spot_img

Autotunul pentru stins incendii S.R. 114 – U.M.T.

Munca de fotograf îmi aduce satisfacții și împliniri. La începutul lunii septembrie am participat la Raliul Carpați Retro,,Măcin 23″. Instantanele surprinse pe timpul desfășurării acestui eveniment pun în valoare emoția, bucuria, competiția dar și locurile vizitate de participanți cu acest prilej.

În cadrul acestui eveniment am vizitat și pichetul P.S.I. – serviciul privat pentru situații de urgență din cadrul șantierului naval Vard Brăila (șantier născut la data de 08 mai 1940.  Numele inițial: Șantierul Naval „România” – Societate Anonimă Română). Vizionarea a fost organizată prin Comisia de Cultură – Retromobil Club România cu ajutorul reprezentantului județean Manuel Bratu.Motivul?

Aici se află în stare perfectă de funcționare un Autotun pentru stins incendii S.R. 114 – U.M.T.  SR 114 Bucegi a intrat în producție în anul 1964.

Mulțumim personalului de la serviciul pentru situații de urgență Vard Brăila pentru sprijinul acordat în realizarea acestui material și pentru ospitalitate! Misiuni ușoare!

S.R. 114 Capacități

Carterul motorului (inclusive radiatorul de ulei și conductele) – 7,24 l;

Carterul cutiei de viteze – 5 l;

Carterul cutiei de distribuție – 3,5l;

Carterul punților din față – 3l; din spate – 4,5l;

Carterul casetei de direcție – 0,5l;

Comanda ambreiajului – 0,2l;

Carterul cuplajelor homocinetice – 0,7l;

Amortizoarele – 0,7l;

Sistemul de răcire – 21l;

Sistemul de frânare – 0,9l;

Rezervorul de benzină – 170l;

Rezervorul de apă – 3500l;

Rezervorul de spumogen – praf 0,460m3;

S.R. 114 Greutăți

Greutate totală în marș cu plinuri apă, spumante, accesorii și 5 servanți – 11.660 kg (pe osia din față – 3.000, pe puntea din spate 8.600);

Greutate totală proprie (numai cu plinul de benzină și roata de rezervă) – 7.180;

S.R. 114 Motorul

Tipul – în 4 timpi;

Model – S.R. 211;

Numărul cilindrilor – 8 în V;

Alezajul – 97 mm;

Cursa pistonului – 85 mm;

Cilindreea totală – 5,03l;

Raportul de compresie – 6,7:1;

Puterea maximă/ turație – 140 CP/ 3.600 rot/min;

Cuplul motor maxim/ turație -32,5 kgm/2.100 – 2.500 rot/min;

Consumul specific de carburant – 240 (+-) 5% g/ C.P.;

Carburantul folosit – benzină 75 COU;

Blocul cilindrilor – cilindri dispuși în V sub un unghi de 90 de grade;

Chiulasele – cu ghidajele supapelor presate;

Pistoanele – Al – Si – Cu;

Arborele cotit – fontă cu grafit nodular;

Bielele – profil dublu T cu oțel forjat;

Supapele – în cap;

Segmenți – 2+1;

Bolțurile – flotante;

Sistemul de ungere – mixt;

Pompa de ulei – cu pistoane cu două secțiuni;

Filtrele de ulei – cu ulei fin;

Radiatorul de ulei – tubular răcit cu aer;

Numărul de rezervoare de benzină – 3;

Pompa de benzină – cu membrană;

Carburatorul – Weber Uz. 2 (W.211);

Filtrul de aer – umed, cu baie de ulei închis, cu lichid cu circulație forțată;

Radiatorul – tip tubular cu țevi eliptice;

Termostatul – cu pasta dilatantă;

Pompa de apă – tip centrifugal;

Ventilatorul – ambutisat cu 4 palete;

Jaluzele – comandă din cabină;

S.R. 114 Transmisia

Ambreiajul – uscat, monodisc, semicentrifug cu amortizor de torsiune, comandă hidraulică;

Cutia de viteze și tipul de comandă – mecanic 5+1;

Viteze sincronizate – 2,3,4 și 5;

Reductor distribuție – cu două trepte;

Transmisia cardanică – tipul deschisă; numărul arborilor cardanici  – 3; tipul articulației – articulație cu ace;

Punțile motoare – tip demontabile; grupul conic – unitar cu 1 pereche pinioane conice; raport de demultiplicare – 6,83;

Diferențiale – tipul conic cu 4 sateliți și blocaj; tipul arborilor planetari – complet descărcați;

Cadrul șasiului – matrițat, nituit;

Dispozitivul de remorcare – cu cârlig în spate, două în față;

Suspensia – din față cu arcuri cu foi semi eliptice longitudinale; din spate cu Arcuri semi eliptice longitudinale; amortizoarele telescopice, hidraulice numai în față;

S.R. 114 Frânele

Frâna de picior – hidraulică cu saboți pe toate roțile și servomecanism cu presiune; butelia de aer are o capacitate de 40 de l.

S.R. 114 Instalația pentru producerea spumei

Tipul generatorului – G.P. 124;

Spumantul folosit – spumogen praf;

Presiunea de lucru – 10-12 kgf/cm2;

Agitarea prafului – cu presiune cu aer comprimat;

Debitul de praf spumant consumat – 3o kg/min;

Timp total de funcționare a instalației de produs spumă – 10 minute;

Cantitatea totală de spumă – 250 m3;

S.R. 114 Tunul cu apă și spumă

Amplasarea – în centrul mașinii fixat pe rama șasiului;

Manevrarea – mecanică, în ambele planuri;

Înclinarea în plan vertical – spre mai în jos – 15 grade: spre în sus – 80 de grade;

Rotire în plan orizontal – 360 de grade;

Diametrele ajutajelor țevii pentru apă – 30, 36, 40 și 45 mm;

Debitul țevii de produs spumă – 25.000 l/min;

Bătaia maximă a tunului cu apă: lungimea la înclinarea țevii cu 30 de grade cu ajutaj de 30 mm- 70 m; înălțimea la înclinarea țevii la 80 de grade cu ajutaj de 30 mm. cu spumă – lungimea – 48 m. iar înălțimea – 35 m;

Date conform fișei tehnice S.R. 114.

Credit foto: Dan Strauti

Video YouTube

Related Articles

6 COMENTARII

      • Gasiti usor dovada in materialul video. Se vede ca motorul are galerie de evacuare cu 6 iesiri pe o parte si ca nu suna ca un motor V8 benzina. In plus, cei familiarizati cu motoarele romanesti recunosc usor forma unui motor Saviem.

        • Aveți dreptate. Ar trebui să se vadă carburatorul, 2 chiulase etc. Acolo se văd și filtrele de motorină. Amănuntele sunt importante. Însă noi am trecut datele din fișa tehnică a S.R. 114, așa cum a fost conceput acest model. Mulțumim!

          • Cu placere.
            In echiparea standard a avut motorul V8 benzina.
            In 1979 s-a dat un decret prin care toate autourismele proprietate de stat cu motoare pe benzina si un consum mai mare de x l in functie de norma de utilizare sunt fie casate, vandute catre populatie sau reechipate cu motoare diesel. In acei ani motorina era mult mai ieftina, fiind considerat un produs inferior, o primeam la preturi foarte bune din Uniunea Sovietica.
            Asa au aparut Volgile cu motor de ARO, camioane Bucegi cu motoare de Saviem, etc.

          • Da, un autocamion fabricat la Brașov, potrivit datelor oferite de constructor, consuma 20 de litri/100 de km.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- MetalShow 2022 -
- FII CALM LA VOLAN -
15,161FaniÎmi place
702CititoriConectați-vă
1,180AbonațiAbonați-vă

Ultimele articole

- Partener Danny Ungur Racing -
- Partener – GT Auto Club Sportiv -

Parteneri Autostiri