Emanuel „Mani” Gyenes – motociclistul român, care în 2019 concurează pentru a noua oară în Raliul Dakar -, a debutat în această competiţie când avea doar 22 de ani. De ani de zile este considerat de ASO (Amaury Sport Organisation – organizatorul competiţiei) unul dintre cei mai buni piloţi privaţi din caravana Dakarului. Este la un pas să devină legendă a celebrului rally-raid. La 10 participări, concurenţii intră într-un grup select şi sunt onoraţi ca legende ale Dakar, având inclusiv semne distinctive pe vehiculele de concurs şi în tabelele cu rezultate.
A câştigat de două ori raliul la clasa Maraton, în 2011 şi 2015. La această clasă, de-a lungul competiţiei, nu este permisă schimbarea motorului şi a altor câtorva componente de pe motocicletă. Practic, comparativ cu cei de la clasa SuperProducţie, piloţii de la Maraton trebuie să îşi menajeze mult mai mult motocicleta. Dacă sunt forţaţi să schimbe propulsorul, ei sunt penalizaţi cu câteva ore şi astfel coboară foarte mult în clasamentul general.
L-a salvat pe Robby Gordon, cel mai celebru american din Dakar: În 2007, chiar la primul său Dakar, „Mani” i-a dat din benzina sa lui Robby Gordon. Alături de alţi doi concurenţi, sătmăreanul a scos câţiva litri din rezervorul suplimentar al motocicletei, care au ajuns în Hummer şi i-au permis americanului să meargă până la finalul probei speciale. Se întâmpla în Mauritania, cu 40 km înainte de finalul buclei Nema-Nema. Pe specială, motocicletele au punct de realimentare din 250 în 250 de km, motiv pentru care a fost posibilă realimentarea maşinii americanului.
Motocicliştii sunt cei care dorm cel mai puţin în timpul unei ediţii a Raliului Dakar. Mai ales dacă este un sportiv din prima parte a plutonului, trezirea este foarte devreme, pentru că sunt foarte multe zile în care se pleacă din bivuac către startul probei speciale şi înainte de ora 5.00. De exemplu, „Mani” a avut, în acest an, o zi în care s-a trezit la 3.30 pentru a porni apoi în lupta cu deşertul.
În 2019, Gyenes concurează la clasa Malle Moto, cea în care piloţii nu beneficiază de asistenţă tehnică. La finalul fiecărei zile, trebuie să îşi pregătească roadbookul pentru ziua următoare – pregătirea înseamnă că ia fiecare pagina, o citeşte şi marchează cu culori punctele importante, limitele de viteză, schimbările de direcţie, pericolele etc. – şi să repare sau doar să pregătească motocicleta (schimbat filtru de aer, ulei, pneuri, mousse-uri etc.).
Aceasta este cea mai dură şi obositoare formă în care poţi concura în Raliul Dakar, iar sătmăreanul o face după ce, cu 46 de zile înainte de start, a suferit o intervenţie chirurgicală pentru implantarea unei tije în humerusul drept, fracturat în timpul unei şedinţe foto.
După primele 5 etape din Raliul Dakar 2019, Emanuel Gyenes se află pe locul al doilea la clasa Malle Moto, pe poziţia a patra la clasa Maraton şi pe locul al 43-lea la „general”, o performanţă care era extrem de greu de prevăzut în noiembrie 2018, când şi-a fracturat humerusul drept.
Mani Gyenes este brand ambasador BMW Motorrad România şi, atunci când nu se luptă cu dunele, pilotează un BMW R1200 GS. În 2019 va deschide sezonul pe noul BMW R1250 GS.
Mai multe amănunte despre evoluţia lui Emanuel Gyenes (#32) în Dakar 2019 puteţi găsi accesând: https://www.facebook.com/ManiGyenes.
Sursa si imagine: comunicat transmis Autostiri.ro