spot_img

Ayrton Senna, omagiat de fani si piloti

Ayrton Senna
Ayrton Senna

Fanii Formulei 1 i-au adus un omagiu lui Ayrton Senna pe circuitul Imola

Mii de fani s-au reunit pe circuitul de Formula 1 de la Imola, la 20 de ani după accidentul care a pus capăt vieții unui pilot, brazilianul Ayrton Senna, care a rămas în legenda sportului cu motor, relatează AFP.

Zeci de entuziaști au condus propriul vehicul în jurul circuitului Enzo și Dino Ferrari pentru a comemora teribilul accident petrecut pe 1 mai 1994 în MP al San Marino, conform Agerpres.

Piloții Fernando Alonso și Kimi Raikkonen, de la Ferrari, sunt așteptați joi după amiază pentru a aduce un omagiu fostului triplu campion mondial, considerat poate cel mai mare pilot din istorie.

Miercuri, un preot catolic a oficiat o ceremonie religioasă în virajul Tamburello unde monopostul lui Senna nu a mai răspuns la comenzi și s-a izbit brutal de o barieră de beton la viteza de 190 km/h. Transportat de urgemță la spital, medicii au constat decesul la ora 19,40 (ora României).

Datele de 30 aprilie şi 1 mai 1994 rămân ultimele scrise cu negru în istoria celui mai popular sport automobilistic. Mai întâi, austriacul Roland Ratzenberger, pilotând o maşină Simtek, a murit în cea de-a doua zi a calificărilor Marelui Premiu al statului San Marino de la Imola, după ce monopostul său s-a izbit violent de un parapet la peste 300 km/h. Ratzenberger era debutant în Formula 1 în acel sezon şi a decedat la 33 de ani.

Apoi, duminică, la ora locală 14.18, după şapte tururi, Ayrton Senna a pierdut controlul asupra monopostului Williams-Renault în dreptul virajului Tamburello, lovindu-se de un parapet. În momentul impactului, maşina sa avea 210-220 km/h. Cursa a fost oprită, Senna fiind transportat cu elicopterul la spital în stare critică. La ora 18.40, a fost constatat decesul lui Senna, relateaza Mediafax.

Chiar de a doua zi după 1 mai 1994, Formula 1 nu a mai fost aceeaşi. Cauzele accidentului căruia i-a căzut victimă Ayrton Senna la San Marino Grand Prix nu au fost stabilite cu precizie. Cert este că s-a produs o defecţiune la coloana de direcţie a monopostului Williams, dar nu se ştie dacă aceasta s-a rupt în urma accidentului sau ruperea ei a dus la producerea accidentului.

Senna rămâne și azi un punct de referință pentru piloți, fiind al 3-lea în ierarhia victoriilor all time cu 41 curse, devansat de Michael Schumacher (91) și Alain Prost (51), al doilea top la pope position (65), devansat doar de Schumacher (68), și al 4-lea la număr de podiumuri (80), în urma lui Schumacher (155), Prost (106) și Alonso (96).

Moartea lui Ayrton Senna, evocată de piloții în activitate

Mai mulți piloți de Formula 1 în activitate, citati de Agerpres, între care Fernando Alonso și Lewis Hamilton, au evocat în ultimele săptămâni modul în care percep cea de-a 20-a comemorare a morții brazilianului Ayrton Senna, pe 1 mai 1994, la Imola.

Fernando Alonso (Spania), dublu campion mondial (2005, 2006), 32 de ani: „Era o sursă de inspirație. Îmi amintesc de anumite curse despre care puteam avea informații de la televizor, pentru că în Spania nu aveam drepturile F1. Mergeam la școală, iar pe caietul meu îl aveam pe Ayrton, în camera mea, de asemenea, un mare poster cu Ayrton, chiar primele mele karturi erau în culorile McLaren a lui Ayrton, pentru că și tatăl meu îl îndrăgea. Accidentul de la Imola a fost un moment foarte trist. Știu că acolo se va petrece ceva la a 20-a comemorare, voi fi prezent. Senna este referința pentru toți piloții, el a fost cel mai bun din generația sa. Ceea ce l-a făcut special a fost marea sa voință de a câștiga, iar cifrele vorbesc prin ele însele. S-a bătut mereu până la capăt, ceea ce i-a adus respectul tuturor colegilor și statutul de legendă de astăzi”.

Kimi Raikkonen (Finlanda), campion mondial în 2007, 34 de ani: „Moartea lui Senna a fost un moment incredibil de trist pentru lumea F1. Eram încă, pe atunci, la școală și chiar dacă nu-mi aduc aminte multe lucruri despre el, pentru că eram prea tânăr, ziua aceea mi-a rămas gravată în memorie”.

Lewis Hamilton (Marea Britanie), campion mondial 2008, 29 ani: „Vorbesc adesea de el. Când eram mic, aveam toate cărțile, toate casetele video, el era pilotul pe care îl admiram, chiar înainte de a începe să pilotez. El m-a incitat să devin pilot și, evident, ziua în care a murit a fost foarte grea pentru mine, mi-a fost greu să-mi ascund emoția în familie, a trebuit, așadar, să plec într-un loc liniștit și multe zile, nu m-am simțit prea bine, murise eroul meu. Era un pilot incredibil, un pilot de legendă. Încă se poate învăța multe lucruri din maniera lui de a aborda cursele, cum pilota. Oricui i-ar plăcea să fie recunoscut că este capabil să piloteze ca el”.

Jenson Button (Marea Britanie), campion mondial 2009, 34 de ani: „Aveam 14 ani, eram încă foarte tânăr, dar în acel weekend alergam în Italia, debutasem în karting, așa că a fost un șoc enorm. În fapt, acea cursă de karting s-a terminat imediat ce am aflat ce s-a întâmplat la Imola. A fost o zi oribilă pentru toată lumea, dar câteodată este nevoie să se petreacă lucruri de genul acesta, o tragedie teribilă, pentru ca sportul să se schimbe, să progreseze. În materie de securitate, pentru noi, acest accident a avut un impact imens”.

Sebastian Vettel (Germania), cvadruplu campion mondial (2010-2013), 26 de ani: „Îmi amintesc că mă uitam la televizor împreună cu tatăl meu și, cum eram încă mic, nu puteam înțelege cu adevărat ce s-a întâmplat. Dar chiar și după reacția tatălui meu, care era un mare fan Senna, am priceput că era ceva foarte grav, o mare pierdere pentru F1. Mult mai târziu am reușit să înțeleg ce pierdere enormă fusese, pentru că am început să lucrez cu oameni care îl cunoscuseră, care au lucrat cu el. Și tocmai el l-a făcut pe tatăl meu să se intereseze de F1”.

La 20 de ani de la tragediile din 30 aprilie şi 1 mai 1994, lista vieţilor pierdute pe circuitele de Formula 1 a rămas cu 34 de rubrici. „Formula 1 este mai sigură astăzi, dar nu complet sigură, pentru că se pot petrece încă numeroase lucruri neprevăzute”, crede însă cvadruplul campion mondial Sebastian Vettel, citat de Mediafax.

Cei 34 de piloţi care şi-au pierdut viaţa în cei 64 de ani de Formula 1 sunt următorii:

Anii 50

– Charles de Tornaco (Belgia/Ferrari), teste private, Modena (1953);

– Onofre Marimon (Argentina/Maserati), antrenamente pentru Marele Premiu al Germaniei, Nurburgring (1954);

– Eugenio Castellotti (Italia/Ferrari), teste private, Modena (1957);

– Luigi Musso (Italia/Ferrari), Marele Premiu al Franţei, Reims-Gueux (1958);

– Peter Collins (Marea Britanie/Ferrari), Marele Premiu al Germaniei, Nurburgring (1958)

– Stuart Lewis-Evans (Marea Britanie/Vanwall), Marele Premiu al Marocului, Casablanca (1958) ;

Anii 60

– Harry Schell (SUA/Cooper), antrenamente pentru Trofeul Internaţional, Silverstone (1960);

– Chris Bristow (Marea Britanie/Cooper) şi Alan Stacey (Marea Britanie/Lotus), Marele Premiu al Belgiei, Spa-Francorchamps (1960);

– Giulio Cabianca (Italia/Cooper), teste private, Modena (1961);

– Wolfgang von Trips (Germania/Ferrari), Marele Premiu al Italiei, Monza (1961);

– Ricardo Rodriguez (Mexic/Lotus), Marele Premiu al Mexicului, Mexico City (1962);

– Carel Godin de Beaufort (Olanda/Porsche), antrenamente pentru Marele Premiu al Germaniei, Nurburgring (1964);

– John Taylor (Marea Britanie/Brabham), Marele Premiu al Germaniei, Nurburgring (1966);

– Lorenzo Bandini (Italia/Ferrari), Marele Premiu al Principatului Monaco (1967);

– Bob Anderson (Marea Britanie/Brabham), teste private, Silverstone (1967);

– Jo Schlesser (Franţa/Honda), Marele Premiu al Franţei, Rouen Les Essarts (1968);

– Gerhard Mitter (Germania/BMW), antrenamente pentru Marele Premiu al Germaniei, Nurburgring (1969);

Anii 70

– Piers Courage (Marea Britanie/De Tomaso), Marele Premiu al Olandei, Zandvoort (1970);

– Jochen Rindt (Austria/Lotus), antrenamente pentru Marele Premiu al Italiei, Monza (1970);

– Jo Siffert (Elveţia/BRM), Cursa Victoriei Campionatului Mondial, Brands Hatch (1971);

– Roger Williamson (Marea Britanie/March), Marele Premiu al Olandei, Zandvoort (1973);

– Francois Cevert (Franţa/Tyrrell), antrenamente pentru Marele Premiu al SUA, Watkins Glen (1973);

– Peter Revson (SUA/Shadow), teste private pentru Marele Premiu al Africii de Sud, Kyalami (1974);

– Helmut Koinigg (Austria/Surtees), Marele Premiu al SUA, Watkins Glen (1974);

– Mark Donohue (SUA/Penske), antrenamente pentru Marele Premiu al Austriei, Osterreichring (1975);

– Tom Pryce (Marea Britanie/Shadow), Marele Premiu al Africii de Sud, Kyalami (1977);

– Ronnie Peterson (Suedia/Lotus), Marele Premiu al Italiei, Monza (1978);

Anii 80

– Patrick Depailler (Franţa/Alfa Romeo), teste private, Hockenheim (1980);

– Gilles Villeneuve (Canada/Ferrari), antrenamente pentru Marele Premiu al Belgiei (1982);

– Riccardo Paletti (Italia/Osella), Marele Premiu al Canadei (1982);

– Elio de Angelis (Italia/Brabham), teste private, Circuit Paul Ricard (1986);

Anii 90

– Roland Ratzenberger (Austria/Simtek), antrenamente pentru Marele Premiu al statului San Marino, Imola (1994);

– Ayrton Senna (Brazilia/Williams), Marele Premiu al statului San Marino, Imola (1994).

Citate celebre ale lui Ayrton Senna

„Să fii al doilea înseamnă să fii primul care pierde.”

„Învăț mereu despre propriile mele limitări: despre limitările corpului meu, despre limitările mele psihologice. Este un mod de a trăi pentru mine.”

„În Formula 1 ești tot timpul expus la pericole. Pericolul de a te răni, pericolul de a muri. Este parte a vieții și ori o accepți într-un mod profesionist, ori o abandonezi și nu o mai faci. Mie îmi place însă așa de mult, încât nu mai pot să o abandonez.”

Via: AFP, Agerpres, Mediafax

Imagini: wikipedia, bolido.com

Related Articles

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- FII CALM LA VOLAN -spot_img
15,357FaniÎmi place
700CititoriConectați-vă
1,110AbonațiAbonați-vă

Ultimele articole

- Partener Danny Ungur Racing -spot_img
- Partener – GT Auto Club Sportiv -spot_img

Parteneri Autostiri