In 1980, pe probele speciale din Romania isi facea aparitia un automobil cu totul deosebit. Italienii de la Autodelta pusesera in aplicare o idee nebuneasca, asa cum numai inginerii italieni ai anilor ‘70 o puteau face. Au luat motorul de 2 litri ai Alfettei GTV de la Alfa Romeo, echipat cu doua carburatoare Delortto si i-au adaugat o turbina.
Prima versiune a motorului nu era echipata cu intercooler. Lipsa acestei piese a dus la numeroase incendii in compartimentul motorului. Apoi, inginerii Autodelta au echipat motorul cu un intercooler pozitionat deasupra carburatoarelor. Nevoia de racire a dus la aparitia unei capote a motorului cu totul unica.
Aceasta capota a disparut din peisaj atunci cand intercooler-ul a fost pozitionat in fata radiatorului de racire a apei si a fost inclocuita cu una similara cu echiparea de fabrica. Totusi, parca o Alfetta Turbodelta nu poate sa existe fara capota initiala, cu numeroare prize de aer.
Singurul succes in Campionatul European de Raliuri al acestui model s-a petrecut in 1980, la Raliul Dunarii, care a avut loc in Romania, la Deva. Alfetta Turbodelta de grupa 4 era pilotata de pilotul italian Mauro Pregliasco, un pilot celebru pentru raliurile europene ale anilor ‘70 si ‘80, concurand pe faimoase modele italiene, printre care si Lancia Stratos HF sau Lancia 037.
Procesul de fiabilizare al Alfettei Turbodelta a durat doi ani si, in spiritul neinspirat Alfa Romeo, atunci cand masina a devenit fiabila si se putea bate de la egal la egal cu modelele germane ale epocii, programul Autodelta a fost anulat si, din 1982, Alfa Romeo s-a intors in Formula 1, renuntand in intregime la programul de raliuri.
Multi au spus ca aceasta masina nu a avut sansa sa dovedeasca in epoca tot ce poate. A fost nevoie de inca un nebun frumos, Loris Paone, fiul mecanicului sef de la Autodelta, care a renascut acest motor inedit si aceasta masina fabuloasa. Atentia la detalii, poate neasteptata pentru un italian, alaturi de multa, multa munca au dus la constructia Babei Dochia – noul material de concurs al lui Catalin-Cedric Ghigea din Campionatul National de Raliuri. Masina este identica, pana la ultimul surub, cu cea care incanta publicul roman in 1980.
Desi Catalin dorea de mai multi ani sa pregateasca aceasta masina, in septembrie 2017 Loris a considerat ca a studiat destul masina si istoria ei, ca poate reproduce motorul si alte componente specifice Autodelta si a fost de acord sa o construiasca pe Baba Dochia. Dupa mai bine de un an si jumatate petrecut in garajul din Italia, Baba Dochia isi va face debutul la Raliul Argesului, intre 2-4 mai (in Pitesti, Curtea de Arges, Vidraru si pe Transfagarasan).
“Am emotii mari pentru debutul Babei Dochia. Dupa mai mult de 4 ani in care am concurat cu un GTV de grupa 2, a venit vremea sa fac trecerea la un GTV de grupa 4, la o Alfetta Turbodelta. Desi din afara masinile par asemanatoare, ele sunt insa foarte diferite. Alfetta Turbodelta are alte suspensii, frane, brate, articulatii si, nu in ultimul rand un motor total diferit si o cutie de viteza noua. Prin urmare, comportamenul Babei Dochia va fi cu totul diferit de cel al lui Phoenix.
Masina este “in rodaj” si verificari. Atat eu cat si partenerul meu – Andrei Barbu, vom aborda precaut Raliul Argesului, fiind pentru prima data cand masina va participa intr-o competitie. Pentru noi, acest raliu este un “antrenament cu public” si singurul nostru tel este sa ne obisnuim cat mai repede cu aceasta noua masina si sa ajungem la sosire.
Vom concura cu gandul si la incercarea grea prin care trece prietenul nostru Alex Filip si ii transmitem tarie si putere”, a declararat Catalin-Cedric Ghigea, citat de autostiri.ro
Partenerii echipajului Ghigea /Barbu sunt AutoItalia, importator Alfa Romeo, Foerch, Oldtimer Studio, MOTUL si publicatia RacingWheels.
Sursa si imagine: comunicat remis Autostiri.ro