Cel mai important eveniment din Europa Centrală şi de Est dedicat autovehiculelor de epocă revine pe 24 iunie la Castelul Peleş. De la Dacia Lăstun la Lamborghini Miura, 43 de automobile şi motociclete de epocă vor fi prezentate pe covorul roşu, în faţa Castelului Peleş. Evenimentul aduce participanţi din România, dar şi un număr-record de şapte participanţi din afara ţării – din Bulgaria, Ungaria, Slovenia, Polonia şi Marea Britanie, unii dintre aceştia anunţându-şi deja intenţia să parcurgă şi mai bine de 1000 km pe roţi până la eveniment cu automobile foarte valoroase.
În lumea concursurilor de eleganţă moderne, Concursul de Eleganţă Sinaia își propune să aducă în prim-plan nu doar automobile valoroase financiar, cât şi pasiunea şi poveștile pasionaților obișnuiți. Un automobil devine valoros nu doar prin prețul de achiziție, ci şi atunci când în spate există o poveste sau pasiunea de zeci de ani de restaurare a proprietarului (așa cum a fost cazul de mai multe ori la Sinaia). De aceea, la Sinaia pot străluci în egală măsură automobile interbelice de lux sau automobile autohtone care ţin în viaţă istoria automobilului românesc.
Concursul de Eleganţă Sinaia este organizat cu sprijinul Primăriei Oraşului Sinaia şi a Muzeului Naţional Peleş într-un spaţiu încărcat de tradiţie. Castelul Peleş a găzduit două ediţii clasice ale Concursului de Eleganţă, în 1934 şi 1935, iar Castelul încă mai păstrează urmele garajelor regale. Relansat în 2011, Concursul de Eleganţă Sinaia a ajuns la a 10-a ediţie modernă exact în anul în care principalul organizator, Retromobil Club România, aniversează 25 de ani de la înființare.
Evenimentul are în prim-plan o serie de aniversări importante din partea a doi producători mondiali emblematici: Porsche şi BMW. Aniversarea a 75 de ani de istorie Porsche este marcată de prezenţa unui automobil BMW 356 pre-A, adus din Germania de la Muzeul Porsche, dar şi de o grupă specială în concurs dedicată acestui eveniment. BMW aniversează 90 de ani de grilă dublă – unul dintre cele mai recognoscibile repere de design din lumea automobilului, cu o grupă dedicată, în timp ce o mică expoziţie marchează centenarul BMW Motorrad. În prim-plan va fi şi aniversarea a 100 de ani de la crearea cursei de 24 de ore de la Le Mans, precum şi 175 de ani de la naşterea lui Giovanni Battista Pirelli, un pionier al industriei anvelopelor.
După ce, la ultima ediţie, evenimentul a oferit o perspectivă a viitorului cu echipa „Blue Streamline” de Formula Student ca invitată specială, ediţia din acest an are o altă prezenţă sportivă inedită: MINI Electric Racing – primul MINI Electric de competiţie din istorie şi una dintre primele maşini de curse din lume construită pe baza unui automobil electric de serie, un proiect românesc pregătit de atelierul Engage Engineering.
Concursul de Eleganţă Sinaia îşi demonstrează relevanţa şi prin prezenţa unor personalităţi importante din lumea automobilului. În acest an, juriul este alcătuit din şase invitaţi, cinci dintre aceştia venind din afara ţării. Poate cei mai cunoscuţi sunt Mario Theissen, fostul preşedinte BMW Motorsport în era participărilor BMW în Formula 1 cu colaborări cu echipele Willliams şi Sauber, dar şi Gautam Sen, vicepreşedinte FIVA, istoric auto şi reputat autor.
În a doua zi, Sinaia va găzdui, în premieră, cel mai important simpozion de restaurări de automobile, organizat sub patronajul FIVA. Evenimentul aduce opt invitaţi internaţionali care vor susţine prezentări despre marea provocare din lumea restaurării – echilibrul fragil între conservare şi reconstrucţie, dintre patină şi funcţionalitate. Printre invitaţi sunt nume precum Adolfo Orsi, istoric auto şi o prezenţă importantă la automobile de epocă de marcă precum Villa d’Este şi Pebble Beach, reprezentantul familiei care a deţinut multă vreme marca Maserati şi a influenţat imaginea automobilelor sport din Italia; Sam Hancock din Marea Britanie, fost pilot de curse în anduranţă, cu o experienţă valoroasă la cursa 24h de la Le Mans, consultant de achiziţii de automobile de epocă şi privilegiat pilot cu automobile de legendă precum Ferarri 250 GTO; Laura Kukuk, inginer auto şi restaurator cu o experienţă deosebit de valoroasă, membru în juriu la Villa d’Este sau Pebble Beach.
Concursul de Eleganţă de la Sinaia revine cu un program complet pentru public şi profesionişti. Un efort unic, care pune România şi Sinaia ca punct central pe harta automobilelor de epocă. Proiectul nu ar fi fost posibil fără un sprijin valoros din partea partenerilor. Alături de BMW Group, susţinător de tradiţie al concursului, în acest an Porsche este prezent ca brand aniversat. Alexandrion Group este prezent din acest an ca susţinător al clasei „Fabricat în România” prin două branduri valoroase ale mărcii, care fac îmbinarea între inovaţie şi tradiţe: Carpathian Single Malt Whisky, primul whisky autentic românesc, şi Rhein Extra, spumantul românesc cu o tradiţie din 1892. Grawe Asigurări, Pirelli, Regina Maria, Metalli Roof, Gameworld Casino, Spectrum Automobile se înscriu în lista de sponsori principali. Şi în acest an, Albini Prassa oferă un ceas special marelui câştigător – în acest an va fi ediţia specială Tissot „Săgeata Orientului”, un omagiu adus primei linii aeriene transcontinentale din lume, care lega Parisul de București și Istanbul, la începutul anilor 1920. Tarom este transportator oficial pentru invitaţii internaţionali. Lista sponsorilor este completată de KPMG, LCF Auto Gallery, Fan Courier, Auto Total şi Aliat.
Program Concursul de Eleganţă
24 iunie
• 10:00 – 16:00 – Expoziţia automobilelor participante, la Castelul Peleş, Economat şi Castelul Pelişor.
• 10:00 şi 14:30 – Tururi ghidate, cu start de la Carol Gastro Bierhaus.
• 12:00 – 14:30 – Parada pe platoul Castelului Peleş. Automobilele participante vor defila pe categorii prin faţa juriului C.E.S. şi a publicului.
• 17:00 – 18:00 – Turul oraşului Sinaia.
• 18:00 – 19:30 – Festivitatea de premiere. Automobilele vor defila în faţa Casinoului din Parcul Central din Sinaia.
Listă participanţi în concurs
2 | FIAT 508 S Balilla Webber (1932) | LCF Auto Gallery (IF) | ||
CABRIOLET | 4 | BMW 315 (1934) | Iulian Todirica (SV) | |
Categoria | 6 | Mercedes 200 C (W21) (1936) | Rocco Nuzzi (IF) | |
Antebelice | 8 | Mercedes 290 Sport Roadster (W18) (1937) | Costel Casuneanu (BC) | |
10 | PIERCE ARROW 43 Le Baron (1931) | Retro Car Museum Zlaten Rozhen (Bulgaria) | ||
SEDAN | 12 | CADILLAC Series 75 Fleetwood (1939) | Ilie Zoltareanu (CT) | |
14 | Citroen 15 CV (1953) | Adrian Pintea (Ungaria) | ||
16 | MERCEDES 190 SL (1957) | Irinel Velcescu (B) | ||
18 | MORGAN +4 (1965) | Ovidiu Gherman (CT) | ||
CABRIOLET | 20 | MERCEDES 300 S Cabriolet (1964) | Alessandro Pietta (Italia) | |
22 | FIAT 850 Spider (1972) | Laurentiu Gioroc (B) | ||
24 | WARTBURG 311 De Luxe (1962) | Ivan Chobanov (Bulgaria) | ||
26 | MERCEDES 280 SEL 4.5 (1972) | Vlad Achim (SB) | ||
Categoria | SEDAN | 28 | RENAULT 12 TL Break (1974) | Adrian Tudor (PH) |
Postbelice | 30 | MERCEDES 230.6 (1974) | Horatiu Toma Bozero (SM) | |
32 | JAGUAR XJ (1985) | Albert Ranete (IF) | ||
34 | CHRYSLER New Yorker Highlander (1948) | Atelier Concorso (IF) | ||
36 | ALFA ROMEO Giulia Sprint Speciale (1963) | Mihail Astratinei (B) | ||
38 | JAGUAR E Type 2+2 (1967) | Marius Vargatu (DJ) | ||
COUPE | 40 | LAMBORGHINI Miura P400 (1968) | Classic Experts LTD (Anglia) | |
42 | LANCIA Fulvia (1970) | Stefan Sverginski (B) | ||
44 | FORD Mustang II (1974) | Daniel Barbu (B) | ||
46 | LANCIA Beta 1600 HPE (1978) | Camil Aliman (B) | ||
48 | BMW 600 (1958) | Mircea Muncean (SM) | ||
50 | BMW 2002 Turbo (1974) | Bonaventura Classic Collection (Polonia) | ||
Categoria „90 de ani | 52 | ALPINA BMW C2 2.7 (1987) | Adrian Dobrila (B) | |
grilă dublă BMW” | 54 | BMW M3 Sport Evolution (1990) | Alexandru Oprea (B) | |
56 | BMW Z1 (1990) | LCF Auto Gallery (IF) | ||
58 | PORSCHE 356 B (1961) | Cristian Flueraru (B) | ||
Categoria „Porsche 75” | 60 | PORSCHE 912 (1966) | Silviu Startulat (B) | |
62 | PORSCHE 944 S2 (1989) | Gabriel Tomescu (B) | ||
64 | PUCH N (1912) | Petja Grom (Slovenia) | ||
66 | AJS S8 (1931) | Gheorghe Soos Torok (TM) | ||
Categoria | 68 | ZUNDAPP K500 (1939) | Tudor Ghigheanu (IF) | |
„2 roti istorice” | 70 | ZUNDAPP K750 (1944) | Expo Moto Bucovina (SV) | |
72 | HARLEY DAVIDSON WL 750 (1946) | Cristian Juscu (GJ) | ||
74 | BMW R 50/5 (1970) | Daniel Pisica (B) | ||
76 | DACIA 1300 (1970) | George Lupu (PH) | ||
Categoria | 78 | ARO 304 (1980) | Catalin Copaescu (B) | |
„Fabricat in Romania” | 80 | DACIA 1310 TX (1987) | Florin Lupu (B) | |
82 | OLTCIT Club 11 RM (1989) | Stana George Bogdan (B) | ||
84 | DACIA 500 (1989) | Ioan Vlad (MM) |
Despre Retromobil Club România
La 25 de ani de la înființarea sa de către 21 de pasionați de vehicule istorice, Retromobil Club România constituie la ora actuală cea mai importantă asociație de profil din țară, fapt ce se datorează celor peste 3.700 de membri și eforturilor considerabile prin care aceștia restaurează și întrețin vehicule istorice ce se înscriu în patrimoniul tehnic și cultural național și mondial.
Retromobil Club România are misiunea de a cultiva pasiunea pentru fenomenul automobilistic, fiecare dintre evenimentele sale fiind un demers cultural-educativ prin care încurajează colecționarea, restaurarea și păstrarea vehiculelor istorice de pe teritoriul României, fiind totodată singura organizație care poate oferi sprijinul tuturor celor care doresc să inițieze un proiect de prezervare a unui autovehicul istoric.
Retromobil Club România a reușit în cei 25 de ani de la lansarea sa certificarea a peste 8.000 de vehicule istorice și este prezent în țară prin 41 de filiale județene care realizează un program anual de peste 160 de evenimente.
Sursa si i9magine: comunicat remis autostiri.ro