Se spune ca frumusetea este in ochii privitorului, insa despre modelele de anul acesta din Campionatul Mondial de Formula 1 se poate spune orice, mai putin ca sunt frumoase.
Partea frontala este de departe cea mai respingatoare, multi iubitori ai acestui sport sustinand ca nu au mai vazut astfel de „ciudatenii” de la nasul lui Cleopatra adoptat de Williams BMW in urma cu zece ani.
Locul in care se cheltuie milioane si milioane de dolari pentru performanta, design sau imagine a oferit insa de-a lungul anilor alte cateva exmple demne de mentionat la rubrica „asa nu”. Este drept, daca in unele cazuri nereusitele designerilor pot fi scuzate de fel de fel de reglementari sau gaselnite inventate de „mai marii” Marelui Circ, ca in cazul sezonului in curs, in altele doar proasta inspiratie de moment sau setea de sponsori au dus la aparitia unor astfel modele.
March 711 – 1971
Anii 60 au adus in Formula 1 aerodinamica, iar odata cu aceasta echipele au dat frau liber imaginatiei si au creat elemente de caroserie care dintre care mai ciudate.
Daca in cazul eleronului spate lucrurile s-au asezat rapid, partea frontala a monoposturilor a avut mult mai mult de patimit.
Astfel in 1971 aparea monopostul celor de la March cu a sa „placa de surf” plasata chiar deasupra nasului masinii. Inginerul sef Robin Herd alaturi de Frank Costin, responsabulul pe probleme de aerodinamica, au numit-o „aripa Spitfire” cu trimitere directa la celebrul model de avion din cel de-al doilea Razboi Mondial.
Ligier JS5 – 1976
Din aceeasi perioada de timp vine si urmatorul model, insa spre deosebire de conationalii lor de la March, francezii de la Ligier pot invoca argumentul debutului.
Cu toate acestea modelul lor JS5 este considerat drept una dintre cele mai urate masini din istorie. Porecla atribuita de carcotasi pentru acest model, „ceainicul”, este usor de dedus de unde isi are originile, insa intro epoca a monoposturilor cu sase roti sau a elementelor de caroserie amplasate parca la intamplare, FS5 a trecut aproape neobservata.
Arrows A2 – 1979
Anii se scurg si spre sfarsitul deceniului dam peste un alt model ce isi poate face loc cu usurinta in topul nostru.
Echipa Arrows debuteaza in marele Circ in 1978 cu modelul A1, insa dupa numai un an vine cu un model complet schimbat.
Ideea de la care sa pornit a fost cea a unui monopost in forma de aripa cu motorul amplasat intr-un unghi de patru grade, pentru a creste forta de apasare aerodinamica insa rezultatul a fost cel putin bizar, atat din punct de vedere estetic, cat si in ceea ce priveste performanta.
Dupa numai cateva curse monopostul a fost abandonat in hangare, echipa revenind la modelul din anul precedent.
Ferrari 312T5 – 1980
Cand spui Formula 1 gandul te poarta aproape instantaneu la constructorul italian Ferrari. Istoria celor doua branduri merge mana in mana, insa in ciuda faptului ca designerii din Peninsula au fost mereu la inaltime, nu putem trece cu vederea modelul T5 din 1980.
Monopostul era a cincia generatie a gamei 312T si ascundea sub formele sale late puternicul motor 312 Boxer ce facea legea pe circuite in acea perioada.
Modelul nu a fost unul cu noroc pentru italieni, acesta pierzand titlul in anul respectiv, fiind totodata si cap de linie pentru generatia sa.
Brabham BT06B – 1992
Anii 90 aduc schimbari importante in Formula 1, echipele particulare pierd tot mai mult teren in favoarea celor de uzina si branduri consacrate la acea vreme, cu titluri mondiale in palmares, dispar unul cate unul de pe grila de start.
Este si cazul team-ului Brabham, campionii mondiali din 83.
Pe langa faptul ca au inscris la startul competitiei una dintre cele mai hidoase masini, modelul nu a facut fata nici din puct de vedere al performantelor. Totusi, acesta ramane in istorie drept ultimul monopost, cel putin pana in prezent, pilotat de o femeie in Marele Circ.