spot_img

Special. Superinterviu Dan Gîrtofan! “Decât o viaţă sărac, mai bine o zi bogat!”

Pe “Giri”, aşa cum îl ştiu toţi iubitorii raliurilor, l-am găsit la service-ul său lângă maşina de curse, de care pare că nu se desparte nici în timpul liber. Se pregătea să plece în Bulgaria, pentru a urmări, din păcate doar din poziţia de spectator, etapa de WRC de acolo. A acceptat imediat să vorbească cu noi şi ne-a spus care sunt aşteptările sale pentru a doua parte a CNR, dar a lansat şi un prognostic în WRC.

“Suntem la o victorie de primul loc!”

auto24bv.ro: Cum apeciaţi evoluţia lui Dan Gîrtofan în această prima jumatate de campionat? Unde credeţi că puteaţi obţine mai mult?

Dan Gîrtofan: Este un an dificil pentru sporturile cu motor, un an în care suportul financiar nu e cel care ar trebui pentru o luptă la vârf, dar cu puţine reurse financiare suplimentare pe care le producem singuri, reuşim sa fim în top, să ne batem la vârf. După prima jumătate de sezon rezultatele sunt ok. Cred că se putea mai mult în prima şi în a patra etapă, prima dată am avut ceva probleme tehnice cu maşina, iar în a patra am facut un schimb de copilot şi cum nu eram obişnuit cu navigatorul am avut un ritm mai redus. Dar una peste alta suntem în grafic, suntem pe locul trei, la 20 de puncte de primul loc şi cu noua grilă de punctaj, în care se acordă 25 de puncte pentru primul loc, iţi trebuie o victorie şi poţi să fi în vârf.

auto24bv.ro: Ce aşteptări aveţi de la cea de-a doua parte a acestui campionat?

D. G.: Fiecare etapă de acum înainte are particularitatea ei, mai sunt doar patru şi nu ai timp să o “lălăi”, trebuie să fi pregatit la fiecare cursă, materialul trebuie să corespundă, reviziile să fie la zi. Se merge pe un format mai scurt, de doar 100km de probe speciale în majoritatea etapelor, tocmai din raţiuni financiare şi de aceea trebuie să ţii pasul din primul până în ultimul kilometru, pentru că dacă pierzi nu mai ai timp să recuperezi.

auto24bv.ro: Pimul hop Raliul Sibiului…

D. G.: Da! Începe partea de macadam, unde consumul este mare, atât de material cât şi de nervi. Raliul Sibiului este unul splendid, etapa fiind monitorizată anul acesta de IRC, iar dacă ne ajuta Dumnezeu, anul viitor putem avea o etapă internaţională aici, de aceea şi formatul său e facut în aşa fel încât să se apropie de standardele europene, cu aproape 150 de km de probe speciale. Vor fi probe mixte unde vom intra şi pe asfalt câţiva kilometri, plus Şanta pe noapte, unde sunt 30 – 40.000 de spectatori în fiecare an, tocmai de aceea e o placere să conduci aici.

“La noi încă se pot organiza raliuri frumoase!”

auto24bv.ro: De unde s-a născut acest interes al piloţilor străini pntru campionatul României? Au fost la început Marco Tempesta şi Jarkko Miettinen, acum sunt Szabo şi Spitzmuller!

D. G.: Avem un campionat foarte puternic sau cel putin puternic, ce se poate alinia oricând la standardele europene şi chiar internaţionale. De asemenea, avem un campionat cu multe maşini, sunt mereu 40 – 50 de maşini la start, dintre care 20 – 25 grupa N, de ultimă generaţie. Asta spune multe despre Campionatul Naţional, apoi traseele pe care se aleargă sunt foarte frumoase, putem încă organiza raliuri pe drumuri publice ceea ce scade şi preţul organizării unor astfel de etape. Mediatizarea se ridică şi ea încet-încet la standarde superioare. Piloţii străini veniţi la noi, cred eu, că au prins contracte de sponsorizare foarte bune şi din cauza asta au ales CNR. În plus mulţi dintre ei s-au impus de mult la ei acasă şi caută noi provocări, sunt piloţi foarte buni, şi asta nu poate decât să ridice standardul campionatului şi să crească şi mai mult concurenţa. Nu mai e un secret faptul că vin piloţi buni aici care reuşesc să se impună, piloti cu o mentalitate foarte bună şi cu o puternică traditie în spate, o traditie care din păcate la noi s-a pierdut.

auto24bv.ro: Pregatiti pe cineva care să vă calce pe urme, la şcoala de pilotaj pe care o conduceţi?

D. G.: Am încercat să cresc un pilot, doi, dar din păcate, problemele financiare nu mi-au permis să susţin şi financiar un asemenea pilot. Într-o perioadă mai apropiata sau un pic mai îndepărtată, nu stiu încă exact când, sper să reuşesc să fac şi asta, să cresc un pilot şi să-l susţin în CNR. Fiul meu este încă mic, are numai 14 ani, are inclinaţii spre automobilism dar am preferat să-l las să se ocupe de şcoală, nu vreau pentru el o copilărie ocupată de raliuri. Momentan merge în karting şi o face foarte bine!

“Sansele de a avea o etapa de WRC în România sunt minime!”

auto24bv.ro: Pe când din nou piloţi români in WRC?

D. G.: E greu de spus când o să mai fie iar români în WRC, am fost şi eu, şi Titi Aur şi Dani Ungur acolo şi ştim cum e, dar revenim iar la partea financiară… Iniţial a fost un proiect să mergem în etapa din Bulgaria, dar costurile ridicate pe care le impune o astfel de participare, în jur de 35.000 de euro, ne-au făcut să renunţăm şi să mergem acolo doar ca spectatori. În urmă cu doi ani, cu ajutorul unor sponsori bulgari am alergat acolo exact pe traseele pe care va avea loc în weekend etapa de WRC, ceea ce ar fi reprezentat un avantaj pentru noi şi cred ca am fi făcut o figură frumoasă, poate nu de nivelul WRC dar la grupa N cred ca am fi fost competitivi. Din păcate nu am reuşit să strângem bugetul necesar.

auto24bv.ro: Când credeţi că vor putea urmări iubitorii raliurilor de la noi, o etapa de WRC în România?

D. G.: Nu cred că se va întâmpla în curând, sau poate niciodata! Este foarte greu să organizezi aşa ceva iar faptul că ţările din jurul nostru deja au apucat să organizeze aşa ceva şi mă refer aici la Turcia, Grecia, chiar şi Germania e şi mai greu. FIA are o politică foarte clară, în care nu se poate organiza două curse pe o rază de mai puţin de cateva sute de km. Dacă nu se va mai organiza etapă în Bulgaria, iar forul nostru va face demersurile necesare, există speranţe. Bulgarii stau la rând de mai bine de zece ani, la ei toate etapele de campionat fac parte şi din competiţii europene şi una chiar din IRC, ceea ce înseamnă foarte mult. Chiar dacă sunt mai săraci ca noi, pentru că să fim serioşi nu au chiar atâtea maşini bune ca la noi, dar au muncit foarte mult şi au reuşit. Oricum nici bulgarii nu cred ca vor mai fi incluşi în calendar de la anul, dar ştii cum se spune: “Decât o viata sărac, mai bine o zi bogat!”.

auto24bv.ro: Un pronostic pentru Bulgaria?

D. G.: Leob! Are o atitudine şi o voinţă de campion, de aceea cât o să alerge în raliuri va merge doar la victorie, însa cred că cei de la Citroen îl pregătesc usor, usor pe Ogier pentru a-i lua locul. Este un pilot tânăr, extrem de talentat, la fel ca şi Latvala, însă cum francezii sunt foarte naţionalişti au ales unul de-al lor care să-l promoveze.

Related Articles

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- FII CALM LA VOLAN -
16,625FaniÎmi place
703CititoriConectați-vă
1,720AbonațiAbonați-vă

Ultimele articole

- Partener Danny Ungur Racing -

Parteneri Autostiri