Irlanda… pentru mulţi tărâmul făgăduinţei, a devenit de curând noua mea casă. E ceva nou, ceva diferit, ceva deosebit până la un punct. Cel mai mult îmi place aici lipsa de opulenţă atât de prezentă în România.
Deşi unii irlandezi au foarte mulţi bani, şi când zic foarte mulţi aici mă gândesc că ar intra garantat în top 300 milionari români, nu au maşini exagerat de scumpe. Cei care au BMW seria 5, modelul nou, sunt puţini, Mercedes S Class, de asemenea, la fel şi Audi A6. Acestea ar putea fi catalogate ca fiind printre cele mai scumpe. Cele mai multe maşini sunt Toyota şi Ford. Am ajuns să cred că au un fetiş cu marca niponă de autoturisme.
Primul lucru care mi-a atras atenţia la început este condusul pe banda stângă. Pare atât de greu la început de îţi zici că nu vei fi în stare să te adaptezi niciodată, mai ales dacă o viaţă ai mers cu colacul în braţe pe partea dreaptă. Foarte interesată a fost prima experienţă la volanul unei maşini cu volan pe partea dreaptă, un Renault Laguna. Am pornit de pe loc fără probleme, totul bine şi frumos, a doua, a treia şi când să dau a patra am căutat schimbătorul prin portieră. Mi-am revenit imediat şi mi-am continuat scurta călătorie.
În Irlanda nu ai voie să circuli pe şosele fără asigurare, care se face pe persoană, iar nu pe maşină, şi fără taxa de drum plătită. Nu ai una din cele două, dacă te opreşte poliţia, sau Garda cum se numeşte aici această instituţie, devii instant pieton. Laşi cheile, vine o platformă, ridică maşina şi te duci după să plăteşti o amendă de vreo 160 de euro plus încă 35 pentru fiecare zi în care maşina stă la ei.
În ceea ce priveşte starea drumurilor şi a trotuarelor, hai să zicem că nici ei nu excelează la acest capitol. Da, sunt mai bune decât majoritatea drumurilor din România, dar nu sunt perfecte. Au şi ei gropi în asfalt, dar au autostrăzi care te duc în toată Irlanda. şi au mii de kilometri de autostradă, care, spre deosebire de drumurile din Cork, oraşul care mă găzduieşte momentan, sunt într-o condiţie excelentă.
O chestie deşteaptă sunt link-urile care ajută la traversarea oraşului mult mai repede. Un fel de centură ocolitoare pe care poţi circula cu 100 la oră în condiţii ideale. Nu prea pun irlandezii preţ pe maşinile pe care le au, fapt ce se poate vedea încă de la modul în care arată staţiile de carburant. Mai ţineţi minte vechile staţii de combustibili de după revoluţie, vai mama lor, din tablă proastă? Ei bine, cam aşa sunt şi aici, numai că singura inovaţie este afişajul electronic.
Nu au decât două tipuri de combustibil, benzină şi motorină, nu ca în ţară, benzină de şapte feluri şi motorină de încă vreo 14. Era să uit, mai au un tip de motorină specială pentru agricultură, mult mai ieftină, dar dacă Doamne fereşte te prind la vreun control că ai aşa ceva în rezervorul autoturismului personal, primeşti o amendă de (cam atât am auzit că e) vreo 10.000 de euro. Şi la ei legile chiar se aplică!