni de mers în derapaj m-am oprit violent într-un alt parapet.

Dupa cateva secunde de regrupare am tras heblu de siguranta pentru partea electrica si dupa inca cateva secunde am declupat centurile gata sa ies din masina bucuros ca am scapat, insa experienta mea nu avea sa se termine, in momentul cand am pus mana pe cupla care desface centurile si am acționat-o, l-am văzut pe concurentul 28 Calin Fagadar cum intra si el violet în parapet.

Recunosc ca am avut mari temeri ca o sa intre în mine și imediat ce s-a oprit am sărit afara din mașina și m-am îndreptat către o zona sigura de unde am încercat sa îi dam indicații arbitrului din postul 13 sa oprească de urgenta cursa, lucru pe care l-a și făcut oprind concurentul numărul 33 Dan Maghetiu in postul 11.

In încheiere as vrea sa conștientizam că toți avem partea noastră de vina și sunt convins că soluții se vor găsi si implementa pentru a asigura o mai buna desfășurare a acestor curse care ma repet au atins un nivel sportiv foarte ridicat asa ca și problemele de securitate trebuiesc tratate din alta perspectiva.

Din punctul meu de vedere cel mai important lucru este ca atât eu cat și Calin am beneficiat de protecție maxima și reala din partea elementelor de securitatea ale mașinilor de competiție bine construite la standarde FIA legate de siguranță și am ieșit amândoi din mașini fără nici măcar o zgârietura.

As vrea sa mulțumesc pe aceasta ocazie persoanelor care ma susțin moral și financiar ca sa pot construi o alta mașina de competiții întrucât ,,Fram” din păcate a suferit avarii prea mari ca sa mai poată lua startul.

Sper sa revin cat mai repede cu ,,Fram 2.0″, însa efortul financiar este uriaș pentru mine întrucât la primele evaluări paguba se ridica la circa 15.000 euro.

Cu stima,

Savloschi Dragos

Credit foto: Ionut Nechifor

Nota: secventele din clipul video au fost transmise de Savloschi Dragos.

Video: YouTbe


Tags: , , , , ,

Category: Altele, Prima pagina

Citește articolul precedent:
Maximilian Günther va concura pentru BMW i Andretti Motorsport în Formula E

Nou venit în echipă, Maximilian Günther a concurat în 10 curse pentru GEOX Dragon în 2018/2019, încheind de două ori...

Închide