Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România identifică următoarele tendințe ce vor defini evoluția înmatriculărilor de autovehicule în țara noastră, anul acesta:
- Piața auto din România va cunoaște o stagnare -în fapt o ușoară scădere de -0,4%- după trei ani de creștere, în contextul global dificil pentru această industrie;
- Autovehiculele ”electrificate” își vor continua ascensiunea într-un ritm accelerat în 2025 ( +34,6%), hibridele rămânând vedete și în acest an;
- Mașinile pur electrice vor avea o revenire remarcabilă după un 2024 dezastruos, atingând un +28.3%;
- Motorizările pe benzină vor pierde din popularitate (-4,5%), în timp ce motorizările diesel vor continua să scadă cu până la -39%.
Prognoza Pieței Auto realizată de APIA este o analiză anuală profundă, bazată de date exacte și pe expertiza specialiștilor, esențială pentru toți actorii din sectorul mobilității (de la instituțiile statului, la companii și consumatori), oferind instrumente cruciale pentru planificarea strategică și adaptarea la schimbările din industrie.
”APIA continuă să fie un pilon de referință în furnizarea de analize precise și perspective vizionare asupra industriei auto din România, cu o marjă de precizie de până în 1%. Evoluția pieței în 2025 va depinde atât de factori economici și de cererea consumatorilor, cât și de deciziile politice ce pot accelera sau frâna tranziția către electromobilitate. Așa cum am văzut în 2024, reducerea bruscă a subvențiilor pentru mașinile electrice a avut un puternic impact negativ asupra pieței. APIA rămâne și în 2025 un partener activ în dialogul cu autoritățile și susține implementarea unui nou Program Rabla cu subvenții eficiente, de 8.500 euro pentru EV-uri și care să ofere predictibilitate cel puțin până în 2030 și sprijin adevărat creșterii segmentului de vehicule verzi. Milităm pentru măsuri legislative complementare pentru dezvoltarea infrastructurii stațiilor de încărcare și pentru adoptarea unor pași concreți, planificați, în direcția unei mobilități sustenabile în România”, susține Dan Vardie, Președintele APIA.
Principalele direcții ale prognozei APIA pentru piața auto din România, în 2025:
- Piața generală de autovehicule noi înmatriculate nu va mai fi în creștere anul acesta, așa cum ne obișnuisem în ultimii 3 ani. Estimăm o stagnare, cu o ușoară scădere de -0,4%, cu un număr de 179.000 de unități comercializate;
- Deși autoturismele noi vor avea o curbă ușoară de creștere (+0,7%), valoare estimată și pentru categoria HCV+Bus (+0,7%), scăderea pieței va fi indusă de contractarea segmentului vehiculelor comerciale ușoare + minibus care va înregistra o scădere a numărului înmatriculărilor de -8,3%, în anul 2025.
- Autovehiculele “electrificate” vor avea o creștere de 34,6% față de 2024, înregistrând un ritm mult mai intens decât în anii precedenți, bineînțeles fiind direct influențat de viitoarele condiții de subvenționare ce vor fi stabilite prin Programul Rabla 2025.
Pentru autoturisme, prognoza APIA pentru 2025 estimează menținerea ponderii de aproximativ 84% din totalul înmatriculărilor de vehicule noi, cu un volum de aproximativ 000 unități, în creștere cu doar +0,7% față de volumul anului 2024.
În cadrul unei analize mai aprofundate, în funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, APIA previzionează pentru prima dată scăderi pe ambele tipuri de motorizări clasice și anume: mașinile pe benzină vor înregistra o ușoară scădere de -4,5% față de 2024, reprezentând 58% din volumul înmatriculărilor de autoturisme, în timp ce mașinile echipate cu motoare diesel vor avea un declin de -39% față de 2024, ajungând să dețină o cotă de piață de doar 8,3% din total.
Pe de altă parte, autoturismele “electrificate“, respectiv cele electrice (100% electrice și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), vor ajunge în 2025 la o cotă de piață de 33,7%. Astfel, din această analiză estimăm că anul acesta se vor înmatricula, în România, de aproape 4 ori mai multe autoturisme ”electrificate” decât cele cu motorizare diesel.
Autoturismele 100% electrice vor recupera terenul pierdut anul trecut și vor reveni pe creștere susținută de +28,3%, cu o cotă de aproximativ 25% din total înmatriculări mașini ”electrificate” si 8.3% din totalul pieței de autoturisme. Vedetele anului 2025 vor continua să fie hibridele, cu 41,7% creștere estimată și ocupând aproape 60% din piața de autoturisme ”electrificate” si 20% din totalul pieței de autoturisme.
Sursă date: DGPCI, prelucrate de APIA prin platforma de raportare CarS
Clasificarea pe segmente: Prognoza pentru anul 2025 estimează o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Segmentul A +11,6%, Segmentul B -13,5%, Segmentul C +1,4%, Segmentul D +3,4%, Segmentul E +8,9%, Segmentul F -9,1%, SUV +3,6%, MPV +23,5% și Segmentul Sport -6,7%, raportat la anul anterior.
Sursă date: DGPCI, prelucrate de APIA prin platforma de raportare CarS
În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV va menține prima poziție, cu o cotă de aproximativ 50%, în creștere față de 2024, urmat de Clasa C cu o cotă de aproximativ 29% și de Clasa B cu o cotă de 12%, în scădere ușoară față de cota deținută în 2024.
Analizând evoluția înmatriculărilor autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4) în ultimii 5 ani, estimăm că această categorie va deține în 2025 o cotă de piață de aproximativ 24,7%, cu o creștere de doar +0,8% a numărului de înmatriculări față de anul trecut.
Sursă date: DGPCI, prelucrate de APIA prin platforma de raportare CarS
Prognoza pentru autovehicule comerciale, înmatriculate în 2025
Estimăm că autovehiculele comerciale ușoare + minibus, în 2025, vor înregistra o scădere de -8,3% față de 2024, cu o cotă de piață, din totalul autovehiculelor înmatriculate, de aproximativ 11,2%, un nivel ușor mai mic decât cel atins în 2024, de 12,1%.
Sursă date: DGPCI, prelucrate de APIA prin platforma de raportare CarS
Creșterea pentru înmatriculările din categoria LCV + Minibus ”electrificate” este estimată la aproximativ +19,3% față de anul 2024, conform previziunilor APIA, ceea ce ar presupune o încetinire a ritmului avut în anii precedenți.
În ceea ce privește vehiculele comerciale grele și bus, această categorie se va menține pe un ușor ritm de creștere de doar +0,7% față de anul 2024, din care segmentul ”electrificatelor” HCV+Bus va înregistra o creștere de +8,9% anul acesta.
Despre Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România – APIA
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile este o organizație non-profit, o entitate reprezentativă în industria auto din România, înființată în anul 1994, membră a Organizației Mondiale a Constructorilor de Automobile – OICA, din 1996.
Misiunea APIA este de a reprezenta și susține interesele principalilor jucători din piața auto din România, implicându-se activ în dialogul cu autoritățile, prin promovarea practicilor sustenabile din industrie, prin educarea consumatorilor și prin oferirea de analize esențiale și relevante pentru acest sector.
APIA este organizatorul unor evenimente publice definitorii pentru piața autohtonă și anume: Salonul Internațional Auto București – SIAB și Forumul Mobilității Sustenabile – FMS. APIA este singura organizație din România care prelucrează în detaliu datele DGPCI, realizând atât diferențierea pe motorizări (MHEV, FHEV si PHEV) a înmatriculărilor, cât și o realocare a acelor autovehicule pe care DGPCI le încadrează la autoturisme, deși acestea au de fapt scop comercial, la categoriile vehiculelor comerciale aferente.
Sursa si imagini: comunicat remis autostiri.ro