Si pentru ca ne apropiem cu pasi repezi de finalul sezonului 2024 in motorsportul romanesc, iar oamenii implicati in acesta sunt oarecum mai liberi, am solicitat un nou interviu unei persoane dedicate total sporturilor cu motor si a promovarii acestora in randul copiilor si tinerilor.
Fondator al unui proiect in premiera si unic in Romania, Georgios Ladopoulos team-managerul echipei Junior Motorsport, a raspuns solicitari noastre, reamintindu-ne inceputurile “calatoriei” sale si a tinerilor piloti, pe itinerarul desenat de cele patru roti, in cadrul motorsportului autohton.
Autostiri.ro: A trecut aproape 1 an si jumatate de la ultimul nostru interviu si din cate am observat urmarindu-va in tot acest timp, proiectul Junior Motorsport a evoluat atat ca numar de membri, cat si ca discipline sportive. Legat de acest fapt, as vrea sa reamintim celor care stiu deja despre acest program, ce inseamna el, dar si sa oferim celor care abia il descopera, toate informatiile necesare, pentru a avea o imagine cat mai clara, despre ce inseamna debutul, continuitatea si succesul in motorsport. Din cate stiu, sunteti pionieri in Romania in acest domeniu si ati fondat prima Academie de Motorsport, care se adreseaza copiilor si tinerilor ce isi doresc o cariera in acest domeniu. Cand si cum a inceput aventura numita Junior Motorsport?
Georgios Ladopoulos: Ideea a fost nascuta spre sfarsitul anului 2019, cand Stefanos si Patrick au avut primele lor participari la Campionatul National de Indemanare Auto, actualmente Campionatul National de Slalom Juniori, iar in plina pandemie, in 2020, a luat nastere acest proiect unic, deocamdata, in tara. Desigur primii pasi au fost timizi, insa raspunsul parintilor ne-a confirmat convingerea ca a fost nevoie de un asemenea proiect in Romania.
Autostiri.ro: Care este drumul pe care il parcurge un sportiv inscris in clubul ACS Junior Motorsport, de la primii pasi in arta pilotajului, pana la un nivel profesionist?
Georgios Ladopoulos: Avand in vedere ca avem de a face cu copii, care altfel percep lucrurile, am conceput un sistem numit Fast-Safe-Fun, prin care ii instruim de la primii pasi, pana la nivelul profi. O sa radeti, dar crearea acestui concept se datoreaza povestilor bunicului meu de cand eram copil. Se bazeaza pe insufletirea dragostei pentru pilotaj si transmiterea informatiilor atat de la noi, ca instructori, catre copii, cat si de la copii catre copii. Obiectivul, pe care-l tintim, sunt competitiile de anduranta, Le Mans fiind cel mai notoriu eveniment de acest gen, iar drumul, dupa instruire si antrenamentele initiale, incepe cu competitiile de slalom, trecand prin time attack si ulterior anduranta. Pe tot parcursul acestui drum, copiii sunt sustinuti, atat de instructori experimentati, cat si de colegii lor mai mari.
Autostiri.ro: Cat de intinsa este “reteaua” Junior Motorsport la nivel national si in ce proportie aceasta acopera teritoriul Romaniei?
Georgios Ladopoulos: Deocamdata, pe langa Bucuresti, avem rezultate foarte bune la Iasi, Craiova si Brasov, iar pana la sfarsit de an mai pregatim extinderea si in alte zone ale tarii . Si aceasta ‘francizare’ este un alt punct cu care am venit primii in tara, oferind astfel posibilitatea copiilor sa intre in motorsport cu cheltuieli reduse, beneficiind de o platforma logistica destul de complexa si extinsa.
Autostiri.ro: In afara antrenorilor din zonele amintite, stiu ca ati folosit in cadrul instruirii tinerilor driveri si indrumatori sau piloti de talie internationala, atat romani cat si straini. Va rog, sa detaliati putin acest lucru!
Georgios Ladopoulos: Tinta noastra pe termen lung fiind competitiile internationale, am decis ca de pe acum copiii sa se acomodeze atat cu limbajul cat si cu procedurile internationale. Atat Alex Cascatau, campion din Supercar Challenge din Olanda si cu multe participari internationale ca pilot si coach, cat si Elisa Giordan, fost pilot de fabrica pentru Tony Kart si Osella, cu o mare experienta la campionatele europene, inclusiv campionatul GT2 Spania, ca pilot Ferrari, actualmente instructor acreditat Porsche Italia, ofera copiilor instructaj la un nivel foarte inalt, necesar pentru dezvoltarea carierei lor.
Autostiri.ro: In afara antrenamentelor la volanul bolizilor pe traseele amenajate, sau a orelor de teorie, ce fel de pregatire mai faceti cu membrii Junior Motorsport?
Georgios Ladopoulos: Asa cum v-am spus, e un intreg sistem pe care-l folosim si care presupune apropierea copiilor intre ei pentru a usura transferul de informatii. Avem amenajat un centru de instruire cu simulator unde copiii se antreneaza, folosim aparatura specifica de dezvoltare a reflexelor si nu in ultimul rand apelam la psihologul echipei ori de cate ori este nevoie. Toate aceste facilitati sunt oferite gratuit copiilor clubului considerand ca este de mare ajutor pentru formarea lor. De asemenea organizarea taberelor de 2-3 ori pe an, pentru copiii mai mici, cu activitati anexe, ne da posibilitatea sa observam comportamentul si evolutia copiilor si sa ‘corectam’ inca de la bun inceput eventuale greseli.
Autostiri.ro: Chiar daca unii dintre ei au o varsta relativ departata de majorat, am aflat ca ii pregatiti sa stapaneasca o masina nu doar pe traseul de concurs, ci si in viata cotidiana, atunci cand vor deveni soferi.
Georgios Ladopoulos: Acest lucru este in beneficiul colateral, este ca un inotator sportiv care se va descurca mai bine la un naufragiu, decat restul. Poate ati vazut filmul cu echipa de rugby din Uruguay, care a cazut in Anzi cu avionul si au supravietuit 72 de zile. Daca nu erau sportivi pregatiti fizic si mental, nu ar fi avut aceasta sansa de supravietuire. Orice sport te pregateste pentru reusita in viata, automobilismul iti ofera si sansa sa fii un sofer excelent in traficul cotidian, stiind riscurile si secretele care stau in spatele unei simple deplasari cu masina.
Autostiri.ro: Dupa parerea voastra, la ce nivel se situeaza motorsportul autohton, in comparatie cu cel european, amintindu-va ca totusi, in ultimii ani, el s-a dezvoltat semnificativ si cum vedeti viitorul acestuia?
Georgios Ladopoulos: Observam o dezvoltare fantastica in ultimii ani, insa inca lipsesc elementele de baza ca sa putem egala performantele eurupene sau mondiale. Cel mai grav este lipsa profesionalizarii, din cunostintele mele nu exista cod CAEN pentru piloti sau instructori specializati si de asemenea infrastructura este departe de a putea acoperi nevoile unei dezvoltari durabile. Cu doar doua circuite este imposibil sa poti dezvolta o generatie de piloti capabili sa se poata bate in concursuri internationale, iar pregatirea in strainatate costa enorm, tinand cont ca logistica unei echipe, atat la nivel de personal, cat si la nivel de material de concurs este complexa. Din pacate, asemenea situatii sunt observate si in alte sporturi asa ca am putea afirma ca, in general, nivelul sportului in tara este unul scazut, chiar daca exista sportivi care aduc aur in tara.
Autostiri.ro: Care a fost palmaresul ACS Junior Motorsport, cunoscand faptul ca tinerii piloti, fie ei avansati sau debutanti, au participat in cadrul mai multor campionate, in sezonul 2024?
Georgios Ladopoulos: Cinstit, inca nu am numarat bobocii cu toate ca a venit toamna. Faptul ca nu am avut competitie din care sa plecam fara podiumuri arata nivelul de pregatire al copiilor. Avem mai multi campioni nationali si in acest an, chiar de la cea mai mica categorie de varsta la care participam, pana la anduranta. Pe de alta parte, echipa de slalom s-a incoronat campioana si in acest an, obtinand cel de al treilea titlu de cand am inceput aceasta aventura.
Autostiri.ro: Cat de dotata este baza materiala a clubului in privinta materialului de concurs si ce elemente noi preconizati sa achizitionati pentru sezonul 2025?
Georgios Ladopoulos: La nivelul anului 2024 am ajuns la un numar de 17 masini de competitie, 5 masini de antrenamente si doua masini de asistenta. Evident ca baza logistica include sisteme de comunicatii, telemetrie si alte anexe necesare desfasurarii competitiilor. Pentru anul viitor, vom avea diferite teste cu pilotii nostri in luna noiembrie si ne vom concentra pe achizitia celui mai potrivit material, insa va vom putea da alte detalii spre sfarsitul anului.
Autostiri.ro: . Aveti un echipaj 100% feminin in Campionatul National de Anduranta, echipaj ce a produs si performanta in ultima vreme. Cum s-au adaptat fetele la acest gen de competitii, care, in urma cu ceva vreme, erau destinate aproape exclusiv barbatilor?
Georgios Ladopoulos: Conceptul de Amazoane este o parte importanta a proiectului Junior Motorsport, avand incredere ca fetele pot face performante cel putin egale cu baietii, iar echipajul compus din Ama Chruscielewski si Mara Savu au cucerit titlul national la categoria A1+, au iesit vicecampioane la clasa Femina, iar, la juniori, Ama a iesit campioana la J2 si Mara pe locul 3 la J3, fiind de varste diferite. Ce ne bucura este faptul ca si alte amazoane se pregatesc pentru lupta, Maria Josceanu facand o figura frumoasa la campionatul de slalom, urcand pe podiumul categoriei de varsta si cucerind locul 1 la Femina, la doar a 3-a participare in competitii. De asemenea, avem in pregatire o serie de fete foarte talentate, de care suntem siguri ca vor urma pasii Amei si Marei.
Autostiri.ro: Ce ne puteti dezvalui din proiectele de viitor, ale team-ului Junior Motorsport?
Georgios Ladopoulos: In momentul de fata, mai adaugam o bucata in puzzle Junior Motorsport oferind posibilitatea copiilor mai experimentati sa devina junior trainers si sa se ocupe profesional de pregatirea copiilor nou veniti in club. Asadar, structura de instructorii creste in asteptarea unei explozii de copii nou veniti, iar junior trainers, care participa si in competitiile de nivel mai mare, isi acopera o parte din cheltuielile de participare prin munca in cadrul clubului. Pe de alta parte, poate cel mai important beneficiu din aceasta activitate, este cresterea stimei de sine si responsabilizarea lor fata de colegii mai mici pentru care trebuie sa fie un exemplu. Asadar, pe langa piloti, formam si caractere care vor face performanta, nu numai in circuit, dar si in viata.
Autostiri.ro: Multumim mult pentru interviu si va dorim mult success in continuare. In tot ceea ce faceti!
Credit foto: Ilie-Marius Boboaca