spot_img

Mani Gyenes, 7.000 de kilometri la Dakar cu cadrul rupt

Cea de-a 44-a ediție a Raliului Dakar s-a încheiat pentru Emanuel Gyenes cu locul 5 la categoria Original by Motul (Malle Moto –fără asistență tehnică), dar efortul și stresul sătmăreanului au fost mult mai mari față de 2020, când a obținut victoria. De pe 2 ianuarie până pe 14 ianuarie, la podiumul de sosire de pe circuitul de Formula 1 din Jeddah, rider-ul român a rulat cu cadrul motocicletei rupt.

Aventura celui de-al 12-lea Dakar al lui Mani a debutat pe 1 ianuarie, cu prologul și podiumul de start din Ha’il, și a continuat pe 2 ianuarie cu prima probă specială din etapa-buclă Ha’il-Ha’il. Cu 213 kilometri înainte de finișul probei speciale, a constatat că o parte din axul care ține bascula s-a rupt.

„Șocurile au fost resimțite inclusiv de motor care s-a deplasat în cadru. Când am ajuns seara în bivuac ne-am chinuit trei oameni să-l repoziționăm. Este incredibil că totuși am făcut aproape 7.000 de kilometri așa, iar din aceștia aproape 4.000 de kilometri de probă specială. Putea să cedeze, însă am zis că încerc să termin Dakarul, așa că am continuat. A fost foarte important pentru mine să ajung la acest al zecelea finiș.“ – Mani Gyenes

Din păcate, acesta nu a fost singurul ghinion tehnic. Atât pe o probă din prima săptămână, cât și pe una din a doua a avut probleme cu filtrul de benzină. Dacă prima dată a reușit totuși să meargă, dar viteza maximă nu depășea 120 km/oră, în etapa a zecea a fost nevoit să se oprească și să scoată filtrul, pierzând astfel peste 20 de minute. Iar în etapa a noua a cedat pompa de benzină de la rezervorul spate. Toate acestea l-au costat timp prețios, iar scopul a fost să ajungă la sosire, având în vedere ruptura din cadru. Nu și-a permis să forțeze, dar a recuperat spectaculos. Dacă la finalul primei etape se afla pe locul 83 în clasamentul general al categoriei Moto, la jumătatea raliului, după 6 dintre cele 12 etape, urcase pe locul 44, încheind raliul pe locul 40.

Rider-ul Autonet Motorcycle Team a avut de înfruntat și zile în care, din cauza timpului mai mare petrecut cu repararea motocicletei, a fost nevoit să doarmă mai puțin și la temperaturi sub 10 grade Celsius, în cort. În timpul Raliului Dakar 2022, în partea de nord și nord-est a Arabiei Saudite s-au înregistrat temperaturi mult mai scăzute decât în mod normal la începutul lui ianuarie. Iar în unele dimineți, când se pleca din bivuac către proba specială, temperatura resimțită pe motocicletă era de 2-3 grade Celsius. (La Dakar, concurenții de la Moto pleacă din bivuac spre proba specială și la 4.30 dimineața. Scopul este să parcurgă legătura și să ajungă la start înainte de răsăritul soarelui, primii pornind pe probă imediat după răsărit.) La revenirea în bivuac, pentru că în această perioadă de an soarele apune în jur de 17.30, de multe ori chiar și primii concurenți de la clasa Malle Moto ajungeau să-și repare motocicletele la lumina proiectoarelor și la temperaturi scăzute.

După mai bine de 8.000 de kilometri în care s-a oprit de mai multe ori decât în toate edițiile precedente, Mani Gyenes a ajuns pentru a zecea oară la finișul unui Dakar. Aventura lui a început în 2007 când, la 22 de ani, a concurat în ceea ce avea să fie ultima ediție africană a raliului.

În 2009, a luat startul în prima ediție din America de Sud, însă în urma unei căzături, în a doua etapă, și-a fisurat clavicula și a fost nevoit să se retragă. La edițiile din 2010, 2013 și 2014 a fost nevoit să absenteze din cauza lipsei bugetului, în 2011 și 2015 a câștigat clasa Maraton (la această clasă nu este permisă schimbarea motorului și a altor câtorva componente, gestionarea cursei de-a lungul celor două săptămâni fiind mult mai dificilă, pentru că orice schimbare aduce penalizări enorme și coborârea în clasamentul general).

Cea mai bună clasare a lui Mani la general a fost în 2016, când a terminat pe locul 14. Al doilea abandon a avut loc în ultima ediție din America de Sud, când a concurat la nici două luni după ce și-a fracturat humerusul drept. Mai avea aproximativ 800 de kilometri până la finiș. Din 2019, concurează la categoria Original/Malle Moto, unde a urcat deja de două ori pe podium: o victorie în 2020 și un loc doi în 2021, obținut la mai puțin de șapte luni după o triplă fractură la piciorul drept.

Organizatorii i-au acordat pilotului român distincția Dakar Legend în 2020 – se acordă celor care au minim 10 participări. Este unul dintre puținii rideri care au concurat pe toate cele trei continente, unde a fost organizat raliul până în prezent.

Pentru Mani Gyenes urmează câteva săptămâni de refacere și ulterior, după mijlocul lui februarie, va merge la Marsilia să-și recupereze motocicleta transportată pe cale maritimă de către organizatori.

Credit foto: RallyZone

Sursa: comunicat remis Autostiri.ro

Related Articles

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- FII CALM LA VOLAN -
15,317FaniÎmi place
703CititoriConectați-vă
1,580AbonațiAbonați-vă

Ultimele articole

- Partener Danny Ungur Racing -
- Brașov Amanet Auto-spot_img

Parteneri Autostiri