Cea de-a douăzecea ediție a Red Bull Romaniacs a fost câștigată la clasa Gold (cel mai dur traseu) de bavarezul Manuel Lettenbichler, care își mărește astfel avansul în Campionatul Mondial de Hard-Enduro. Patru români au urcat pe podium la diverse clase, iar Emanuel Gyenes a devenit singurul rider din lume cu 20 de finișuri din tot atâtea posibile.
După cinci zile de cursă – prolog și patru zile de off-road –, în care concurenții au avut de parcurs secțiuni extrem de abrupte și au înfruntat furtună cu grindină, Manuel Lettenbichler (#6 Germania, KTM) și-a adjudecat titlul cu un avans de peste o oră în fața lui Trystan Hart (#4, Canada, KTM), și a lui Teodor Kabakchiev (#2, Bulgaria).
În prima zi de off-road condițiile meteo au făcut ca titlul ediției din acest an „The Impossible“ să capete greutate. Foarte mulți concurenți au fost epuizaţi în urma îngreunării traseului după furtună, iar celelalte trei zile s-au desfăşurat sub deviza „să ajungem la finiș“. Mai ales că pe unii dintre ei i-a prins ploaia și în a doua zi de off-road. „Ăsta e Romaniacs“, „e normal să fie dur“, “de ceea venim aici, trebuie să rezistăm“ – acestea erau replicile concurenților de la clasa Gold care se luptau să ajungă zi de zi la sosire în timpul maxim alocat, dar şi ale celor de la clasa Atom care aveau aceeași țintă: arcul de sosire.
Secvenţe de pe porțiunile unde cu greu puteai sta în picioare au fost transmise live pe site-ul competiției, iar iubitorii de motorsport au văzut complexitatea obstacolelor naturale pe care concurenții de la Gold sunt nevoiți să le parcurgă.
Manuel Lettenbichler s-a antrenat încă din copilările în trial, și echilibrează incredibil de bine motocicleta pe pietre, ceea ce l-a ajutat să obţină un avans considerabil. Este al patrulea titlu pentru el la Romaniacs, și asta îl poziționează automat pe drumul doborârii recordului lui Graham Jarvis. Deși are 48 de ani, britanicul are șapte titluri și a terminat și anul acesta în top 10.
Trystan Hart este primul canadian care termină o ediție pe podium și are deja fani în România, după ce a reușit să ajungă în vârful urcării de la Gușterița chiar de la prima încercare.
Teodor Kabakchiev s-a rătăcit în timpul furtunii din prima zi de off-road și a fost penalizat cu 30 de minute, fapt ce l-a făcut să forțeze și să arate că poate să fie rapid. Bulgarul a izbutit să recupereze toată această distanță și să încheie raliul pe locul trei, după ce a câștigat atât a doua, cât și ultima zi de off-road.
„Romaniacs este o nebunie ca întotdeauna, da! Nu-mi vine să cred, e o nebunie că am câștigat iarăși! În 2022 am ajuns pe locul 6 și cu siguranță am vrut să-mi iau revanșa anul acesta. Săptămâna aceasta a mers perfect!“, a declarat Manuel Lettenbichler la sosirea de pe dealul Gușteriței.
Top 3 clasa Gold
- Mani Lettenbichler (Germania, KTM) 19h45m15s,
- Tryastan Hart (CAN, KTM) +1h9m59s
- Teo Kabakchiev (BGR, Econt) +1h24m1s
20 de finișuri
În 2004 Emanuel Gyenes s-a numărat printre primii concurenți care au luat startul la Romaniacs și a continuat să ia startul an de an, chiar și când încă umbla în cârje după o triplă fractură. A câștigat raliul de trei ori, de două ori la Expert Team (alături de Laszlo Olah) și o dată la Iron (a fost nevoit să concureze la această clasă din cauza accidentării). Are finișuri în top 10 la clasa Gold, o serie de podiumuri la clasa Silver, deși nu se antrenează pentru hard-enduro, focusul său fiind pe rally-raid. Anul acesta, în urma problemelor cu frâna din ziua a doua, Mani a pierdut ceva timp și a încheiat raliul pe locul 11 la clasa Silver.
Sergiu Grecu, podium la Silver
La doar 16 ani, Sergiu Grecu câștigă clasa Bronze a Romaniacs și, după pauza competițională datorată studiilor, iată-l revenind în competiţie cu un parcurs exemplar: s-a clasat pe locul trei la Silver. Categoria a fost câștigată de britanicul Ben Wibberley.
Ovidiu Nistor, podium la Bronze
Sibianul care îmbină hard-enduro cu muzica, cântând la saxofon, a fost surpriza ediției 2022, când a câștigat clasa Iron. Pentru ediția aniversară a decis să urce o treaptă și a concurat la Bronze. A avut un frumos duel cu elvețianul Jurg Schutz, iar în ziua a treia aproape au ajuns simultan la sosire. Ovidiu a terminat Romaniacs 2023 pe locul doi.
Iron și Atom
Cele mai ușoare trasee din raliu sunt cele de la clasele Iron și Atom, care oferă o acomodare cu Romaniacs și sunt primul pas către clasele Bronze și Silver. Paul Bulai a terminat pe locul 3 la clasa Iron, iar Daniel Cernusca pe locul 3 la Atom.
Evoluția hard-enduroului
Cyril Despres, o legendă a off-roadului cu cinci titluri în Raliul Dakar, este primul câștigător al Romaniacs și, cu ocazia aniversării celor 20 de ediții ale raliului, a revenit în România. Francezul, care are în total trei titluri Romaniacs, a făcut o analiză a acestei discipline sportive: „Am venit pentru prima data în România acum 20 de ani pentru o cursă de enduro extrem. Nu știam ce ne așteaptă, nu știam multe despre această țară. Este impresionant să vezi cât a crescut, câtă pasiune este în jurul acestei curse și să te convingi de renumele ei la nivel internațional. Enduro extrem, cu ceva ani în urmă, era format doar din câteva curse, acum este într-adevăr o disciplină sportivă. Sunt multe curse în lume, mulți practicanți și un campionat mondial. Este un sport al suferinței, foarte tehnic, în care ai nevoie de multă forță. Este un sport frumos“, a menționat Cyril Despres.
La finalul celei de a 20-a ediții a Romaniacs, Martin Freinademetz, inițiatorul cursei, care a devenit un adevărat fenomen global în rândul practicanților de enduro, a declarat: „ Ediția The Impossible s-a ridicat la nivelul numelui. Imposibil pentru unii să termine, iar pentru alții o adevărată luptă să ajungă la sosire. A fost o competiție greu de organizat pentru noi după anii pandemiei, am avut participanți care au fost nevoiţi să anuleze participarea în acea perioadă și au ajuns abia anul acesta. Concurenții au experimentat orice tip de condiții meteorologice, de la cald până la umed, furtuni foarte neplăcute, a existat o varietate bună de condiții. Ediţia a douăzecea a fost cu adevărat reușită și aștept cu nerăbdare încă douăzeci. Mulțumim echipei și comunității enduro“.
Pentru concurenții înscriși în Campionatul Mondial de Hard Enduro, urmează câteva săptămâni de pauză pentru a se reface după cea mai dură cursă din an, iar apoi etapele din Canada, Spania și Germania.
Următoarea ediție a Romaniacs este programată în perioada 23-27 iulie, 2024.
Sursa si imagini: comunicat remis Autostiri.ro