Având ca punct de plecare experiența acumulată în ultimii ani în automobilismul sportiv românesc, tânăra arhitectă – pilot de raliu Cristiana Oprea și-a dus pasiunea pentru mașini la următorul nivel. Ea este autorul unui proiect ambițios de dezvoltare urbană, desfășurat pe 150 de hectare din sudul Bucureștiului, care cuprinde un Centru de Excelență în Automobilism cu circuite pe asfalt și macadam, tribune pentru 100.000 de spectatori, un centru de conferințe de mare capacitate, spații pentru învățământ, o școală de pilotaj, un muzeu al automobilului românesc și diverse activități de agrement.
Proiectul își propune definirea bazelor teoretice și conceptuale ale unui Centrul de Excelență în Automobilism ca program complex de arhitectură, reprezentativ și funcțional la nivelul întregii regiuni Europene, proiectat la nivel urban ca rezolvare a unor problematici ce țin de coroana periurbană a Bucureștiului.
Întregul ansamblu este orientat în mod preponderent și activ către consumatorul tânăr. Prin activitățile de formare, de calificare profesională în industria auto, de sport și de petrecere a timpului liber într-un mediu social cu valori împărtășite de comunitate, proiectul este de natură să contribuie la dinamica sectorului economic din regiune și mai ales să producă o creștere viabilă în calitatea vieții individuale și sociale a bucureștenilor.
Alegerea zonei de intervenție în sud nu este nici ea întâmplătoare, unul dintre obiectivele proiectului fiind recuperarea și utilizarea resurselor de teren din interiorul inelului de centură lăsate în paragină în ultimii 20 de ani. Astfel, se reduce dezechilibrul dintre nordul și sudul capitalei, îmbunătățind accesibilitatea dinspre cartierele dormitor către un potențial nou pol funcțional Bucureștiului, reducând costurile deplasărilor zilnice și poluarea astfel generată.
Centrul își propune să își depășească funcțiunea de autodrom cu dotările aferente, oferind simultan o gamă mult mai mare de activități, cu ramificații în domenii conexe. Pe lângă latura sportivă care ar putea fi privită ca o zona de nișă, centrul va îndeplini funcțiile de reprezentare, promovare și dezvoltare a industriei automobilelor la nivel regional, de educație, dar și de agrement.
În vederea optimizării unei posibile investiții, etapizarea proiectului este evaluată în baza unor considerente de capacitate și de volum, respectiv extinderea și supra-specializarea unor spații care pot fi inițial multifuncționale.
Orbita Centrului de Excelență în Automobilism rămâne totuși circuitul de Formula 1 (6.4 km, ce poate fi împărțit în module mai mici), care, împreună cu cel de Rallycross (1.64 km), este trasat după o cartografiere atentă a Transfăgărășan-ului, despre care se spune că are în configurația sa toate virajele cuprinse în circuitele de automobilism. Transfăgărășan nu este însă doar un drum spectaculos – inclus ca simbol în conceptul Centrului de Excelență în Automobilism, el reprezintă reziliența și mentalitatea de lider care pot fi cultivate prin acest proiect.
Funcția de agrement, fiind o prioritate în viziunea contemporană care promovează un “work-life balance”, este privită ca parte dintr-o strategie de conversie a fostei căi ferate industriale Progresu – Basarab în axă velo-pietonală verde, ce leagă zona centrală a Bucureștiului (punct de plecare Gara de Nord) de periferia sudică (fortul Jilava și zona de agrement a râului Argeș), sesizând pe traseu o importantă resursă de teren urban, oportun dezvoltării unor funcțiuni mixte.
Mai mult, centura verde care este necesară în jurul circuitului pentru ameliorarea poluării fonice va juca și rolul unui parc, completând astfel un traseu turistic mai puțin cunoscut din zona de sud a capitalei, respectiv parcul natural protejat Comana.
Funcția de educație propusă are potențialul de a schimba destinele celor care aleg să-i treacă porțile și să-și dedice timpul pregătirii conexe motorsportului. Prin școala de pilotaj, călătoria de la agrement la debut și de la debut la performanță are acum o destinație clară. Provocarea este primită în echipă, într-un spațiu în care fiecare viraj, fie acesta interior sau exterior, la propriu sau la figurat, are un sens si o țintă.
Școlile de arbitraj, de paramedici, de tehnicieni auto, de conducere defensivă, de jurnalism și fotografie sportivă sunt alte exemple de modulare versatilă a spațiului propus care vor produce valoare adăugată în comunitatea locală.
Structura de “hub” propusă prin centrul de conferință, centrul de media și campusul universitar sunt de natură să constituie un obiectiv național sau chiar regional atractiv pentru un parteneriat public-privat, care ar putea duce la realizarea Centrului de Excelență în Automobilism.
Funcția de reprezentare și promovare a industriei de resort este secundară și mai degrabă facilitează dezvoltarea prin serviciile și infrastructura puse la dispoziție pentru organizarea evenimentelor competiționale și de marketing la standarde de performanță internaționale.
Aceeași infrastructură este însă disponibilă și pentru implementarea unui centru de cercetare, producție și chiar și logistică, care ar putea crea noi locuri de muncă în legătură directă cu latura educațională a centrului.
Centrul de Excelență în Automobilism propune astfel o serie întreagă de sinergii prin care devine catalizator între majoritatea actorilor urbani, generând dezvoltarea individuală și de comunitate “in situ”.
Versatilitatea motorsportului este de natură să stimuleze capacitatea de autofinanțare a centrului prin externalizarea serviciilor. În același timp, prin dimensionare, poziționare și organizare spațială, oportunitatea proiectului stă în capacitatea de a transcende latura competițională, oferind Bucureștiului șansa de a se alinia la standardul unor orașe europene prestigioase pentru existența centrelor de expoziție și conferințe, a nucleelor de R&D, a centrelor universitare și a celor de business.
Mai multe despre “Centrul de Excelență în Automobilism, București” puteți afla pe www.daciamotorsport.com.
Sursa si imagini: comunicat remis Autostiri.ro