Mirela Petcu: ,,Off-road-ul este un sport al provocarilor si al scoaterii din zona de confort‘’

| 23 aprilie 2020 | 0 Comments

După o scurtă pauză revenim cu noi povești interesante ,,Din spatele cursei”. Despre ceea ce înseamnă off road, despre situații limită dar si despre femei în motorsport povestim astăzi alături de Mirela Petcu.

Ana – Maria Florea: De unde pasiunea pentru motorsport?

Mirela Petcu: Trebuie sa recunosc ca pasiunea pentru motorsport a fost in primul rand a sotului meu si usor, usor, m-a cuprins si pe mine. A pornit de la nopti intregi urmarind cursele de rally-raid Paris-Dakar, Budapesta-Bamako, Baja-Aragon etc. Mai tarziu, am inceput sa participam la evenimentele locale de off-road : intalniri prietenesti, cupe, trialuri. Ne-au placut foarte mult atat adrenalina concursurilor, cat si oamenii, atmosfera si toata povestea creata in jurul fiecarui concurs. In 2010 m-am inscris in Club 4×4 Romania (T44), iar in 2012 am obtinut licenta de arbitru off-road. De atunci am arbitrat in fiecare an in Campionatul National de Off-Road.

Ana – Maria Florea: Ce inseamna pentru tine lumea Off Road-ului?

Mirela Petcu: Foarte multe lucruri, nici nu stiu cu ce sa incep mai intai. Voi pune oamenii in primul plan, caci pana la urma ei sunt cei care fac lucrurile sa se intample. Iar in comunitatea off-road nu este vorba doar de competitie, concurs sau adrenalina. Este vorba de prietenii, umanitate, sprijin la nevoie, unitate. Este un sentiment aparte sa vezi cum oameni care in concursuri sunt adversari, in timpul liber isi dau mana sa organizeze o actiune umanitara, isi aloca resurse pentru a salva o viata, se implica pentru a da ceva in schimb comunitatii sau, pur si simplu, se distreaza la o petrecere.

Membra in Comisia de Off Road din cadrul Fras. Ce presupune aceasta functie?

Mirela Petcu: Rolul Comisiei este de a reglementa activitatea de off-road la nivel national, iar printre atributiile principale se regasesc: elaborarea Regulamentului Sportiv al Campionatului National de Off-Road, intocmirea caietelor de sarcini pentru organizatori si metodologia de organizare a evenimentelor de off-road, elaborarea si validarea Calendarului competitional in fiecare an. A fost o onoare, dar si o responsabilitate mare pentru mine, atunci cand Costin Fantana, presedintele Comisiei Nationale de Off-Road, mi-a propus sa ma alatur Comisiei. Rolul meu este sa ofer si o viziune din punctul de vedere al arbitrajului, al carui principal scop este sa asigure rezultate corecte si impartiale pentru concurenti.

Ana – Maria Florea: Consideri acest sport diferit fata de altele?

Mirela Petcu: Cred ca este diferit prin experientele pe care le ofera atat in competitii, dar si dincolo de acestea. Este fascinant sa stai in jurul unui foc de tabara si sa asculti istorisirile concurentilor, povestiri din expeditii, intamplari comice sau tragice. Nu cred ca o cursa de atletism sau un meci de fotbal pot oferi astfel de experiente.

Ana – Maria Florea: Ce presupune organizarea unei etape de Off Road?

Mirela Petcu: Organizarea unei etape de off-road este un proces foarte elaborat, in care cluburile trebuie sa-si foloseasca resursele de toate tipurile, exact ca in orice organizatie. Este nevoie de oameni, bani, timp, talent, spirit organizatoric, disponibilitate, implicare activa. Este foarte multa munca in spatele unui eveniment de off-road bine organizat: incepand cu partea birocratica a obtinerii avizelor necesare de la autorități si Federatie, continuând cu organizarea concursului in sine, identificarea si configurarea traseelor, promovarea evenimentului, gestionarea concurentilor, a echipelor media, a arbitrilor de traseu si a arbitrilor federali, a sponsorilor si a spectatorilor. Iar la final, dincolo de un eveniment bine organizat, etapa ar trebui sa reprezinte si o experienta frumoasa atat pentru concurenti, cat si pentru toti cei implicati, astfel incat fiecare sa fie motivat sa revina.

Ana – Maria Florea: Consideri acest sport ca pe o eliberare, o reintalnire cu natura?

Mirela Petcu: Da, cu siguranta. Iar lucrul care imi place cel mai mult este ca reuseste sa ma deconecteze total de preocuparile din cotidian. Cand sunt la un concurs de off-road, indiferent de calitatea in care ma aflu acolo (concurent, organizator, arbitru), sunt absorbita cu totul de ceea ce se intampla acolo, in prezent.

Ana – Maria Florea: Ce inseamna responsabilitate in viziunea ta?

Mirela Petcu: Responsabilitatea ar trebui sa fie ceva firesc pentru fiecare dintre noi. Eu o vad ca pe o datorie in primul rand fata de mine ca om, si apoi fata de altii. De exemplu, in calitate de concurent, responsabilitatea inseamna sa-mi iau toate masurile de protectie si siguranta in cursa, sa respect regulile jocului, sa dau dovada de fair-play, sa am respect fata de natura si fata de locurile care imi permit sa-mi practic pasiunea. Ca arbitru, responsabilitatea înseamna sa aplic intocmai regulamentul, sa fiu impartiala si sa asigur clasamente corecte pentru toti concurentii.

Ana – Maria Florea: Cum reusesti sa faci fata tuturor provocarilor?

Mirela Petcu: Off-road-ul este un sport al provocarilor si al scoaterii din zona de confort. Au fost multe momente in care am spus ”Gata, e ultima etapa in care ma mai implic!” sau ,,E ultimul an in care mai arbitrez”. De multe ori m-am intrebat de ce fac asta si ce ma mai tine in acest sport. Dar astea sunt ganduri la cald, la furie, la extenuare. Si apoi ma gandesc ca eu si cand nu mai pot… mai pot putin. Si ma mai gandesc ca daca am contribuit macar un strop la o poveste spusa langa un foc de tabara, a meritat totul.

Ana – Maria Florea: Motorsportul presupune si experiente mai putin placute. Cum reusesti sa le depasesti?

Cu gandul ca in absolut fiecare situatie am facut tot ce am putut mai bine si ca fiecare experienta mai putin placuta poate fi o lectie din care putem invata. Iar data viitoare vom face mai bine

Dupa cum bine se stie, inainte de toate Off Road-ul inseamna familie, inseamna prietenie. Vom reveni cu povesti interesante din aceasta serie ,,Din spatele cursei.”

Foto puse la dispozitie de Mirela Petcu


Tags: , , , , , ,

Category: Prima pagina, Special

Citește articolul precedent:
Alex Filip pornește ,,motoarele” pentru sezonul 2020

Alex Filip va concura împreună cu Gabi Lazăr, copilotul său, pe un Renault Clio R3T pregătit de echipa italiană Gima...

Închide