Campioană mondială şi alte 13 titluri: ŠKODA a sărbătorit unul dintre cei mai de succes ani din istoria sa de 115 ani în sportul cu motor. Momentul culminant s-a consumat odată cu ceremonia de premiere a echipajului ŠKODA works, format din Esapekka Lappi / Janne Ferm, la începutul lunii decembrie (2016), la palatul Hofburg din Viena, în mijlocul aplauzelor elitei mondiale a sportului cu motor. ”Finlandezii zburători” au primit trofeele pentru titlurile de pilot şi copilot în Campionatul Mondial de Raliuri al FIA (WRC 2) în cadrul unei gale strălucitoare a Federaţiei Internaţionale a Automobilului (FIA). (Foto: Ole Christian Veiby / Stig Rune Skjærmoen, ŠKODA FABIA R5, Printsport Oy. Rally Sweden 2017)
Piloţii ŠKODA, Gustavo Saba (PY) şi Gaurav Gill (IND) au câştigat campionatele continentale din America de Sud şi regiunea Asia-Pacific, de asemenea în maşina învingătoare ŠKODA FABIA R5. Nasser Al-Attiyah (Q) a câştigat primul loc în Campionatul de Raliuri al Orientului Mijlociu (MERC), dar şi alte zece titluri naţionale în campionate din întreaga lume.
“Toate titlurile internaţionale şi victoriile obţinute demonstrează că ŠKODA FABIA R5 este o maşină pentru învingători,” a declarat Christian Strube, membru al Consiliului de Administraţie ŠKODA, responsabil pentru Dezvoltare Tehnică, citat de autostiri.ro. “Întreaga echipă ŠKODA este foarte mândră de succesul extraordinar al echipei noastre de raliuri,” a spus Strube.
“Am scris istorie câştigând primul titlu din toate timpurile pentru ŠKODA în WRC 2. Trofeele sunt o bună mărturie a nivelului la care a ajuns ŠKODA FABIA R5 şi echipajul său,” a declarat directorul ŠKODA Motorsport, Michal Hrabánek. “Cu toate acestea, nu vrem să ne culcăm pe lauri; vom lucra din greu pentru succese viitoare,” continuă acesta. Echipa ŠKODA va concura şi în alte raliuri din Campionatul Mondial al FIA (WRC 2) în acest an.
Prestaţia echipajului Lappi/Ferm al uzinei ŠKODA în timpul campionatului 2016 a fost una exemplară. Din şapte starturi în WRC 2, au obţinut patru victorii şi două clasări pe podium. În 2016, ŠKODA FABIA R5 a câştigat zece din 13 raliuri WRC 2. Pe zăpadă, macadam, noroi sau asfalt, în ger, ploi torenţiale sau căldură sufocantă, maşina câştigătorilor a învins toate dificultăţile.
“Am avut la dispoziţie o maşină excelentă,” a spus Esapekka Lappi. “Un mare mulţumesc pentru echipa ŠKODA Motorsport, care a pus bazele celui mai mare succes din cariera noastră prin ceea ce au făcut. Avem cu adevărat toate motivele pentru a sărbători,” a adăugat acesta, citat de autostiri.ro. Datorită titlului de campion mondial, Finn, în vârstă de 25 de ani, încheie triumfător patru ani alături de echipa ŠKODA Motorsport, în care a câştigat deja titlul de campion european în 2014. Victoria în campionatul WRC 2 este o altă piatră de hotar pentru ŠKODA: în 2011, Juho Hänninen (FIN) a obţinut victoria în S-WRC, precursorul WRC 2, conducând o ŠKODA FABIA SUPER 2000.
În 2016, ŠKODA a fost, de asemenea, etalonul de performanţă în trei prestigioase campionate continentale şi regionale. La volanul unei ŠKODA FABIA R5, Gustavo Saba şi-a adjudecat primul loc Campionatul Sud-American de raliuri Codasur al FIA. Gaurav Gill a câştigat pentru ŠKODA cel de al cincilea Campionat de Raliuri Asia-Pacific (APRC) în bolidul său cu tehnologie de ultimă oră, cu un rezultat perfect de şase victorii în şase raliuri. Nasser Al-Attiyah, campionul de raliuri din orientul Mijlociu, îşi pune şi el toată încrederea în ŠKODA FABIA R5. (Foto: Jukka Ketomäki / Jarkko Alanen, ŠKODA FABIA R5. Rally Sweden 2017)
Fabian Kreim (DE), care a câştigat pentru prima dată Campionatul Naţional de Raliuri al Germaniei şi a devenit astfel unul din cei zece campioni naţionali cu ŠKODA FABIA R5, a ocupat locul al doilea în clasamentul general al al APRC. În Campionatul Ceh de Raliuri (MČR), echipajul de uzină ŠKODA format din Jan Kopecký/Pavel Dresler (CZ/CZ) a obţinut trofeul câştigător a doua oară la rând şi rămâne neînvins în cele zece starturi de la prezentarea ŠKODA FABIA R5.
În Belgia, legenda ŠKODA, „Fast” Freddy Loix, a câştigat campionatul naţional de patru ori la rând, înainte de a se retrage din raliuri. Titlul obţinut de Kalle Rovanperä, care – la vârsta de 16 ani – a fost încoronat cel mai tânăr campion de raliuri din Letonia, este la rândul său o performanţă remarcabilă.
Au fost confirmaţi cinci alţi campioni naţionali cu ŠKODA FABIA R5: Norbert Herczig (Ungaria), Pavel Valoušek (Slovacia), Esben Hegelund (Danemarca), Desi Henry (Irlanda/National Forest Championship) şi Sylvain Michel (Franţa/asfalt). În Paraguay, piloţii ŠKODA FABIA R5 care au luptat pentru trofeu sunt Gustavo Saba şi Didier Arias.
Programul ŠKODA Motorsport Customer se bucură de un succes spectaculos: peste 80 de bolizi de înaltă tehnologie au fost deja vânduţi către echipe private din întreaga lume. Iar cererea rămâne masivă: în următoarele luni vor fi livrate şi mai multe ŠKODA FABIA R5 către clienţi care vor lupta din nou pentru titlu în Campionatul Mondial, campionate continentale şi campionate naţionale în 2017.
Pe lângă tehnologia de avangardă, clienţii care cumpără o ŠKODA FABIA R5 primesc suport tehnic din partea echipei ŠKODA Motorsport. “Aceasta permite ambelor părţi să îşi împărtăşească experienţa şi să îşi ofere asistenţă reciprocă pe termen lung,” a spus Hrabánek. Conform reglementărilor FIA, modelul de bază al acestei spectaculoase versiuni de raliu costă 180.000 de euro.
Datorită listei impresionate de titluri câştigate în 2016, ŠKODA FABIA R5 îşi continuă marşul triumfător în lumea sportului cu motor. Cea mai bună maşină de raliuri din clasa sa este şi extrem de tehnologizată. FABIA R5 este echipată cu un motor turbo de 1,6 litri conform cu normele FIA, reprezentând o modificare majoră faţă de motorul de 2 litri natural aspirat al predecesorului său, FABIA SUPER 2000. (Foto: Ole Christian Veiby / Stig Rune Skjærmoen, ŠKODA FABIA R5, Printsport Oy. Rally Sweden 2017)
În plus, noua maşină este dotată cu o cutie secvenţială cu cinci trepte şi stabilizatoare MacPherson. Are o greutate de cel puţin 1.230 kg, conform normelor FIA. Echipa ŠKODA Motorsport a investit aproape 15 luni de dezvoltare intensă pentru a regla şi optimiza funcţionarea tuturor componentelor de tehnologie superioară.
Piloţi de mare calibru, precum campionul mondial Lappi, campionul ceh Jan Kopecký, legenda belgiană a raliurilor, „Fast” Freddy Loix şi multiplul campion austriac, Raimund Baumschlager, au avut contribuţii semnificative la dezvoltarea maşinii. Înainte de omologare, maşina a parcurs în total 10.000 de kilometri de teste în diferite condiţii de rulare în Republica Cehă, Austria, Germania, Italia, Franţa, Grecia, Spania, Finlanda şi alte ţări. Fie ger sau soare, pe asfalt, macadam sau zăpadă, noua ŠKODA FABIA R5 a trecut toate testele cu succes.
La începutul lunii aprilie 2015, noua ŠKODA FABIA R5 a primit, în sfârşit, unda verde pentru a concura în raliuri din întreaga lume după omologarea de către Federaţia Internaţională a Automobilului (FIA), cea mai înaltă autoritate din sporturile cu motor. Procesul de omologare constă într-o procedură lungă şi complexă, în mai multe etape, care necesită o strânsă colaborare cu FIA.
Acest dificil proces s-a finalizat cu obţinerea omologării FIA. După primele victorii din 2015 – inclusiv în Campionatul de Raliuri Asia-Pacific (APRC) – anul 2016 a adus o adevărată ploaie de titluri. 2017 promite să fie un an la fel de bun, deoarece ŠKODA FABIA R5 este o maşină pentru învingători, permanent îmbunătăţită de către echipa Motorsport a producătorului ceh.
Christian Strube, membru al Consiliului de Administraţie ŠKODA, responsabil pentru Dezvoltare Tehnică
„Numeroasele titluri şi victorii naționale şi internaţionale arată că am creat o adevărată maşină a învingătorilor: ŠKODA FABIA R5. Întreaga echipă ŠKODA este foarte mândră de succesul extraordinar al echipei noastre de motorsport.”
Michal Hrabánek, Director ŠKODA Motorsport:
“Am făcut istorie câştigând primul titlu din toate timpurile pentru ŠKODA în WRC 2. Trofeele sunt o bună mărturie a nivelului la care a ajuns ŠKODA FABIA R5 şi echipajul său. Cu toate acestea, nu vrem să culcăm pe lauri; vom lucra din greu pentru a obţine şi succese viitoare.”
„Astfel, ambele părţi îşi pot împărtăşi reciproc cunoştinţele şi pot beneficia fiecare de cealaltă pe termen lung.”
Esapekka Lappi, ŠKODA Motorsport, ŠKODA Fabia R5, WRC 2:
„Am avut la dispoziţie o maşină excelentă. Un mare mulţumesc pentru echipa ŠKODA Motorsport, care a pus bazele celui mai mare succes din cariera noastră prin ceea ce a făcut. Avem cu adevărat toate motivele pentru a sărbători.”
ŠKODA FABIA R5: specificaţii tehnice
Autovehicul
- Model de bază ŠKODA FABIA a 3-a generaţie
- Lungime 994 mm
- Lăţime max. 820 mm
- Masă min. 230 kg
- Adaptare caroserie pentru 4×4
- Cuşca de securitate respectă prevederile FIA
Motor
|
Ø 4×4
- transmisie cu 5 trepte
- manuală secvenţială
- diferenţiale mecanice (faţă şi spate)
Şasiu
- Lonjeroane suspensii McPherson faţă şi spate
Ø Discuri de frână | asfalt | Ø 355 mm / width 32 mm |
macadam | Ø 300 mm / width 32 mm |
Alimentare cu combustibil
- Rezervor special de siguranţă capacitate 82,5 l
Jantele
Ø
Ø |
asfalt macadam | 8 inchi x 18 inchi – masa min. 8,9 kg 7 inchi x 15 inchi – masa min. 8,6 kg |
Anvelope
Ø asfalt |
18 inchi |
|
Ø | macadam | 15 inchi |
Preţ | ||
Ø | 180.000 euro plus TVA |
Sursa: comunicat transmis Autostiri.ro
Fotografii: skoda-motorsport.com