spot_img

Confesiuni la ralanti: Adam Robert

Adam Robert a debutat în cursele pentru amatori în anul 1998, în calitate de pilot. Din anul 2010 participă la competiţii în calitate de navigator licenţiat FRAS. În 2010 a participat la raliul Braşovului – Ford Fiesta, în echipaj cu pilotul Ioniţă Adrian şi la raliul Țara Bârsei – Dacia Logan – Cupa Dacia Logan, în echipaj cu pilotul Krepelca Alexandru. În 2011 a evoluat alături de pilotul Szocs Lorand pe un Ford Fiesta, grupa N2, la Dunlop Winter Rally, unde s-au clasat pe locul 10 la general şi pe 2 la clasă.

Prezent la a VI-a ediţie a Winter Rally în anul 2012, echipajul Adam Robert / Bohîltea Gabriel şi-a făcut debutul competițional la bordul unei Dacii Sport. În anul 2013 şi-a făcut debutul în Campionatul Național de Viteză în Coastă Dunlop la Marele Premiu al Oraşului Braşov.

Dorul de adrenalină, de atmosfera frumoasă din competiţii, a adus echipajul Adam Robert – Bohîlțea Gabriel pe probele Tess Rally Romtelecom. La prima etapă din Campionatul Național de Raliuri Dunlop 2014, Adam Robert – Bohîlțea Gabriel au deschis cursa pe post de forlighteri la bordul unei Dacia 1410 Sport.

Adam Robert a revenit în competițiile de viteză în coastă la volanul Daciei Sport cu prilejul etapei  regionale disputate în anul 2014 la Sugaș Băi. Iubitorii motorsportului l-au revăzut atunci pe Szasz Jeno (n.r.: socrul lui Adam Robert), vicecampion la Cupa ARO în 1987 (navigator), alături de pilotul brașovean. Szasz Jeno nu mai urcase într-o mașină de concurs de 25 de ani!

În 2015 revine la startul Winter Rally Covasna alături de Gabriel. Recunoașterile premergătoare raliului le-a confirmat echipajului brașovean obiectivele propuse: terminarea raliului, ocuparea unei poziții cât mai apropiate de jumătatea clasamentului Open dar și ocuparea podiumului la clasă.

Vremea capricioasă din ziua de desfășurare a competiției i-a îndârjit iar evoluția echipajului #425 avea să fie remarcată, simțită și de echipajele aflate la bordul unor mașini cu mult mai competitive.

În aplauzele fanilor s-au strecurat cu aplomb pe specialele raliului iar momentul în care Sportiva a cedat i-a transformat în spectatori.

Participă la Winter Rally, ediția din anul 2017, în calitate de navigator alături de Lorand Szocs.

În anul 2019  Dan Spuderka, George Popa și Adam Robert sunt primii piloți implicați în programul „Dacia Revival” – Campionatul Național al Vehiculelor Istorice. Dan Spuderka a readus istoria Dacia pe traseul de concurs în 2015, atunci când a participat la bordul actualei Dacia 1300 la o etapă de viteză în coastă.

Iar acum este momentul să-l lăsăm pe Robert să vorbească:

Am participat la toate cele etapele competiției Promo Rally ediția 2020 – 2021. Dacă inițial am tratat participarea mea ca pe o distracție, după ce am luat pulsul competiției am văzut că lucrurile s-au aprins un pic.

După patru etape jubilam! Părea că nimic nu poate să-mi oprească evoluția bună și să mă detroneze de pe treapta întâi a podiumului la clasa piloți licențiați. Însă apariția unor piloți determinați mi-a arătat că totul este efemer fără ambiție, motivare, obiective, fără luptă roată la roată.

Ștef Raita, foarte ambițios, plin de elan a abordat fiecare manșă cu multă seriozitate și la final a reușit să-mi fure locul unu, pe merit! Și să nu uităm că nu a participat la o etapă. Nu este ușor să fi pilot și crainic la un concurs. Și-a gestionat foarte bine  resursele. Tot respectul pentru el și cei care au participat și participă și la această competiție!

În momentul în care am văzut că nu mai aveam șanse la titlu, la locul unu în ultima etapă a concursului Promo Rally am hotărât să scot de la naftalină sportiva (n.r.: Dacia 1410 Sport). A fost un moment aparte cu multă bucurie și emoție. Am terminat campionatul pe locul III la clasa piloți licențiați.

Am revenit în competiții cu un model care-mi este foarte drag Dacia Sport și la insistențele soției mele, Adina.

Prima apariție într-un concurs cu sportiva l-am avut în anul 2012 unde alături de Gabriel Bohîlțea, navigator, am participat la Winter Rally. În 2013 am participat la prima etapă din cadrul Campionatului Național de Viteză în Coastă pe traseul de pe Drumul Poienii. În 2014 am participat ca forlighter la Tess Rally, am mai avut o apariție la o coastă, Trofel Șugaș.

Abandonul tehnic din anul 2015 de la Winter Rally mi-a adus multă frustrare. Am avut o evoluție bună, în parametri…și ne-am înecat în zăpada din cauza unei planetare.

Pentru mine o cursă începe cu 1-2 săptămâni înainte. Fac nopți albe în garaj, verific fiecare componentă, dacă pot aduc îmbunătățiri, trăiesc fiecare moment cu emoție și frământări, cu bucurie alături de toți cei care sunt alături de mine și mă ajută.

Nimic nu poate fi mai frumos decât să te uiți în ochii celor dragi când termini o cursă! Dincolo de cupe, de clasamente există aplauzele fanilor la terminarea unei curse. Este unul dintre momentele cele mai intense și frumoase momente pe care le poți trăi! Și nu este singurul. Eu fac parte dintr-o generație obișnuită să-și ajute adversarul în parcul de service! Dacă am timp și resurse nimic nu mă poate opri să dau o mână de ajutor iar acest lucru face competiția și mai frumoasă, leagă prietenii pe viață.

Mai mult la presiunea soției, a prietenilor, a pilotului Bogdan Bărbatu am revenit cu Sportiva în concurs. Ultima etapă de viteză în coastă din anul 2021, Trofeul Audi Brașov, a consemnat revenirea mea și a Sportivei pe Drumul Poienii.

Premergător concursului am avut ceva de lucru la mașină. Trebuie să-i mulțumesc lui Bogdan Bărbatu care a stat mereu pe capul meu, m-a ajutat, a pus presiune pe mine și nu m-a lăsat în pace până nu am făcut ceea ce trebuia făcut. În timp ce-mi vopseam componente ale Daciei, la telefon îi spuneam soției ce să-mi mai cumpere pentru a avea totul pus la punct. Și să nu-l uit pe Adrian Apostu care mereu îmi spunea să revin cu Sportiva în concurs.

Și pentru că motorul este de 2 L. am participat la clasa EVO, mașini cu alt motor de generație Renault și cu modificări față de mașinile de serie. Am mai montat două – bielete stabilizatoare între motor și caroserie stânga – dreapta, astfel evit întinderea planetarei stânga și ieșirea acesteia. În acest fel am reușit să fac mașina să reziste și pe macadam.

Cum începe revenirea în curse? Totul începe cu o listă: bara față trebuie vopsită, ochelarii de la faruri curățați și vopsiți, refăcută vopsea, estetica, schimbarea sistemului de frânare … pe scurt. Totul a început cu creionul și hârtia. În timpul alocat am făcut tot ce a fost nevoie.

Așa mi-a revenit elanul! Iar momentul când am reușit să-mi aliniez Sportiva la start a fost cu totul și cu totul special! Eram din nou la bordul unei mașini care a făcut istorie!

Am abordat cursa fără anvelope potrivite pe o ploaie măruntă, vreme rece, orice accelerare în viraj însemna pentru mașină doar înainte. În acele de păr m-am distrat foarte tare cu ajutorul frânei hidraulice, pierdeam din viteză însă eram pe traiectorie. În a doua manșă de antrenamente, într-un viraj de dreapta mașina a derapat, am reușit să o redresez pentru o clipă după care m-am trezit cu ea în partea opusă. A fost o mișcare violentă, am fost la un pas să ies în decor dar cu șansă m-am menținut pe asfalt. Am oprit la un pas de șanț și după o manevră suplimentară am revenit în cursă. În acel loc vreo 4 mașini au avut probleme similare.

În manșele de calificări am avut parte de o surpriză mare! Datorită lui Bogdan Bărbatu, care „a tras sforile”,  Răzvan Potocean mi-a adus un set de anvelope de raliu cu tot cu jante. Din acel moment totul s-a schimbat în bine pentru mine. Cu o mașină stabilă am început să câștig la fiecare urcare între 3 și 5 secunde. Un ajutor nesperat pentru care nu pot decât să mulțumesc!

Aceleași anvelope le-am folosit și în ziua concursului. Atmosfera a fost superbă iar competiția acerbă.

Adrian Socol (pilot) și Szasz Jeno (copilot) cu numărul de concurs #82, vicecampioni la Cupa ARO în anii 1987-1988, sub culorile Clubului Tractorul Brașov, s-au reîntâlnit după aproape 30 de ani în parcul de service, tot în preajma unor mașini de curse din acea vreme! Nu am putut să nu le strâng mâna celor doi și să le urez multă sănătate și să ne fie alături la curse cât mai mult timp! Szas Jeno este socrul meu, omul care mi-a fost alături mereu la greu. Adrian Socol este plecat în Canada din 1991. Întâlnirea a avut loc cu ajutorul lui Radu Lambrino senior căruia îi mulțumesc din suflet!

În final am reușit să mă clasez pe locul III. Mulțumesc Silviu Șandor – CHISPED TRANSPORTI Ro, Șerban Marcel – VETMED și HONIGBERG CLASSIC MOTOR! Mulțumesc prietenilor, fanilor și familiei! Să ne revedem cu bine! Sărbători cu bucurie alături de cei dragi! La mulți ani!

Mulțumim Adam Robert! Să ne revedem sănătoși! La mulți ani!

Credit foto: arhiva Adam Robert, Ilie-Marius Boboaca, Dan Străuți și Ionuț Nechifor

Related Articles

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- MetalShow 2022 -
- FII CALM LA VOLAN -
15,161FaniÎmi place
702CititoriConectați-vă
1,180AbonațiAbonați-vă

Ultimele articole

- Partener Danny Ungur Racing -
- Partener – GT Auto Club Sportiv -

Parteneri Autostiri