spot_img

Mani Gyenes, gata de al 12-lea start în Raliul Dakar

Pe 1 ianuarie 2022, pilotul Autonet Motorcycle Teamva lua startul pentru a 12-a oră în Raliul Dakar. La fel ca în ultimii 3 ani, Mani Gyenes #37 va concura la clasa Original by Motul – Malle Moto – fără asistență tehnică și cea mai dură formă de participare în cea mai grea competiție de anduranță. Sătmăreanul a câștigat raliul la Original în 2020 și a terminat al doilea anul trecut, concurând la doar șapte luni după o triplă fractură la piciorul drept.

Pentru a treia oară consecutiv Raliul Dakar se desfășoară în Arabia Saudită, unde sunt programate 12 etape, cu o lungime totală de 8.098 la clasa moto și 8.119 la auto. Organizatorii au ales un traseu care îi va purta pe concurenți prin toate tipurile de nisip, 70% din suprafața totală a probelor speciale fiind alcătuită din nisip și dune. Sunt probe speciale cu foarte multe erguri, înșiruiri de zeci de kilometri de dune și dunete, dune sparte, zone cu iarba-cămilei, fesh-fesh etc. Una dintre probe va avea 100 de kilometri de dune fără niciun moment de respiro – o adevărată zi de surfing, așa cum a fost ea descrisă.

După ce a ajuns în Jeddah (port la Marea Roșie ce datează din secolul al VII-lea), Mani și-a recuperat motocicleta transportată de către organizatori de la Marsilia (Franța), a pregătit-o pentru verificarea tehnică, programată pe 31 decembrie, a refăcut testul PCR și încearcă să se odihnească cât mai mult, pentru că urmează 12 nopți în care va dormi în cort și vor fi momente când temperatura va coborî sub 6 grade Celsius.

Pe 1 ianuarie, Mani va porni din Jeddah către Ha’il, unde este programat startul festiv, și va concura în prologul de 19 kilometri. Acesta va stabili ordinea de start în prima etapă, de pe 2 ianuarie – bucla Ha’il. Interesantă la această ediție este decizia organizatorilor de a introduce etapa maraton chiar în primele zile din prima săptămână. Cu alte cuvinte, în bivuacul de pe 3 ianuarie, concurenții nu vor avea acces la unelte, vor putea utiliza doar ce și-au luat cu ei și vor trebui să-și menajeze pneurile și mousseurile, pentru că vor fi nevoiți să ruleze cu același set 1.123 de kilometri, din care 706 sunt de probă specială.

Pe 8 ianuarie este programată ziua de pauză în Riyadh, capitala Arabiei Saudite. De acolo caravana va porni către sud-vest, urmând ca pe 14 ianuarie să se revină în Jeddah. Ca măsură de siguranță (vitezele de rulare s-au dovedit prea mari în deșertul saudit), organizatorii au făcut o navigație mult mai dificilă comparativ cu 2021, reperele și schimbările de direcție sunt mai dese, iar primirea roadbook-ului chiar înainte de start nu permite rider-ului să se familiarizeze prea mult cu traseul.

Roadbook-urile sunt precolorate de către organizatori, astfel încât să atragă atenția asupra pericolelor, zonelor cu limitare de viteză etc. – acesta este totuși un avantaj pentru că riderii se pot odihni în seara care precede startul, nemaifiind nevoiți să piardă 2-4 ore pentru a colora roadbook-ul. Și în acest an, David Castera, directorul raliului, a subliniat că navigația va dificilă până în ultimii kilometri ai ultimei probe speciale. La finalul celor 14 zile de raliu, se va urca pe podiumul de sosire de pe circuitul de Formula 1 din Jeddah.

Q&A înainte de start

Cum privești această ediție a Raliului Dakar, a treia în Arabia Saudită și una cu foarte mult nisip?

„Va fi un Dakar dificil având în vedere că o să fie mult nisip. Anul trecut, în dune am pierdut ceva timp față de concurenții cu care m-am luptat la Malle Moto. Sper ca anul acesta să am un ritm mai bun și în dune. În 2022, nu mergem așa mult în partea de nord a țării, iar asta este bine, pentru că nu o să ne fie foarte frig în etapele de legătură, acolo este cea mai răcoroasă zonă a țării. Pentru că avem atât de multe bucle, pentru noi la Male Moto va fi mai ușor. Nu trebuie să îmi adun în fiecare zi cortul și lucrurile, așa economisesc puțin timp.“

Cât de mult contează desfășurarea etapei maraton în primele zile de raliu?

„Este un lucru bun pentru noi că etapa maraton este la începutul raliului, când motocicleta încă nu a făcut mulți kilometri în regim de concurs și sunt mai puține șanse să ai probleme tehnice.“

Ce ți-ai pus în valiza de la Malle Moto?

„Aceleași lucruri pe care le pun în fiecare an. Scule esențiale de care știu că am nevoie zilnic pentru service-ul motocicletei, niște piese de schimb de care sunt sigur 100% că voi avea nevoie: filtre, chit de lanț etc.“

Ce le-ai transmis celor patru români debutanți în Raliul Dakar la categoria auto?

„Eu îmi doresc foarte mult să fim toți românii la finiș, în Jeddah! Și de asta le-am spus să încerce să meargă cu foarte mare atenție și să nu se lase luați de val, să nu se uite la rezultatul din clasament, pentru că la prima participare cel mai important este sa ajungă la finiș.”

Ce înseamnă Original by Motul (clasa Malle Moto)

Concurenții de la această categorie nu beneficiază de asistență tehnică. La finalul fiecărei zile, când ajung în bivuac, trebuie să-și pregătească singuri motocicleta pentru etapa următoare. Organizatorii transportă pentru fiecare rider o cutie în care își pun câteva piese și diverse accesorii, un set de roți, un cort, o geantă de voiaj și un set de pneuri. Participanților li se mai pun la dispoziție: generator, compresor, trusă de scule, sac de dormit, covoraș de lucru etc. Dimensiunea cutiei: 80 cm x 45 cm x 30cm – 80 litri.

Program Dakar 2022 – ediția a 44-a

1 ianuarie, Jeddah-Ha’il – Prolog & start festiv

2 ianuarie, Etapa 1 – Ha’il-Ha’il 514 km (333 km ps)

3 ianuarie, Etapa 2 – Ha’il-Al Artawiyah (M) 568 km (338 km ps)

4 ianuarie, Etapa 3 – Al Artawiyah-Al Qaisumah 555 km (368 km ps)

5 ianuarie, Etapa 4 – Al Qaisumah-Riyadh 707 km (465 km ps)

6 ianuarie, Etapa 5 – Riyadh-Riyadh 560 km (346 km ps)

7 ianuarie, Etapa 6 – Riyadh-Riyadh 618km (402 km ps)

8 ianuarie – Zi de pauză Riyadh

9 ianuarie, Etapa 7 – Riyadh-Al Dawadimi 701 km (402 km ps)

10 ianuarie, Etapa 8 – Al Dawadimi-Wadi Ad-Dawasir 830 km (395 km ps)

11 ianuarie, Etapa 9 – Wadi Ad-Dawasir-Wadi Ad-Dawasir 491 km (287 km ps)

12 ianuarie, Etapa 10 – Wadi Ad-Dawasir-Bisha 759 km (375 km ps)

13 ianuarie, Etapa 11 –  Bisha-Bisha 501 km (346 km ps)

14 ianuarie, Etapa 12 –  Bisha-Jeddha 680 km (164 km ps)

Notă: echipajele debutante de la clasa auto sunt: #289 Mihai Ban/Cătălin Ion – Cheloo, #287 Iacob Buhai/Tudor Turdean. Pe lângă Mani și cei patru concurenți de la auto, la Dakar mai este prezent un român: Dragoș Buran, mecanic și copilot pe un camion de asistență rapidă.

Puteți urmări live Raliul Dakar, accesând: https://www.dakar.com/en

Sursa si fotografii: comunicat remis Autostiri.ro

Related Articles

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- FII CALM LA VOLAN -
15,317FaniÎmi place
703CititoriConectați-vă
1,580AbonațiAbonați-vă

Ultimele articole

- Partener Danny Ungur Racing -
- Brașov Amanet Auto-spot_img

Parteneri Autostiri