In week-end-ul ce tocmai a trecut, bucurestenii au avut parte de un eveniment extrem de interesant.
Mai precis este vorba de un program mondial, prin care constructorul Ford, alaturi de o mana de instructori iscusiti, predau lectii de conducere defensiva, gratuite, participantilor.
Ford Driving Skills a trecut prin mai multe tari: SUA, Canda, Vietnam, Germania si multe altele, printre care si Romania.
In Romania FDS a vizitat Cluj-ul, Craiova si nu in ultimul rand Bucurestiul.
Revenim la evenimentul din Bucuresti. Am avut deosebita placere sa mai prindem un loc, tin sa va mentionez faptul ca toate locurile pentru cele doua zile au fost ocupate in prima saptamana dupa ce s-a dat startul inscrierilor. Pentru cei care nu au prins un loc liber, organizatorii ne-au confirmat faptul ca vor veni si anul viitor in capitala plus alte cateva orase din tara.
Toata povestea a inceput duminica in jurul orei 13, pe o vreme cam neprietenoasa, nu au fost mai mult de 10 grade. Aproximativ 150 de persoane au fost prezente pentru sesiunea de dupa-masa.
Dupa ce am trecut prin cateva formalitati, ne-am impartit in 4 grupuri si am plecat la treaba. In calitate de instructori i-am avut alaturi pe oamenii de la Napoca Rally Academi in frunte cu Bogdan Marisca, Marco Tempestini, Vlad Cosma, Florin Tincescu, Carmen Poenaru si nu in ultimul rand Dorin Pulpea.
In primul „atelier de lucru”, din cele 4, ne-a intampinat voios si putin inghetat pilotul de raliu Florin Tincescu. El ne-a invatat cum sa controlm o masina in momentul in care aceasta intra in derapaj. Cobaiul a fost un Ford Fiesta, care dispunea de un sistem special montat pe rotile din spate, care ne ajuta sa derapam mult mai usor, in conditii de siguranta. Dupa cateva rasuciri necontrolate, am reusit intr-un final sa stapanim masina.
Urmatoarea oprire a fost la sectiunea destinata franarii de urgenta si evitarea unui obstacol. Aici lectia a fost predata de cunoscutul pilot Bogdan Marisca. Practic am putut obesrva cum o masina isi schimba dinamica in situatii de urgenta la diferite viteze. Am avut onoarea ca in dreapta sa o am pe Carmen Poenaru, una din putinele romance, care merge in CNR si nu numai in calitate de copilot. A fost poate cea mai grea proba, avand in vedere ca viteza de executie a traseului a fost de 50-60 km/h. Am putut vedea intr-un mediu sigur cum functioneaza sistemul ABS fara sa ne fie frica ca vom strica ceva.
Putin inghetati, dar cu un zambet mare pe fata ne-am indreptat catre urmatorul exercitiu, unde ne astepta carismaticul Marco Tempestini. Cu o experienta in raliurile internationale de peste 20 de ani, Marco ne-a prezentat cateva statistici ingrijoratoare, din care reiese faptul ca Romania se afla pe primul loc in Europa, cand vine vorba de accidentele rutiere mortale. Cauzele sunt multiple, de la o pregatire precara in scoala de soferi, viteza neadaptata conditiilor de trafic, drumuri de proasta calitate, pana la neatentia la volan, aceasta din urma fiind principala cauza. Am avut de parcurs un traseu destul de ingust si sinuos la volanul unei Fiesta de doua ori. Prima trecere a fost pentru a stabili un timp de referinta, iar la a doua trecere a trebuit sa scriem un SMS in timp ce conduceam. Rezultatul final a fost mai mult sau mai putin anticipat. Diferenta de timp, intre cele doua ture, a variat intre 10 si 40 de secunde plus multe jaloane daramate. Concluzia este ca in tot acest timp (10-40 secunde) participantii nu au fost atenti la drum. Nu mica mi-a fost mirarea cand l-am avut in dreapta pe Dorin Pulpea, copilotul lui Tempesta. Tot exercitiul s-a desfasurat sub stricta lui supraveghere.
In cele din urma am ajuns la finalul zilei, unde Vlad Cosma ne-a prezentat elementele esentiala de mecanica ale unui masini si ce verificari trebuie efectuate inainte de a pleca la drum. Pe langa aceste informatii vitale, am testat si sistemul dezvoltat de Ford prin care masina franeaza singura de urgenta la intalnirea unui obstacol, pana la viteze de 30 km/h. Cu greu ne-am infrant reflexele de soferi, atunci cand a trebuit sa ne bazam in totalitate pe acest nou sistem, fara sa actionam noi frana, desi ne indreptam vertiginos catre un obstacol.
Cei care au participat la FDS, au plecat cu cate o diploma personalizata, multe informatii si cu siguranta un zambet larg pe buze. Consider ca a meritat sa ne „pierdem” aproximativ 4 ore din dupa-amiaza de duminica, in compania unor oameni bine pregatiti, care ne-au impartasit din cunostintele lor bogate.
Speram ca anul viitor programul sa fie prezent in cat mai multe orase din Romania, pentru ca, s-a vazut faptul ca soferii isi doresc sa invete lucruri noi cand vine vorba de siguranta in trafic.
La final va invit sa fim mai toleranti si mai prudenti pe soselele patriei.
Drumuri bune!