spot_img

100 de ani de motoare boxer BMW

Finalul Primului Război Mondial venea cu deosebit de multe provocări. Economia era prăbuşită. Tratatul de la Versailles interzicea Germaniei să mai producă avioane, iar BMW pierdea obiectul de activitate de până atunci – motoarele de avion. A fost momentul adpatării şi a unei schimbări de direcţie radicale, cu reorientarea producţiei către frâne de tren şi motoare pentru diverse aplicaţii,  inclusiv motociclete, un mod de transport care cunoştea o popularitate extrem de înfloritoare. Un motor boxer cu doi cilindri a oferit soluţia perfectă pentru noua misiune, iar producţia de serie începea în 1920.

Primul motor boxer BMW al acelei perioade nu a fost conceput să acţioneze una dintre motocicletele companiei, ci a fost oferit unei game largi de constructori de motociclete prezenţi pe piaţa de la acea vreme. Aceste firme erau mai degrabă ateliere la scară mică, decât mari operaţiuni de producţie. Volumele lor erau destul de mici, iar dezvoltarea motorului era, de departe, cea mai scumpă piesă din puzzle-ul general.

Un pas mic pentru început

Producţia lui M2 B15 (supranumit şi „Bayern-Kleinmotor” – Motor Mic Bavaria) a început în iarna 1920/1921. Ieşea în evidenţă prin aranjamentul plat al cilindrilor – o caracteristică specială a unui motor boxer. Cu o capacitate de 494 centimetri cubi, motorul nu era uşor şi dezvolta 6,5 CP la 4500 rpm. Motorul a fost preluat de o serie de producători de motociclete precum: Helios, Bison, SMW (Stockdorfer Motoren Werke), Corona şi Hoco. Victoria, o companie cu sediul în Nürnberg, a folosit cu un succes considerabil noul propulsor pe modelul său KR1 – peste 1.000 de motoare boxer BMW din prima generaţie au echipat acest model. Victoria avea cilindri poziţionaţi longitudinal, în timp ce BMW a preferat ulterior un aspect transversal. Acest aranjament care devenea emblematic a fost lansat odată cu prima motocicletă produsă chiar de către BMW – R 32, în 1923.

Martin Stolle, inginerul din spatele primului motor BMW

În timp ce lucra în departamentul de dezvoltare de la BMW, Martin Stolle era deseori văzut călătorind în şaua motocicletei sale, un model Douglas din Marea Britanie. Inspirat de motorul de la Douglas, el a creat un propulsor de 494 cmc, cu doi cilindri şi răcit cu aer, ale cărui camere de ardere erau dispuse orizontal şi opuse. Acest tip de aranjament era deja cunoscut ca motor boxer, în care pistoanele operau întotdeauna „unul împotriva celuilalt”, la fel cum o fac boxerii în ring.

Doi ani de la la succesul înregistrat de Victoria, Marti Stolle s-a alăturat acestei companii şi a fost implicat în alte proiecte de succes aici.

Fuziune în construcţia de motociclete

În 1921, BMW intra în rândul constructorilor de motociclete după fuziunea sa cu BFW (Bayerische Flugzeugwerke). Modelele Helios şi Flink ale BFW înregistrau un succes moderat şi chiar şi apariţia motorului BMW pe Helios nu a îmbunătăţit semnificativ poziţia pe piaţă.

Era nevoie de un nou design de motociclete. Directorul executiv Franz Josef Popp i-a dat lui Max Friz misiunea de a crea un proiect complete nou şi într-o singură lună  Friz prezenta o minirevoluţie. Schiţa sa 1:1 este şi acum impresionantă: prezenta un motor boxer dispus transversal, împreună cu un arbore cardanic şi cadru cu furcă dublă. Aceasta însemna apariţia BMW R 32, care a ajuns pe şosele în 1923, propulsat de al doilea motor boxer din istoria BMW.

Motorul boxer a devenit parte a ADN-ului BMW şi este inconfundabil vizual. Ca multe alte lucruri în viaţă, a fost creat din nevoie; aici, necesitatea a fost cu adevărat mama invenţiei. A pus în mişcare o poveste de succes de 100 de ani, fără egal în lumea rapidă a ingineriei şi tehnologiei. Sunetul, designul motocicletei şi experienţa de pilotaj: acestea ar deveni caracteristicile emblematice ale unui boxer BMW.

Noul BMW R18, respectă istoria motocicletelor cu motoare boxer BMW

Cu noul R 18, BMW Motorrad intră în segmentul cruiserelor. Ca niciun alt model BMW de până acum, acest model respectă la literă tradiţia motocicletelor BMW care au făcut istorie – atât din punct de vedere tehnic, cât şi ca stil de design. Împrumută de la modele renumite, precum BMW R 5, atât din punct de vedere tehnologic, cât şi vizual, aducând din nou în lumină esenţa motociclismului: tehnologie puristă şi motorul boxer ca epicentrul plăcerii pilotajului, combinat cu acele „good vibrations”. În plus, designul clasic este combinat la R 18 cu tehnologie simplă, dar contemporană, pentru a crea un concept general fascinant şi oferind o experienţă a pilotajului cultivată şi în acelaşi timp plină de emoţie.

Inima noului BMW R 18 este noul motor boxer cu doi cilindri – supranumit „Big Boxer”. Atât aspectul său impresionant, cât şi tehnologia sa reflectă o continuare a motoarelor boxer răcite cu aer tradiţionale, care au oferit momente pline de inspiraţie de când a început producţia BMW Motorrad, în 1923. Cel mai mare motor boxer cu doi cilindri care a echipat vreodată o motocicletă are o capacitate de 1.802 cmc. Puterea maximă este de 67 kW (91 CP) la 4.750 rpm. De la 2.000 la 4.000 rpm un cuplu de peste 150 Nm este disponibil pentru un răspuns promt. Iar performanţele dinamice sunt susţinute de o amprentă sonoră spefică motoarelor boxer, dar pe măsura superlativelor acestui motor.

Sursa si imagini: comunicat remis autostiri.ro

Related Articles

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- FII CALM LA VOLAN -
15,301FaniÎmi place
703CititoriConectați-vă
1,430AbonațiAbonați-vă

Ultimele articole

- Partener Danny Ungur Racing -
- Brașov Amanet Auto-spot_img

Parteneri Autostiri