Dupa o pauza de doua saptamani, dupa cursa din Spania, Marele Circ s-a intors, in fabulosul stat Monaco. Cu un desen unic si o abrazivitate ridicata, circuitul a ridicat multe probleme si multe semne de intrebare in pivinta strategiei de cursa a echipelor.
Fiind un Mare Premiu unic si special, pilotii au venit cu casti noi fiecare avand cate un mesaj propriu sau un desen care sa reprezinte Monaco. Kimi Raikonen a venit cu o casca care aducea un omagiu lui James Hunt, fapt care a produs o multime de controverse deoarece Bernie Ecclestone a considerat ca pilotul finlandez face reclama subliminala filmului Rush.
Sebastian Vettel a avut o casca cu o doamna care pe masura ce temperatura crestea, ea isi schimba imbracamintea. Lewis Hamilton a venit cu o casca care sarbatoreste relatia cu Nicole Scherzinger. Casca lui Sergio Perez reprezenta cazinoul din Monte Carlo, pe cand casca pilotului spaniol Fernando Alonso avea o coloristica asemanatoare cu cea a conationalului sau Dani Sordo din Campionatul Mondial de Raliuri si prezenta toate momentele importante din istoria sa ca pilot. De asemenea o multime de vedete, inclusiv Doctorul Valentino Rossi, au fost vazute pe durata weekendului de Formula 1 datorita faptului ca Marele Premiu al Statului Monaco este unul dintre cele mai faimoase Mari Premii.
Favoriti pentru victoria la Monte Carlo inca de la sfarsitul cursei din Barcelona, pilotii echipei Mercedes AMG s-au descurcat foarte bine in toate cele trei antrenamente si calificari, in special pilotul german Nico Rosberg care a ocupat prima pozitie in toate cele patru sesiuni. Dupa o cursa incarcata cu evenimente importante, insa dominata de pilotul german, Nico a reusit de asemenea sa intre in cartea recordurilor alaturi de tatal sau, care in 1883 a reusit sa castige Marele Premiu al Statului Monaco, familia Rosberg fiind doar a doua familie care a reusit sa realizeze acest record, cealalalt cuplu tata-fiu castigand la Monza tot la o distanta de 50 de ani intre castigul tatalui si al fiului.
Desi clasat pe pozitia secunda in calificari si cotat cu sanse bune la victorie, coechipierul lui Rosberg, britanicul Lewis Hamilton, a pierdut doua pozitii la schimbul de gume, pilotii RedBull Racing reusind sa faca schimbartea sub Safety Car-ul cauzat de accidentul grav al lui Felippe Massa si sa castige cate o pozitie.
Pozitia secunda a triplului campionului mondial Sebastian Vettel l-a ajutat sa se distanteze de rivalii pentru titlu aducandu-l la 21 de puncte fata de pozitia secunda ocupata in clasamentul general de finlandezul Kimi Raikonen. Strategia, dar si ghinionul finlandezului care a reusit sa ia un singur punct din cauza unei treceri pe la boxe pentru schimbarea gumelor cauzata de un acrosaj cu mexicanul Sergio Perez in sicana de dupa tunel, l-au ajutat pe Vettel sa se distanteze in clasamentul general.
Fiind un circuit stradal foarte ingust, Monte Carlo este faimos pentru greutatea cu care se depaseste, pilotul plecat din pole-position fiind castigator in majoritatea cazurilor, iar numarul depasirilor fiind foarte mic, sub 25.
In 2008 Lewis Hamilton a reusit sa impresioneze aici, care, cu un an dupa debutul in Formula1, plecat de pe pozitia a treia a grilei, a reusit sa castige Marele Premiu in dezavantajul lui Felippe Massa, care a obtinut pole-ul dar a terminat pe ultima treapta a podiumului. Anul acesta pilotii echipei Force India, in special Adrian Sutil care “se juca” in acul de par, au reusit sa impresioneze cu depasiri fabuloase, facand o cursa extraordinara in final.
Sergio Perez a reusit de asemenea o depasire extrem de frumoasa asupra lui Jenson Button. Mexicanul a fost nevoit insa sa abandoneze din cauza increderii prea mari care a provocat acrosajul cu Kimi Raikonen cand Sergio a incercat aceeasi manevra folosita pentru depasirea lui Button in sicana. Perez a mai incercat aceasta manevra inainte de incident asupra lui Fernando Alonso, el inchizand prea tare trasa si spaniolul fiind nevoit sa taie traseul. Comisarii de traseu insa au hotarat ca Sergio a facut o depasire regulamentara, Fernando fiind nevoit sa ii cedeze pozitia la restartul cursei, cauzat de streagul rosu din turul 46. Jenson Button a reusit o depasire uimitoare in penultimul viraj asupra spaniolului de la Scuderia Ferrari, Alonso fiind aruncat pe pozitia a saptea. Britanicul Lewis Hamilton a impresionat de asemenea in penultimul viraj cu o tentativa extrem de curajoasa la Mark Webber, insa nereusita in final.
Unicul circuit de la Monaco este foarte cunoscut si pentru dificulatea sa, si multitudinea de accidente. Weekendul acesta nu a fost nelipsit de evenimente, inca din antrenamentele 2 Romain Grosjean lovind parapentul de protectie. Antrenamentele 3 au fost reprezentate de accidentul lui Felippe Massa care a ratat perioada de franare din Ste. Devot, inca un accident a lui Romain Grosjean la finalul primului viraj si accidentul lui Adrian Sutil din zona hotelurilor in virajul Massenet. In Q1 Jules Bianchi sparge motorul in timp ce reparatiile la monopostul lui Felippe nu sunt terminate, astfel brazilianul a fost nevoit sa ia startul de pe ultima pozitie a grilei.
Cursa a oferit de asemenea o multime de momente tensionate. In primul tur debutantul Giedo van der Garde plecat foarte bine de pe pozitia 15 intra in spatele lui Pastor Maldonado inainte de acul de par, distrugandu-si aripa fata, venezueleanul avand si el aripa fata jumatate rupta dupa start. Startul a fost unul extreme de calm fara accidente majore, pozitiile ramanand in mare neschimbate.
Turul 7 aduce primul abandon, cel al lui Charles Pic caruia ii ia foc motorul Renault al masinii Caterham la intrarea pe linia boxelor, pilotul iesind din masina in siguranta. Unul dintre evenimentele majore este reprezentat de accidentul pilotului Felippe Massa din turul 28, similar cu cel din antrenamentele 3, doar ca mai violent, dupa acest accidentul brazilianul fiind mult mai afectat din cauza ca impactul a fost aproape frontal, el fiind de asemenea transportat la spital.
In turul 44 steagul rosu este aratat pe circuitul din principat din cauza acrosajului extrem de violent dintre Pastor Maldonado si Max Chilton, britanicul lovind cu roata spate monopostul lui Maldonado care decoleaza si intra in parapetul de protectie.
Forta impactului a fost asa mare incat monopostul Wiliams a deformat parapetul de protectie care a blocat circuitul. Jules Bianchi, coechipierul lui Max care a scapat fara avarii dupa acrosaj, a fost cel al carui monopost a avut de suferit, nasul masinii rupandu-se cu totul din cauza parapetului desprins, francezul aflandu-se in urma celor doi. Din nefericire Bianchi a fost nevoit sa abandoneze. In timpul steagului rosu a fost analizata depasirea lui Perez asupra lui Alonso, iar ca rezultat comisari au decis ca spaniolul trebuie sa cedeze pozitia. Safety Car-ul isi face din nou aparitia in turul 63 din cauza accidentului dintre Romain Grosjean de la Lotus Renault si Daniel Ricciardo de la Scuderia Toro Roso Ferrari.
La iesirea din tunel francezul nu a reusit sa se incadreze pe o trasa carea sa ii avantajeze depasirea asupra spaniolului, Romain fiind implicit mai rapid, a franat prea tarziu si a intrat in spatele masinii lui Ricciardo provocandu-i o avarie serioasa la eleron, trenul de rulare si aripa fata. Dupa a treia greseala serioasa din acest weekend la Monte Carlo, Grosjean este nevoit sa abandoneze cu un tur mai tazriu din cauza ca suspenia fata a fost avariata. Un ultim incident este reprezentat de micul clinci intre Sergio Perez care mult prea increzator si putin prea agresiv are o tentativa de depasire asupra lui Kimi Raikonen care inchide trasa in sicana, finladezul alegandu-se cu o pana pe roata stanga spate. Mexicanul echipei McLaren Mercedes scapa doar cu aripa fata usor rupta, insa in turul 72 apare o problema de suspensie si abandoneaza.
In acest weekend cea mai mare controversa a fost reprezentata de aflarea faptului ca Mercedes AMG a avut trei zile de teste cu Pirelli in Spania, aproximativ 1000 de km parcursi cu gumele italienesti. Regulamentul si contractul specifica ca producatorul are voie sa faca acest lucru cu o echipa daca aceasta este de acord insa, cei de la RedBull Racing si Scuderia Ferrari au promis ca vor inainta un protest impotriva acestor teste care se pare ca nu ar fi fost in conformitate cu regulamentul daca Mercedes AMG castiga la Monaco pe motiv ca echipa germana a folosit experienta acumulata pe durata testelor. Ramane de vazut cum se vor desfasura lucrurile in continuare avand in vedere victoria lui Nico Rosberg.
Un weekend magic, plin atat de bucurii cat si de lucruri mai putin fericite. Pe un circuit care mananca mult gumele si necesita o apasare la sol extrem de mare, Nico Rosberg a reusit sa intre in cartea recordurilor. Dupa un weekend nu foarte bun in Barcelona, Sagetile Argintii au reusit sa se faca vazute si sa incheie cursa foarte bine. RedBull Racing pleaca din Monaco cu ultimele doua trepte ale podiumului si cu Sebastian Vettel distantat in clasamentul general, per total o cursa foarte buna pentru ambii piloti.
La celalat capat insa, Wiliams Renault, Scuderia Ferrari si Lotus Renault termina cursa doar cu unul dintre piloti, Valtteri Bottas pe 12, Alonso pe 7 respectiv Raikonen pe 10 si cu ceilalti trei avand avarii serioase la monoposturi, in special brazilianul Massa care se zvoneste ca ar fi avut o defectiune tehnica care l-a facut sa piarda controlul monopostului.
Force India si McLaren termina pe poziti avantajoase, in ciuda clasarii celor de la echipa indiana pe pozitii nu foarte bune in calificari, ei reusind sa faca o cursa exceptionala. Sauber nu reuseste sa ia nici un punct la cursa din Monte Carlo, Caterham, Marussia si Scuderia Toro Rosso terminand de asemenea cu doar un singur pilot. Jean Eric Vergne este singurul care a mai reusit sa puncteze in principat.
Un circuit si o cursa care le-a avut aproape pe toate, steag rosu, steag galben, Safety Car, accidente, pagini de istorie, suapans, fericire, dezamagire, suparare, campioni, controverse si vedete.
Un circuit unic, foarte popular plasat intr-o zona frumoasa care ofera de asemnea niste peisaje superbe a adus weekendul acesta un spectacol fabulos care se imbina in armonie cu imprejurimile, vedetele si motorsportul frecvent prezent in Monte Carlo.
Imagini: auto123.com, http:totllycoolpix.com/ si http://www.bbc.uk/sport/o/
S-a intarit trupa Autostiri.ro? Se pare ca da. Felicitari! Sper sa aveti cat mai multe articole. Interesant articolul. Astept din acest domeniu si alte materiale.
Buna ziua. Echipa Autostiri.ro s-a intarit. Andrei Milea, tanarul de la RPM Racing Ro, colaboreaza de azi si cu noi. Acesta a debutat azi cu primul editorial in presa sportiva. Ne alaturam demersului dumneavoastra si il felicitam si noi!
Multumim pentru gandurile frumoase si pentru ca ne cititi. Drum bun si numai bine.