- Noul concept „Metamobility”:
- depaseste limitele miscarilor fizice pentru a impulsiona schimbarea in lumea reala; se estimeaza ca diferentele intre solutiile de mobilitate ale viitorului se vor estompa prin utilizarea pe scara larga a roboticii, cum ar fi inteligenta artificiala si condusul autonom;
- exploreaza diferite solutii de mobilitate; automobilele sau UAM vor oferi acces in metaverse;
- Noul concept „Mobility of Things” (MoT) – obiectele pot deveni mobile cu ajutorul robotilor;
- Platformele modulare Plug & Drive (PnD) si Drive & Lift (DnL) – solutii pentru ecosistemul nelimitat MoT;
- La standul Hyundai vor fi prezentate diferitele aplicatii ale modulelor PnD si DnL, printre care dispozitivul Mobile Eccentric Droid (MobED), respectiv robotii Spot® si AtlasTM realizati de catre Boston Dynamics.
Hyundai dezvaluie viziunea privind utilizarea roboticii atat in lumea reala, cat si in metaverse, in cadrul Consumer Electronics Show (CES) 2022. Evenimentul se desfasoara in Las Vegas, in perioada 5 – 7 ianuarie.
Avand la baza tema „Expanding Human Reach”, cu aceasta ocazie vor fi prezentate diferite solutii care vor influenta mobilitatea viitorului prin intermediul roboticii, depasind granitele mijloacelor de transport conventionale.
Robotica reprezinta o componenta esentiala in cadrul procesului de transformare Hyundai intr-un furnizor de solutii inteligente de mobilitate. Un pas important in vederea indeplinirii acestui obiectiv a fost si achizitia Boston Dynamics, care a contribuit la consolidarea pozitiei Hyundai in domeniul roboticii avansate. In viziunea companiei, robotica si mobilitatea sunt strans legate prin accelerarea dezvoltarii reciproce. Aceasta sinergie va contribui la asigurarea progresului omenirii, pornind de la un ecosistem bazat pe robotica de tip Mobility of Things (MoT).
Noul concept „Metamobility” va contribui la consolidarea rolului mobilitatii in realitatea virtuala (VR) si va permite utilizatorilor sa depaseasca limitele fizice ale miscarii in spatiu si timp. De asemenea, Hyundai prezinta viziunea privind rolul robotilor in calitate de intermediari intre lumea reala si spatiile virtuale. Spre deosebire de actuala tendinta din realitatea virtuala, in care experientele utilizatorilor nu se reflecta in lumea reala din cauza limitarilor tehnologice, utilizatorii metaverse vor putea implementa modificarile in lumea reala cu ajutorul roboticii si a tehnologiei „digital twin”, o reprezentare virtuala a unui obiect, loc sau proces real, care va fi posibila prin dezvoltarea tehnologiei senzorilor si a actuatoarelor. De exemplu, atunci cand un utilizator acceseaza din metaverse o copie virtuala a domiciliului sau, va putea sa hraneasca sau sa mangaie un animal de companie din Coreea, cu ajutorul unui robot avatar. Astfel, utilizatorii vor beneficia de experiente din lumea reala cu ajutorul realitatii virtuale.
Compania estimeaza ca diferentele intre solutiile de mobilitate ale viitorului se vor estompa prin utilizarea pe scara larga a roboticii, cum ar fi inteligenta artificiala si condusul autonom. Diferitele solutii de mobilitate, care includ automobilele si mobilitatea aeriana urbana (UAM), vor fi utilizate si ca dispozitive inteligente de acces in metaverse. De exemplu, un automobil care se conecteaza la spatiile virtuale poate permite utilizatorilor sa beneficieze de diferite experiente de realitate virtuala la bord. In functie de nevoile utilizatorilor, un automobil poate fi transformat intr-un spatiu de divertisment, intr-o sala de sedinte sau chiar intr-o platforma 3D pentru jocuri video.
„Hyundai utilizeaza puterea robotilor pentru a realiza lucruri extraordinare. Conturam noi solutii de mobilitate prin intermediul roboticii avansate si extindem solutiile noastre de mobilitate la Metamobility”, a declarat Euisun Chung, Executive Chair – Hyundai Motor Group. „Aceasta viziune va asigura progresul omenirii si libertate nelimitata de miscare.”
Conectarea lumii reale cu universul digital
In cadrul conferintei de presa, Chang Song – Hyundai Motor Group President and Head of Transportation-as-a-Service (TaaS) Division, Ulrich Homann – Microsoft Corporate Vice President si Marc Raibert – Boston Dynamics au abordat teme precum Metaverse si Metamobility, noile tendinte in domeniul roboticii.
Prin intermediul „Metamobility”, Hyundai proiecteaza un metaverse care utilizeaza roboti pentru a conecta lumea reala cu cea virtuala. Aceasta conexiune – metaverse si roboti – va permite utilizatorului sa ghideze un robot in lumea reala, cum ar fi intr-o fabrica inteligenta. Astfel, va putea fi creat un model digital de noua generatie pentru gestionarea fabricii si a productiei, permitand specialistilor sa se conecteze de la distanta la toate masinile si echipamentele din cadrul fabricii si sa efectueze lucrari de la distanta, datorita conexiunii fizice directe cu ajutorul robotilor si a realitatii virtuale. De exemplu, un angajat poate interactiona cu un avatar robotic din metaverse, cu ajutorul interfetei de realitate virtuala si a comenzilor manuale, pentru a manipula de la distanta echipamente reale cu ajutorul unui robot proxy.
„Ideea care sta la baza conceptului Metamobility este ca spatiul, timpul si distantele devin irelevante. Prin conectarea robotilor la metaverse vom putea sa facem legatura intre lumea reala si realitatea virtuala”, a declarat Song. „Depasind granitele experientei proxy, care presupune prezenta la fata locului oferita de metaverse, robotii vor deveni o extensie a simturilor noastre si ne vor permite sa modelam si sa imbogatim activitatile zilnice cu ajutorul Metamobility.”
„Pe masura ce mediul virtual se imbina cu cel fizic, Microsoft conecteaza oamenii, locurile si lucrurile cu lumea digitala. Prin intermediul Microsoft Cloud, Azure IoT, Azure Digital Twins, Dynamics 365 Connected Spaces si Microsoft Mesh construim o platforma metaverse pentru organizatii, oferind o noua perspectiva asupra modului in care oamenii interactioneaza in spatii fizice”, a declarat Ulrich Homann – Microsoft Corporate Vice President.
Platformele modulare Plug & Drive (PnD) si Drive & Lift (DnL)
Hyundai a prezentat platformele modulare Plug & Drive (PnD) si Drive & Lift (DnL) – solutii pentru ecosistemul nelimitat MoT, in care anumite obiecte sau spatii comune devin mobile cu ajutorul tehnologiilor robotizate.
Platforma robotizata PnD cu o singura roata imbina directia inteligenta, franarea, propulsia integrata in roata si hardware-ul de suspensie (care poate fi extins sau micsorat in functie de aplicatie, scop sau dimensiuni). Prin intermediul senzorilor LiDAR si a camerelor video, un obiect compatibil PnD se poate misca in mod autonom. Datorita flexibilitatii si posibilitatii de scalare nelimitate, modulul PnD poate asigura mobilitatea lucrurilor fixe, de la obiecte mici la spatii comune. Domeniile de aplicabilitate sunt nelimitate si asigura libertate de miscare persoanelor cu dizabilitati, pentru logistica automatizata, reconfigurarea spatiului interior si a transportului public cu compartimente individuale, pentru distantare sociala si mobilitate pana la destinatie.
„In viitor nu vom mai misca noi lucrurile, acestea se vor deplasa in jurul nostru, cu ajutorul modulului PnD care asigura mobilitatea obiectelor fixe”, a declarat Dong Jin Hyun – Vice President & Head of Hyundai Motor Group Robotics Lab. „Toate eforturile noastre se indreapta spre indeplinirea unui obiectiv mai ambitios ca niciodata – ecosistemul nelimitat Mobility of Things.”
Hyundai a prezentat si dispozitivul Mobile Eccentric Droid (MobED), care utilizeaza modulul DnL, un mecanism cu roata excentrica, care include intr-o singura structura sistemele de propulsie, directie si franare. Cu DnL montat pe fiecare roata, MobED poate ridica si cobori platforma, astfel incat corpul sa ramana drept in timp ce MobED trece peste suprafete denivelate sau bariere joase, precum scari sau denivelari pentru reducerea vitezei.
„Prefiguram un viitor in care robotii reprezinta mai mult decat instrumente pentru indeplinirea unor sarcini”, a declarat Marc Raibert, fondatorul si directorul Boston Dynamics. „Credem intr-un viitor in care robotii devin parteneri utili si de incredere in viata noastra.”
Parteneriatul Hyundai si Boston Dynamics evidentiaza un viitor in care oamenii si robotii lucreaza impreuna pentru imbunatatirea sigurantei, a productivitatii si a calitatii vietii. De exemplu, costumele robotice Hyundai (dispozitivele VEX si CEX) si robotul Spot® Boston Dynamics sustin industria si alte aplicatii, chiar si misiunile de cautare si salvare.
La standul Hyundai din cadrul CES 2022 vor fi prezentate diferitele aplicatii ale modulelor PnD si DnL, printre care dispozitivul Mobile Eccentric Droid (MobED), respectiv robotii Spot® si AtlasTM realizati de catre Boston Dynamics. De asemenea, in zona metaverse vizitatorii pot experimenta lumea virtuala, pot crea avataruri si pot relationa cu acestea. Totodata, acestia au ocazia de a participa la diferitele programe Hyundai, cum ar fi demonstratiile cu roboti.
Robotii prezenti la standul Hyundai:
robot | descriere | nr. | specificatii |
Personal Mobility– PnD | o solutie de transport public individualizata, bazata pe modulul PnD; asigura o deplasare comoda pana la destinatie si protectia pasagerilor; de asemenea, poate asigura mobilitate privata, cu tehnologie de condus autonom. | 1 | 1.330 (l) * 1.250 (D) * 1.885 (H) (pe baza fisierului 3D) timp de condus: 1 h timp de incarcare: 2 h |
Logistics Mobility – PnD | imbina o unitate comerciala amplasata pe o platforma cu 4 module PnD; dupa deplasarea pe distante mari, cuplata la o naveta mama (mobilitate mare), se poate decupla si deplasa automat pe o distanta scurta; poate efectua o livrare avansata pana la destinatie a marfurilor, impreuna cu robotul Spot. | 1 | 1.300 (l) * 1.100 (D) * 1.800 (H) usa: 1.000 (l) * 400 (D) * 1.700 (H) (pe baza fisierului 3D) |
Service Mobility – PnD | imbina o unitate de tip valet amplasata pe o platforma cu 4 module PnD; este o solutie de mobilitate care are acelasi rol cu un asistent personal, oferind servicii automatizate, cum ar fi un ecran de informare si livrare a bagajelor la locatii in care pana acum nu au fost oferite astfel de servicii. | 1 | 1.300 (l) * 1.100 (D) * 1.800 (H) usa: 1.000 (l) * 400 (D) * 1.700 (H) |
L7 – PnD | o solutie de micro-mobilitate bazata pe o platforma care imbina 4 module mari PnD; cu o rotatie libera a rotilor, se poate deplasa in orice directie si este manevrabil si in spatii restranse; poate fi utilizat pentru diferite tipuri de platforme de mobilitate, nu numai pentru transport, ci si pentru logistica. | 1 | 1.400 (l) * 1.900 (D) * 700 (H) (pe baza fisierului 3D) timp de condus: 1 h timp de incarcare: 2 h |
MobED – DnL | o platforma mobila care inchide 4 module DnL; poate depasi limitarile de miscare si permite deplasarea stabila pe suprafete neuniforme, cum ar fi scarile; poate fi combinat cu diferite module si poate fi utilizat ca solutie de micro-mobilitate, pentru imbunatatirea mobilitatii persoanelor in varsta si cu dizabilitati. | 2 | 600 (l) * 880 (D) * 330 (H) (pe baza fisierului 3D) timp de condus: 1 h timp de incarcare: 2 h |
MobED +screen – DnL | o platforma mobila care include 4 module DnL si un ecran, ceea ce permite dispozitivului sa devina un ghid mobil. | 1 | 600 (l) * 880 (D) * 1.320 (H) monitor: 720 (l) * 420 (H) (pe baza fisierului 3D) timp de deplasare: 1 h timp de incarcare: 2 h |
Spot® | un robot patruped agil, care poate fi echipat cu un brat si o camera video; acesta poate naviga foarte rapid si permite efectuarea sigura, exacta si frecventa a verificarilor periodice si a colectarii datelor, complet automat. | 3 | brat: 210 (l) * 680 (D) * 420 (H) corp: 240 (l) * 860 (D) * 190 (H) picioare: 430 (l) * 100 (D) * 540 (H) timp de condus: 1,5 h |
AtlasTM | un robot humanoid biped, echipat cu un sistem de comanda avansat si cu un hardware performant, care ii confera un raport putere/ echilibru pentru a asigura o agilitate asemanatoare cu cea a oamenilor. | 1 | 1,5 metri inaltime, cantareste 80 kg, se poate deplasa cu 1,5 m/ s si poate ridica o greutate de aproximativ 11 kg |