Alex Cascatău, proaspătul campion al GT & Prototype Challenge, se pregătește deja pentru viitor și va pilota pentru prima dată un prototip Ligier de categorie LMP3 pe Circuit de Barcelona-Catalunya alături de Team Virage.
Alex Cascatău a bifat cinci succese din șase starturi în doar primul său sezon în GT & Prototype Challenge, campionatul de top al Olandei în materie de prototipuri. Pilotând Norma M20 FC a echipei BS Racing by Baticonsult, românul s-a dovedit a fi dominant de fiecare dată când s-a urcat în mașină, fie că a fost vorba de cursele de la TT Circuit Assen sau cele de la Circuit Park Zandvoort.
Acum, cu două titluri de campion în buzunar, Cascatău se pregătește pentru stagiunea viitoare, iar din pregătire face parte și acest test în premieră la bordul unui Ligier JS P320, cea mai popular model de clasă LMP3 din întreaga lume în acest moment. Construit în Franța de o firmă care în urmă cu nici trei decenii activa în Formula 1, Ligier-ul JS P320 este o mașină de curse în adevăratul sens al cuvântului, neavând nicio legătură cu vreun model de stradă.
Alex a trecut în doar câțiva ani de la Logane la aceste modele ce se bucură de o apăsare aerodinamică deosebit de mare. Primul pas a fost făcut în 2019 când Alex a concurat de mai multe ori în Belcar, seria de anduranță cea mai prestigioasă din Belgia, la bordul unui Saker RAPX, mașină cu cockpit închis asemănătoare cu un prototip. Tot anul trecut, românul a experimentat pentru prima oară trăirile de la bordul unei Norma de clasă CN, rezultatul obținut în cursa de 24 de ore de la Zolder propulsându-l către o participare cu normă întreagă în GT & Prototype Challenge în 2020.
În parteneriat cu BS Racing by Baticonsult, Alex a învățat toate dedesupturile prototipului Norma care este propulsat de un motor Honda de 2 litri și 260 de cai putere. Deși asta nu pare mult, Norma nu cântărește nici 600 de kilograme. Un Ligier JS P320, însă, este ceva mai greu, dar asta și pentru că are acoperiș. Cu toate acestea, folosirea extinsă a fibrei de carbon păstrează masa totală sub 1,000 de kilograme, orice model de LMP3 fiind obligat prin regulament să se prezinte la start cântărind cel puțin 930 de kilograme. Un motor de origine Nissan-Nismo de 5.5 litri (o versiune de curse a motorului de pe Nissan GT-R) pune în mișcare Ligier-ul. Fără restrictoare, motorul dezvoltă circa 455 de cai putere.
Testul va avea loc pe parcursul unei întregi zile, Team Virage oferindu-i lui Alex șansa de a parcurge mai mult de 400 de kilometri pe circuitul ce găzduiește an de an și Marele Premiu de Formula 1 al Spaniei. Testul va fi ca o școală pentru constănțean căci el nu va urmări cei mai rapizi timpi pe tur, ținta fiind să se aclimatizeze cu o mașină pe care ar putea să o piloteze cândva și în curse – participări în Michelin Le Mans Cup și chiar și European Le Mans Series fiind luate în calcul pentru 2021-2022.
Despre clasa LMP3
Lansată în 2015 ca o alternativă mai ieftină la cele două clase de prototipuri prezente în Mondialul de Anduranță, respectiv LMP1 și LMP2, clasa LMP3 propune concurenților o platformă competitivă (timpi sub ceea ce realizează un CN sau un model de GT3) și care este folosită într-o mulțime de campionate din întreaga lume.
Actualul set de reguli al categoriei, care a intrat în vigoare chiar în 2020, propune păstrarea acelorași elemente spec în construcția mașinilor, cum ar fi motorul Nissan-Nismo V8 de 5.5 litri care este identic, indiferent de șasiu. Diferențele, dintre motorul de 5.5 litri și cel de generație veche de 5.0 litri, îl reprezintă puterea care a crescut de la 420 la 455 de cai putere. În plus, noile mașini beneficiază și de aportul sistemelor de siguranță electronice cum ar fi traction control. Actualmente, patru constructori vând modele de categorie LMP3 și anume Ligier, Adess, Duqueine și Ginetta. Fiecare trebuie să se alinieze la o limită superioară a prețului mașinilor de 240,000 Euro.
Prețul accesibil (similar cu costul de achiziție al mașinilor din TCR și mult sub costul unui model de GT3 sau chiar al unui model de categorie R5 din lumea raliurilor), face ca mașinile de LMP3 să fie și foarte populare în lume. Ele pot fi văzute astăzi în serii precum Michelin Le Mans Cup, Road To Le Mans, Asian Le Mans Cup, Ultimate Cup, V de V Endurance și, din 2021, și în IMSA Weathertech Sportscar Championship.
Despre Team Virage
Fondată la finele aniilor ’90, Team Virage a activat mai întâi în formulele inferioare de monoposturi unde a avut succes imediat. Victorii în Formula Renault 1.6 și Formula Open Telefonica by Nissan au culminat cu titlul de campioni obținut de Team Virage în 2003 în Formula Renault 1.6 Spaniolă. Ulterior, echipa a devenit partenerul tehnic al formației braziliene din A1 World Championship.
După acest episod din 2005, Team Virage a continuat să lucreze „în spatele cortinei” preparând multiple monoposturi pentru formația Barwa Addax Team (cunoscută și ca Barwa International Campos Team) care activa în serii precum GP2 sau GP3. În 2008, membrii echipei Virage au fost responsabili de mașina cu care Vitaly Petrov a devenit vice-campion în GP2. Un an mai târziu, povestea s-a repetat, dar, de această dată, Virage a pregătit monopostul lui Sergio Perez, actualmente pilot Racing Point în Formula 1.
Printre celelalte nume mari care au rulat până în 2013 în mașinile de care s-a ocupat Team Virage se numără și Giedo van der Garde, Charles Pic și Ryo Haryanto. Echipa a activat și în F1, World Series by Renault, Auto GP și BMW Talent Cup.
Abia în 2017 Team Virage a revenit în competiții sub nume propriu odată cu achiziția a două prototipuri Ligier de categorie P3 ce au rulat în numeroase competiții inclusiv Michelin Le Mans Cup, Michelin Ultimate Cup Series, ELMS și 24h Series Prototype Cup.
În prezent, echipa rulează atât modele de P3 cât și Aston Martin-uri Vantage GT4. Prototipul pe care Alex îl va pilota va fi unul dintre cele două care au concurat (și concurează) în acest an în Michelin Le Mans Cup (inclusiv legendara cursă Road To Le Mans) și în Ultimate Cup. În aceată din urmă, Virage se apropie de titlu, unul din echipajele sale învingând la Magny-Cours în etapa a treia ceea ce i-a clădit un avans de 19 puncte înaintea ultimei etape. Printre piloții actuali ai Team Virage se numără și Alessandro Ghiretti, premiat de Auto Hebdo, sau Julian Wagg.
Credit foto: Group Virage
Sursa; comunicat remis Autostiri.ro