ŠKODA OCTAVIA a ajuns la a 60-a sa aniversare

| 18 februarie 2019 | 0 Comments

› Producţia modelului ŠKODA OCTAVIA a fost lansată în ianuarie 1959.

› Succesorul modern al primului model OCTAVIA a preluat ştafeta în aprilie 1996

› OCTAVIA este de departe cel mai bine vândut model ŠKODA: au fost comercializate în total 6 milioane de exemplare din toate generaţiile

 ŠKODA OCTAVIA sărbătoreşte 60 de ani de la intrarea în producţie a primei generaţii a modelului: în ianuarie 1959, primele exemplare ale acestui legendar model au ieşit de pe linia de asamblare din Mladá Boleslav. Iar începând cu mijlocul anilor 90, prima generaţie de modele moderne OCTAVIA a continuat tradiţia popularului model compact.

Bine-cunoscutul nume OCTAVIA a îmbogăţit gama ŠKODA cu exact 60 de ani în urmă. Nu este o coincidenţă că denumirea sa provine din latinescul „octavia”. Cuvântul înseamnă al optulea, având în vedere că OCTAVIA a fost al optulea model al mărcii de după Al Doilea Război Mondial şi totodată al optulea model ŠKODA cu suspensia independentă ultra-modernă, introdusă de producător în 1933.

Prima versiune cu două uşi a modelului ŠKODA OCTAVIA a plecat de la unitatea de fabricaţie din Mladá Boleslav în ianuarie 1959, unde, în primele săptămâni, a fost fabricată împreună cu modelele predecesoare Š 440 şi Š 445. Sub capota modelului OCTAVIA era instalat un motor robust, de 1,1 litri, cu patru cilindri. Acesta genera 29,4 kW (40 CP) şi antrena roțile din spate prin intermediul unei transmisii cu patru trepte.

Viteza maximă era de 110 km/h, iar consumul mediu de 7,7 litri de benzină la 100 de km. Designul atractiv şi aerodinamic al caroseriei era la fel de impresionant precum erau şi calităţile sale dinamice. Inovaţii tehnice, incluzând puntea faţă cu suspensii cu arcuri şi bara de torsiune asigurau confortul ridicat în călătorii şi manevrabilitatea facilă a modelului OCTAVIA. Introducerea farurilor asimetrice în anul 1959 a sporit nivelul de siguranţă activă.

De asemenea, ŠKODA a prezentat o variantă mai puternică în 1959: OCTAVIA SUPER. Aceasta avea un motor de 1,2 litri şi o putere maximă de 33 kW (45 CP). Cererea pentru gama OCTAVIA a crescut rapid, atât în ţara de provenienţă, cât şi în străinătate.

În 10 martie 1960, la Salonul Auto de la Geneva, a fost lansat în premieră modelul sport ŠKODA OCTAVIA Touring Sport (TS), care avea puterea mărită la 37 kW (50 CP). ŠKODA a înaintat Federaţiei Internaționale de Automobilism FIA cererea de omologare a modelului TS pentru curse şi raliu, în clasa autovehiculelor de şosea nemodificate, deschizând astfel drumul spre universul sportului automobilistic pentru modelul ≥130 km/h cu două uşi. La renumitul Raliu din Monte Carlo, OCTAVIA TS a obţinut patru victorii în categorie, în anii 1961,1962 şi 1963.

În 11 septembrie 1960, ŠKODA a prezentat OCTAVIA COMBI în Brno. Acest model avea în premieră un hayon construit din două elemente dispuse orizontal. În ciuda dimensiunilor sale compacte de la exterior, automobilul putea transporta cinci persoane în condiţii de confort ridicat şi oferea un volum al portbagajului de 690 de litri, la o lungime de încărcare de 0,965 metri. În urma rabatării spătarelor scaunelor din spate, portbagajul creştea chiar la 1050 litri.

Limuzina cu două uşi a fost fabricată până în anul 1964, iar ultimul exemplar, o OCTAVIA Super gri, a ieşit de pe linia de producţie din Mladá Boleslav în 11 aprilie. Modelul nou ŠKODA 1000/1100, MB cu o caroserie autoportantă şi motorul instalat în spate, avea să urmeze la scurt timp, continuând cu succes moştenirea predecesorului. Ultimul exemplar break al modelului OCTAVIA a ieşit de pe porţile unităţii de fabricaţie din Kvasiny în 21 decembrie 1971. Între anii 1959 şi 1971, au fost produse în total 360.000 de exemplare ŠKODA OCTAVIA, inclusiv peste 54.000 de versiuni combi.

Robusta şi fiabila OCTAVIA a asigurat, de asemenea, baza tehnică pentru primul automobil produs în Noua Zeelandă, în 1966: TREKKA a fost dezvoltată în strânsă colaborare cu producătorul ceh de automobile şi a fost construită pe un şasiu scurtat al modelului OCTAVIA SUPER. Popularul autovehicul utilitar este considerat a fi unul dintre precursorii modelelor SUV actuale ale mărcii ŠKODA.

La debutul primei OCTAVIA moderne, numele său a devenit sinonim cu întreaga marcă. În 1992, la scurt timp după ce ŠKODA şi-a unit forţele cu Grupul Volkswagen, marca a început să dezvolte un model complet nou, bazat pe denumirea aceasta legendară. Construind pe o platformă modernă, fostul director de design, Dirk van Braeckel, şi echipa sa au creat o caroserie cu un design inconfundabil.

Limuzina OCTAVIA cu hayonul său mare a fost lansată în 4 aprilie 1996 şi a fost imediat extrem de apreciată la nivel internaţional, oferind şi un standard ridicat de siguranţă activă şi pasivă. De asemenea, avea un volum al portbagajului între 528 şi 1.328 de litri. OCTAVIA COMBI, care era şi mai spaţioasă şi a avut succes foarte mare mai ales pe pieţele europene, a fost adăugată în gamă în anul 1998. Prima versiune cu tracțiune integrală a fost lansată în 1999. Astfel, până în noiembrie 2010 au fost fabricate 970.000 de limuzine şi 470.000 de combiuri ale primei generaţii OCTAVIA.

Succesul acesta a fost însă chiar întrecut de a doua generaţie ŠKODA OCTAVIA. Aceasta fost fabricată între anii 2004 şi 2013, când au fost vândute 1,6 de milioane de limuzine şi 900.000 de breakuri. Această generaţie a impresionat cu caracterul său practic şi mai accentuat, numeroase inovaţii tehnice, inclusiv motoare cu injecție directă de benzină şi transmisia automată DSG cu dublu ambreiaj. În prezent, a treia generaţie OCTAVIA formează pilonul principal al gamei de modele ŠKODA şi a intrat în producţie în noiembrie, fiind complet actualizată în februarie 2017. Peste 2,5 milioane de clienţi au ales deja acest model la a treia generaţie.

ŠKODA OCTAVIA s-a impus de mult timp şi ferm pe numeroase pieţe. Acest fapt este demonstrat în manieră impresionantă de faptul că aproape 6,5 milioane de OCTAVIA au fost produse începând din 1959 şi până în prezent. OCTAVIA este fabricată la unitatea principală de producţie a mărcii, cea din Mladá Boleslav, dar şi în China, India, Rusia, Kazahstan şi Algeria.

Video: YouTube

Sursa si imagini: comunicat transmis Autostiri.ro

 


Category: Classic cars, Prima pagina

Citește articolul precedent:
Macchina nuova per una nuova gara in salita…

Catalin-Cedric Ghigea s-a impus in fata lui Doru Alexandrescu, ce a pilotat un VW Golf GTI, in timp ce timul...

Închide