Lansarea BMW R 32 – o influenţă majoră în întreaga industrie
Lansat în 1923, R 32 a fost mai mult decât prima motocicletă care a purtat logo-ul mărcii, cu albastru şi alb, pe rezervor. Chiar şi atunci, a fost dovada curajului companiei de a se îndepărta de la linia de până atunci pentru a crea primul său vehicul, rezultatul fiind un design dezvoltat complet în jurul motorului. Această abordare nu numai că va o marcă înregistrată pentru construcţia de motociclete BMW, ci şi o influenţă majoră în întreaga industrie ca ansamblu.
Lansarea „Born Electric” pentru BMW i – un alt punct de reper care demonstrează puterea de a regândi şi de a reforma complet mobilitatea
În combinaţie cu puterea de a regândi şi de a reforma complet mobilitatea, acest curaj de a transforma compania a fost la fel de evident şi 90 de ani mai târziu. În 2013, motto-ul „Born Electric” a marcat lansarea pe piaţă a modelului BMW i3 cu propulsie integral electrică şi, odată cu el, începutul unei noi ere. Pe baza unei arhitecturi care cuprinde o celulă a pasagerilor, din carbon ultrauşor, montată pe un şasiu din aluminiu, BMW i3 a fost ceva complet nou faţă de ceea ce se realizase anterior. În schimb, a fost creat pentru a îndeplini cerinţele specifice ale electromobilităţii.
Prezentarea BMW 328, care întruchipează dinamica, estetica şi inovaţia – calităţi prin care marca BMW se evidenţiază şi în prezent
La Nürburgring în iunie 1936, prima apariţie publică a BMW 328 a avut darul de a defini ambiţiile în motorsport ale tinerei mărci. Succesul BMW 328 a fost reprezentat de suma parametrilor săi inginereşti: designul ultrauşor aplicat cu rigurozitate, distribuţia ideală a maselor, liniile aerodinamice, motorul excelent şi ţinuta de drum perfectă datorită şasiului reglaj cu meticulozitate. Prin încorporarea acestor calităţi, BMW 328 a întruchipat tot ceea ce este reprezentativ pentru marca BMW până în prezent: dinamică, estetică şi inovaţie.
BMW 1500 – membrul fondator al „Neue Klasse”, un nou segment – sedanul sport de familie
De-a lungul anilor, BMW Group şi-a dovedit în repetate rânduri instinctul de a crea automobilele şi motocicletele potrivite la momentul potrivit. Multe dintre produsele sale au pus chiar bazele unor segmente complet noi de automobile: de exemplu, la începutul anilor ’60, „Neue Klasse” („New Class”) BMW 1500 a devenit membrul fondator al segmentului sedanurilor sport de familie. În prezent, în acest segment este prezent fiecare constructor premium.
Un concept complet nou de motocicletă – „GS” – s-a născut odată cu R 80 G/S
Spre sfârşitul anilor ’70, când concurenţa din Orientul Îndepărtat era tot mai evidentă, dezvoltatorii de motociclete de la BMW au venit cu o surpriză sub forma unui concept complet nou de motocicletă, lansat în 1980: R 80 G/S. La acea vreme, era primul şi singurul off-roader cu motor mare care oferea calităţile de călătorie ale unei motociclete de şosea. „GS” a reprezentat fundaţia pentru unul dintre cele mai populare tipuri de motocicletă din prezent: enduro travel.
Prezentarea primului „SAV”: BMW X5
Conceptul inovator de a combina calităţile de pe şosea cu cele off-road s-a dovedit a fi extrem de promiţător – şi nu doar pentru motociclete. În 1999, lumea auto încă făcea deosebirea între automobilele pentru şosea şi modele off-road pentru teren accidentat. Cu toate acestea, BMW a venit cu o soluţie nouă şi surprinzătoare care combina cele două universuri. A fost prezentată în ianuarie 1999 la Salonul Auto de la Detroit. Cu mult înainte să înceapă fenomenul SUV, BMW Group a dezvoltat propria interpretare a unui automobil care oferea comportament dinamic şi tracţiune integrală, precum şi o poziţie înaltă a scaunelor pentru pasageri. Numele acestui SAV (Sports Activity Vehicle) dovedea orientarea spre sportivitate: a fost BMW X5, produs la uzina BMW din SUA, la Spartanburg.
Întemeierea BMW Motorsport GmbH – fundaţia pentru BMW M GmbH
Nu numai produsele au fost cele care au purtat BMW Group spre succes; au fost şi deciziile cu caracter de pionierat. O asemenea decizie s-a luat în 1972, atunci când a fost fondată BMW Motorsport GmbH. Pentru factorii de decizie ai companiei, nu era suficient faptul că motorsportul a contribuit la imaginea pozitivă a companiei şi a produselor sale; maşinile pe care le producea divizia Motorsport ar fi trebuit să genereze venituri semnificative, cu care să se refinanţeze activităţile de motorsport. Până în prezent, produsele BMW M GmbH au o contribuţie majoră nu doar la rezultatele companiei, ci şi la imaginea acesteia.
Sub coordonarea lui Jochen Neerpasch, primul preşedinte al companiei,BMW M GmbH performa pe circuit, lansa primele produse BMW M pentru clienţi, printre care BMW M1 şi BMW M5, pornea proiectul BMW Art Cars, lansa şcoala de pilotaj şi condus BMW Fahrer Training (ulterior BMW Driving Experince şi MINI Driving Experince) şi a lansat BMW Junior, primul prorgam important de promovare a tinerelor talente în motorsport.
Deschiderea „FIZ” – Centrul de Cercetare şi Dezvoltare al BMW Group din München
Multe dintre inovaţiile BMW Group au fost create în mediul extrem de progresist al Centrului de Cercetare şi Dezvoltare pe care compania îl are în München, cunoscut drept FIZ (Forschung und Innovationszentrum). Inaugurată în 1990, clădirea are o structură de fagure, care îmbunătăţeşte colaborarea dintre toate departamentele implicate în dezvoltarea vehiculelor prin reducerea distanţei dintre ele.
Pe lângă noua clădire, inginerii au fost mai nou organizaţi în „echipe de dezvoltare a proiectului”, ceea ce le-a permis să comunice mai eficient şi să rezolve problemele direct la primele prototipuri. Suplimentar, ei puteau menţine un contact constant cu designerii, pentru că şi aceştia au de atunci birourile în FIZ, şi sunt disponibili pentru discutarea propunerilor chiar de la început.
Concentrarea pe activitatea de dezvoltare la FIZ s-a dovedit a fi un mare succes de-a lungul anilor şi continuă să evolueze şi în prezent. De exemplu, Centrul pentru Teste Aerodinamice al facilităţii a fost dat prima dată în folosinţă în 2009 şi acum este considerat un punct de reper în întreaga lume. Planurile sunt deja în desfăşurare pentru extinderea continuă a FIZ pe parcursul deceniilor următoare.
2. BMW Group: faţă în faţă cu trecutul, momente de criză
Pe lângă numeroasele sale succes, BMW Group s-a confruntat şi cu mai multe crize şi provocări majore de-a lungul istoriei sale.
Anii ’30 şi ’40
În perioada regimului Naţional Socialist din anii ’30-’40, BMW AG a funcţionat exclusiv ca furnizor pentru industria de armament a Germaniei. Pe măsură ce cererea pentru motoarele aero BMW a crescut, mâna de lucru formată din condamnaţii şi prizonierii din lagărele de concentrare a fost folosită pentru a ajuta la fabricarea acestora. Până în prezent, suferinţa provocată în acest caz şi soarta a numeroşi lucrători forţaţi rămân o chestiune care este regretată profund. În 1983, BMW AG a devenit prima corporaţie industrială care a iniţiat o dezbatere publică despre acest capitol din istoria sa prin publicarea unei cărţi intitulată „BMW – Eine Deutsche Geschichte” („BMW – O istorie germană”). Au urmat mai multe publicaţii pe această temă. BMW Group s-a confruntat în mod explicit cu acest capitol întunecat al trecutului său, astfel că în 1999 a devenit membru fondator al fundaţiei „Erinnerung, Verantwortung, Zukunft” („Comemorare, Responsabilitate şi Viitor”) pentru compensarea foştilor muncitori forţaţi.
Din anii ’90, BMW Group s-a implicat activ în eforturile de a promova deschiderea, respectul şi înţelegerea între culturi. (Pentru a afla mai multe despre Responsabilitatea Corporate şi Interculturală la BMW Group.
9 decembrie 1959
În anii de după război, BMW, Bayersiche Motoren Werke pe numele său complet, îşi revenea într-un ritm lent. În timp ce Germania anilor ’50 se afla în mijlocul „miracolului economic”, BMW AG se regăsea într-o criză puternică şi era pe punctul de a-şi pierde independenţa prin vânzarea către rivala Daimler-Benz. La Adunarea Generală din 9 decembrie 1959, considerată o întâlnire dramatică, planurile de vânzare au fost blocate de acţionarii mici şi de dealerii BMW. Impresionat de încrederea pe care acţionarii şi dealerii o aveau în BMW, unul din acţionarii mari ai companiei, industriaşul Herbert Quandt, a decis să găsească o soluţie alternativă, pe care a discutat-o cu Consiliul de Administraţie şi cu reprezentanţii angajaţilor. Analizele detaliate au arătat că BMW avea un viitor promiţător. Printr-o investiţie importantă, acesta avea să devină acţionar majoritar. Angajamentul antreprenorial al lui Herbert Quandt şi al familiei sale continuă să asigure autonomia BMW AG şi în prezent.
Forţa şi capacitatea de adaptare ale BMW Group au fost dovedite şi în anii următori. Criza petrolului de la începutul anilor ’70 şi achiziţia lipsită de succes a Rover în anii ’90 au fost două situaţii dificile. Din ambele însă compania a ieşit mai puternică.
3. Mărcile reprezintă caracterul emoţional al companiei
De-a lungul anilor, BMW Group şi-a demonstrat, în nenumărate ocazii, notorietatea brandului. Pe lângă dezvoltarea mărcii BMW principale şi realinierea acesteia după criza din 1959, a reuşit să transforme şi numele BMW Motorrad. În 2001, respectiv în 2003, a reaprins succesul mărcilor britanice MINI şi Rolls-Royce cu ajutorul tehnologiilor de ultimă oră.
De atunci, îmbunătăţirea continuă a mărcilor BMW, BMW Motorrad, MINI şi Rolls-Royce a permis BMW Group să-şi asigure o poziţie puternică în segmentul premium. „Compania s-a dezvoltat constinuu şi uneori chiar s-a reinventat”, a spus preşedintele Consiliului de Administraţie BMW AG, Harald Krüger. „Pe măsură ce înaintăm spre viitor, acest lucru nu se va schimba.”
Sursa si imagini: comunicat remis Autostiri.ro