spot_img

Cătălin Nicolaescu: „În calitate de oficial am emoţii pentru absolut toţi participanţii la competiţii!”

Interviul de astazi aduce in fata cititorilor o poveste interesanta ,,Din spatele cursei.” Catalin Nicolaescu, vicepresedintele FRAS ne-a vorbit despre pasiunea sa pentru motorsport dar in special despre ceea ce inseamna aceasta functie, responsabilitate si emotiile din spatele cursei.

Ana–Maria Florea: Cum a luat naștere pasiunea dumneavoastră pentru motorsport?

Cătălin Nicolaescu: Tata m-a luat cu el într-una din zile la un concurs de mașini, chiar la poligonul de lângă locul unde m-am născut. Eram copil. Acolo era lume multă, mașini și zgomot mare. Dar ce plânsesem până atunci după mașinuța cu pedale de la gradiniță, ce plânsesem mai apoi după kart-uri, când îmi venea să mănânc orele de muzică unde eram obligat să merg, dar din ziua aceea mi-a intrat un fier in inimă, de nu mai știam ce să fac. Atunci am înțeles că la Câmpulung era „ARO” şi că vecinul meu, Nea Iliuţă, era campion. Nu ajunsesem întâmplător acolo pentru că tata era prieten bun cu Vărul Nicu Bădescu, mai târziu am înţeles că el era atunci şef la prototipuri şi avea să ajungă, mai târziu, directorul tehnic al Uzinei. Pentru mine, Vărul Nicu era atunci un fel de superom. Îl adoram şi n-am să uit ziua când a venit la noi acasă să ne ia la o plimbare cu maşina până la ţară. „–Băi, treci încoace!” şi m-a luat în braţe la volan. Aveam 5-6 ani şi mult mai târziu am înţeles că el avea „1300 franţuzească”, pentru mine atunci era maşina galbenă. Când am început să coboram spre sat, m-am trezit singur cu mâinile pe volan. Să zic ce a fost aia, nu pot, dar parcă şi acum mă trece un fior şi mă gândesc, după atâţia ani, că s-a lipit serios de mine, că orice aş fi făcut, tot la maşini mă gândeam. Până nu am reuşit să particip la raliuri, nimeni nu a mai avut linişte cu mine… Drumul a fost foarte dificil dar tinereţea mea de atunci a facut să văd mereu doar partea plină a paharului.

Ana–Maria Florea: Ocupati funcţia de vicepreşedinte în cadrul Federaţiei Romane de Automobilism Sportiv. Ce înseamnă responsabilitate din acest punct de vedere?

Cătălin Nicolaescu: Vreau să cred că sunt pe deplin conştient că de deciziile mele depinde viaţa şi securitatea oamenilor care participă la competiţiile FRAS, iar funcţia de preşedinte al Comisiei de Securitate unde muncesc de mai bine de cinci ani, mi-a adus multe fire de păr alb şi multe nopţi nedormite. Activitatea la federaţie este complexă iar responsabilităţile se manifestă pe diferite paliere.

Ana–Maria Florea: Ce ne puteţi spune despre motorsportul vechi şi nou?

Cătălin Nicolaescu: Daca încerc să mă refer strict doar la ce am trăit eu în motorsport, pot spune că am copilărit cu revista Autoturism, am participat în raliuri foarte mulţi ani, ca şi pilot de Uzina  Aro, iar acum am pornit în premieră,la Federaţie, Campionatul National Digital de Circuit. Nu ştiu dacă ne îndreptăm spre ceva bun, dar calculatoarele şi roboţii au ajuns la putere. Viaţa ne este dirijată de noile tehnologii.

Ana–Maria Florea: Vorbim despre emoţiile liniei de start. Cum se simt acestea din postura de oficial?

Cătălin Nicolaescu: Pentru cine nu ştie, din postura de observator federal, cel putin la raliuri dar nu numai, şi eu  mă prezint la linia de start, la volanul maşinii de securitate şi împreună cu şeful de securitate de la competiţia respectivă, pornim înaintea piloţilor şi verificăm toate sistemele  necesare astfel încât planul de securitate să fie respectat cu exactitate. Emoţiile încep atunci când un sistem de securitate cedează sau dacă, în staţia de emisie-recepţie se anunţă accident. Cu siguranţă sunt alt fel de emoţii. Dacă din postura de concurent ai emoţii doar pentru tine şi propriul echipaj, ca oficial, emoţiile sunt pentru absolut toţi participanţii la competiţii. Răspunderea este mare pentru că automobilismul este un sport frumos, dar foarte periculos.

Ana–Maria Florea: Motorsportul presupune şi evenimente mai puţin plăcute. Cum reuşiţi să faceţi faţă tuturor provocărilor?

Cătălin Nicolaescu: Cele mai dificile momente sunt situaţiile în care apar accidente grave. Nu este uşor să duci piloţi la spital, nu este uşor să aştepţi medicii pe coridoare în speranţa că totul este ok. Faptul că în perioada în care alergam am avut foarte multe ieşiri în decor, m-a întărit şi  realizez foarte bine ce înseamnă un accident pe probele speciale. În acelaşi timp echipa care lucrează pentru securitate este foarte importantă. În timp, am reuşit să aducem în această echipă oameni profesionişti, oameni care pot gestiona momentele de criză. Eu personal, mă bazez pe aceşti oameni şi le mulţumesc pentru toate eforturile făcute. Caracterele putenice se văd în situaţii speciale.

Ana–Maria Florea: Ce provocări implică acest post în Federaţie?

Cătălin Nicolaescu: Principala provocare este să menţinem la conducerea FRAS o echipă credibilă, o echipă care să respecte regulamentele, care să se gândească mereu la oameni şi să încerce, în permanenţă, să le rezolve problemele. În acelaşi timp,o provocare este şi modalitatea prin care trebuie să găsim soluţiile de dezvoltare şi funcţionare care să ne ţină în pas cu vremurile pe care le trăim. Am colegi foarte buni şi împreună cu  preşedintele, Norris Măgeanu, formăm o echipă omogenă care până acum, zic eu, a făcut faţă la toate provocările apărute. Faptul că am primit şi al doilea mandat, la alegeri, mă face să cred că munca noastră a fost recunoscută.

Ana–Maria Florea: Ramurile motorsportului sunt multe şi vaste. Există însă una care să vă atragă în mod deosebit?

Cătălin Nicolaescu: Faptul că de-a lungul carierei mele de sportiv am participat la mai multe genuri de competiţii, m-a ajutat enorm. Am pilotat în raliuri, rally-raid, autocross, rallycross, slalom parallel, viteză în coastă. Asta m-a ajutat  să înţeleg mai bine federaţia, dar daca ar fi să aleg, nu aş putea, pentru că toate ramurile sportive au un farmec special şi în absolut toate îţi poţi găsi plăcerea automobilismului.

Ana–Maria Florea: Putem spune că cei mici constituie viitorul motorsportului? Ce mesaj doriţi să le transmiteţi?

Cătălin Nicolaescu: Pentu cei mai mici vreau să le transmit că este foarte important să nu uite de şcoală şi să-şi asculte părinţii care fac eforturi uriaşe să-i aducă în motorsport. Le spun de-asemenea, că nu contează prea mult trofeele care până la urmă ruginesc undeva într-un dulap, contează doar educaţia automobilistică – umană şi plăcerea de a pilota cât mai corect. Educaţia prin automobilism poate fi esenţială pentru un copil dar şi pentru cei mai mari. Mereu am considerat că cei care practică automobilismul au ceva special în comportament, iar cei care încep de mici sunt nişte privilegiaţi ai sorţii.

Ana–Maria Florea: Ce mesaj aveţi pentru cei ce vor să îşi fructifice această pasiune într-un cadru legal?

Cătălin Nicolaescu: Să vină la FRAS fără nicio rezervă, oricum cei aprinşi cu adevărat de motorsport nu pot sta departe. Vor găsi aici o lume specială care îi aşteaptă cu drag, indiferent de disciplina în care vor să se regăsească.

Ana–Maria Florea: Se poate spune că fanii motorsportului sunt cei mai numeroşi?

Cătălin Nicolaescu: Nu ştiu dacă sunt cei mai numeroşi dar cu siguranţă sunt foarte mulţi, iar dacă judecăm din prisma numărului de conducători auto, comparativ cu cei care dau cu piciorul în minge, ca să facem o glumă, balanţa se înclină sigur în favoarea automobilismului. Iar în situaţia în care nu sunt cei mai numeroşi, cu siguranţă sunt cei mai educaţi.

Ana–Maria Florea: Care sunt planurile Federaţiei pentru acest nou sezon?

Cătălin Nicolaescu: Şi anul acesta ne-am făcut multe planuri,  dar virusul Covid- 19 ne-a băgat pentru nu ştiu cât timp în case, aşa că, cel mai sigur plan rămâne proiectul iniţiat de Norris,  şi anume Campionatul Naţional Digital Circuit. În rest rămâne să vedem cum vor evolua lucrurile în lume, în următoarea perioadă.  Este adevărat că ne tot gândim cum vom reorganiza competiţiile şi cum să implementăm măsurile special de igienă şi prevenţie la nivel de federaţie. Cu siguranţă trebuie să avem o viziune de adaptare rapidă care să se raporteze la o altfel de viaţă socială. Suntem în faţa unei mari provocări şi cred că acum şi în sport, mai mult ca niciodată, ne trebuie foarte mult curaj şi credinţă în Dumnezeu.

In urmatorul material din aceasta serie vom afla o alta poveste interesanta ,,Din spatele cursei.”

Foto: din arhiva lui Catalin Nicolaescu

 

Related Articles

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

- FII CALM LA VOLAN -
15,333FaniÎmi place
703CititoriConectați-vă
1,450AbonațiAbonați-vă

Ultimele articole

- Partener Danny Ungur Racing -
- Brașov Amanet Auto-spot_img

Parteneri Autostiri